Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2045 ggr
Erika91
0

Sverker rymde ur selen

Idag inträffade min värsta mardröm, Sverker rymde ur selen! Gråter De tre sista dagarna har Sverker tyckt om att vara ute i sele och vi har varit ute på våran bakgård en gång per dag. I eftermidags så skulle jag gå ut med honom som vanligt, och det gick bra i början, men sedan så sprang han in på rastgården där poliserna fikar. (Det är en dörr som inte vi kan ta oss igenom, men som katter kan springa under). Jag skulle dra ut honom men remmen runt magen tog han sig ur (något jag inte kan förstå hur det kunde hända innnan remmen runt halsen åkte av, för spärren gick inte upp). Men i alla fall, om jag skulle dra mer så skulle remmen runt halsen också åka av, så jag locka på honom men han bara drog vidare, sedan så band jag fast handtaget i dörren och sprang in och ropa på mamma i full panik, sedan sprang jag ned med mina lillasyrror och ena lillasyrrans kompis hack i häl ut till Sverker. Då var han fortfarande kvar i halsbandet men tog sig snabbt ur och sprang in i fångarnas rastgård. Min lillasyrra klättra över dörren men fick inte tag i honom så mamma fick springa upp ochb ringa 114 114 och kopplades till polisen i Oskarshamn och till slut så kom en polis ut och öppna åt oss och till fångarnas rastgård. Det var kaos. Sverker sprang ut ut fångarnas rastgård och ut i buskarna på våran bakgård, jag var livrädd att han skulle springa ut från bakgården och ut på gatan, men han sprang runt i buskarna och in till rastgården och ut till buskarna och till slut upp i ett träd. Polisen hjälpte hela tiden till och gick och hämta en stege som mamma klättra upp på och skulle få ner honom, men när hon fick tag i han så skulle han bara klättra högre upp, men till slut så vann hon kampen och fick ner Sverker. Han var helt smutsig och blödde, klorna var helt förstörda på honom stackarn. Han hade även taggar i pälsen och örat. Det var full kaos. Väl inne så tvätta vi bort blodet och tog bort taggarna och sedan sprang han under sängen och förflytta sig från säng till säng och nu så ligger han och sover i min lillasysters säng, helt slut. Men det slutade lyckligt. Men nu måste vi hålla koll på hans kisseri. Han vart så rädd och stressad så han är få problem med det. Och förövrigt så blir det inga fler promenader för Sverker, vilket jag tror att han inte vill vara med på. Ett stort tack till polisen som hjälpte oss. Han var helt underbar!

Erika91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på Sverker i selen från fredags.

Jenna-Gun
0

Ja men vilken tur ni fick in kissen igen.

Kanske en fundering på en annan typ av sele. Vet inte om det finns .  men det kanske går att söka .

Jenna

Engla
0

Oj, vilket äventyr! Stackars Sverker. Vad för typ av sele har du till honom?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hawknestgrove
0

Oj…. kan inte nog tjata om min variant av sele, som det inte går att ta sig ur, om man nu ska gå på koppelpromenad… Lille Sverker, vilket äventyr…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

#2 Ja ddet var verkligen tur!

Jaa men de jag har sett i affären har bara varit likadana :/

#2 Här på bilden kanske du ser lite bättre hur den ser ut? Ursäkta det långa avståndet..

#4 Tack Gunilla! Jag har granskat bilden, och det har jag gjort förr också, men jag är så trög så att jag inte fattar hur man ska göra Generad Kan du förklara lite i snabba drag?
Fast jag tror inte att Sverker vill gå ut på ett bra tag, men om det blir aktuellt så ska vi banne mig ha en säker sele!

Hawknestgrove
0

Ok, ska försöka förklara. Först, så har du ett ordntligt halsband. sen tar du kopplet och fäster i lilla öglan på halsbandet. Sen gör du så att säga ett enkelt halvslag runt egen part, alltså tar ett varv runtom bakom frambenen och  gör med kopplet som du gör når du syr langettsöm ett stygn, liksom. Titta riktigt noga, så tror jag nog du förstår. Här komer en bild till, så kanse du förstår mer

Hawknestgrove
0

En till

Hawknestgrove
0

en till

Anna77
0

Tur att fina Sverker är hemma igen!!!!!!!!!

Erika91
0

Tack nu fattar jag Glad

anebit
0

Oj oj oj ett sånt äventyr ni varit med om……….. men tur i oturen att det gick så bra och att ni har Sverker inne i säkerhet nu.

Jag fattade inte heller riktigt hur man skulle göra Arnes sele men efter att ha studerat fotona i denna tråd så har poletten trillat ner……………..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Engla
0

Men jag tolkar Arnes sele som att den liknar sådana som finns i djuraffärer?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

siberlina
0

Lilla fina  sverker,  vilken tur att det  slutade  lyckligt,nu  springer han  nog alldrig  iväg  igen..

karins
0

Vilket äventyr för Sverker! Tur att ni fick tag i honom.

Sidentass
0

Men vilken rysare ni varit med om…tur att slutet blev så lyckligt till slut!!

kattassen
0

Till min Baffe som är stor och stark, gjorde jag så att jag skaffade en kraftigare sele egentligen för hundar. Den ser ut som en vanlig kattsele dvs. med halsband och magband som är sammankopplade på ryggen med ett band.

Hundselen är ungefär 15 mm bred istället för den något tunnare kattselen. Jag lät mag- och ryggbanden vara men bytte ut halsbandet till ett tunnare sk. katthalsband. Detta gjorde att selen nu är betydligt kraftigare och spännet runt lilla maggen är tjockt och rejält. Däremot kändes det lite väl grovt runt halsen därför bytte jag ut den delen till ett tunnare band.

Tycker nog att det känns tämligen säkert att ha honom ute i denna konstruktion. Ett tunnare spänne skulle han kunna sprätta upp och så har även skett tidigare.

Är katten kraftig och lite "tungviktigt" så satsa på en hundsele för liten hund istället. Dock ej!!!! en sådan som man knäpper på ryggen med ett spänne, de är inte tillförlitliga tycker jag.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Erika91
0

Ja efter mycket om och om igen fick vi in honom. Det känns som en mardröm. Vi hade verkligen tur! Jag är så glad att han är inne nu! Men dessvärre ser det ut som om det blir vet för honom imorgon :/

#16 Tack för tipset Kattassen!

Hawknestgrove
0

Mitt sele är inget sele. det är bara ett rejält halsband och så gör man selet av själva kopplet. Det är det som är så bra, inget krångel att få på, katten märker det inte ens. Sen vänjer han sig snabbt vid att drar man för hårt, så stramar det över bröstkorgen. Arne lärde sig ursnabbt, men när det kommer bilar, då får jag rusa som en liten rem efter honom för då är det full rulle in i skogen

Puma77
0

Det ska finnas en som är som en väst i nät bl.a. Den ska vara stadig. Såg den i veckan på en av kattsajterna här på i fokus. Men kommer inte ihåg vilken.

//Pia

Puma77
0

Hittade en av de andra men samma variant. Här

//Pia

Hawknestgrove
0

De såg ju helsmarta ut. Men det framgick inte var man fick tag i dem

MariannE11
0

det var en rejäl pärs….. känner igen mej själv när liknande saker händer o hjärtat på mej stannar… vad bra att det slutade lyckligt…

jag har halsband på Zazza o Bruno när de är ute men det är viktigt att jag har stenkoll på dom varje sekund så de inte slingrar sej ur….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Puma77
0

Nej jag vet Gunilla. Har sett dm på nätet också men var??? Hm det är just det.

//Pia

Puma77
0

Tror att det är till mindre hundar från början och de går även till katter. Hittade denna sida till hundar med lite olika varianter. En del som funktion men sen också de som utsmyckning/klädesplagg som det är inne med till småhundar.

//Pia

Hawknestgrove
0