Hur aktivera rastlös katt?
Min Zorro har blivit så fruktansvärt rastlös.. går runt o jamar o verkar inte veta vad han ska hitta på.. Han e kastrerad sen ca 1 ½ år sen.. han e bara inne katt pga mycket trafik ute.. Stackars puma ( hans kattkompis)får ta mycket när han vill ha nåt att göra för då börjar han slåss med henne..
har ni några tips på lekar eller tricks som jag kan aktivera honom med..??
Ja du…. HAr du ingen möjlighet att fixa en innätad balkong? Normalt sett, så skulle Arne varit helt hopplös, det vet jag sedan förra sommaren. Men nu sedan de har sin rastgård, dr de kan rasa, så är han helt cool.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nej jag kan inte det har ingen balkong.. går ut med han i sele ibland men han blir ännu värre efter det.. känns som om han inte trivs här hemma..
HAr du aktivitetsklösträd åt honom? det är nog inte så, att han inte trivs. Det är bara det, att somamren gör dem rastlösa. Alla dofter och allt ljus och ljud

jag har ett stort klösträd men han verkar aldrig använda det.. jag har ett akvarie som han sitter o tittar på ofta..
Lite av det änner jag igen. Thindra älskar att gå ut i sele. Ibland så kan hon inte få nog känns det som och vill bara ut igen efter att ha varit ute. Då kan hon krafsa på dörren, jama m.m. Men det går över efter några dagar om hon får vara inne. Sist vi var ute blev hon lite taskig mot lille Tudor och fräste m.m så nu har hon inte fått gå ut på ett tag. Det har lugnat ner sig och de busar som vanligt.
Jag har en stor klättermöbel vid fönstret här som de ligger i. Fönstret kan jag ha öppet utan att vara rädd för att de kan rymma så det går an här hemma. Sen har jag även så de kan klättra upp på bokhyllorna så däruppe brukar de springa också.
busa loss med laserpekare kan vara ett tips kanske. Klättermöjligheter.
Jag har som sagt inte heller någon balkong tråkigt nog.
//Pia

Risken med att ha katten i sele är att den får smak för utelivet. På gott och ont. Jag skulle tro att Zorro har fått vårkänslor och vill vara ute… Ett tips kan vara att leka längre stunder med honom när han är inne.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Varför inte prova de där filmerna med fåglar och småkryp på till tv/dvd?? Funkar bra på vissa katter. Mina bryr sig inte.
http://www.kittyshow.se/catalog_shop/index.php?language=se
Såg just att det finns en "test"film på deras sida!!!! Kolla själv…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Laserpekare tycker jag. Det var en bästa köp jag har gjort för Milou.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Mina bryr sig inte om laserpekaren heller. Suck! Slänger du ut mjölktetraflikarna på golvet blir det dock fart på dem! =)
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Ajajaj nu åkte jag dit igen.. köpte båda filmenra

Min första tanke var laserpekare som någon annat tipsat om här tidigare…samt leksaker med kattmynta..kks-möss!:-)

Ta ut honom när det regnar ;) Brukar göra sitt ett tag iaf :P
Bygg aktiveringsstigar längst väggar och möbler. Försök få upp honom högt, så han får fler dimmensioner att utnyttja i lägenheten. Sprid ut hans mat, så att han får leta efter den istället för att bara äta ut en skål. Klicka in honom och börja träna in konster. Googla på aktivering och hund, där finns hur mycket som helst och mycket kan man föra över på sin katt!
Har själv en katt som drev mig till vansinne, men hon har börjat lugna ner sig nu (kanske kom det med den inhägnade uteplatsen)

Nu när det börjar bli varmt kanske du kan sätta ett galler i fönstret så kan han sitta på fönsterbrädan och spana? Annars är det väl laserpekare och klicker-träning som kan få dem att trötta ut sig mest.
Jag sätter ett kompostgaller i fönstret på sommaren ocj kioar fast det med blommkrukor. Sen finns det en mängd olika leksaker som man också kan köpa till sin katt. Har en aktiveringsboll för katt (relativt svår) och den kostade 40:- Man kan även köpa en tennisboll och göra ett litet hål i den. Köpa pingisbollar, hälla i lite kattmynta, tejpa över hålet, och sticka en nål genom bollen på lite olika ställen = en liten lätt boll som luktar kattmynta.
Medarbetare på jack russel terrier
#2 Koppelprommenader kan ha motsatt effekt på vissa katter - att de blir ändå mer rastlösa. Börjar man med det är det viktigt att fortsätta göra det på regelbunden basis. Men ibland blir vissa katter lite för uppspelta av det. Så verkar det ju nästan vara med Zorro. Att näta in fönstret är ingen dum idé. Du kan även försöka göra om lite hemma med spännande hyllor, klösträd och annat som han kan klättra och hoppa runt på. Köpa en prasseltunnel kanske? Lite nyheter brukar falla väl ut. Vid matdags kan du även låta katterna jaga torrfoderbitar genom att slänga ut dem på golvet. Vi gör det här hemma och det är en mycket uppskattad aktivitet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"