Här hålls 30 katter instängda, expressen
fyyy!!! varför går inte beslutet att verkställas? är väll bara för djurskyddsinspektörn att slå in dörren om inte ägaren går att hitta!! http://www.gt.se/nyheter/1.797929/har-halls-30-katter-instangda men det där med avlivning,,, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det var en märklig historia. Säger som du. Med polisens hjälp måste det ju gå att ta sig in i ladan och omhänderta katterna. Att det alltid ska vara så mycket flathet med i spelet när det handlar om djurskyddsärenden.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Var ligger förövrigt Grästorps kommun?

vad är det för j*vla sk*tsnack? Kan inte göra nåt, visst kan dom!
"Med stöd i 32§ DL SKALL länsstyrelsen, en tillsynsmyndighet eler polismyndigheten, utan hinder av vad som föreskrivs i 32§ 1. om tillsägelse och rättelse, besluta att ett djur som är utsatt för lidande omedelbart skall omhändertagas. Förutsättningarna är:
- det bedöms utsiktslös att felet blir avhjälpt,
- ägaren till djuret är ökand eller kan inte anträffas, eller
- det i övrigt bedöms oundgängligen nödvändigt från djurskyddssynpunkt. "
ur Djurskydd, fakta och tips av Helena Striwing
Dessutom är tillsynsmyndigheten enligt de nya regler för djurskyddstillsyn förpliktad att samarbeta med djurskyddsorganisationer. Dom ska alltså inte ta avlivning som första val utan försöka få katterna omplacerade.
suck!!!!

Om mannen höll sina barn inlåsta och vanvårdade i en lada skulle det inte vara några problem att gå in och rädda dem. Ärligt talat. Vad är skillnaden? Jag förstår inte varför det ska vara så svårt.
Blir så lessen att man alltid är så pigg på avlivning. Har myndigheteran överhuvudtaget lyssnat med de lokala katthemmen om de kan hjälpa till? Kanske läge för Miranda och hennes kollegor att höra av sig och diskutera om det går att hitta en annan lösning. Ibland kan man få dem att tänka om och t.om skänka avlivningskostnaden till katthemmet. Ja, ja jag vet, det är lätt för mig att sitta här och tycka att andra ska göra saker när jag sitter på andra sidan av landet. Ber om ursäkt,men jag blir så himla upprörd.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Oj nej, i Grästorp har jag bott, värsta bondsamhälle. Knappt en granne som inte skulle åka dit för vanvård om man skulla anmäla. Katthemmet Skara är ansvarig för Grästorp, men det var inte så många ärrande därifrån. I Grästorp finns ingen polis, bara i Vara och Lidköping.
Miranda, kan du inte göra något? Jag vet inte vilket ställe det är. alla ladugårdar ser likadana ut.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag kan skicka ett mail till ansv. kommun och länstyrelse om någon annan kan kolla om det finns möjlighet för katthemmet skara att styr upp något för katterna.
Jag ringde nu till djurskyddsinspektör Jan Norgren i Lidköping. Domen hade överklagas, men blev fast han fär hålla 2 kastrerade katter. Men nu är länsrätten ansvarig, mannen jobbar i Trollhättan på en känd arbetsplats. Enligt insp. finns det tillsyn, mannen är där flera gånger i veckan för att mata katterna. En 30-tals katter sitter allså inlåsta där, tydligen har Djurens Vänner varit där för några år sedan och några djurrättsaktivister hade befriad en del katter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Katterna kommer att avlivas. Jag vet att vi inte kommer att ta de, länsrätten har beslutad avlivning. Vet ej varför, antagligen mycket sjukdomar och inavel.

han får alltså fortsätta vara djurägare? och kommunen tycker det räcker med tilsynn flera gånger i veckan???
Nej, djurskyddsinsp. hade överklagat. De ville har djurförbud. Och mannen hade överklagad, så klart. Men domen fastställdes. Jag hade lite svårt att hänger med i förklaringen. Men han jobbar på Lidköpings kommun och var trevlig. 0510-771790
Hörde nu att katterna sitter där inlåsta utan dagsljus. 
Samma flathet där, som ett exakt likadant fall här i Strömstad. Enda skillnade är att i Strömstad så får de springa vind för våg på dagaran och stängs in på kvällarna, de som kommer in… Den är också anmäld och tillsagd att decimera sitt kattbestånd, men inget görs. Folk på orten här(vissa) tycket det är görskoj att försöka köra ihjäl katterna…..Åkenr man förbi på kvällarna tror man att stjärnhimlen har ramlat ner, så mycket glimmar det i dikena. Vi får se sanningen i vitögat, den lagen som trädde i kraft 2005 har ingen verkan! Myndigheterna s***er högaktingsfullt i alltihopa! Även så Länsstyrelserna på orten! Det enda de är bra på är att vända på papper.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Usch, hur har det gått? När kommer katterna att avlivas då?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Extra alamerande tycker jag det är eftersom Ulf Lövdal uttalat sig så bakvänt i frågan, han är trots allt enhetschef för länsveterinärerna i Västra Götalands län. Kanske man inte ska vara förvånad över hur saker och ting går till i detta län…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Herregud vilken flathet det är i Sverige. Varför kan det inte bli ett domstolsbeslut att omhänderta katterna och sedan gå in och hämta dom…. och sedan skall vederbörande ha böter och även fängelse.
Moh och våra politiker borde titta på amerikanska djurpolisen och ta efter……
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Herregud var man blir besviken :/
Avlivning, avlivning, avlivning :/
Djurpoliser skulle verkligen finnas i Sverige. Hit med ASPCA! Där får djuren iaf sin chans till ett bra liv! Sverige behöver lära sig av de.
Och en fråga; Varför har vi regler när de ändå inte följs? Som de exemplen som Miranda tar upp.
Det här är verkligen sanslöst! Nu får det väl ändå hända något. Bra att det är på GT´s löpsedel idag! Skandal är det i ett modernt land som vårt!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det är ju helt sjukt! Och vilka uttalanden sen! Civil olydnad (samtidigt som att gå på myndigheterna) är på sin plats, om man nu hade haft någonstans att ha de stackars katterna…
Ja jag kan inte begripa varför det ska vara så j***a svårt när det gäller katter eller djur över lag att göra något istället för att vänta. Vad fanken väntar de på? Kom till skott istället för att sitta med en massa papper hit och dit eller vad de nu gör för något. Jag blir så innerligt förbannad så jag finner inga ord, fy f*n för Sverige som inte kan stå upp för djur som inte har det bra.
Om man ändå kunde slå oss samman och hämta alla dom 30 katterna så skulle det ju vara bra. Låter ju inte klokt att hålla 30 katter inlåsta på det viset

Hade jag bott nära hade jag yxat sönder ladan å släppt ut dem
Men släpper man ut dom så blir det väl än värre.. =/ Bäst vore ju om man kunde få tag i katterna och försöka placera ut dom som är friska nog.. Släppa ut dom går ju inte..
nä inte direkt släppa ut dom, tänkte mest på att kunna omplacera dom.

Tror du att det e bättre för dem att sitta instängda utan mat och vatten? Nä det tror inte jag. Ut från ladan måste de ju…sen e det självklart att man måste hjälpa dem å ta hand om dem åxå men var finns resurserna? Ska de sitta å svälta och törsta ihjäl medan vi letar efter resurser som inte finns???

Håller på skriva en överklagelse, någon som vet vad gubben heter? PMa mig!
#24 Förstår hur du menar, men att släppa ut dom i skogen hjälper väl ingen av dom? Snacka om att det skulle bli koloniboom! Bäst vore nästan att få in mat och vatten till dom tills någon åtgärd kan göras, då vet man var man har dom.. Alternativt strypa gubben? Blir galen på sånt här! Han måste ju hålla på så här av ren tjurighet!
I ett sådant här fall håller jag med Sophia Dos att det faktiskt är bättre att släppa ut katterna från ladan än att de ska sitta där instängda i gud vet vad. Att ha så många katter instängda är ett stort stressmoment för katterna. Smittspridningen ökar och inaveln likaså plus att det är svårare att fånga mat för dem när de är inspärrade. Sedan finns det bättre lösninger naturligtvis men de verkar allt för långt borta i det här hemska fallet.
//Lena

Vad kan man göra för dessa katter när man bor så långt ifrån? Usch, det är så hemskt!

fick ett svar från Ulf Lövdal, enhetschef för länsveterinärerna i Västra Götalands län, ang. frågan varför ett omedelbart omhändertagande enligt §32 DL inte har skett (se #3).
_"Att i sig hålla upp till 9 katter i en lada med tillräcklig tillsyn, mat och vatten och i övrigt hålla sig till DL är inte olagligt.
Med den utgångspunkten att kommunen inte ansett att katterna varit föremål för ett omedelbart omhändertagande enligt 32§ DL har vi, för att värna djurägarens rättssäkerhet, avvaktat domslut från högre instans (Länsrätten) i frågan innan vi begärt verkställighet hos polisen. Beslutande länsjurist är åter från semester nästa vecka och samråd kommer att hållas då."_
Vilken sk*tsnack! Det handlar inte om 9 katter men om 30 katter. Dessutom går han förbi på det faktum att länsstyrelsen kan ändra kommunens beslut. Men man värnar ju hellre för djurägarens rättssäkerthet!
och vad har hänt med §4 DL? "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."
ååååh vad trött jag blir!

det finns tid kvar att fria katterna i alla fall…..
Läs mer!
Hoppas det händer nåt!
http://www.cint.se/sweden/asp20/cintnews/shownews.aspx?groupId=19
http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1535790
Vilket skitsnack om att ägaren kan inte hittas. Djurskyddsinsp. sa till mig att mannen jobbar i Vänersborg och arbetsplatsen är känd!
#31 Det här ärendet är ett av de mer sanslösa slagen. Hur kan det bara få fortsätta? Ska katterna få dö där i ladan innan någon gör något?
//Lena
Jag fattar inte bakgrunden. En man som har djurförbud i Vänersborg (bara 2 kastrerade katter), hyr? en ladugårn i Grästorps kommun (Vänersborg- Grästorp 15 km) och låser in en massa katter. Får problem. Myndigheter kräver tillsyn 2*dagen, han jobbar, han missköter tillsynen. Det händer under flera år, ingen gör något.
Jag fattar inte, varför: Vad har mannen för nöje i det att ha en massa katter som kräver arbete, tillsyn, pengar och får problem med myndigheter på köpet? Varför har han då katter öht?
#33 Som sagt, jag tror han gör det för att vara tjurig. Han vill helt enkelt inte att myndigheterna ska sätta sig på honom. Det gamla snacket "när jag var barn kastrerade vi aldrig katterna och det gick ju" osv.. Ren okunskap, tjurighet och låg IQ skulle jag tippa på..
#33 Jag fattar inte heller vitsen med att ha 30 katter inslåsta och vanvårdade i en lada på annan ort. Vad har kattägaren för glädje/nytta av det? Än mindre förstår jag varför ingen gör något handgripligt åt saken.
//Lena

Hur har det gått?

Vet nån nåt om hur det gått här?

Nä, har hållt utkik i expressen efter uppföljare men utan resultat……
Ska ringa i morgon till djurskyddsinsp och höra!

det ligger i länsstyrelsens händer vad som kommer att ske nu, och dom kommer antagligen att följa länsrättens beslut. Handläggaren på länsrätten har börjat jobba igen förra veckan …..
Har handlingarna hemma. Mannen har "räddat" katterna från avskjutning och köpte ladan till katterna. Även om det är en behjärtansvärd insats har mannen inte tagit hand om katterna på rätt sätt…. bedrövligt historia.

Usch vad hemskt. I det fallet kanske det till och med varit bättre att avlivat dem. Att bli vanvårdade är ingen bra räddning.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Nä, jag håller med Åsa, faktiskt. Så får man ju inte bära sig åt! Tar man ett sånt beslut, då måste man ju vara beredd att följa upp ordentligt!

Usch.. va fruktansvärt! Vad sysslar han med? Låter som en trotsig herre, precis som ngn av er andra skrev ovan.
Jag håller tummarna att ngn tar tag i detta, hur kan de bara låta bli?? !!
4 månader senare:
Obs. mannen har fast arbete och fast bostadsadress i grannkommunen.
16:13 | måndag 3 december 2007
Instängda katter kan snart tas omhand
Om två veckor kan de katter som hålls instängda i en lada utanför Grästorp omhändertas.
Länsrätten har till slut lyckats att delge sin dom till kattägaren och det genom så kallad spikning.
Det innebär att polisen spikar upp domen på den berördes bostad och då anses domen vara delgiven.
Det var flera år sedan Grästorps kommun begärde att katterna i ladan skulle omhändertas, men ägaren har överklagat besluten och så länge beslutet inte vunnit laga kraft har katterna tvingats vara kvar i ladan.
Domen vinner laga kraft om två veckor och då kan katterna alltså tas omhand.
http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1754416

OK, det var ju skönt att de "bara" har två veckor kvar i ladan, men vad ska hända med dem? Är det fortfarande avlivning eller går de att omplacera? Vad skulle hända om någon åkte dit och bröt upp ladan och sedan meddelade myndigheterna att den var öppen?
Jag antar det blir avlivning. De ska vara blinda och inavel och katthemmet i Skara fick ta hand om en massa katter från vanvårdshuset i Vara (de med alla blinsa collihundarna) så jag tror inte att de finns plats för de nånstans.
Blir bara så gräsligt arg över det slöa och långsamma agerandet hos svenska myndigheter. (Inte bara i Grästorp utan överlag) När man jämför med USA´s djurpolisers rappa och effektiva arbete känns ju detta som rena medeltiden. Vad är det för daltande och byråkrati vi ägnar oss åt i detta land? Här sätter man det byråkratiska pappersarbetet före levande djur och människor. En lapp på huset och sedan auktion inom 24 timmar så ska det gå till, inte flera år….
//Lena

#47 Kan bara hålla med dig helt och hållet!
Det ska skickas papper fram och tillbaka. Ska det vara så svårt för dessa myndighetspersoner att förstå att djuren lider. Nej, i det här landet så är det i första hand papperskvarnarna som ska mala.
Jag säger INTE att det är rätt det djurrättsaktivister gör.
MEN jag förstår om människor blir tokiga och tar saken i egna händer!
#48 Ja i sådana här lägen är det högst förståeligt att människor tar saken i egna händer. När samhället inte fungerar leder det till att starka människor agerar. Det känns sundare att göra något än att bara sitta hemma och rulla tummarna medans byråkratin mal på i snigelfart. Ett sunt och vaket samhälle ser signalerna och gör något innan det ballar ur fullständigt. Det finns mycket intresanta sociologiska teorier om sådant här.
//Lena
håller med Lena i allt, kan inte uttrycka det bättre själv Maggan47
Det här ärendet har plågat mig, jag ser de stackars katterna framför mig.. I detta fall tror jag det är bäst de får somna in.. Vad har dom för minnen med sig i bagaget??

Jag ryser när jag tänker på de stackars katterna. Och ser fram emot att de snart får vila i frid.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Stackars katterna och jag håller tummarna det går att rädda dem! även bara också hoppas de slapp lida om de skulle avlivas med en snabbt död än på en grovt sätt….

Här i tumba är det visst på gång med en rassia av en kille som har nio magra katter inne i ett rum han har hel täckt ifönstren så att inge kan se in.Polisen var där för ett tag seda och hämtade flera hundar .Jag kan inte förstå att de inte tog katterna oxå.
Jag har varit i kontakt med Länsstyrelsen .DEt är på gång, killen kommer att troligtvis få Djurförbud. Jag är rädd att har tagit min katt som är borta sen 6/8 Kramar GOD Natt

Vad jag inte fattar är vad som driver en människa att göra sådana här grejer. Vad har de för anledning att låsa in trettio katter i en lada? Nio katter i ett rum? OK, den siste illen här kan väl kanske i alla fall gosa med dem. De borde inte bara få djurförbud, de borde bli ordentligt genomgångna på psyket - kanske kan de bli snällare av en tablett eller någon att prata med?!
Leiane, hoppas din katt kommer tillrätta!
Med killen i Grästorp vet jag bara att han ville hjälpa hemlösa katter. Han började mata de och gav de plats i stallet. Han ringde flera gånger till katthemmet i Skara men de kunde inte ta emot de. Det är flera år sedan. Han matar de men kastrerar inte. Lite som mannen i Issas tråd (mannen med 65 katter i husvagn).
http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=25f50e28-0162-4eab-be0a-086f3f80f56b
Men jag fattar inte varför katterna är instängda i mörkret.

Håller med Lena. Denna papperskvarn som skall mala och mala innan nåt händer och sen skall den mala och mala igen……. och förhoppningsvis händer det nåt men aldeles för sent… det kan ta flera år ibland…. ?????????? Helt sjukt…
STACKARS STACKARS katter och även andra djur………
#54 Du måste informera polisen om, att din katt kan vara därinne!

Är det dessa katter som ska räddas nu?

#59 Ja det verkar allt vara så. Bilden i första inlägget (GTs bild) på ladan är den samma som i dagens artikel.
Det betyder ju i klartext att det gått nu närmare ett år (!) sedan folk ringt och haft kontakt med Djurskyddsmyndigheterna, och uppenbarligen har ingenting hänt förrän NU! Skrämmande!!!
Stackars djur, hoppas några går att rädda.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag länkar in dagens artikel här också så kan vi föra diskussionen vidare här istället.
Här är dagens artikel:
www.gt.se/nyheter/1.1197646/katter-avlivas " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.gt.se/nyheter/1.1197646/katter-avlivas
Har tyvärr varit med om att det gått 5-10 år innan någon från djurskyddet reagerat och då med som enda alternativ avskjutning..

Kanske är kriminellt.. men kan man inte åka dit o hämta katterna?! ;/ ;/ :(
Usch det här Grästorpfallet är en riktig skandal. 7 år har gått och först nu skrider man till handling. Ofattbart! Blir även oerhört frustrerad att det nu bara verkar bli avlivning som väntar för katterna. Vi ligger inget vidare bra framme i det här landet när det kommer till djurskyddet.
//Lena
Mycket märkligt…. när jag, för nästan ett år sen, kontaktade Ulf Lövdal, enhetschef för länsveterinärerna om fallet och hänvisade till 32§ Djurskyddslagen tyckte han inte att det var berättigatt att omedelbart omhänderta katterna…. efter ett år har de till slut kommit fram till att de skulle ha omhändertagit katterna omgående…
Man undrar vad för folk det är som ska bevaka att djurskyddslagen efterlevs….
#65 Ja du det har jag undrat över många gånger. Varför går det i snigelfart och varför tar de aldrig någonting på allvar dessa typer av tjänstemän. Om man gör fel i behandlingen av människor blir det oftast rättsliga efterspel som svider rätt rejält, men när det kommer till djur verkar ingenting särskilt hända. En axelrycklning och sedan går vi vidare och gör om samma misstag igen.
//Lena

Kan man inte åka dit och anmäla sitt intresse som privatperson????

#67 Ja varför inte? Det skrivs ju att de skulle bedöma katterna efter varje katts tillstånd. De som bedöms friska nog att överleva behöver ju nytt hem omgående så det är säkert välkommet!
Vilken väntan! Arma djur…..