Vit norsk skogkatt söker hem akut!
Kopierar ett inlägg från SKS. Nu innehåller det här visserligen en kommentar om eventuell avlivning, men det är väl i 3e hand vid det här laget och mer fakta än hot.
_Peps som är en vit döv norsk skogskatt söker nytt hem pga flytt. Ägarna var tvungna att lämna sitt hus och bor i lägenhet nu i Helsingborg. Peps bor på pensionat så länge.
Peps behöver omgående ett hem där han kan vara ute. Han behöver bo på en gård eller liknande där det är minimalt med trafik. Hittas ingen ny ägare, kommer han avlivas!
Renrasig. Underbart vit med knallblå ögon. Kastrerad. Ca 5 år om jag inte minns fel (Finns regpapper på honom). Van vid barn, katter och hundar.
Han är en superkatt med förkärlek för att sno underkläder!! ;-)

Mejla mig på eva@close2you.se_

trist att de inte ger han en chans som innekatt,,ligger inte han på kks oxå¨? tycker det låter bekant..
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Har uppfödaren kontaktats? Ibland har uppfödaren alla de kontakter som behövs.
Den på kks heter Rufus tror jag , denna heter Peps.
//Pia

Uppfödaren har inte kontaktats än i varje fall men tjejen som lade upp det på SKS forum har fått tips om detta så hon ska prata med ägarna om det. Just nu handlar det nog mest om att lägga ut så många krokar som möjligt, vet dock inte om han ligger på KKS också.
Om han kan vara innekatt vet jag inte hur de har tänkt alls, han verkar ju vara helt ok med sele om man ska gå efter bilderna så rastgård plus promenader tycker man ju borde fungera minst. Borde vara att föredra med tanke på hans dövhet tycker jag.

#4 Ja jag såg det, tack ändå, men väääldigt likt.. ,, Jag säger som andra, vad säger uppfödaren? Har läst lite om han nu och glagar grannarna på hans skrik kan de ju bli vräkta,, knepig situation,,, hoppas att han kan räddas,,
edit, klantiga jag rörde ihop dem båda , det var ju rufus som skrek,,

vad vacker han är. synd att vi inte kan ha fler katter :( hoppas han kommer till nåt bra ställe
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Bilden med selen är från innan när han blev utekatt.

#8, men han vet vad sele innebär i alla fall, det är ett plus. Värre när man har en katt som ska skolas om till innekatt och inte för sitt liv vill acceptera en sele samtidigt som den tycker det är urtrist att inte se något annat än huset/lägenheten. Där har Peps ett försprång :)
åh så himmla söt. hoppas ett bra hem dycker upp va supersöt kisse. Hur är det med döva katte? Jag tänker på hur upplever dom andra katter dom hör ju inte om dom fräser å sånt?
ja vi har fullt här tyvärr, har en syster som ville ha katt men hon ska titta på 2 andra katter å hon bodde väldigt dumt för att det e en trafikerad väg utanför :P Men den där katten kan ju itne vara svår å hitta ett bra hem åt, säg bara till hon som har han att skriva ett kontrakt så hon vet vad som händer (inte omplaseras å så vidare) o alla krav man ändå har.
#0 Finns det inget katthem i Helsingborg som kan ta emot honom mot en omplaceringsavgift från ägarna?

#12 ingen aning, jag var bara snäll mot tjejen på SKS och postade det här då hon hade problem att få registreringen här att fungera. Verkar iofs som att hon lyckades efter ett tag, exiteme var det.
Om du har kontakt med henne kanske du kan tipsa henne?
Jag lyckades registrera mig till sist :-)
Min e-mail är eva@close2you.se

sätt ut på norsk skogkatt i fokus oxå, kanske nån känner ijen han och kan hjälpa till att informera uppfödaren,

någon hade redan tänkt på det..
Jag har hittat uppfödaren. Ska kontakta henne imorgon.
exiteme, har du nära kontakt med ägarna så du kan hålla koll på dem så de inte plötsligt får för sig att avliva Peps. Är det satt någon gräns för pensionatvistelsen?
Jag tror det finns mycket goda möjligheter att hitta ett hem åt Peps bara tid ges och hade du själv haft möjlighet att ta honom tillfälligt hade ju allt underlättats. Peps är ju en oerhört vacker katt och här på forumet har många katter räddats.
annabeate:
Vi bor i radhusområde där han inte kan vara ute.Dessutom har vi en väldigt "kattglad" hund… Annars hade vi hämtat hem Peps.
Jag skulle nog inte rekommendera katthem till en döv katt, möjligen ett jourhem men en katthemsmiljö kan bli allt för skrämmande. Döva katter har lite speciella behov.
# 21. De flesta katthem jobbar med jourhem och det är ju lättare för en organiserad organisation att hjälpa till med det. De flesta katthemmetn har ju också full förståelse för att alla katter har olika behov och en del har speciella behov och i den mån man kan anpassar boendet för respektive katt. Sen lämpar man inte av ett gäng katter i ett och samma rum, de flesta har separata boenden även inne på katthemmet. Så jobbar vi på det katthemmet jag är på iallafall men jag kan ju inte svara för dem i / runt Helsingborg. Jag anser ju alla möjligheter som ger katten en chans till omplacering ska beaktas då slutalternativet var avlivning som jag förstår och det man ju undvika.
#18 Har du fått kontakt med uppfödaren? Något måste ju ordnas för Peps.

Någon skrev på Norsk skogkatt att det är Dizzorinas som är uppfödare av katten läste jag nyss, om det stämmer vet jag dock ej.
Kanske någon kan kontakta Dizzorinas och kolla upp saken ???
Men hur kan man överhuvud taget tänka på, att en döv kisse skall gå ut? Förutom i sele…hoppas det löser sig…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja det låter inte klokt ärligt talat, i sele som du säger eller rastgård möjligen men inte helt fritt.
Nej inte skulle då jag släppa ut en döv kisse.
Peps har levt ute i 4 år och trivs alldeles utmärkt med det. Han har fått komma in när han velat och fått ströva när han velat så. Han är en vaken katt som känner av vibrationerna i marken. Han har nog haft det bättre än vad många andra katter haft.
Han är INTE övergiven just nu, som någon ringt uppfödaren och sagt. Han bor på ett pensionat.
Peps kan inte bo i lägenhet. Kommer han inte ut jamar han och han jamar HÖGT. Grannar lär klaga ganska omgående.
Har förhoppningsvis fått napp. En tjej som bor mitt ute på landet (i skogen) kanske tar honom. :-)
#28 Hoppas det ordnar sig för honom. Dock bör man tänka på att utelivet är mycket farligare för en döv kisse.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
En katt som är född döv och lär sig livet ute klarar ofta av faror bra (men nu är ju denna misse itne så van vid detta å skulle vara en fara för sitt liv om man skulle låta han vara ute själv) men iaf jag har träffat på döva stallkatter dom har aldrig skadat sig som alla katter så gillar dom ju sola sig mitt på gårdsplan men flyttar på sig om man kommer finns annars måga latmaskar som itne gör det. Även när man har haft in o utsläpp har katterna fattat att akta på sig. Jag har inte sett att dom lyckas ta någon mus, men dom får ju mat men ett litet jobb som jag inte sett dom (2st) klara av iaf. Men som dom här döva kissarna dom är syskon, rätt tysta av sig med nu när man tänker efter lite. Men om det nu skulle komma en ny katt hur upplever då döva katter andra katter? Vist kan man läsa av en katt att nu är den arg men om den blir rädd å det går snabbt hur löser en dövkatt det lr det kanske funkar med läsa av hur den beter sig :?

Hoppas verkligen att det hela löser sig..det som jag funderar på dock är detta med hörseln..att kisse inte hör faror på håll om han strövar fritt ute..o då tänker jag på faror som bilar o rovdjur, visserligen känner dom ju dofter på långt håll, och vibrationer i marken men ändå…..en stor och trevlig rastgård som alternativ kanske vore en bra lösning för den fina missen…
Tyvärr kan jag inte ta in fler katter i nuläget..då jag redan har åtta stycken plus en stödhemskatt..
Jag skulle personligen aldrig sätta en döv katt på varken kattpensionat eller på katthem. Inte i ett jourhem med flera katter heller. Jag har fött upp en döv katt och de reagerar på saker vi inte uppfattar och därför är det väldigt svårt att anpassa miljön efter dem. I ett vanligt hem är det ju relativt lugnt och då är det inget problem. Ett katthem eller ett pensionat är en mycket svårare milö att anpassa. Även fast katterna har egna "burar" känner de lukten av varandra och de känner varandras närvaro. Döva katter känner mycket, mycket mer än icke-döva katter (på gott och ont) så jag tror helt enkelt inte att det är en nyttig miljö för en döv katt.
Jag tror inte det största problemet är hur den döva katter uppfattar andra katter utan snarare hur hörande katter upplever döva katter. Döva katter beter sig annorlunda (de kan skrika högt och ljudligt, de kan vara mer fysiska etc.) och hör inte de verbala varningar som ges (om sådana skulle utfärdas). Den hörande katten förstår ju inte varför och så kan det bli jättefel.
Jo, jag vet, då jag haft en döv oddeyed perser en gång. Han jamade som Silvestris sa, väldigt högt, men tack vare, att jag som scout varit väldigt mycket ihop med de dövstumma scouterna på Manillaskolan i Stockholm, så förstod jag att precis som människor med det handikappet, så kan de även låta och det ganska högt! Han var väldigt förtjust i dammsugaren och han var hopplös på att ha ner saker, då han inte hörde smällen, utan bara såg hur grejerna ramlade ner, jätteskoj….. Men katthem eller inte, det vill inte jag förkasta. Däremot, så förkastar jag obevakad utevistelse. De är för 17 inga ormar, som känner vibbar i marken så väl! JAg kommer ihåg, när jag upptäckte att gamla Pyssa var döv. Då låg hon och gonade sig i sanden intill ett däck under Jannes stora 6 tons traktor. Han hoppade upp i den och startade, stor motor, så den vrålade rejält. Ingen reaktion…. Då var det slut med utevistelse för den katten.

Vi har haft flera vita och döva katter på katthemmet och alla har fungerat bra. De har trott att de äger världen :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Uppdatering:
Peps har fått nytt hem. :-)

YIPPIE !! Helt fantastiskt 

HÄRLIGT :-)
Lägger till en annan vit katt som inkom till KKS idag (bland alla andra)
Person i Osby kontaktar att denne flyttade till ett hus där det lämnats kvar en vit hankatt. Anmälaren behöll katten men har nu tröttnat på den.
Anmälaren är mycket borta och dennes sambo tänker inte mata under tiden denne är borta. Den vite hankatten bor mest ute och nu ska den bort enligt utskick. Någon som akut kan hjälpa så kontakta snarast Lisbeth på 073-83 11 897 AKUT!
Vill någon starta en enskild tråd om detta ärende så varse god men nu John Blund som ropar… Tass på förhand för ev hjälp!
PuttaR UPP!"!!!
varför var han tvungen o ha ett hem där han får gå ute me? Varför kunde han inte flytta till ett hem som inne katt?