Akut hjälp snarast !!
Jag känner att detta inte funkar längre jag måste på något sätt komma till veterinär med Teddy och Mizzi.
Mitt problem är att jag är pank och har skulder från förra månaden denna månad som släpar efter.
Jag vet inte heller hur jag ska ta mig dit med två katter i en transportbur, buss är uteslutet eftersom jag då måste gå med dom genom hela stan för att komma till veterinären.
Det går inte med teddy som är så skygg dessutom orkar ja inte bära två katter i en bur så långt.
Teddys mage blir bara värre, det droppar om honom när han bajsat och han bajsar överallt jag orkar inte.
Jag har lagt ut massor med pengar på kattsand vid detta laget och nu orkar jag inte mer detta måste få ett slut.
Nu har dessutom min Mizzi också blivit sjuk så detta är ju något smittsamt
.
Vad jag nu ber om här är ekonomisk hjälp och transport till veterinär, jag är desperat här och vet snart inte vad jag ska ta mig till 

Stackars dig och Teddy, hoppas du kan komma till en veterinär fortast möjligt med båda katterna.
Kan alltid ge ett bidrag till Teddy….
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

**Var bor du?
**
Tror hon bor i Degerfors om jag minns rätt..
Huvva detta låter inte alls roligt. Hade jag haft mer än 34 kronor på kontot eller bott nära men tyvärr :(
Jag önskar dig och dina missar all lycka och hoppas att det går vägen!

Jo jag bor i Degerfors

Denna månad är en pina ekonomiskt, syrran fyller 50 hennes dotter 30 min kompis fyller också 30 och min dotter fyller 15 allihop samma månad.
Plus en gammal mamma som är sjuk men som jag inte kan åka till nu
Och så högen med räkningar och två sjuka katter …….. går ja ut i morgon får jag väl ett flygplan i skallen eller något bara det som fattas .
Har pratat med dom som fyller så dom får vänta med presenter för det går helt enkelt inte, och självklart så förstår dom men det känns ju så himmla pinigt …..
pengar är allt en j*vla uppfinning …….
Jag förstår precis vad du menar. Har inte ett korvöre jag heller, tur att jag lagrade upp hundmat förra månaden, har inga katter för tillfället och har mina föräldrar att leva på. Får bo hemma ett tag nu :/
Men man har ju suttit i de situationer hos vet. när man själv inte haft några pengar.
Du har verkligen ställt upp. Hoppas någon kan hjälpa dig till veterinären. P:a mig ditt kontonr så lämnar jag ett bidrag.

# 8 Ja vore toppen om det finns någon här från Degerfors Karlskoga trakten som kan tänka sig ställa upp och skjutsa .
Det känns för jävligt att behöva "tigga" pengar men vad ska man göra , katterna måste gå före stoltheten.
Tänkte först be KKS det är ju ganska troligt att Teddy smittat min katt också , hur skulle han annars blivit dålig han är ju inne katt och var helt frisk innan ???
Men dom har ju redan kris i kassan så det känns inte kul att be om hjälp där heller.
Tusen tusen tack annebeate fr ditt bidrag det är guld värt.

Inget att skämmas över, men det vore kanske en ide att lämna in avföringsprov i allafall. då behöver du ju inte åka nånstanns med katterna.Vad kan taxi tänkas kosta om det inte hittas någon som kan köra dig?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tro inte det går hos min vet han vill nog se djuren, har ingen aning vad taxi skulle kosta antagligen ganska mycket men jag tänkte på det också……. fast då blir det ju väääldigt dyrt med resa,vet och medecin.
Vågar inte tänka på vad det kan kosta….

# 10 Vad sa du att magåkomman dom andra vislanda katterna hade hette nu igen (dåligt minne) tänkte ta upp det när jag kollar med vetrinären vad kalaset kan kosta.

#11 kontakta KKS i allafall, så får vi se vad hon säger. även om de har dålig ekonomi så är det ju inte din katt sen kan ju de som vill och kan på forumet hjälpa till oxå! själv är jag fattigare än fattigast jusst nu tyvärr.Men kolla vad taxi kostar, kan inte Teddy åka buss så kan han inte ,kanske KKS har andra kontakter i din närhet som kan hjälpa till med körningen annars. . fråga vet om avföringsprov oxå, jag har ju svårt att tänka mig att de skulle vägra, ha lite koll så att han inte blir uttorkad bara. Är din egna katt lika lös i magen som Teddy?

Att dom blir uttorkade är ingen risk, dom dricker som bara den jag får fylla på vatten flera gånger per dag.

#14 Bra, Kolla med din veterinär om de skickatr faktura till KKS, Jag kollade med djursjukhuset här i växjö direkt jag tog hit dessa så man vet, och det var inga problem.Ska jobba strax men kikar in i eftermiddag och ser hur det går, detta måsste ju lösas.

Ja det kan jag ju kolla, håller på och försöker ringa vetten nu men det är upptaget än så länge

#12 Giardia, de gav Flagyl, (antibiotika) så blev de bra.men det var ju en som hamnat i hem i höstas som hade det, så det är det enda kända fallet men har läst om det när jag hörde det och kan tänka mig att det kan vara det, värt att kolla upp.

Dom kunde ta träckprover men han ansåg det inte vara lika tillförlitligt som blodprov.
Om jag åker in med prover så kommer det ta en tid för dom måste skicka iväg det, dom kollar inte upp det på kliniken själva.
Han kunde inte svara på vad det kommer kosta så han bad mig återkomma senare under dagen .
Så vad tycker ni ska jag åka in med avföringsprover från båda katterna ??? eller försöka komma i väg med dom till vetten på något sätt.
Dom skickar inte faktura till KKS 

Kan de skicka faktura till dig? Jag tycker det låter som de behöver komma iväg till vet. så snart som möjligt.
Vad matar du med? När mina har haft diarre har jjag fått rådet att svälta dem ett dygn och sedan ge kokt torsk.

Nu har jag pratat med veterinären och ett träckprov kostar minst 550 kr per katt, lägger man då till resa och medicin på det ja då blir det j*vligt dyrt.
Blir tvungen att maila kks i alla fall för detta går ju inte.
Nu ska ja försöka få lite sömn, har inte sovit på hela natten återkommer senare.
Om du pm ditt kontonummer så skickar jag en slant.

#20 Har du inte din egen katt försäkrad?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Mizzi, jag kan ställa upp med skjuts om det skulle vara så. Bor i karlskoga. Och jag har en transportbur som jag skulle kunna ta med också.
Jag pm:ar dig också.

# 20 Sånt här går inte på försäkringen.
Men jag tror vi gör så här, får jag bara in pengar till åtminstonne en katt, så åker jag iväg med Teddy.
Visar det att han har en infektion så har ju troligen Mizzi samma, så då får jag hoppas vetten skriver ut medicin till båda.
Men nu måste jag bara få ihop pengar till minst en katt och medecin.
Tusen tack Tikkatikkatini det blir kanon om du kan ställa upp och köra 
Jag hr av mig till dig så fort jag fått ihop tillräckligt med pengar.
Än så länge är det tre st som skickar pengar men jag vet inte hur mycket det blir sammanlagt än.
//Mizzi
Ska KKS stå för vetvården Mizzi (som vi ska göra om katten är sjuk) ska de som vill sponsra med Teddys veterinärvård skicka pengar till KKS postgiro och märka dom "vislandateddy" t.ex för det är vi som får räkningen och vi kan omöjligt hålla koll på hur mycket Mizzi fått och dra väck det när vi har så många andra katter att hålla reda på.

# 25 Hm …… hur gör jag då ?? Det tar ju världens tid om pengarna ska gå via KKS då kommer jag ju inte iväg denna veckan i alla fall.
Och jag anser att det är ganska akut nu …..
Har fått in 300 kr hittills på kontot
hade du kommit till mig först hade jag förklarat hur det fungerar. Jag mailar dig hur du ska göra, skriver inte ut en massa hör som rör dig och mig:)

En vanlig undersökning hos min vett kostar 300 kr och det har jag ju fått in på kontot nu så då borde vi kunna åka in i morgon om jag ringer och får en tid.
Men problemet är om dom ska ta träckprov då kostar det ju som sagt 550 kr .
Jag får helt enkelt chansa och åka in endå och hoppas jag får ta resten på faktura om det inte räcker.
#28 nu har jag svarat dig på mailen och det är där jag kommer svara på dina frågor hedanefter, inte på en öppen sajt.
kram!

Jag har talat med min vett och nu har dom ingen tid alls denna vecka utan hänvisar mig att åka till Karlstad som ligger 7 mil bort …… alltså jag blir galen nu
Vem kan ställa upp och köra till Karlstad ??

Någon som kan köra mig och Teddy till Karlstad tur och retur ??
Behöver svar snarast möjligt eftersom jag helst vill kunna ringa och beställa tid i morgon.

Här är det snabba vändningar.
Nu har jag fått nyheter från styrelsen på KKS.
Det har visat sig att fler katter från Vislanda har visat sig ha haft Giardia precis som martdat skrev om i ett inlägg.
Därför är det högst troligt att det är just det Teddy och Mizzi också har.
Den effektivaste boten mot det är flagyl, så eftersom KKS har flagyl kvar så kommer det skickas hit så jag kan påbörja behandling så snart som möjligt.
Om jag förstått rätt ska man kunna se bara efter några dagar att det blir bättre.
Så jag gör nu så här att jag avvaktar i väntan på flagylen sedan kör jag den och ser hur det går.
Blir dom bra av det och det håller i sig så, så kanske inte vetrinärsbesök behövs och då kommer jag skicka tillbaka pengarna till er som har bidragit med pengar.
Men som sagt jag måste ju ge hela kuren innan jag kan vara helt säker, men jag kommer hålla er informerade så ni vet hur det går.
Detta var ett lugnande besked för mig, för det vore ju mycket konstigt om det INTE vore samma eftersom dom kommer från samma ställe.
Så håll tummarna nu att flagylen hjälper.

#32 Låter bra!
Ja det lät ju toppen! Skulle det knasa med Flagylen, så ställer jag självklart upp med en slant jag med. Tycker att visst är det bra med bajsprov, men är överkurs. Blir katen botad med tabletter elelr pasta eller vad det nu är, så har ingen glädje av att veta vad det var för nmågot, huvudsaken är att katten blir frisk. När lilla Esther var dålig för fyra år sedan, då menar jag verkligen dålig, det som kom ut såg ut som det som gick in, då envisades jag med bajsprov, trots att veten tyckte det var onödiga pengar. Hon ringde och frågade om katten hade mask… det var risgrynen, som hade gått ut osmälta, då kan ni tänka er. Nåväl, jag fick mitt bajsprov och det visade sig mycket riktigt vara kolibakterier. Men då var hon redan bra. Flagyl bet inte på henne, utan vi fick ta Dihydrostreptomycin.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det vore ju toppen om det fungerade med flagyl!
Men ska man verkligen chansa och gissa sig fram till en diagnos och ta av andras medicin? även om flagyl är snällt, så känns det väl som att vetten borde kolla endå?
Jo i det här fallet kan man nog ta chansen. Nu var det ju så himla stönigt med veten som inte hade någon tid, skjuts fanns, men inte till Karlstad så allt sk*t sig både bokstavligen och bildligen. Man får nog chansa på uteslutningsmetoden lite. HAr Flera ur Vislanda katterna varit med samma sjuka, så är sannolikheten stor att även dessa har det. Och som sagt, Flagyl är snäll medicin. Ofalig på det viset.

Fy vilken natt detta varit, fick telesamtal från mina systrar i går som vill att jag tar över och är hos mamma över midsommarhelgen så dom får vila lite.
Hon har varit sjuk en längre tid och blivit sämre och det är dom som varit hos henne hela tiden så nu tycker dom det är min tur.
Som om jag inte var pressad redan med allt strul, så i natt bröt jag ihop i en fruktansvärd panikångestattack och fick ta taxi till akuten mitt i natten, jag verkligen säker på att jag skulle dö denna gången.
Det var fruktansvärt, hjärtat höll på att ramla ur kroppen, jag fick yrsel svårt att andas och fick spy och en massa andra hemska symtom .
Ska det bli strul så nog ska allt helvete komma på en gång, jag har tagit en tablett men har fortfarande inte kunnat sova.
Nu sitter jag här i dvala och vet varken ut eller in.
HUR GÖR JAG NU ?? Mizzi går ju att ta med för han är ju inte rädd av sig och inte lika dålig i magen som Teddy är ännu, men hur gör jag med Teddy som är livrädd för främmande folk och miljöer, har bara en transport bur så han kommer ju skita ner både sig och Mizzi ??
Någon från Degerfors Karlskoga som kan tänkas ta hand om honom tills på söndag ????
Flagylen har inte kommit än men hoppas den kommer i morgon , han ska ha en tablett om dagen i tre dagar så om någon kan ta hand om honom så behöver den bara ge en tablett på Fredag för onsdag och torsadag ger jag , sen blir vi hämtade på torsdag och skjutsade till min mamma.
Jag ber på mina bara knän här finns det NÅGON som kan hjälpa mig med Teddy från Torsdag till Söndag ??
//Mizzi
Åh…. snälla Mizzi…… Jag puttar för fulla muggar för dig! Men är du dålig, så ska du säga NEJ till dina systrar. det kan inte hjälpas. Min åsikt, bara.
Ja det tycker jag du ska göra.
Du kanske kan ställa upp en annan gång,
när du mår bättre.
Kram Jenna
Ja, din mamma är inte hjälpt av att bli omskött och passad av en som inte mår bra själv. Se det så här. Vad skulle hänt, om hon inga barn hade? Då hade faktiskt äldrevården fåt gå in. Nä sätt foten i backen och säg nej. Alternativet är, att du tar med Mizzi och låter Teddy vara hemma i lugn och ro. Du har ingen möjlighet att åka upp till dig själv en gång om dagen? Då skulle Teddy kunna vara på ett rum för sig själv. Jo pyttsan, klart att man vill ha midsommarhelgen för sig själv…. elakt tänkt, men ändå….Dina systrar får faktiskt sätta sig in i din situation också.Ok, kan de inte passa mamma, så kan de väl titta till Teddy en gång om dagen och ge honom mat och vatten? Vilket faktiskt räcker i nödfall, vad reglerna än säger…..

Problemet är att jag bor i Degerfors min mamma och ena systern bor i Laxå och den andra systern i Hova.
Jag har dessutom haft dåligt samvete på grund av mamma en längre tid nu, jag skulle aldrig förlåta mig själv om hon skulle bli ännu dåligare och gå bort och jag inte ens varit där om ni förstår hur jag menar.
Så antagligen så rann bägaren över i natt, hade det inte kommit då så hade det kommit senare.
I värsta fall får jag ta med honom han kan väl endå inte dö av en resa eller ??
Nej, inte dör han av att resa, jisses…. Men vad jag tänker, att ska du dels sköta om en dålig mamma plus ha två katter med dig, som kanske är kassa i magen..Men du hade ju bara en transportbur? HAr du verkligen INGen, som kunde titta till Teddy de dagarna? Hårddrar man det, så behövs det ju bara fredag och lördag. Du åker ju på torsdag och kommer hem på söndag.

Ja men ena syrrans karl kommer och hämtar oss i bil, och visst Teddy kommer skita ner både sig och Mizzi men då får jag väl tvätta dom. kan ju undvika att ge dom mat en tid innan resan också, så gör man ju inför utställningar, huvudsaken är ju att dom har vatten.
Det är inte så mycket arbete med mamma mest att laga lite mat hjälpa henne till toan ,och vara sällskap åt henne.
Det är väl det att det är obehagligt att vara ensam när man är gammal och sjuk och hon är lugnare när någon är hos henne.
Vi har försökt att få henne ta hemstjänst det gick när hon var riktigt illa däran men när hon kunde vara uppe igen så avsade hon sig det.
Envisa gamlingar, det skulle vara lugnast fr oss också om hon hade det men hon verkar inte förstå, hon är av den galla sorten och envisare en en åsna.
Usch……. stackars dig…. Alltså ingen möjlighet att låta Teddy vara kvar hemma?

#43 Det kanske till och med blir lite lugnare för Teddy hos din mamma där är väl inget spring med tonåringarna osv. Det kanske blir riktigt bra vem vet.
Hoppas det går bra i helgen!
Vore nog bra om ni kunde övertala henne att ta emot hemtjänst åtminstone ett par gånger om dagen. Det skulle bli lugnare för alla parter tror jag.

# 45 Ja vi har tjatat på henne men hon är ändå 82 år och skulle behöva det , men som sagt envis som en åsna.
Fick nyss ett pm här om eventuell hjälp med passning av Teddy men eftersom detta troligen är smittsamt så måste personen kunna hålla han avskild från sina egna kissar.
Så vi får se hur det går, annars får han följa med.
Och visst är det betydligt lugnare hos mamma än här, hon rör sig inte mycket heller så hon kan ju knappast skrämma honom =)
Bara han inte blir värre i magen av det det är det jag är rädd för.
Smittsamheten kan ju avvärjas med noggrann hygien, isolering och klädombyte. Tacka och ta emot ifall denna snälla person kan ställa upp. Det gäller ju så kort tid. Så ingen kan passa Teddy hemma hos dig? Det kanske skulle vara en jättefördel för honom att få vara själv och roa ner sig , som han får göra i en folktom lägenhet….

Blir nog körigt eftersom hon inte bor i Degerfors utan i Karlskoga då är det lättare att ta hem honom.
Men som sagt jag förstår om hon är rädd att hennes egna katter ska bli smittade.
Så vi får se hur det blir.
det är ju inte långt. 1,5 mil….
Om Flagylen inte dyker upp så har jag flytande Flagyl hemma. Det var en 100ml flaska och Motor behövde bara 25ml sammanlagt , så där är stora delar kvar. Det är citronsmak, men går att få ner med spruta om man blandar i smält smör eller lite vispgrädde.
Om du inte behöver den, kanske någon av de andra vislanda-katterna behöver? Motor är jättefin i magen nu.
Bra att du går ut med det, Dakrish. Som sagt, flytande Flagyl finns alltså att hämta hos Dakrish i Kristianstad!
Ja, medicin kan vara en dyr kostnad och den flaskan lär ju bara stå hos mig och bli dålig. Bipacksedeln och förpackningen har jag tappat bort/slängt, men själva flaskan med medicinen finns ju. Flagylen är ljuskänslig, så den står i ett mörkt skåp nu.
lägg ut en ny tråd, ananrs så kan du PM:a Sofia, hon har kanske bruk för den! Om inget händer, så skicka den till mig.

Tack för erbjudandet men om jag fattat allt korrekt så är flagyl på väg hit då är det bättre någon annan kan få den.
//Mizzi
martdat tar den :) där fanns en annan vislandakisse som behöver, så den reser till växjö.
Stackars kissar. Tydligen så fick alla de kissarna det….
:( stackarna

Ja det är bäbis (vimsan) som föddes i min garderob som är dålig, hon har ju varit hoss vetten men de nötterna httade inte felet och hon blev ok så hon blev utskriven men bajsar och är lös i magen stackarn, när hon var inlaggd så visste jag inget om giardian ännu,

Skrämmande att en del veterinärer inte vet bättre en så, det verkar ju trots allt vara en ganska vanlig sjukdom.
Hoppas lilla vimsan blir bra Martdat, det är så himla jobbigt och frustrerande när kissarna är sjuka, och då råka ut för okunniga veterinärer är inte roligt.
Lagt en länk om det i det andra inlägget

#59 Ja jag litar inte ett skit på växjö djursjukhus,,, fick tjata i flera dar för att de skulle ta de prover jag ville skulle tas.

Jag har haft tur med mina vetrinärer hittils peppar peppar men jag har hört många skrämmande historier från andra som inte haft samma tur.
Sitter och funderar på om det kanske var det Motor hade… han bajsade ju bara i lådan, men ofta, mycket och löst. Inte hängig eller dålig aptit, dock…
Nåja, han mår ju bra nu. :)

# 63 Kan mycket väl varit det, Teddy och Mizzi är inte heller hängiga men blinkhinnorna är ovanligt synliga på Mizzi och han är smålös i magen. Vilken inte är normalt för honom.
Teddy är lös hela tiden och dom dricker mycket mycket vatten, antagligen för att kompensera det som går ut i diarren.

Nu har flagylen kommit, men hur i all sin dar ska jag göra för att få i katterna detta, det är ju stora tabletter ???
Någon mortel att mosa i har jag inte =(
Alla bra tipps är välkomna
mosa mellan två skedar, lägg tabletten i en matsked, och den andra över, likadant och krossa på så sätt, lycka till Maggan47
Jag brukar lägga tabletten mellan smörpapperdubbelvikt och knacka med en hammare.Sedan löser jag krosset i några droppar vatten och tar det i en doaspruta från apoteket.
Bökigt men ok
Jenna

Mizzi du har PM!

#65 Går de att dela i två delar? Jag brukar greppa katten och öppna gapet, peta in tabletten så långt man kan stoppa in den och sedan trycka ihop gapet. Massera längs halsen så kommer sväljreflexen. Det brukar fungera med Axilurtabletterna i alla fall. Jag vet inte om Flagyl-tabletterna är större men det är väl inte så troligt?

Ska tydligen inte ge hela fick ja veta så då går det nog lättare.
Tänkte om man mosar mellar två skedar och blandar ihop i en liten klick smör och sätter i mungipan då kanske det går.
#70 om du blandar i nåt gott och kletar på tassen om han inte tar det så lär han vilja tvätta bort det kletig och uschliga på sin päls :-) Annars mosa det, lös i lite vätska och ha i en spruta, för in sprutan med lite försiktighet men bestämt i sidan av munnen (där klarar de sällan att bita ihop helt och inte ge vika). Gäller att va med och trycka till när man får in sprutan, kanske får prova ett par gånger för att få in all vätska så det inte blir för mycket på en gång. Lycka till

Jag har ingen spruta heller
Sprutor köper du lätt på apoteket (typ 10kr/st). Jag har två hemma, om du inte kan ta dig till ett apotek.
Hos oss fick jag ner flagylen (som iofs var flytande), genom att blanda med vispgrädde eller halvsmält smör eller äggula. Går det, tror du?

Det är för sent med Apoteket nu det har stängt och jag måste brja medicineringen i dag.
Fast jag väntar fortfarande på besked om hur mycket jag ska ge.
Hej ! Mosa som tidigare sagts mellan två skedar så fint att det blir som mjöl, rör ner i lite lite äggula stryk det på båda tassarna ( frambenen) det brukar fungera jättebra
Eller på insidan av låren, om katten försöker skava av det.
Hur mycket väger katterna? Jag fick flytande, eftersom Motor som vägde 3-3.2kg då skulle haft en sjättedels tablett två gånger om dagen och det blev så bökigt.

Ja du där har vi ett problem till, jag har ingen våg så jag har ingen aning om vad dom väger ……….

Problemet är att vi åker i morgon och har jag inte hört något innan dess så får jag börja behandlingen först på söndag.
Nu tror jag du får knacka på hos grannen å fråga om du får låna deras badrumsvåg 

ja det är 200 mg

Tyvärr blev jag inte klokare av tråden eftersom jag inte vet vad katterna väger, har bara två svenska grannar och ingen av dom är hemma.
Jag har mailat som en galning till den som skickade flagylen men får inget svar .
Jag har nu inget annat val en att vänta till söndag eftersom vi åker i morgon.
Nu går åskan här så nu vågar jag inte ha igång datorn mer med risk att den blir frstrd av åskan.
Jag är riktigt jäkla sur nu ska ni veta, jag tycker det är oansvarigt att säga att man ska höra av sig men sen inte göra det.
JAG har gjort allt vad JAG kan i detta läget och kan inte göra mer förrens på söndag nu fr vi åker i morgon bitti och jag kommeri nte kunna komma in mer så länge det är åska i luften.
Men tack alla ni på forumet fr alla tipps och stöttning NI är guld värda.

#82 Men i tråden som jag hänvisade till gav ju personen en halv tablett till en 5,5 kgs katt. Jag har en katt som väger 6,5 kg och han är stooor. Dvs. om du med någorlunda lätthet kan lyfta din katt väger den med största sannolikhet inte 5 kg. Då är en knapp halv tablett säkert inget problem att ge.
Är katten mager och mycket liten och tunn väger den kanske runt 2,5 - 3 kg och då tar du en kvarts tablett. Du kan väl se på förpackningen vad det är för styrka på tabletten antar jag.
Exemplet var ju 200 mg tabletter 1/2 tablett i 20 dagar för en katt på 5.5 kg.
(Har du ingen köksvåg eller någon granne som kan bistå med en badrumsvåg)
Synd att hon inte svarade, men du hade ju faktiskt kunnat ringa en veterinär själv och fråga..?
Ha en bra helg hos din mamma nu!

#82 Om problemet är att du inte vet vad katterna väger och inte har någon våg kan du jämföra på ett ungefär: 3 liter mjölk väger 3kg.
Ja, hur har det gått? Det är inte farligt att ta lite på en höft. Är det normala vuxna katter, så är normalvikten mellan 3 och 4 kg. En del tabletter skall man inte krossa. Så det är bättre att tvinga ner tabletterna i halv eller hel. Du kan nog med gott samvete ta 1/3 tablett. HAr du kollat FASS för djur? Där brukar doseringen stå
Giardiasis: Vuxna: 600 mg morgon och kväll i 6 dagar. Barn: 25-40 mg/kg kroppsvikt och dygn fördelat på 2 doser peroralt i 6 dagar.

Nu blir det väl kanske ingen uppdatering på några dagar, Mizzi skulle väl åka och ta hand om sin mor och där finns väl ingen dator kan man förmoda.
Vi får hoppas att behandlingen är igång och börjar göra nytta.

Halloj jag gjorde så att jag höftade lite.
När jag vägde Mizzi sist för något år sedan vägde han ca 6 kilo så jag beräknade en halv till honom och en fjärdedel till Teddy.
Men det har inte gått så bra Teddy är livrädd så honom har jag inte lyckats fått i något alls det lilla jag lyckades få in i munnen kom ut lika fort, Mizzi har jag bara lyckats få i en halv.
Därför pausade jag och lät dom lugna ner sig så nu ska jag göra ett nytt försök i dag.
Men det är sannerligen inte lätt, får nog förska krossa tebletterna i en plastpåse lite lätt med en hammare eller något eftetsom jag inte har mortel.
Mizzi det finns helt suveräna tablettgivare på apoteket, den gröna som ser ut lite som en sax har varit min räddning många gånger här hemma:)
Har du en bild på den Naquita
Kan fota den:) Ska se om jag hittar den på apotekets hemsida först. helt suverän uppfinnig, hur överlevde jag innan jag hittade den förstår jag inte;)

Buster 29:- på apoteket

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hm hur funkar denna ???

Jag vet inte, har aldrig använt den. Jag bara googlade på apoteket och hittade den…….. men naquita vet väl eftersom hon använt den……….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#93 den är det. SUVERÄN. man för in vatten i "behållaren" som på en vanlig doseringsspruta, sätter fast pillret längst ut, o in i kattens mun o sprutar snabbt, eftersom vatten kommer med samtidigt blir kattens reflex att svälja direkt och plupp så följer tabletten med:)
Ja jag håller med. Helt underbar. Hr också en. Använde den på lilla Ebbis, förut, då hon var bråkig och då menar jag bråkig. Tusen nålar, ni vet…. Nä den är verkligen bra!

Hej Mizzi!
Hur går det med medicinerandet? 1/4 tablett till Teddy och en halv till Mizzi låter utmärkt. Föreslår att du behandlar i 21 dagar. Om du behöver mer Flagyl så är det bara att hojta så skickar jag fler.

Det går inte bra alls jag får inte i dom =( , har 15 kr på mitt konto fram till torsdag så jag kan inte köpa den där grejen innan dess såvida jag inte kan ta av pengarna till Teddys resa ??
21 dagar, 3 dagar var det ju från början då räcker tabletterna inte på långa vägar, men Teddy ska ju till Naquita 1 Juli så då får hon fortsätta med flagylen där.
Men då måste jag ju ha fram till dess i alla fall, och så att det räcker till Mizzi i 21 dagar.
kolla denna tidning! Där står det, hur man bär sig åt också. Du får vara tuff och sätta dig på golvet bakom katten, med katten mellan knäna. Sen ta tag i nackskinnet och öppna munnen, om det går. Ett annat knep är att ställa kissen mot ett köksskåp och då tar han spjärn där. NAckskinnsgrepp igen och tvinga ner pillret.

Tycker de inte om leverpastej???

Jag rullade leverpastejen i små kulor! Som han lätt kunde mumsa i sig!

Buster är en pärla…. används dagligen numera till Zazza som äter Fortekor för sina dåliga njurar…..den gjorde allt lättare.. Buster alltså….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Nu har jag i alla fall fått tid till vet. på måndag och troligen skjuts så håll tummarna alla.
En halv tablett i Mizzi igen men Teddy …. jag skäms
han ränner runt som en vettskrämd och tro mig jag är försiktig.
Men han är övertygad om att jag ska döda honom så va f*n gör jag ?
Tabletter funkat inte så jag hoppas på pastaform från vetten nu, Teddy är som han alltid har varit sen han kom.
Äter, skiter, och gömmer sig =) stackarn
ja skäms att det inte blivit bättre än så här.
Mizzi är däremot inte sig själv, han är mer slö, vill bara sova i min säng så något är ju inte bra 
Men det är ju konstigt Teddy har ju diarre så det står härligt till, medans Mizzi skiter mer normalt men har ögonhinnorna framme och är segare.
Kan samma sjukdom ta på olika sätt ??? ja börjar undra om det är samma.

Tusen tack för alla tipps ni är jättegoa som kommer med era förslag.
Tyvärr är det inte så lätt med en skygg katt har jag fått erfara, och Mizzi går inte ihop med tabletter ,sen tror jag han blir påverkad av Teddys rädsla som blir värre när vi ska jaga honom och ge han tabletten .
Jag har medicinerat Mizzi förr men han har aldrig varit så här omöjlig, så ja ger mig F*n på att dom har nått snack emellan =)
Nä skämt o sido detta är allt annat än kul =( men jag hoppas få något som är lättare att ge hos vetten på måndag.
I Början av veckan var jag desperat, för Mizzi blev sämre, han är inte sjuk så man reagerar så, men jag känner min katt och han är inte sig själv.
Han vill inte vara med Teddy längre utan vill bara komma in och sova i min säng.
Konstigt Teddy är precis likadan som han var när han kom men han skiter på allt och är mer lös i magen typ men han är inte slö ??.
Mizzi är mer slö och vill bara vara där jag är , sova hos mig, är allmänt ruggig i pälsen och orkar inte riktigt med Teddy just nu.
Bara dom inte blir sjukare nu under helgen, =( håll alla tassar och tår.
Åh, stackars dig… Du har itne någon möjlighet att få in dem till vet innan helgen? För vetkostnaden är ju egentligen inte ditt problem, eller hur? Visst, du får ligga ute med pengarna, men du får väl igen dem? Inte roligt, när ens egen kisse blir smittad. När det gäller att medicinera, så försök undvika, att båda katerna är i samma rum. Som jag fattar, så är Teddy i hallen och köket enbart. Stäng igen, så att du tex bara har hallen. OCh se till, att Mizzi inte är med. Sen är det tuffa tag som gäller, det är för kattens bästa. Beröm och mumsgodis till hands efteråt, förstås. Samma sak för Mizzi, var ensma med honom på ett litet utrymme.Om du belönar med nam-nam direkt efteråt, så brukar det bli lättare gång för gång. HAr svåt att se saken framför mig helt och hållet, men det kanske kan hjälpa lite? HAr vana av tuffa djur,att tämja sjövilda papegojor är f*n så mycket värre, kan jag trösta dig lite med….
Vet inte om jag peppat dig rätt, men visar man respekt och rädsla om än aldrig så lite, så märker djuret det.
Me det menar jag inte, att man ska vara ELAK, men tuff och visa, att i detta fall, så är det faktiskt du som bestämmer. Sen kan massa kärlek och kel och godis vara en självklarhet och då kan det otrevliga förknippas med trevliga saker.
Suck, har jag tjatat nog nu…. HAr en känsla av att jag upprepat mig i inlägget….
Ja, Motor fick ju vispgrädde efteråt. Han lärde sig snabbt att efter äckliga sprutan i köket, så kom det gottgott i blå skålen i hallen. Det var så han var förvirrad när medicineringen var över.