TNR - en human lösning för förvildade katter!
TNR står för Trap-Neuter-Return, en metod där man fångar in hemlösa katter, ger dem hälsokontroll, kastrerar och vaccinerar dem. Kattungar och de katter som är vana vid människor går till katthem för omplacering. De vuxna katter som är förvildade går tillbaka till sina revir där de fortsätter att leva sin liv. Volontärer ser till dem med jämna mellanrum så att katterna inte lider någon nöd.
Den här metoden används över hela världen och har visat sig framgångsrik. Norge och Canada är exempel på länder som har goda erfarenheter av TNR.
Måttot är att att "även förvildade katter har rätt att leva".
Informationen hämtad från Göteborgs Katthjälps hemsida:
Där kan du läsa mycket annat intressant om hittekatter samt få veta hur det står till med hittekatts situationen i Göteborg. (Det sistnämnda inte någon uppmuntrande läsning).
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja, det tycker jag låter vettigt för jag vet av egen erfarenhet vilket jobb är det annars att tämja en katt som alltid levt i det vilda och aldrig haft kontakt med människor…. för min Smulan tog det närmare ett år tills hon blev helt tam… efter ca halvtår var hon vän med människor men inte med andra katter som hon avskydde då och till och med idag är hon bara vän med våra egna katter och avskyr alla andra…
Så ge dessa katter möjlighet att leva i det fria fast som kastrater och med tillsyn tycker jag är jättebra idé och jag går direkt till sidan och läser mera…
kram/ Ladykatt
Men det lät ju fantastiskt.
Jag blev nästan rörd till tårar när jag läste detta.
Har ju en hittis som är sin egen. Han är ju kastrerad så han gör ju ingen nämnvärd skada. Men honom skulle jag inte kunna stänga inne.
Han vill vara fri.
Suveränt!!!!!!!!!!!!!!
Man menar från TNR´s sida att de katter som är förvildade aldrig kommer att trivas och må bra i möblerade rum. Om de istället släpps tilbaka till sitt gamla revir lever de vidare där fast det blir ingen tillväxt i kolonin som undan för undan minskar. Volontärerna ser till att katterna har det de behöver. I bistert klimat kan man bygga som hus där katterna tar skydd. .
Att t.ex. bara mata dem och inte erbjuda katterna någon kastrering och vaccinering ger motsatt effekt. Även om tanken är välment hos den som matar det underlättar det för katterna att föröka sig. Sedan kommer i regel sjukdomshärdarna som ett brev på posten iden växande kolonin.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Puttar upp! / Lena
Det vore i anslutning till andra debatter, något att försöka få till i Sverige. Hoppas vi får möjlighet att diskutera detta om dryga 2 veckor
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är många som kan intyga att förvildade katter visst kan trivas bra inne.Jag tog emot 4 katter från en koloni i min bod och där försvann 3 katter genom en glugg jag inte hade tänkt på -de var kastrerade så där kan man säga att jag körde med TNR-metoden fast det inte var meningen.En av rymlingarna infångades och 2 andra katter från kolonin flyttade också in.Den infångade rymlingen fick panik varje gång när hon upptäckte att jag såg henne och gjorde en snabbvända i den lilla boden för att hitta ett nytt gömställe och den fjärde katten som kom några månader efter de andra gömde sig hela tiden.Jag tillbringade mycket tid med katterna och sov också där ibland.Jag hade inte någon hasp på insidan utan ställde något tungt framför dörren.När katterna flyttade ut i andra jourhem efter c:a 6 månader var det en av katterna som älskade att bli borstad och kliad-men inte under magen och två av katterna bl.a den panikslagna katten lekte med mig-de jagade grässtrån men den senaste katten gömde sig fortfarande förutom när jag var där på natten.
Året efter hade jag en tam kattmamma med 3 kattungar där och jag sov över en natt och vaknade mitt i natten , då var kattmamman och en kattunge borta.Jag gick ut och hämtade dom och då insåg jag att mina förvildade katter från första sommaren kunde ha rymt hur lätt som helst när jag sov där men istället satt några bredvid min madrass och väntade på att jag skulle vakna så att jag kunde leka med mig.
En annan gång när jag kom hem till sommarstugan efter jobbet hade min mamma varit där och lämnat ett fönster öppet och jag hade ju flera förvildade katter inne.Ingen hade rymt.
Men det är för få som vill ta in förvildade katter så jag tycker att det är bra om de kastreras så att det slipper bli ännu katter.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Jag är kluven till TNR-metoden med tanke på det klimat vi lever i.
Idén är toppen och jag förstår att den är en succé i varmare länder, men vi pratar om Sverige och temperaturer på -20 till -30 grader på vintrarna. I vårt land fryser tusentals katter ihjäl varje vinter. Till detta kommer problematiken med katt-kolonier som bosatt sej i inet särskilt katt-vänliga omgivningar med mycket trafik, elaka mäniskor eller andra faror. För att TNR-metoden ska kännas rätt för mej krävs inte bara folk som matar och tittar till ibland utan även skydd mot regn och kyla.
Jag har en dröm: Tänk om varje kommun tog ansvar för sina hemlösa katter och skapade ett "kattreservat". Alla hemlösa katter fångas in, id-märks och kastreras. Tama och lätt förvildade katter tas om hand av katthemmen (som inte har 90-dagars regeln) där de kan rehabiliteras och omplaceras till bra hem.
Övriga förvildade katter släpps i "kattreservatet" ett relativt stort inhängnat område där det finns exempevis lador eller liknande där katterna kan söka skydd. Kissarna får daglig tillsyn, mat och friskt vatten samt veterinärvård vid behov. Här kan katterna sedan leva ett bra liv utifrån sina förutsättningar.
Tänk om man kunde få kommunpolitikerna att ställa upp på något sådant.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
#6 Mycket intressant och positivit att ta del av din berättelse om de förvildade katterna som efterhand blev riktigt tama. Ett bevis på att det med mycket tålamod och rätt isntällning går att komma långt även med de "fall" som kan tyckas hopplösa.
#7 Jag har fått en rapport av Miranda Oude på Göteborgs Katthjälp om TNR metoden. Jag kommer att skriva en artikel med assistans av henne här på Hittekatter, där fler aspekter av metoden redovisas. Man brukar komplettera med att bygga vindskydd, små hus eller liknande åt dessa kattkolonier. Sedan brukar man satsa på metoden där det är lämpligt i förhållande till omgivning. Det krävs acceptans från innevånarna på orten, kommunerna brukar även finansiera delar av arbetet. Sedan är det volontärer som sköter tillsynen av katterna. I Norge har man prövat den i Stavanger, Trondheim och i Drammen. Norge har ju samma klimat som oss så det ska fungera i Sverige också. I Alaska har det också praktiseras med goda resultat.
//Lena
jag är mer för än emot… visserligen så skulle jag vilja att ALLA katter kommer in i värmen och får mat… men när det är så många så tycker jag att kastrering borde minska beståndet med hemlösa katter…. när det nu tyvärr är begränsat antal platser på katthemmen så är det svårt att göra något drastiskt med antalet hemlösa katter…

#8. Mina tankar står ju inte i strid med det du beskriver på något sätt. Däremot skulle jag vilja utvecka konceptet ytterligare genom "kommunala kattreservat". Om man kan få kommunens hemlösa katter samlade i en koloni inom ett helst inhägnat område skulle tillsynen bli betydligt enklare än att behöva åka runt till olika små kolonier, samt att det troligen blir lättare att upptäcka om någon kisse behöver veterinärvård.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
#10 Låter mycket klokt! Och visst måste man ju kunna utveckla den här metoden på olika sätt så att den blir skräddarsydd för våra svenska förhållanden.
#9 I den mån det går önskar man ju alla kissar en plats i stugvärmen. Har dock hört berättats att det kan finnas vissa hemlösa katter som inte mår bra i stugvärmen eftersom de är så vana att vara utomhus. De klarar inte av den sortens klimat helt enkelt. Viktigt dock att det finna vindskyddade platser där katterna kan vara vid bistert väder.
//Lena
Puttar upp diskussionen!/ Lena