Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 942 ggr
jmaard
0

En oändlig diskutions fråga..

Nu har vi diskuterat detta ett antal gånger jag och mina kompisar.

Heter det jama eller mjaua?

Kusten
0

Mjama eller jauma kanske.. skämt åsidå ;) Jag säger att katten jamar men att det låter som ett mjauande.. hmm..

Imasy
0

Jamar säger jag :)

Mettan
0

Har aldirg hört annat än att katten jamar och ljudet är mjau, mjaaauo, miiiau, mjauooo, beroende på vad katten vill ha sagt

Jenna-Gun
0

Katten jamar mjauo

SamanthaJones
0

min katt jamar Aiiiiiiiii.. men sen är han lite spec oxå :P

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Puma77
0

Tudor väser och piper när han *försöker* jama:)) Thindra kan ryta som ett lejon när hon är riktigt uppspelt.

//Pia

Ledin
0

ja mina kör lite olika här med:Mizzan hon låter som en rossliggris (när hon spinner låter det som en stor läcka i avgassystemet). Sture han kör maaaaauuh väldigt högt så man ska kela med han. Tellus kör en fikusvariant på mjauo låter flickigt värre. Missy kör med pipigt mjauoande men mera pipigt än mjauo :) Tiara:låter ja jag vet inte riktigt hur pipigare än pigigast är ju syster till Tudor så ja Puma har förklarat det bra. Inte en normal katt här allså men alla pratar jätte gärna med mig eftersom jag frågar o pratar med dom alltid. Men jag tycker det heter Jamar å mjauo säger katten så har jag lärt mina barn. Som en häst den gnäggar men säger ju ihhhhhiiiiihhhi :)

Jenna-Gun
0

Har två tjejer som bara kuttrar.Det låter så härligt. Har aldrig hört dem jama.

Jenna

jmaard
0

Äntligen kan jag säga "vad va det jag sa" till alla här hemma. Försökt övertala speciellt men rumskompis om att det heter jama och inte mjaua..

Min katt pratar jamska och inte mjauska :D

Sidentass
0

jag säger jamar:-)

Jenna-Gun
0

Jamska talar vi som bor i Jämtland.

Alltså inte bara katterna hihi.

Jenna

Hawknestgrove
0

Jenna har rätt. Katter jamar mjau i Sverige. Engelska katter lär ju visst jama meow….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Solveig
0

Och hundar vovvar inte, de skäller. Det låter som din kompis talar lite barnspråkGlad

Annisangel
0

När jag pratar om min katt som pratar säger jag att hon jamar, men om jag ska berätta för andra en händelse där hon jamar säger jag;

- "Å då gav hon upp ett mjau precis som om…"

Eh, blev ni klokare!!!?!? Hemlis 

Puss

Många Goa Kramar

Annisangel

Hawknestgrove
0

Ja medn det är ju korrekt. Då återger du ju kattens ljud. Att säga mjaua har ett väldigt fint namn, förresten… gammal humanist som jag är… Onomatepoetiskt heter det…. ljudhärmande……

Annisangel
0

#15 Hihi, vilket vackert ord: Onomatepoetiskt!! Tack nu har jag lärt mig någe nytt igen!!

Puss på dig

Många Goa Kramar

Annisangel

Hawknestgrove
0

Ja vi har faktiskt såna ord i verkligheten. Humla, tex… Som heter bumble bee på engelska även det är lite av samma sak!