Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1205 ggr
supermoccine
0

våga visa att du är kattägd

Snubblade över en gammal artikel från spinn som jag tyckte var lite trevlig: 

http://www.katt.nu/artikel-20020408.htm

marieborg
0

Toppenbra artikel!

Erika91
0

Jättebra artikel!!

Casiopeia
0

Hmmm… Om ni tycker att man blir bemött med fördommar och skeptis när man säger att man har katt- testa att skaffa tamråttor. 

Jag passar mig noga för att tala om att jag har råttor för jag vet att jag bara får en massa rynkade näsor och konstiga frågor och en hagel av fördommar om "hur råttor är", och det blir man fort less på. Om man sen antyder att man älskar sina råttor, har hela 6 st eftersom dom trivs bäst i flock, tränar agility med dom, åker över halva sverige för att gå på utställningar med dom, går med dom på promenad i koppel, lägger ner hundratals kronor på att ge dom vård och lägger ner stor omsorg i att laga  näringsriktig mat åt dom- då kan man räkna med att folk skrattar åt en.  Det är till och med inte ovanligt att folk utbrister förvånat:  Va? har du namn på dom också!?
Det är det i alla fall ingen som ifrågasätter när man säger att man har katt. Dom flesta verkar dessutom tycka katter är söta och sympatiska, gemene mans uppfattning om råttor däremot…Fundersam

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Erika91
0

#3 Jo så kanske det är. Men tyvärr är det så med katter också. Men jag kan tänka mig att det är det mer med råttor. Men man ska vara stolt över sina djur!!

Highlandertess
0

Är så trist när folk inte värdesätter ett liv. Ett djurliv är också ett liv oavsett om det är katt, hund, råtta, kanin, mus, ödla etc etc. Och har man djur som man älskar så kan de väl vara glada för ens skull, eftersom man finner en sådan glädje i sina djur. Eller vill man inte tillåta att folk är glada p.g.a. djur?

Erika91
0

#5 Det förstår jag inte heller.. men vissa ser inte det som att man kan vara det. Tyvärr.

Alexej
0

Vilken bra artikel. Det låter tom konstigt i mina öron när jag säger att jag älskar mina katter. Förr var det bara att man hade katter.

#3 Jag tycker om råttor:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

essut
0

Jag har det här märket på min jacka ,det är jämt nån som kommer fram och vill läsa vad som står på det. Alltid kul att prata katt med okända människor.

Highlandertess
0

#8 - Jag har satt en sådan dekal på min och pojkvännens bil. Det tog 2 veckor för mig att få "tillstånd" från pojkvännen. Han har inget emot katter, men han har den uppfattningen att man är lite "tokig" om man engagerar sig för mycket. Oroa er inte, jag håller på att få bort det på honom ;-)

vanessa
0

Råttor som är så fina. Personliga, och ack så söta. Men jag håller mig än så länge till katterna. Blir aldrig ifrågasatt för min kärlek till katterna, men kanske det beror på att jag inte hör dem :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

Ja, tamråttor gillar jag. Däremot de stora, som finns i lagårdar osv, burr…. Vi hade duvor närjahbode i Skåne, tamduvor, alltså. De fick bebbar. råttorna tog dem……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

Jag hade en råtta när jag var tonåring Pucko hette han, hade han  bara i två år men åå vilken go kille det var, han var med mig överallt, sov i armen på min jacka eller satt i nacken på mig och tittade på folk, Jag tog hand om honom då jag jobbade extra i en djuraffär, vi fick in två råttor en dag av två gråtande tjejer, de fick inte ha kvar dem för sin mamma , därför vet jag inte hur gammal han var, den ena råttan var aggresiv men Pucko var så go så han tog jag hem, behöver jag nämna vad som hände med den andra,, dessvärre var det inte helt ovanligt att få in djur folk tröttnat på . Jag tog även hem en hamster på samma vis, den hade en man fått i 40 årspresent av kompisar,, moget,,, jag vet nu att råttor är flockdjur men detta var för 15 år sedan,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankah
0

Jag känner igen det där med råttorna, fick en hel del gliringar när jag vaktade några för en granne i en vecka…löjligt, de var ju inte ens mina! Dessutom var de ju gulliga som sjutton och tyckte om att sitta kapuschongen på tröjan när man gick runt och fixade hemma..  =)

Min pappa är värst på kommentarer om "kattkräken" fast sedan är han en sådan sucker när han väl träffar dem. (Till exempel ville han att jag skulle ringa så fort jag fick reda på något när Stumpan var hos vet förra veckan…) Katterna har tränat honom väl hemma, han öppnar och stänger dörrar på kommando, matar och kliar gör han också när han blir tillsagd - det är nästan som att han förstår vad de säger!    Flört

Sidentass
0

Helt underbar artikel!! Tror jag ska göra blanketter åt min sambo att visa fram på hans jobb om han behöver vara hemma för V:A:K!!

Engla
0

Vilken kanonartikel! Jag får jämt och ständigt höra varför jag bryr mig så mycket om mina katter. Det är jobbigt. Värre är det med att vi har två vattensköldpaddor. Att ha vattensköldpaddor är tydligen helt meningslöst, enligt vissa. Ledsen

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Faxlin
0

Ni som tycker att ni får mycket negativ kritik för era husdjur. Testa att ha iller en vecka eller så.

Det vet ju alla att illrar:
Är blodtörstiga.
Sliter av en halspulsådern
Äter upp ett spädbarn på ett naffs
Stinker
Biter sönder allt
Är skitiga av sig
Har ägare som är vidriga för annars kan de inte stå ut med de skitiga illrarna
Hugger jämt
Inte går att ha som husdjur
Livsfarligt att ha om man har barn

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja men ÅSa, visst är det härligt att höra sånt…….Ungefär lika kul som det var att ha rottweiler…..Man får ju vARA ifred i alla fall!

Ankah
0

He he….jag undrar hur illern ser ut efter att ha svalt ett spädbarn…tänk om det sätter sig på tvären…

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17: Mycket roande. Speciellt när de ställer dessa dumma frågor samtidigt som Sanna (4år) står och håller sin iller i famnen och pussar på henne och jag har ett par på backen och en liggandes runt min hals som en boa.
-KAN MAN HA DEM SOM HUSDJUR?

Jag brukar bli irriterad ibland så då svarar jag:
-Nej, men ingen har berättat det för mig så jag har det i alla fall. *morr*

#18: *Asg* japp skulle också vilja se det :-)

Bilden: Värstingarna (några av mina i alla fall) badar. ;-)

Audiatur et altera pars

Jenna-Gun
0

Erika91
0

#19 Illrar de är ju så söta :D
Här i Oskarshamn var det en iller på stan för nått år sedan som var ute och gick i koppel, då så kom det fram jättemycket folk och de var minst sagt glada, ställde inga dumma frågor, de ville bara klappa och så :P

Highlandertess
0

#19 - Det var ett otroligt bra svar på en sådan fråga! :-)

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21: Visst är det mysigt när man är ute och går med dem. Och ofta får man positiva komentarer med. Men de idiotiska kommer man inte ifrån någon gång. Måste alltid vara några som ställer dumma frågor.

Audiatur et altera pars

anebit
0

Jag har haft fördomar om illrar förut men eftersen jag började här har jag lärt mig av bl.a. dig Åsa att illrar verkar vara mysiga husdjur.

Underbara bilder på dina fina illrar Åsa!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Faxlin
0

#24: Jag och töserna tackar för dina snälla ord.
Skojigt att vi har fått dig att se en annan sida av illrar :-)
Oftast är jag faktiskt trevlig när jag möter de med fördommar också. Men ibland orkar man inte det liksom.

Audiatur et altera pars

Erika91
0

#23 Haha nu blir jag avundssjuk. Nu vill jag också gå ut med en iller :)

Faxlin
0

#26: Bara komma hit. Jag har ju 8 stycken. Du kan få låna en av mina snälla :-)

Audiatur et altera pars

Engla
0

Å, vilka söta illrar! För några månader sedan såg jag en tjej som gick med sin iller på stan.

Faxlin
0

#28: Töserna tackar så för berömmet.

Audiatur et altera pars

MorganP
0

#28 Kanske var denna Iller du såg?

Iller som illrar runt på stan

Erika91
0

#27 Haha då kommer jag :D

karins
0

Vilka söta Illrar Glad

Faxlin
0

#31: Du är så välkommen så. ;-)

#32: Tackar

Audiatur et altera pars

Engla
0

# 30 Den illren måste det ha varit. Söt var den också. Glad

Hennum
0

åh, vilken bra artikel. så glad man blev när hon berättade om vilken nytta hennes kattprat hade gjort.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ledin
0

kanon bra artike om katterna å jag undrar lite om man skaffar ett djur spelar ingen roll vilket tar man inte reda på lite då? Som att kolla med en vetrinär bra det där kan dom ju säga till om vacc,avmaskningsmedel,kastrering,försäkringsbolag och bra kattmat. Som skulle jag skaffa mig en iller ja då skulle jag ju få leta lite info hur man sköter en iller vad den bör äta så den får i sig alla vitaminner o mineraller osv kollar med en vetrinär vilka är dom vanligaste sjukdommar och vad jag ska tänka på för att upptäcka sjukdom osv ja lite info kan nada om illrar. dom är fina men jag har bara träffat 2 st o dom badade inte så ofta å dom luktade lite. Tror inte dom var välskötta men det va en herransmassa årsen. Söta dina illar är en hel hög har du oxå :D

martdat
0

a apropå Åsa, vart är du? har inte sett dig på flera dagar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jenya
0

Bra artikel. men herregud, jag hade ingen aning om att människor tänkte så mot folk som hade katt. jag har ju inte varit kattägare sålänge, och har fått ett  buttert svar när jag nämnt att vi skaffat katter. Men då tänkte jag bara "vilken konstig inställning han har" sen vart jag lite förundrar ett tag över vilken konstig typ han var..

Sidentass
0

#19 Ohhhh..-vilken underbar badbild, ser den först nu..missat tidigare:-O)

Faxlin
0

#37: Här är jag :-)
Trevligt att du saknat mig. Jag är tyvärr inte en av de trevligare medlemmarna här inne för tillfället och håller en låååg profil tills jag blir snäller igen :-)

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

JosephineF
0

#40 *fniss*

Hawknestgrove
0

Åsa, hur många gånger har jag sagt, att snälla flickor kommer till himlen, men fräcka tjejer kommer hur långt som helst?Flört

Faxlin
0

#42: *Asg* Då lär jag komma huuur långt som helst :-)

Audiatur et altera pars

Hennum
0

just det ja, min storasyster hade ett örngott det stod så på, när jag var liten. det är roligt. varför hade jag glömt det? gillade det örngottet starkt. :P

Hawknestgrove
0

Se där, nu blev livet lite roligare!

Faxlin
0

Skrattande

Audiatur et altera pars

lina268
0

när jag träffade min kille och berättade för honom om mina små älsklingar blev han direkt skeptisk mot mig, har han berättat i efterhand. han frågade mig lite skämtsamt om jag är en sådan här crazy Cat lady. då vi flyttade ihop sa en av hans kompisar lite retsamt till min sambo så att jag hörde:

-stackars dig Figge, du som avskyr katter och tycker att alla du vet som har katt är psyksjuka.

jag blev väldigt sårad. men nu kan man fråga sig vem som är en crazy cat man och psyksjuk? han älskar kissarna. han har tom med skänkt två snordyra märkes ylletröjor till kissarna som de älskar att ligga på. varje kväll innan vi går och lägger oss går han ut till Mazda samt Rakel och stoppar om dem med täcke, vilket de också älskar. så jag tycker det är vanligt med kattfördomar. men har man väl lärt känna en katt så går det inte att mostå dem..

Erika91
0

#47 Ja man kan förändra en människa så mycket, mycket handlar om vadman hört av andra om man inet själv varit i kontakt med djuret. Vad roligt att han ädra sig så! :)

lina268
0

Javiist! Men vem kan egentligen motså en kissekatt?

Erika91
0

Ja det är en bra fråga, men tyvärr finns det folk :/

anniii
0

Jättebra artikel! Precis så är det ju. Vissa har fördomar, särskilt om man har mer än en katt! Men det går snabbt över, när de märker att man är "rätt normal i övrigt". Och denna kommentar att man är "crazy cat lady", haha! Lina, jag har också sett killar bli "crazy cat men och psyksjuka" på väldigt kort tid, bla min egen pappa som var rädd för katter förut!   Skrattande

Hennum
0

*puttar* om det går bra.