Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 917 ggr
Linda-Lou
0

Vad göra när katt kissar inne????

Hjälp….jag har en katt som kissar inne och jag har då varit och sprejat med vinäger och ättika så här stinker det kan jag lova. Det är söta lilla Chikorita som satte sig igår i sonens legolåda och skvätte rejält. Efter det så pustade vi ut och tänkte att det var något som bara var tillfälligt men nu imorse så hade hon kissat på en handduk som vi har som skydd nedanför badkaret och även på ungarnas gosedjur i tältet. Både tältet och gosedjuren får jag nu slänga. Har ju legat ett  tag…

Hon har alltså varit utekatt innan.

Snälla jag behöver hjälp.

Kram alla goá hittekattsmänniskor!

Linda-Lou
0

Feliway? Skulle det vara en god idé? Nu har inte jag så mycket pengar kvar då min dotter ska ha kalas nu på Lördag. Kostar massor med både kalas och presenter…

*snyft*

Ciiviic
0

Linda - Lou , jag har en feliway behållare som bara ligger..
Du kan få låna den tills jag flyttar..
Men de finns inge medel kvar, det får du köpa..

Måste ha den dock när jag flyttar.

Linda-Lou
0

Men när flyttar du?

Linda-Lou
0

Det vore ju döschysst…=)

Ciiviic
0

#3 - Vi flyttar om 1 månad : ) …..

Linda-Lou
0

Jamen tackar…var bodde du då?

Kram

Ciiviic
0

#6 - Jag bor på gideonsberg, men jag har typ 280000 tusen saker att göra idag ;P
Ska omplacera en katt och så där, men jag kan stanna förbi vid dig och lämna den : ) Om du vill ha den idag ?

Linda-Lou
0

Absolut=) Tackar…

Ciiviic
0

-weeeiii- kommer förbi sen  : ).. Skicar ett mess innan : )

Linda-Lou
0

Oki…

Sidentass
0

Ska bli intressant att höra sen om det hjälper…det får vi tro o hoppas på:-)

Lena
0

Lägger in en länk till artiklen När katten inte är rumsren som går igenom både orsaker och metoder för att komma tillrätta med problemen.

Min första fråga är om kissen är kastrerad? Även okastrerade honkatter urinmarkerar. De brukar inte småskvätta som hankatterna gör utan sätta sig och kissa ordentligt på "strategiska" ställen. Skor, väskor, mjukisdjur, lådor med grejjer, tidningar och liknande brukar vara i farozonen. Jag vet en kompis som hade en okastrerad honkatt som alltid kissade i skorna. De fick sätta dem på hatthyllan. Tyvärr följde de inte mitt råd att kastrera henne. Hopn var förvisso innekatt. Honkatter kan kissa på det här sättet även om man ger dem p-piller. När man kastrerat katten försvinner de här problemen.

För övrigt hänvisar jag dig till artikeln ovan. I sådana här ägen får man vara lite av en detektiv och på et systematiskt sätt försöka komma fram till vad som kan vara orsaken. Det kan förutom urinmarkering vara sjukdomar eller protestbeteenden. När det handlar om urinmarkering kan Felliway hjälpa, det kan även hjälpa om det är någon form av stress - t.ex. att man nyligen flyttat.

Lycka till!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Linda-Lou
0

Hon är bara 5 månader och det är väl för ungt att kastrera?

Lena
0

#13 Ja enligt Svenska regler är det lite för ungt om hon inte börjat löpa. Löpningen kan börja tidigt på vissa katter. Det händer att det börjar redan vid 5 månader men det är inte det vanligaste.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Linda-Lou
0

Ja hon är ju helt nyinflyttad här så det kan ju vara det då. Samt att hon inte vill vara inne trots att jag tycker det är det bästa. Hon var utekatt…

Linda-Lou
0

Har nu vart iväg iaf o köpt refill på Feliway så får vi hålla tassarna för att det fungerar.

Kram!

Hawknestgrove
0

Ja och för att slippa slänga för mycket, så kan du faktiskt tvätta textilier  med en gnutta Dettol i sista sköljvattnet. ÄVen bra att tvätta ställena med, där  katten kisssat. Det luktar fräscht och gott i stället för ättikan , som kan bli lite kväljande. Behövs så lite, så lite… Finns att köpa i S K Halalbutiker. Kostar ca 30-40 kr för en flaska. jättebra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....