Den katten är ännu inte född
som inte jag skulle tycka om. Samtidigt undrar jag vad det är som händer inom oss när vi tittar på en bild på en katt. Varför blir man olika berörd? Varför blir det så starka känslor inom en för vissa och inte alla? Tänker då på katter vi ser här i olika inlägg och även på katthemmens sidor samt Blocket.
Visst kattungar är alltid gulliga och söta men jag tänker mer på de lite äldre katterna. Nästan alla katter har en hemsk tid bakom sig innan den blev omhändertagen och ändå reagerar jag på olika sätt.
När jag studerar mina katter och det gör jag ofta så ser jag 9 underbara personligheter. Det är också väldigt stor skillnad på de som vuxit upp tryggt från början och de som fått kämpa för sitt liv. Mimmi, Mysan, Trollet och Molly är katter som jag fastnat direkt för när jag såg dem på bilden. Angelica däremot försvann i mängden och jag skulle inte lagt märke till henne mer än många andra katter.
När Anna frågade om vi kunde tänka oss vara jourhem till en katt för de behövde hjälp med några skyggisar så valde vi Angelica. Vi trodde att hon skulle fungera bäst med våra andra kissar vilket hon också gjorde. När hon boat in sig och började visa vem hon egentligen var så ändrades uttrycket i hennes ansikte. För varje dag som går blir hon modigare och i takt med hennes självkänsla så blir hon en skönhet. Hon har också en underbar personlighet och är en fantastiskt go katt som jag inte skulle ha upptäckt om vi inte blivit jourhem.
Mysan och Mimmi är två kissar som får mitt hjärta att bli varmt och ibland blir jag tårögd när de gör något framsteg. Inga stora saker men när jag ser att de mer och mer söker kontakt blir jag oerhört glad. Båda töserna har börjat komma småspringande emot mig och pratar lite och jag får också klappa lite och inte bara i samband med mat som det var tidigare.De har också börjat lite smått att delta i de andra katterna lek vilket aldrig hände tidigare.Däremot kan de också leka själva.