Svag kattunge TIPS ÖNSKAS
Jag har tagit hit Siris bebisar då hon inte vill ta hand om dom efter kejsarsnittet. Ja har lagt dom till Smilla och det gick jätte bra. Inatt dog en liten bebis
och nu är en av dom jätte svaga. Den äter nästan inte. Fick i den lite mjölkersättning och ja har masserat magen så den har kissat rejält nu. Men finns det nåt mer ja kan göra??? Snälla hjälp med tips om nån har..

Bara fortsätt att ge modermjölksersättning, ge lite men ofta. Lagom värme på mjölken är viktigt för att de ska vilja äta den (ljummen) och att du håller ungen i rätt vinkel, vira in den i en handduk och håll den lite uppåt så att mjölken rinner neråt. Jobbigt sånthär…jag vet.
Pm:a om du vill. Kram och lycka till.
Okej ja ska försöka med det… Har haft ljummen mjölk men det verkar inte som den vill äta nu… Kan den vara mätt? Ja ska ner nu igen och kolla

Värm 1 dl vatten med 1 matsked honung och 1 tesked salt och ge sedan kattungen, gärna med sprutan i munnen. Känn av så att blandningen inte är för varm. Cirka 2 ml i timmen eller kanske lite mer. Ge sakta, sakta så kattungen verkligen får i sig det och sväljer. Förhoppningen är att kattungen får upp blodsockret och orkar äta för egen maskin. Men som sagt ge lite lite, flera gånger i timmen. Förvara lösningen i kylskåpet och varm den mängd du ska använda till lagom temp.
Massera magen , det kan vara att bebisen inte fått ut becket, Den första svarta avföringen. Den måste ut annars dör de, så ge ersättningen och massera magen. Hade en kattunge som inte ville äta, fick massera i 2 dagar ganska mycket, sen kom en lång avföring som först var svart och slutade i gult. Efter det åt han som de andra.

hur går det?….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Vad bra med så många handfast tips! Läser och lär mig för framtida behov. Håller tummarna att allt går bra. Sådant här är jättenervöst!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Diade kattungarna från mamman alls? För om de inte gjort det har de inte fått i sig råmjölken, vilken är livsviktig.
Vad jag tycker 1 tesked salt lät mycket förlåt om jag lägger mej i.
Jenna
följer också med spänning tråden, hur går det? Maggan47 som håller tummarna

Håller med Jenna där, 1tsk låter väldigt mycket på en dl vatten.

*puttar o undrar hur det går*…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
puttar jag med Maggan47
Hejar på den lille.. hoppas han får krafterna tillbaka och kryar på sig.. det är jobbigt att känna sig så maktlös förstår jag.. så kram på dig Sofia, du är jätteduktig

Alla recept jag sett på vätskeersättning gäller en liter vatten, dvs 1 liter vatten, 1 msk honung och 1 tsk salt.
Jo ja kan medela att den överlevt natten… Men den är fortfarande svag. Ja fick i den lite mjölk ersättning i natt och lite nu. Dom har inte legat alls hos en mamma förrän nu. Den har bajsat gult några ggr innan men nu har den inte gjort det. Jag har masserat magen länge. Kommer massa kiss. Och en mini mini plupp gult. Men den orkar inte trycka på. Man kan känna varenda litet ben i henne…
Vilket recept e det som gäller nu? Blir lite yr här. Vill inte ge fel till lillan,..
1 liter vatten,
1 msk honung och
1 tsk salt.
Satsa på vätska istället för mjölkersättning. Det allra viktigaste är att den får i sig vätska och socker (så att den orkar håll igång). Är den svag är det även sannolikt att den har undertemp och då fungerar inte de inre organen som de ska och kattungen kan därmed inte ta hand om maten.
Recept på vätskeersättning, från Vårdguiden.se, är 1 liter vatten + 6 tsk socker och ½ tsk salt. Det viktigaste är inte att du får en helt fysiologiskt korrekt vätskeersättning utan att du får i kattunge vatten och socker (lite salt för att få ett bra vätskeupptag).
Ge mycket vätska. Ofta och så mycket du kan få i kattungen för börjar de väl bli uttorkade går det fort utför, samma sak om de blir kalla. Allt går väldigt fort med kattungar.
Okej tack för era tips… ska fixa detta direkt

Var bor du? Tänkte att nån kunde komma och hjälpa dig kanske…?

Mata den ofta med kattmjölksersättning,ca 0,5 ml i taget med spruta eller flaska. Så gjorde vi med vår lille kille här. Kela och bär runt på den lille. Som med en litet baby. Den behöver massor av närhet och kärlek.
Hur ser den ut i pälsen? Är den gles?
Massera över stjärten med nåt mjukt, ungefär som mamman skulle tvätta honom…
#19 Om jag fattat det rätt bor Sofia i Munkedalstrakten. Det är i Norra Bohuslän.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag bor några mil från Munkedal…Och har en hona som nyss fått ungar(den 29 maj) Kanske hon skulle kunna ta sig an denna lille tro? Nån som vet hur det skulle kunna gå? Blir min hona aggressiv på den lille babyn?
#22 Det brukar gå riktigt bra det där att få en honkatt att ta till sig ytterligare en katt. Många här har berättat om sådana erfarenheter som avlöpt lyckligt. Det finns vissa knep att ta till - att man "smörjer" in kattungen med dofter från de andra kattungarna. Någon som kan detta kanske kan hjälpa oss med bra knep.
Det hade ju varit kanon om du kunde hjälpa till med detta. :)
//Lena

Iofs så har ju Sofia egna mammor som hon kan lägga kattungen till som fick bebisar samtidigt som snittade mamman (men återigen chansen att de ska överleva utan råmjölk är ungefär 0%, tyvärr) Visserligen kan man köpa ersättning med råmjölk men eftersom det gått för lång tid så kan ungen/-arna inte ta upp råmjölken nu.

Jag har erbjudit min hjälp iallafall…Kanske hon behöver nån som "vaktar" och matar lillkissen om natten?Den behöver ju skötas dygnet runt/ Susanne
Alltså ja letar ingen ny mamma. Hon har en mamma här men hon är för svag för att dia från henne. Tack för hjälpen ändå Susanne :) Jag matar henne varannan timme även natten. Så det är inget problem har jobbat några timmar idag men då har sambon hoppat in som mamma.

Visst får man speciella känslor för en så liten skötekatt? Min Murre, nu 1 år gammal, är uppfödd på ersättning. Han har verkligen speciella känslor för mig också =). Han är min skugga och grymt avundsjuk ifall de andra katterna vill kela med mig. Han sover på mitt bröst när jag ser tv (jag måste alltså ligga och se på tv) 
På bilden är han i min dotters famn
Kattungar har en mycket bra chans att klara sig utan kolostrum. De är inte alls beroende av den på samma sätt som tex. föl är (som behöver få plasma för att klara sig om de inte får kolostrum). Inom uppfödarvärlden har vi mycket goda erfarenheter av detta eftersom vissa kattungar inte får dia sin mamma de första 24 timmarna i livet. För de kattungar som hålls borta från kolostrum pga. blodgruppsproblematik är det livsräddande och dessa kattungar dör inte i större omfattning än de som inte får kolostrum och de blir inte heller sjukligare av sig senare i livet.
Kattungar har mycket goda chanser att klara sig utan kolostrum förutsatt att de får i sig annan mat och allt annat flyter på som det ska.
Lilla Solveig somnade in nu för en stund sen…
Så ledsen för din skull.
Min Leo tar hand om henne i regnbågslandet. Lär henne alla bus som finns.
Jenna:(

Tack Silvestris. Du har helt rätt. Men ger ni inte mjölkersättning då till de kattungarna under perioden de inte får dia?
Dessutom så är det så att de kattungarna får ju dia sin mamma efter perioden då största råmjölksupptaget sker. Inom de flesta djurslag (som är mjölk-antikroppsberoende) anser man att även ett lokalt skydds fås i tarmen från övriga skyddande ämnen som finns i råmjölken/mjölk.
Citat från Källa:
Hos katt överförs endast mycket små mängder immunoglobuliner via placentan (Yamada et al., 1991; Casal et al., 1996). De nyfödda kattungarna kan däremot under de första 12 timmarna ta upp IgG via tarmen, medan inget upptag av IgG har setts efter 16 timmar (Casal et al., 1996). Mängden immunoglobuliner är endast marginellt högre i kolostrum än i mjölk SVS-SVA vaccinrapport 22 juli 2003 23(74) (Casal et al., 1996), varför mjölk från en annan lakterande katt kan användas som substitut om colostrum av någon anledning inte finns att tillgå. Mängden maternella antikroppar hos kattungen är högst de första dygnen efter födseln, och börjar sjunka redan från dag tre (Yamada et al., 1991).

Tråkigt för er Sofia :(
Givetvis får de kattungarna mjölkersättning men den innehåller ju inte de antikroppar och andra välgörande molekyler som just kolostrum innehåller.
Jag ville bara förtydliga att det inte finns något skäl att tro att kattungar ska ha dåliga chanser att klara sig om de inte får kolostrum. De klarar sig väldigt bra utan.

Usch så sorgligt…Är det den lille du ville ha råd om?
Så sorgligt men du gjorde allt som kunde göras.
Lilla söta Solveig, nu finns även du i det vackra Regnbågslandet tillsammans med andra älskade och saknade kissar.