Hur länge kan katter vara borta?
Min katt Sylvester var borta väldig länge, nu i en vecka… Kan han komma tilbaka eller är han…
död
?

Usch, vad jobbigt! Visst kan katter vara borta länge. Vet många katter som har varit i väg i flera veckor och sedan kommit tillbaka. Hoppas att din kise kommer hem snart! Du får hålla oss uppdaterade.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hej!
Det är så oroligt när misse är borta. Min Michelina var borta i 19 dagar och kom hem för ca 1 vecka sedan. Du ska absolut anmäla till polisen, det kan finnas chans att någon tagit hand om misse.
En del katter är riktiga vandrare, Michelina kom till oss som hittekatt för 4 år sedan och hon kan inte riktigt slå sig till ro här ändå. Hon har en orolig själ, som att hon försöker "hitta hem"…
Hoppas nu att misse kommer tillbaka, sätt gärna ut annons om bortsprungen kisse.
Katthälsningar
CAMMO
Så jobbigt att din Sylvester sprungit bort! Alltid så hemskt med den där ovissheten. Men du ska absolut inte ge upp hoppet. Ring polisen, sätt upp lappar i närområdet, annonsera, i tidningen och på internet. Utlova gärna en skapligt bra hittelön för det brukar aktivera framförallt barnen. Många gånger beror försvinnanden på att katten blivit instängd någonstanns. T.ex. i ett uthus, garage eller liknande. Sök därför igenom alla upptänkliga platser där en kisse skulle kunna ha blívit inlåst. Katter kan klara sig förvånansvärt länge.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

I vintras åkte jag ut och fångade en katt som bodde under en barack. Kissen var id-märkt och vi lyckades spåra ägaren. Hon berättade att kissen hade varit borta tre år!! Det var en chockad matte som kom till Katthemmet och hämtade hem sin misse.
Så ge inte upp ännu, en vecka är ingenting.Min Smilla är en riktig "rymmare". tar sej ut genom misnt obevakade springa om hon får chansen.
Förra sommaren ver hon borta två gånger. Första gången fångade jag henne i fälla efter tio dagar, andra gången tog det fjorton dagar innan hon satt i fällan. I somras föstörde hon min semester genom sin tredje rymning, även denna gång exakt fjorton dagar, men denna gång kunde jag locka henne med mat och plocka upp henne, alltid ett framsteg.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

En katt som vi hittade, hade varit bortsprungen i 5-6 år. ID-märkt. När vi ringde ägarna så var de minst sagt chockade och ordnade genast hämtning av henne. Deras livsituation hade ändrats en del, men de var så glada att hon var tillbaka! Uppenbarligen hade hon haft det bra för det var en välfödd flicka.
Angående lappar och polisanmälan så är det så viktigt. Vi har ju förlorat några katter vid flyttar till hem. Men alla har kommit tillbaka efter hjälp från folk i grannskapen till det nya hemmet. Så lappa på så ordnar det sig.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
En kompis till mig fick tillbaka sin bortsprungna katt efter 9 år. Man ska som sagt aldrig ge upp…….
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

från min uppväxttid så hade vi en hittekatt som var okastrerad när han dök upp… men hela hans liv förblev vandrande vissa perioder…. jag tror att han kunde vara borta i en dryg månad innan han hittade hem igen….. det sorgliga är att han bara försvann en dag….. undrar så vad som hände honom….. :-(..
hoppas sin misse dyker upp snart….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jag kan berätta en historia jag läste i ngn kattbok som jag har!
Detta hände utomlands ngn stans vart det nu var! minns inte nu:)
Det var en familj som bodde på landet som ägde en katt. När dom sedan skulle flytta flera hundra mil får det stället dom bodde på, så försvann katten i fråga. Inte förrän ca 12-13 år om jag minns rätt så kommer katten ifråga till familjen på det nya stället.
Familjen förstog inte hur katten kunde veta vart familjen hade flyttat.
Så familjen blev ju glad när dom återsåg katten igen på det nya stället efter så lång tid.
Hej
Det var ju några hoppingivande
berättelser.
Min Måns har varit borta i tre veckor nu.
Men jag ger inte upp hoppet.
särskilt när jag läst att det kan vara möjligt att han kommer tillbaka.
Men att det har gått mej förbi att man
kan anmäla till polisen om ens katt
är försvunnen är en gåta.
Tanken har inte funnits i min sinnevärld. Ska genast göra det.
Jenna:(
#9 Hoppas det löser sig och att även Måns kommer tillrätta. Om du har tur har någon tagit hand om honom som även underrättat polisen. Berätta för oss hur det går.
//Lena