Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1582 ggr
Mettan
0

OT - Riksnormen för socialbidrag - värdesäkring

GladJag vet ju att det finns folk här, som får hjälp från sitt socialkontor. De flesta av oss är nog medvetna om hur orättvist kommunerna tolkar lagen. De sätter gränser som inte finns med mera i den stilen. Nu har det kommit ett förslag om Värdesäkring av riksnormen för socialbidrag.

Jag bifogar filen och hoppas att den kan komma till nytta. Om någon av er vill plocka hem den själv kommer länken här:

http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/103250
Jag har inte själv hunnit läsa filen, men den omfattar 512 kB och 39 sidor. Ska skriva ut den för att ha om någon, som inte har dator skulle vilja läsa den.

Det är skrämmande hur kommunerna behandlar folk och hur handläggarna kan ljuga och påstå att det finns regler för vissa kostnader (som t ex el) som ska prövas individuellt. Så det är bara att sätta igång och protestera, när de påstår att elen inte får kosta mer än en viss summa per månad. Det är lögn så det ryker om det, och i sådant fall ringer man länsstyrelsens sociala enhet, eller mailar dem och begär undersökning.(Maila är bättre, för då har man bevis) Den som har husdjur, får ju inte någon hjälp till dem, men en lågavlönad industriarbetare har faktiskt rätt att ha husdjur och den "skäliga levnadsnivån" ska motsvara inkomsten för en lågavlönad industriarbetare.

Ha det så bra, och sprid antingen länken eller filen, så att det blir fler som protesterar mot felaktigheterna.

maggan47
0

jättebra Mettan, tror det är många som inte vet Maggan47Glad

Gullan402
0

Tack Mettan för saklig information!

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Elcyion
0

En annan sak som kan vara bra att veta om, är att ALLA beslut ska gå att överklaga, och det SKA handläggaren på socialkontoret hjälp er med! Min gamla soc. tant (innan jag fick aktivitetsersättning) försökte lura mig på det. Hade då redan fått klart att jag skulle få aktivitetsersättning, och orkade inte bråka med henne.

En annan sak är att ni har RÄTT till att ta med vem ni vill in på erat möte. Vet inte hur många ni har rätt att plocka med, men en (1) person är iaf garanterat, och då följer de med som något som kallas medborgarvittne.

Medarbetare på jack russel terrier

Hawknestgrove
0

Det lustiga är, att kronofogdens norm ligger mycket högre än socialbidragsnormen! Vet av erfarenhet, då jag satte kronis på min fd förut. Inget resultat. Så nu går jag andra vägar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Elcyion
0

Kronis har väl 4500:- + hyra som ministandard? Socialen har väl ca. 3000-3500:- + vissa räkningar?

Dakrish
0

När vi levde två på ett socbidrag så fick vi hyra (3500kr) + 2000 eller något sånt. Plus elen när den kom. Det var inte det roligaste, tycker jag… men min mor vägrade försörja mig fastän jag inte var myndig, så… *rycker på axlarna*

Elcyion
0

#6 Lever man två på socialbidraget, blir det en annan norm än om man lever själv. De tycker att det är billigare att bo två än att bo ensam. Det är det till viss del, men inte så mycket som de anser. Sen får man försöka skaffa svart inkomst. Tex hundpassning. En annan sak som kan vara bra att veta, är att söker man fonder, har det (iaf tidigare) gått utanför normen. Förut (vet inte hur det är idag) har vissa socialkontor haft en egen fond där man kan söka pengar. Syrran gjorde det, och fick 200-300:- som gick utanför normen.

Dakrish
0

#6 Jo, det vet jag. Det jag försökte säga var att vi levde två på ett socialbidrag som inte var så stort från början. Det sänktes iom att jag flyttade in, givetvis, även fast jag inte hade någon inkomst alls i början.

Några månader senare började jag få 2200 i månaden av mor efter att ha ringt överförmyndaren och tillslut, när jag fyllde 18, så fick jag ju hela min barnpension efter pappa. Mer än vad som varit nödvändigt enligt lag har inte mor betalat.

Hur det kan vara billigare att vara två än ensam förstår jag inte? Visst, om den ena har jobb eller annan inkomst. Men…

Äsch, hur som helst.

Elcyion
0

#8 Det är billigare att laga storkok än bara en portion åt gången. Där anser de att ni kan dra ner på matkostnaden. Sen så ser socialen inte det som att de betalar till ett hushåll, utan två skilda individer som delar på samma räkningar. Alltså el, tv-licens, morgon tidning… Den delen av normen sänks efter en mall om man är mer än en. Samma sak med hyra och bostadsbidrag.

Dakrish
0

#9 Jag hänger med.

Mettan
0

Hoppar in här en stund igen. Jag vill bara bifoga socialbidragsnormen för 2008, eftersom det är lättare att se i den hur mycket man ska leva på om man är en, två eller flera personer och hur gamla eventuella barn är.

Känner att det är dags nu att ladda hem lite fler filer om nya bestämmelser och jag återkommer gärna här med fler filer om ni vill ha.

maggan47
0

jättebra att du håller oss uppdaterade Mettan, tor många inte vet att normen höjs, och bra att veta INNAN man går till soc, vad man har rätt till, enligt norm, är ju inte precis något som soc talar om, sparkrav där som överallt annars, och vilka får betala med ännu sämre standard, jo, dom som inte har något, Maggan47

martdat
0

Tack för den. bra att ha ibland,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Det står även utmärkta lathundar på bankens hemsida, vad som är normalt för både barna och vuxna av alla åldrar. I alla fall på Swedbanks sida

Mettan
0

Det som är vik5tigt att veta är att deras schabloner inte är allenarådande. De ska pröva varje sak individuellt och det gör de inte här. Ta t ex elkostnaderna, där de räknar 223:-- per månad och person. Jag sitter själv här med 307:-- per månad till elbolaget och mellan 3 - 400:-- i nätkostnad per kvartal. Det gör alltså mer än 400:-- per månad i elkostnad bara för mej. Jag har låst priset på 3 år, när jag bytte bolag.

Dessutom är man inte välkommen som kund till vilket bolag som helst, om man har betalningsanmärkningar och det gör ju att det hela blir dyrare än nödvändigt.

Om man är det minsta tveksam till något, som de påstår, är det bara att ringa sociala enheten hos sin länsstyrelse. De är väldigt kunniga och tar varje förfrågan som ett ärende och ser ofta till att det hela rättas till, utan att man behöver överklaga.

Jenna-Gun
0

Du talade bra i tadioprogrammet oxå Mettan.

Imasy
0

Men en sak som jag har funderat på, är ju att många som lever helt eller delvis på socialbidrag har ju oftast något djur, oavsett om det är en katt, kanin, hund osv.

Vad händer då om tex lilla kaninen blir sjuk? då ska den ju har vård eller avlivas, men hjälper soc till med det? Får inte djuret vård strider ju det mot djurskyddslagen.

Nu ska väl iof inte socialtjänsten stå och betala veterinär räkningar, och det kanske inte är så smart att skaffa djur om man knappt överlever själv, men det är ju lätt att vara efterklok.

Men vad gör man? Om man är beroende av soc kanske hela livet av och till, och man inte får äga en femtioöring över normen, vad gör man då om djuret är sjukt?

Faxlin
0

#17: Enligt våran socialtjänst får du inte ha djur om du går på socialbidrag. Inte ens om man inte söker en krona extra än normen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ledin
0

jag har haft bidrag och jag vet att då fick man ingen hjälp alla djur räknas som "förmögenhet" då menar jag raskatt. Jag hade häst då och honom fick jag inte stå som ägare för då skulle jag fått sälja han det var en förmögenhet o ha honom :P så jag skrev han på mamma. Jag säger så här till alla som lever på bidrag lr har dålig ekonomi ha en slant sparad o försäkra djuren. Det underlättar, spara en 100 i månaden å rör den aldrig är man rökare ta dig i kragen o sluta ta dom pengarna i spargrisen det blir lite pengar. (jag snusar men det ska vi försöka ta oss i kragen å lägga ner o jag blir en sur kärring men det får dom ta :) ) Sen vill jag oxå säga att ofta kan man ta en avbetalning hos vetrinären men ta då o säg det direkt dra inte ut på det utan fråga om det går bra. MEN FÖRSÄKRA ALLA DJUR :)

Hawknestgrove
0

Tyvärr, så får man väl tänka i de banorna, att har man inte råd att försörja sig själv, då ska man inte ens tänka på att vara ekonomiskt ansvarig för ett djur. Då får man väl ta av det man får själv i bidrag. Exempelvis, det finns många som går på soc och som röker. Ok, ta de pengarna då! HAr man råd att röka, så har man råd att ge sina djur adekvat vård. JAg har egentligen varken lust att via min skattsedel betala för folks missbruk, tobaksbruk eller för deras husdjur.

Faxlin
0

Fast man kan gå på bidrag och ha snälla släktingar som kan hjälpa en om något djur blir akut sjukt. Djur kan vara så otroligt hjälpande även för de som kanske inte är ekonomiskt oberoende.
Så har man bara fixat så man kan ta hand om dem så anser jag inte att socialstyrelsen ska bestämma om folk får ha djur elelr inte.

Audiatur et altera pars

Elcyion
0

#18 Läste i ett reportage för många år sedan om en kvinna som hade 2-3 hundar som blev vägrad socialbidrag. Detta blev draget upp i länsstyrelsen och vidare till advokater. Det både advokaten och länsstyrelsen sa är att socialen INTE ha rätt att neka någon ekonomiskt bidrag pga. husdjur som sökanden har. En tjejkompis till mig har en häst och två hundar samt gick på socialbidrag ett par månader. Det var inga som helst problem.

Med andra ord. Om socialen försöker vägra dig pengar pga. husdjur, ring länsstyrelsen och prata med dem!

Man kan även försöka dryga ut inkomsten med svart "arbete". Tänker då på tex hundpassning och sådant. Tittar man i normen så får man pengar för att kunna ha en prenumeration på en nyhetstidning, betala tv-licensen (som även berör radio och dator). Det är kostnader som man kan dra ner på (om man vill). Det blir några extra kronor att stoppa undan.

Hawknestgrove
0

Ja, jag menar inte, att man prompt sak göra sig av med sina djur, men är det så, att man aldrig har haft någon egen försörjning, så bör man inte ta till sig djur.

Sedan så menar jag inte att man ska bli nekad socbidrag bara för att man har djur. Men man får se till, att de får mat först och omvårdnad inom den ramen som man får.Om man själv får leva på kålrötter och nudelsoppa är ju ens eget beslut. Man har alltid ett val. Några extra pengar skall således inte betalas ut bara för att man har djur. Precis om du säger Elcyion, så finns det kostnader som man kan ta bort från sig själv.Än så länge, så behöver man inte betala tvavgift bara för att man har dator. Men det kommer väl….

Faxlin
0

#23: Exakt, men då menar vi lika i alla fall. Vi skriver det bara olika :-)

Audiatur et altera pars

Mettan
0

#16 Tack!

Ja, det var roligt att de tog upp det och jag har fått en CD med programmet.

De kan INTE förbjuda någon att ha djur. Man väljer ju i så fall att ta av sina egna matpengar och det kan de inte hindra. Dessutom är ju djur bra för oss människor och vår hälsa. Egentligen skulle det vara bra att pröva det hela, så att man kan få en  prejudicerande dom på det hela. ALLA beslut ska vara skriftliga, både avslag ocgh om de bifalles. Dessutom ska det stå hänvisning till hur man överklaga och hela köret. Men ring sociala enheten i ditt län och fråga rent generellt om de kan förbjuda folk att ha djur. Det är ju ett intrång i vår mänskliga rättigheter, så jag tror att de går på en mina om man drar det hela till rätten.

Detta med att de ska godkänna en internetuppkopppling står i den filen jag bifogade i mitt första inlägg här.

Allt sådant skulle jag vilja samla på en hemsida. Jag har allting klart, men kan inte göra sidan själv, för jag har inte haft tid eller ork att sätta mig in i det hela. Jag har plats på comhem och jag har ju massor med information, som jag kan lägga upp. Ska se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mej med utformning och sådant.

#22 Jo, har man bara en dator, så måste man betala TV-licens, åtminstone enligt kontrollanterna. Men vet ni att socialen numera måste ta hänsyn till en internetuppkopling? Det anses vara nödvändigt att ha det opch det är det ju verkligen. Tänk bara på¨tidn ingarna som man slipper köpa och all musik man kan lyssna på, liksom alla radioprogram. Dessutom kan man titta på alla SVT:s program via nätet och tänk också på allt proto mabn sparar genom att använda mail istället för att skriva vanliga brev.

Tänk om vi skulle ringt eller skrivit brev istället för att skriva här, hur skulle det då gått för djuren?

Hawknestgrove
0

Det är inte någon som har sagt det där med dator och tvavgift. Vad jag hört, så är det på G, men inte mer. HAr du källan?

Mettan
0

Nej, men min kompis råkade öppna för kontrollanterna och hon hade inge tv just då, för den var sönder. Då frågade om hon hade dator, men det hade hon inte. Men hon frågade varför de tog upp det hela med dfagtorn och då sade de att man måste ha licens om man har dator.

Men jag kanske kan hitta något på Radiontjänst hemsida. Ska försöka komma ihåg det, men just nu får jag nog lägga mej en stund, för ögonen går i kors här.

Hawknestgrove
0

JA, för då blir det Storebror ser dig. Hit kommer inte en j**l in utan inbjudan, men att jag har dator med bredband, det kan jag inte förneka.

Ankah
0

Men handlar inte det om att man kanske har något tv-kort eller något sådant? Eller måste man inte ha sådant längre?

Hawknestgrove
0

Ikke pejling… Här har vi sniglar på ögat. Ska kolla

Elcyion
0

#23 Jag svarade på ÅsaF´s inlägg om att deras social inte tillåter djur om man går på socialbidrag (även om man inte söker några extra pengar för dem).

Sen om man har råd eller inte… Jag har gått på soc. och hade två katter och en stor hund. Det var knapert. Men försökte få in extra pengar så gott det gick. Hade bl.a en daghund på heltid. Det gav lite extra/mån. Snäll syster som kunde låna ut lite pengar om det var något som var tvungen att göras akut. Pappa ställde upp någon gång han med. Men det gick. Var tvungen att gå på soc. eftersom jag mådde för kasst för att jobba, men var för ung för att psyk öht skulle vilja sjukskriva mig, med kommentaren att jag skulle växa ur det. Några år senare sitter jag med en IPS-diagnos (alt. drag av asperger). Så jag håller VERKLIGEN med om att jag skulle växa ur mina problem… Flört

Den här artikeln hittade jag på realtid.se Som jag förstår det ingår datorn fr.o.m årskiftet 2006-2007. Detta för att man kan se på tv via datorn. Allt som krävs är internet och bildskärmskort (som alla har eftersom datorn kräver ett sådant för att kunna starta). Sen om du tittar på tv genom datorn eller inte har inte med saken att göra. Du betalar för att du har möjligheten att göra det.

Hawknestgrove
0

2006-07-13 | 08:40

Betala TV-licens

för din dator

Vid årsskiftet träder en ny lag om tv-licens i kraft. Den innebär att alla som har en dator där man kan ta emot tv-sändningar över internet, kan tvingas betala tv-avgift. Det skriver Sydsvenskan idag.
 Direkt urklipp från artikeln. Det enda jag gjort, är att stryka under och kursivera ett viktigt ord.

Elcyion
0

Har för mig att det står i papperna från "… Kiruna" att har man dator med ljudkort i SKA man betala tv-licens. Kan inte säga helt 100. Var något år sedan jag fick en sådan lapp.

Imasy
0

men jag har inte den blekaste vad som finns i min dator eller ej. nu har ju jag iof tv, men låt oss säga att jag inte hade det. ska då kontollanten mecka sönder min dator innan han kan säga om jag ska betala eller ej?

Mettan
0

Du behöver inte släppa in någon kontrollant helt enkelt. Bara svara att du varken har TV eller annat. Du är inte skyldig att släppa in dem och de får INTE tränga sig in heller.

Hawknestgrove
0

Nä, men att jag har bredband, det går ju inte att förneka. Sen har jag ju inte det sortens kort, som gör att jag kan se tv direkt. Bara via Straming. Så nåt sånt där speciellt tvkort, det har jag inte. Nä, här kommer inte nån objuden in. De kommer inte ens på gårdsplanen, då käppjagar vi dem om de inte har ärende hit.

Imasy
0

jo, att de inte är välkomna vet jag ju ;) men bara för att man säger att man inte har tv tex, är det ju inte alltid de tar det som svar. undrar om det var på sks jag läste en tråd, där folk som inte hade tv fixk betala licens endå, och verkligen kämpa i motvind mot kiruna, men iaf fick lov att betala för nåt de inte hade.

Hawknestgrove
0

Ja, problemet här i huset är en sturig sambo. JAg vill betala, men inte han. Så då blir det inget av, för jag tänker inte bjussa på en hel licens för en dumburk som nästan bara han glor på.

Elcyion
0

#37 När syrrans kompis ville sluta betala tv-licens räckte det inte med att hon ringde Kiruna och sa att hon inte hade TV längre. De begärda ett kvitto från antingen återvinningsstationen eller köparen av henne gamla TV innan de gick med på att säga upp hennes TV innehav… Det kan inte ha varit något sådant som strulade?