Hur få Musse att äta blötmat??
Snart är ju alla mina missar kastrater och jag funderar på att helt gå över till mjukmat och "BARF-light" för att undvika stenar osv.
Hur får jag Musse att äta blötmaten? Han slickar i sig såsen och sen går han….totalt ointresserad av köttet. Han verkar besvärad av att det far in under läpparna (mellan tänder och läppar, liksom upp vid tandköttet) och kan stå och tomtugga och slicka sig om munnen i flera minuter efteråt.
Kom gärna med tips och råd om hur jag ska fixa detta…
Evangeline
Om du ger torrfoder av god kvalitet t.ex. Hills eller Royal Canin så ska det normalt inte vara någon fara för urinsten. För trodde man att kastrater löpte större risk att få urinsten, men det sambandet menar man inte är så stort som man trodde. Däremot bör man vara försiktig med torrfoder om en katt just insjuknat i urinsten och sedan en tid framåt. I det här läget när de små katterna är dåliga i hullet är det viktigt att ge dem det de äter med god aptit. Växlar du till annat foder så gör det succesivt lite i taget. Torrfoder är bättre för kattens tänder, de får bättre tuggmotstånd och ger bättre motion för tandköttet. Dessutom är det mer koncentrerat och gör att katten får i sig mera utan att äta så stor mängd.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, lillmissarna ska få Hills megafoder så fort jag har råd för att få upp dem i vikt. Kruxet är att både Milou och Milton älskar blötmat och ratar torrfodret…jag har mosat öljästtabletter över maten för att på så sätt lura i dem lite mer torrisar. Vi får se hur det funkar. Just nu får de små blötmat 4 ggr/dag och fri tillgång till torrisar. De verkar pigga och glada i alla fall och det är jag tacksam för. Nåt att glädja sig åt mitt i allt annat elände.
Evangeline
Helt riktigt, Lena. Bra skrivet! Men glöm inte ha vattenskålar med färskt vatten på ett par olika platser där de brukar vara.
Sen tycker jag att du kan prova ge de magra missarna extra portioner kraftfoder minst två ggr om dan. T ex Hills a/d… som jag skrev tidigare.
Det sägs att den smakar himla gott (hm har jag hört.. ;) ) varför de flesta missar brukar slurka den och slicka skålen helt ren efteråt!
/Pelusa
#2 Du kan krossa torrfoder med en mortel eller något liknade och bland i det blötfoder de äter. Ta bara lite och om det går bra öka succesivt. Det är alltid ett krux att få kattungar att gå över till annat sorts foder mot vad de är van vid. Sedan får man vara försiktig för magen kan ta styrk vid foder byte också. När jag skulle vänja Sagas kattungar till att äte torrfoder gav jag lite, lite krossat foder som jag strödde över kokt torsk vilket var det fösta fasta fodret det började äta. Avände även öljäst så som du gör, vilket var en god hjälp. Hur är kissarna i magen?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Magarna är helt okej. Ett mirakel med tanke på vad de fått äta tidigare. Känner att jag måste förtydliga mig lite om mitt blötmatssnack…..ville få Musse att äta lite mer blött då han tenderar att bli rund om magen, killen….han är ju hälften skogis/maine och väger 6,3 kg och är 1 år drygt…än så länge är han inte tjock, men det vore bra om han kanske åt blötmat 1 gång om dagen i alla fall, dels för att få i sig tillräckligt med vatten och dels för stenrisken.
Småisarna vill jag få över på mer torrt och kraftfullt, Hills a/d, som Pelusa föreslog. De vill å andra sidan BARA ha blötmat. Så det är tillvänjning åt alla håll och kanter just nu…..Det är bara Floppis som glatt slukar allt som kommer i hans väg……
Evangeline
Hills a/d är ett burkfoder som man ger till katter/hundar som behöver äta upp sig efter sjukdom och liknande. Ganska dyrt tyvärr men några burkar nu i början kan göra susen. Det finns hos veterinären eller kan beställas via djurapoteket och sedan hämtas på ditt vanliga apotek.
Att blanda burkmat och torrisar kan vara bra i Musses fall - om du är orolig att han inte dricker tillräckligt.
/Lena

Jag har en katt som helt vägrat äta blötfoder utan vill ha torrfoder. När jag försökte att lura i honom blötfoder så blandade jag en sked blötfoder i torrfoder och då han undersökte det men åt… sedan om en vecka gav jag honom två skedar i torrfodet osv. och idag vräker han i sig både blöt och torrfoder utan problem. Jag gör mina katter torrfoder på morgonen och blötfoder på kvällen.
kram/ Ladykatt
Oki, ska testa, han har lätt för att gå upp i vikt så jag tänkte att lite mer blötfoder kanske skulle vara en bra idé + att han får i sig mer vatten också.
evangeline och missarna
#8 Annars är en fiberrik kost det bästa. Då blir katten mätt på ett annat sätt. Hills Oral Care är t.ex. jättebra både för tänderna och för att hålla katter i trim som lätt lägger på sig. (Torrfoder)
//Lena
Okej,det kanske man skulle prova…! Tack för tipset Lena!
Evangeline

Tack för tipset också Lena för Aragorn har blivit ganska tjock nu… ska prova och se…
kram/ Ladykatt
Arne ratar Hills A/D. jag får truga i honom det kan ni fatta? han gillar inte blötmat heller.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....