Ayasha är lös i magen!
Ayasha har varit lite lös i magen ett tag, men nu har det blivit värre det är riktigt löst. Hon gick upp i vikt i början när hon kom hit, men nu tror jag att hon börjat gå ner igen. Hon äter samma mat hela tiden Royal Canin Queen "för dräktiga och digivande honor" jag avmaskade henne samtidigt som kattungarna alltså för 4 veckor sen. Jag ska ringa till Veterinären idag och be om råd. Jag vill inte att hon ska bli uttorkad hon äter och dricker, men är lös i magen. Stackars Ayasha.
Har någon av er tips på vad jag kan ge henne så att hon blir bättre i magen?
Lammfärs och morotspuré. :)
Jag har provat med morotspuré, men det har inte hjälpt än. Jag försökte ringa till Södra Djursjukhuset, men telefonrådgivningen var inte öppen. Bagarmossen tar bara akuta fall och har inte tid att svara på almänna frågor. Vet någon om det finns någon veterinär som har telefonrådgivning och har öppet idag? Annars ringer jag imorgon.
Du kan ringa till Agrias Veterinär tel. 0900-1005161 Helg 07-24
Alla samtal kostar 25:- Hoppas kissen snart är bra igen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
jag brukar alltid köra med canicur granulat, då jag tycket det är toppen mot dåliga magar. skulle de däremot vara dåliga efter den 2 dagars kuren utan tillstymmelse till förbättring blir det veterinären.
Men har du provat lammfärs? Enbart morotspuré (köpt puré brukar inte heller vara bra) räcker inte alltid.
Har hon någon särskild sjukdomshistoria som gör att du behöver kontakta veterinär snabbt?
Jag har provat nötfärs och morotspuré. Pratade med Hanna från Akutgruppen nyss och fick en massa bra tips! Hjälper inte det så får vi kontakta veterinär vi ska prata mera imorgon.
Ayasha kom dräktig till mig från ett vanvårdshemdär hon troligtvis inte har fått näringsrik mat hon hade även öronskabb. Hon födde 7 ungar varav 2 ungar dog. Efter förlossningen var hon som skelett. Hon var ändå pigg och glad och jag tyckte att hon ökade i vikt, men som sagt nu har hon varit lös i magen och jag tycker att det har blivit värre och hon ser smal ut. Jag vet inte så mycket mer om hennes sjukdomshistoria det är bara jag som är orolig att hon ska bli uttorkad nu när det är så här varmt också.
det jag har märkt på de katter jag har tagit in, som har fått äta "skit", är att de har blivit lite oroliga i magen när de blir serverade mat av hög kvalité. kan det kanske vara något sådan?
#7 Hon var bra i magen i början. Hon kom hit för 2 månader sen.

Har hon en maginfektion kan hon behöva penicelin samt Hills/id finns både som mjukfoder och torrfoder………… för krångliga magar….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ja, när det gäller morotspure, så är jag skeptiskt till den färdiga. Jag gör egen. Så himla lätt och bara tillsätta en liten droppe olja och en gnutta salt. Sen fryser jag in det i tunna plattor, så jag kan bryta loss en lagom liten bit. Myckert mer ekonomiskt dessutom, en sån där liten burk kostar väl runt 6 kr, och efter 2 dagar så få man kasta hälften. Vad kostar En morot? Lite skillnad. Sen har vi även tipset om te. Brygg en kopp och ställ i kylen. Spetsa med lite , lite honung eller druvsocker. Ge emellanåt med pipett.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Om en katt har diarré ska man alltid börja med 24 timmars fasta, med fri tillgång till vatten. Sedan smyger man in antingen kokt vitfisk eller Hills w/d eller liknande dietfoder. Man ger microportioner typ en tsk eller några korn torrfoder. Ökar sedan lite, lite i taget med 2 timmars intervall. Då brukar magen komma i ordning. Det är inte ovanligt att katter som varit vanskötta eller hemlösa har mycket dåliga magar. Ofta en kombination av maskinfektioner och dåligt foder. Har de dessutom haft kattungar blir det ändå mera ansträngt. Det tar lång tid innan de kurerar sig. Ett dietfoder brukar då vara vad som behövs. Personligen har jag mycket god erfarehet av Hills w/d. Hills i/d är bra om det är kräkningar med i spelet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, det Lena säger här är A och O. När man fått förklaringen, nämligen den, att tarmarna måste vila, så förstår man. Diarren beror ju till en del av alltför snabba tarmrörelser. Finns inget att jobba med, så rör sig inte tarmarna heller, så då får de vila
Prova med Prokulin- Här kan man köpa det på djursjukhuset och det är receptfritt. Det har fungerat på flera av mina katter, 2-3 dagar sen är dom bra i magen igen.
Hm… försökte googla på det inget resultat…..

diasarnyl, finns med eller utan probiotika-receptfritt hos veterinär, samt Hills id är bra mot en lös mage. (Om det är någon slags bakterieorsakad infektion kan det behövas antibiotika också)
Rätt stavning är Pro-Kolin, ursäkta att det inte blev rätt från början.

Tror diarsarnyl med probiotika heter Pro-Kulin?
#10 Tack för tipset Gunilla! du kar rätt det blir mycket billigare när man gör det själv.
#11 Hon kräktes igår och idag.
Tack allihopa för era tips. Jag uppdaterar sen hur hon mår och hur det går med hennes mage.
Lammfärs är enligt min erfarenhet bättre än nötfärs. Snällare mot tarmarna av någon anledning.
Vad du än gör. Hatta inte mellan olika metoder utan bestäm dig för en metod och håll dig till den. Att byta för att en metod inte funkar efter 2-3 dygn gör inte saken bättre.
#19 Självklart
Efter att jag pratat med både Hanna och Akutgruppens veterinär så kommer Ayasha få antibiotika. Hoppas hon blir bättre snart. Hon är ganska pigg och det är bra. Ungarna är inte lösa i magen utan endast Ayasha.
Ok, lycka till1 OCh som sagt, kul att nån hörsammade mitt tips om morotspure! Går ju så lätt att göra och blir ju så himla billigt och så vet man, vad det är till 100%
Bara att skala och koka morötter, blanda i en liten skvätt rapsolja (väldigt liten) och en gnutta salt och köra i mixer. Lägg i plastpåse och platta till och lägg in i frysen. Bara att bryta loss lämplig bit sedan.
Jag låter faktiskt bli olja helt och hållet när jag gör egen morotspuré. Den fyller ingen funktion väl i katten (kan snarare motverka önskad stoppande effekt).
Ja, visst kan man göra det. JAg följer bara det som står på barnmatsburkarna, då ingår ju lite rapsolja. Så det är också att tänka på då, att gör man själv, så kan man slippa oljan!
#19 Det är viktigt som du skriver att man håller sig till en dietmetod, annars kan det göra mera skada än nytta.
Fastan är alltid en bra utgångspunkt - för då får mage och tarmar vila vilket är en förutsättning för att diarrén ska brytas. När en katt har diarré är tarmkanalen överaktiv och födan passerar för snabbt igenom vilket gör att vätskan inte tas upp som den ska av kroppen = lös avföring. Kräkningar kommer sig av irritationer/inflammationer i magsäcken. Då är inte morotspuré någon höjdare. Däremot Hills i/d.
Håller tummarna för att antibiotikan gör susen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
nä men vid alldels vanlig diarre utan kräkningar. Men som sagt kräks katten, då är det tuffare tag som gäller och inga huskurer.
Nu är jag förbannad. Jag ringde till apoteket onsdagen den 13/5, men ingen recept hade kommit in. Ok, Jag gick till Apoteket igår tors. den 15/5 kl: 09.30 (halvtimmes kö som vanligt) Ingen recept hade kommit in. Jag ringde till veterinären och hon sa att receptet kommer nog imorgon fre. den 16/5 ibland tar det 2 dagar innan det kommer in(hon ringde till apoteken på onsdagen den 13/5) Jag var på apoteket idag samma procedur väntade en halvtimme och när det till slut var min tur att hämta antibiotikan till katten säger tjejen att det är slut hos leverantören och leverantören har slutat att tillverka medicinen. Jag frågar: Är du säker på att ni inte har medicin kvar här? Finns det kvar hos nåt annat apotek? Har ni ingen likvärdig medicin inne? Svaret blev nej. f*n tänkte jag. Stackars katt. Jag sa: Katten har problem med magen hon har diarré och har kräkts, hon behöver medicin….Hon kan väl dö till slut om hon inte får medicin. Hon sa: Du får ta kontakt med veterinären. Nu ringde jag till veterinären och hon ska hitta på ett annat recept och har jag tur får jag det innan helgen!!! Hoppas, hoppas… hon visste inte heller att det var slut eller att leverantören har slutat att tillverka medicinen???
Varför ska man behöva vänta så här länge när det gäller medicin till djur? hade det handlat om en människa tex. ett barn då hade det hade varit världens liv!!! Varför talade inte apotekspersonalen om detta till veterinären när hon ringde till Apoteket då hade hon kunnat ändra receptet redan i onsdags. Vilket väntade jag bli tokig!!!
Jag förstår din frustration och att du är arg jag har också varit med om liknande tidigare. Numera gör jag så att jag ringer till apoteket det går ju centralt nu. Då får jag reda på om medicinen har kommit och om den inte finns så får de kolla vilket apotek som har den. Du bor väl i Stockholm och då kan du ha Apotek Schele som livlina jourapotek med det största sortimentet av läkemedel.
Hoppas nu att lilla Aysha får sin medicin så hon blir bra i magen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
# Jag ringde både centralt och till mitt apotek här. Ja, jag hoppas för hennes skull att hon får medicin snart.
Åh, jag hade ställt till med en scen…….GAAAAAHHHHHHHH
Är det min otursdag eller vad??? Jag försöker ringa veterinären nu säger min hemtelefon…Tillfälligt fel var god ring senare…ska prova från mobilen…
Jaha, mobilen säger också…Tillfälligt fel var god ring senare…

Ååååååååååååh, jag hade blivit vansinnig…. Håller tummarna att du får tag på nån medicinen…………
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag är lite rastlös…undrar varför???
Åh,. så jobbigt!
Hej igen!
Vilken soppa det här var. Jag ringde till veterinären i lördags och undrade hur det går med medicinen? Jodå det gå bra. Hon sa att medicinen ska visst finnas på andra apotek och att leverantören inte har slutat att tillverka medicinen. Jag sa: Tjejen på apoteket sa det klart och tydligt…Medicinen är slut hos tillverkaren, dom har slutat att tillverka medicinen och den finns inte på några andra apotek. Veterinären tyckte detta lät konstigt och det tyckte jag också.
Så igår var jag på apoteket i Hallunda och pratade med en annan kvinna (väntade på min tur i ca.40min vilket är vanlig väntetid på det apoteket) Kvinnan sa: Det måste ha varit ett missförstånd den medicinen ska visst finnas??? men inte här kan du åka till Tumba? Ja sa: Ja det kan jag, men det här är jättedåligt av er. Katten mår dåligt och ni ljuger. Hur kunde tjejen säga att det inte finns på andra apotek??? Dåligt!!! Jag tog bussen till Tumba och där var det 2st före mig jag väntade max 2 minuter. Vilken service :)
Så igår fick Ayasha sin första medicindos snacka om väntetid!!!

Det där med tiden för receptet att komma till apoteket låtr konstigt. Min veterinär fixar in receptet inom ett par minuter-max två timmar efter att jag har ringt.
Skönt att hon fått börja med medicineringen nu i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Bra att du fick det till slut. MEn som någon undrade i tråden, du bor ju i Stockholm, hade inte ens huvudapoteket Scheele det?
#38 Jag bor i Botkyrka och som sagt tjejen som var på apoteket sa att det är slut hos leverantören och att dom jhar slutat atttillverka medicinen och det finns inte på några som helst apotek. Jag frågade: Har ni någon likvärdig medicin? Nej sa hon prata med veterinären. Så jag fick gå tomhänt därifrån.
Usch. Nå, tur att det löste sig till slut …..
Ja det var tur att det löste sig hoppas att det hjälper hon är fortfarande lös i magen. Iof är detta dag 3 med medicin jag ska ge i 5 dagar så får vi se :)
Nu är Ayasha bättre i magen .Hon mår som en drottning :) Akutmatte är överlycklig för att det kommer "vanlig" bajs. haha..lite kiss och bajs prat. Näe, men på riktigt skönt att hon mår bra.
Nu är Ayasha lös i magen igen :( och hon har kräkts både igår och idag :( Jag har pratat med veterinären och hon sa att jag ska ge henne 1 till antibiotikakur (har medicin hemma) och att jag ska ge henne Hills maten. Hoppas att det hjälper. Hon känns så himla smal :( Stackars Ayasha!
Stackars Ayasha igen. Hoppas det går över snart.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
JA vi håller tummarna för lilla gumman!
Ja det hoppas jag också det kan inte vara lätt att vara magdålig och ha ungar som diar och tar massor av energi. Hoppas att hon blir bättre snart tycker så synd om henne :(