Köpa katt från oseriöst katthem?
Hur tänker ni där? Om ni ska köpa en katt, och ett av de närmasta katthemmen är en aning suspekt, skulle ni köpa katt därifrån?
Jag känner mig själv lite kluven till det.
En del av mig vill ju rädda en katt ifrån tex 3 månaders regeln mm, medans en annan del av mig inte vill stödja deras verksamhet. Visst så förlorar ju bara katterna på det, men ja, jag vet inte.
Vad har ni för tankegångar?

Jag var själv på ett katthem för ett par år sedan för att jag tyckte att detvar bättre att adoptera där det som mest behövdes. Det som var kruxet var att den människan som äger stället verkar vara så snäsig och otrevlig. Verkar inte vilja släppa någon katt därifrån. Dessutom så sa jag att jag kan ta en mammakatt som var för ung att föda egentligen men kom dit dräktig. Människan sa då till mig:
Du måste vänta tills alla kattungarna har flyttat och så får du se till att kastrera henne.
Som att jag inte fattar det? Hm….
Hon var så otrevlig. Dessutom så ville hon att jag skulle komma fler ggr för att se om katten tyckte om mig. Lite svårt då man inte ens fick gå in i buren.
Dåligt.
Jag råder att adoptera från KKS istället där folk vill katternas bästa…
Det här var en svår fråga. Känns ju som en självklarhet att man vill stödja de katthem som är seriösa och istället adoptera från dem. Men sedan börjar man tänka på själva katterna som sitter på de oseriösa och då blir det knivigt. Känns som en sådan här fråga som det inte finns några rätta svar på.
#1 Ibland verkar det vara kattsamlare som står bakom vissa katthem. I sådana lägen drivs verksamheten på helt fel grunder. En kontakt med djurskyddsinspektören kunde nog vara på sin plats. Får intrycket av att den här föreståndaren inte verkade ge dig en chans. Är man sådan skrämmer man ju bort presumtiva kattägare som skulle kunnat bli kanon för katten.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja jag vet ju inte om alla känner som jag….men hon beslagtar katter som är andras som går ute. Man får ju observera en katt och göra lite research innan man tar katten vilket hon inte gör. Ser hon en katt ute så tar hon in den Det var en väninna till mig som hade en utekatt som hon tog in. Och hon gav henne en jätteutskällning och sa att nästa gång hon släpper ut katten så ringer hon polisen på henne. Det är inte upp till henne huruvida folk får ha utekatter eller ej. Jag blev upprörd…
#3 Att ta katten på det viset, räknas väl som stöld eller egenmäktigt förfarande?
Medarbetare på jack russel terrier
Vet bara att ny lag trädde i kraft 1 maj 2008. Man har rätt att ringa polisen om det kommer en katt på ens tomt. Samma regler som för hundar. Men om polisen prioriterar är en annan sak.
Köpa katt från ett oseriöst katthem! Svår fråga. Jag har en regel ALDRIG KÖPA ELLER HA HAND OM ETT DJUR SOM DET ÄR OSÄMJA ELLER BRÅK OM. Dessutom tycker jag att man köper eller tar hand om en katt som man känner för och tycker om. Det finns hur mycket katter som helst som behöver ett nytt hem.
3månaders regeln menar du de katthemmen där katten blir avlivad efter 3mån? Eller regeln att katter inte får sitta i bur mer än 3 månader?
Låter kanske "elakt" men jag kommer aldrig stödja ett katthem som i mina ögon är oseriöst.
Tyvärr så finns det många och stora katthem som inte tar sitt ansvar.
Sorry, var lite otydlig. Med 3 månaders regeln så menar jag de som avlivar katterna efter 3 månader om de inte är bokade.
Hej hej!
Det där problemet har jag med… hur vet man att de är seriösa? Min dotter har praktiserat på ett katthem och hon var alldeles ifrån sig när hon kom hem varje dag. "Mamma, jag vill ta hem alla katterna" sa hon varje dag. Hon hade flera kattungar som hon alltid kelade med och fick handtama och flera av storkatterna som hon gav tid och kämpade för… men… hur vet man att de är seriösa? Vad är seriöst och inte?
#5 Tremånadersregeln är något som Djurhemsföreningen har i sitt regelverk. De menar att ingen katt/annat djur ska vistas längre än 3 månader på djurhem, då är det istället humanare menar de att avliva katten/djuret. Regeln är egentligen en rekomendation, men ordföranden menar att man förväntar sig att djurhemmen som är medlemmar ska följa rekomendation. Djurens Vänner har gått ändå längre. På Djurhemmet i Malmö avlivas katter efter bara 3 veckor.
De här reglerna/inställningarna vilar på gamal grund. De som förträder dessa har t.ex. en förlegad syn på skygga katter som hopplösa fall helt omöjliga att få tama. De ser katthemmen som de var förr med minimala burar där katterna sitter hela tiden. Tyvärr är det svårt att få dem att tänka om, man håller envist fast vid att man har rätt.
Här kan du/ni läsa mera om 3 månaders regeln: länk
Här kan ni läsa om Djurens Vänner politik på området: www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d52c193b-89b7-4dd6-932c-fb6157608ccf " rel="noopener noreferrer" target="_blank">länk
Här kan ni delta i en omröstning om det här med att avliva katt som inte fått hem inom viss tid: till omröstningen
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
De katthem och föreningar jag har haft kontakt med är alla väldigt seriösa så den frågan har inte varit aktuell för mig och mina kissar. Däremot kan jag säga att om de följt 3 månadersregeln hade ingen av mina skyggisar varit i livet idag och fått leva det liv de nu har.
För mig är det viktigt att de personer som jag samarbetar med eller hjälper måste vara seriösa annars får det vara.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
En av mina katter kom från en kattförening där katter avlivades om de inte fick hem. Min var en skygg kattunge som nu är tam och om jag inte hade tagit henne hade hon förmodligen avlivats. Jourhemsavtalen var på 8 veckor….
Nu är det annorlunda i den föreningen och jag har inte hört något om att de avlivar katter pga 3-månadersregeln längre.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Jag skulle aldrig stödja ett oseriöst katthem. För mig innebär ett seriöst katthem att inga friska katter avlivas, samtliga vuxna katter är vaccinerade, kastrerade och id-märkta och kattungarna vaccinerade. För mig är det även viktigt att hemmet är rent och att katterna har stora burar och möjlighet att få komma ut och röra lite på sig.
Jag förstår att man gärna vill rädda "just den här katten" som finns framför ögonen just nu. Men vem ska rädda nästa och nästa och nästa ? Därför är det viktigt att tänka ur ett större perspektiv.
Om alla bojkottar oseriösa katthem så tvingas de antingen stänga igen eller förändra sin policy. På så vis kan de inte fortsätta att slentrianmässigt avliva katter år ut och år in.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Suck olösligt detta. Om de tvingas stänga, då blir de väl tvungna att avliva allihopa?…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....