Gör ni så gott ni kan?
Jag har aldrig pengar över till att ge till någon.
Önskade jag hade. Då hade ja gett varenda krona. men alla mina pengar går till mina egna stödisar. Jag har räddat många katter till bättre liv. Och flera kommer det att bli.
Men hur känner ni? Lite självförtroende pepping här :) Gör ni så gott ni kan? Skulle ni kunna göra mer? Kanske gör många av er här inne för mycket med? Vad känner ni om er själva?
Ibland önska ja att fler hade varit mer som ni här inne… Inte bara tänka på sig själv utan hjälpa andra
Jag önskar verkligen jag kunde göra mer. Men med ett aktivitetsstöd och en barnpension så går det inte, det bästa jag kan göra är att mata katterna på gården med billigt Kvantum-foder…
Egentligen tror jag vår ekonomi är bättre än jag tror, för om jag har stenkoll på pengarna, cyklar hela tiden, aldrig köper saker åt mig själv, ovs. så har vi det rätt bra. Men när PMS kommer igång, vad gör man då? Jag har ovanan att vilja äta chips. Så då går det pengar där, som jag försöker snåla till resten av månaden.
Sen kommer det månader som denna, när något händer, och plötsligt är jag inte helt hundra på att vi klarar räkningar och mat längre. Eller när jag plötsligt behöver en jacka, ett par skor, eller något liknande. Tack och lov så har jag en urgullig svärmor som hjälper oss när det kniper illa, men oj vad kul sällskap jag måste vara…
jag försöker göra så mycket jag kan. är inte rik ocg har tyvärr inte möjlighet att ge pengar så ofta. men jag tycker iaf att jag drar mitt strå till stacken genom att ta hand om så många hemlösingar jag har möjlighet till. bättre att göra "lite" än inget alls anser jag :)
Jag har bestämt en viss summa pengar varje månad. Som fördelas på det som är akut just då. Mer än så kan jag inte hjälpa till.
Jenna
ja här är vi som du fattig :S men så hjälper vi oxå katter o räddat andra djur med (ponnys,höns,kaniner,hund mm) Antingen hittar vi nya hem till dom djur vi inte kan ha lr så får dom bo här nu, men hunden fick inte bo här tyvärr vill ju ha hund men så tål inte sonen hund så… Katter gösses hur många har man räddat genom åren börja när jag va 16 å hitta en stackars kattunge den fick jag ha hemma för mamma är sån djurvän hon med :) sen rulla det på några som sakt var har blivit sjuka och avlivade 2 vart påkörda ena avled direkt en fick jag avliva, måga har jag omplaserat (vart vildkatter som jag fått tama) å sen dom jag har nu är ju 1 som vi köpt som kattunge resten är omplasering. Jag tycker att gör man sin insats i det man kan som rädda katt lr hjälpa så räcker det du ska ju må bra av det. Men så ska man oxå tnka på sig själv lite man kan inte skaffa en massa katter å sen står man där utan mat, därför har vi satt stop här hemma på djur :) Nu har jag lyxit billigt med våra ponnys dom kostar inte måga kroner i månaden billigare än kattmaten :D. Och sen vill jag itne köpa billig skitfoder till mina katter utan det ska vara bra foder så därför köpte vi från djuraffären. Kaninerna ja dom är gratis mat till :) får ju fint hö,havre mm men så köper jag morötter,knäcke,pellets å annat gott. Men vi får väll se vad som händer som eftersommar då kanske jag jobbar mera å vi kan ta hit ytligare nån stödkisse lr 2. Jag är arbetssökande så där med har vi itne så mycket pengar :) man så jobbar jag i ladgården har blivit lite smått kär i kor dom är söta å mysiga snälla är dom med o jag borstar dom oxå det gillar dom mycket. (fodrar,skrapar bajs,fodrar,bajs,fodrar o mjölkar o fodrar o bajs igen =) ) så jag går ju itne bara å myser med korna. Jag hoppas att flera men bättre ekonomi ger pengar.
Önskar alltid man kunde göra mer även om man gör en del. Gör saker och säljer för att få in till katterna, det är mitt bidrag. Har ju inte så stort så mer än en katt har jag inte kunnat rädda. Thindra hade jag ju innan. Men ett liv är mer än inget.
//Pia

Och jag har bara min sjukpension och den har sannerligen inte ökat. Vi får inte ens samma beräkningar som ålderspensionärerna, utan allting räknas på mycket lägre belopp. Jag har själv 3 katter här nu, så jag får se om jag tar in en liten hemlösing, så att Archie och Ludde får vara "mammor" ett tag igen.
Ett slag hade jag 7 katter här och det var 3 små omplaceringar. Jindra (skogisflickan) skulle egentligen stannat här, men min kompis hade otur med katterna han fick efter att han varit tvungen att avliva sin egen. Så han fick överta Jindra, som var väldigt förtjust i honom. Hon och Spotty kom inte så bra överens. Nu är hon ensam katt och stortrivs. Hon har inglasad balkong, ordentlig klätterställning plus att hon har en hel del leksaker, som hon inte leker med. Jag var med och lämnade henne och hon var som hemma direkt. Jag visste ju att hon skulle få det bra och dessutom kan jag träffa henne när jag vill.
Vissa månader får jag ha "lotteri" på utgifterna och det är inte speciellt roligt.
Nöjen och semester, vad är det? Tur att jag inte är så intresserad av sådant längre.
Numera har jag "semester" med Skånetrafiken. Jag köper deras Sommarkort, som kostar 450:-- och gäller från den 15 juni t o m den 15 augusti. Då har jag 50 resor att utnyttja. På varje resa ska man ha påbörjat sista resvägen inom 3 timmar och jag lovar att man hinner åka tväröver hela Skåne på den tiden. Det blir femte året (tror jag) som jag köper kortet och hittills har jag inte utnyttjat det fullt ut något år. Inte har det hjälpt att låna ut det heller, men det har ändå lönat sig. Jag gillar att åka tåg. Tar med mej, mackor och iste (som jag gjort själv) Dessutom har jag ½-liters plastflaskor, som har legat i frysen, så har jag vatten också. Det blir alldeles för dyrt att köpa dricka och något att äta, när man är ute så där. Däremot har jag kameran med mej och plåtar väldigt mycket.
Men nog skulle det varit roligt att ha råd till lite mer och speciellt då något extra till katterna. Jag klarar mej, även om det är med ett nödrop, bara det inte händer något alldeles tokigt, så går det jättebra.

Jag försöker göra så mycket att det i bland blir för mycket,, men som tur är har jag en mamma och pappa som hjälper mig,Sedan är ju pelle som mig .. men om vi tar keyla har hon tagit mycket av min energie eftersom hon krävts så mycket vård,, och då är jag ju själv sjuk , så någon frisk kanske inte hade tyckt att det var så jobbigt , men cellgifter är pissjobbigt,, sedan har jag sällan pengar att skänka förutom då till mina stödkatter .
Jag tycker att om amn försöker hjälpa om så bara med 20 kr är det bra…
Som situationen ser ut därute önskar man naturligtvis att man kunde gör mera än vad man gör. Det är lätt att känna sig otillräcklig och som att det lilla man gör inte är värt så mycket eftersom behovet av hjälpinsatser för utsatta katter är som en omättlig avgrund. Tror dock det är viktigt att säga till sig själv att det är bra att man gör det man kan och orkar. Bättre att göra lite än ingenting alls. Om alla bidrog med 1 krona var och lade 10 minuter i veckan i arbetet för hemlösa katter - ja då skulle alla problem snart vara lösta….. detta utan att någon blev varken ruinerad eller utsliten.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja menar abosult inget negatvit :)

Ja, tänk 1 krona var på oss här, som snart är 1200 medlemmar. Det blir 14.400:-- på ett år och en hel del katter skulle bli räddade. Kanske dags att lägga en tia i månaden, eller kanske i veckan.
Önsketänkande? Ja, men man får ju faktiskt fantisera lite ibland, eller hur?
Men VAR ska man sätta in pengarna? Jag tror att jag sätter ett par tior på Svenska Huskatten och ett par tior till KKS. Ska ordna det i morgon, tror jag.
Att ge det man kan är bra. Veterinärvård när man träffar på en katt som behöver det omplacerar när man kan, ge pengar, hålla kollen på kolonin ta in kattungar vårda sjuka katter, ja man gör det man måste och så gott man kan.Fattar inte att inte hela Sveriges befolkning gör likadant men de har väl andra intressen tyvärr.
Jag hoppas på inget negativt nu alltså… Vi ska få fram posivita saker här nu
13. tyckte du det var negativt att göra vad jag gör?

Varför inte öppna ett eget konto för just hittekatter i fokus som någon person här sedan tar hand om.
Och så kan alla som vill och kan sätta in en slant om det så är 20, 50 eller 100kr eller vad man nu vill om man vill varje månad.
Sedan kan man typ göra en omrösting till vilka katthem/katter eller vad det nu är pengarna ska gå till varje månad ???

#15: För att det finns en massa lagar om att samla in pengar så. Och då måste vi först starta en förening för att slippa bli beskattade på pengarna och sådant. Och en förening kräver i alla fall en hel del av folk. Tid, engagemang och lite mer tid. Och så en hel del kunskap.
Vi har talat om det, så du är inte ute och cyklar på något sätt. Men vi har väl valt att avvakta och hoppas att vi kan lösa saker ändå. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

# 16 Va synd att allt ska vara så krångligt 

Hmmm…jag är fattig student, ännu fattigare sedan jag inte längre får något från csn utan måste försörja mig samtidigt som jag pluggar på heltid…så som det är för tillfället så har jag knappt råd med mat till oss fyra som bor här - tre av oss äter ju ur säckar, tack och lov, så där behöver man inte handla så ofta.
Det här med jourkatt funkar inte riktigt, lilla Ulla är helt förstörd, hon är arg på allt och alla…det får bli att hjälpa till på andra sätt när Björne väl har fått något eget. Något ska jag väl kunna göra?!

Hm, så gott jag kan,,,, hm,, ja och nej då, finns alltid saker man kan dra in på så det går att hjälpa mer men jag försöker få oss som redan bor här jag+dottern och mina fyra kissar , hamster,,fiskar att må någotsånär bra. Har två stödisar nu men de har jag inte råd med egentligen,, Deras tidigare matte hjälper mig med mat och sand annars hade det aldrig gått, Ekonomiskt ligger vi offtast under nornmen här så jag kan aldrig bidra till insammlingar men jag har räddat en och annan katt under åren,,, hade ju nyligen tid att lägga så då blev det ju ett gäng på 24 kisssar,, och nu kommer vår o sommmar så det blir väll att sätta sig med fällan snart och fånga kattungar i år ijen tyvärr,, så tid ger jag men dessvärre inga pengar direkt..Men jag känner att det jag gör gör en skillnad så det känns OK:
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
# 14 Absolut inte :) Det var inte menat till någon.
Tänk så många katter som blivit räddade tack vare hittekatter…:)

Jag vill lära mig att virka, så jag kan virka möss åt kks .. fast jag är rätt vädelös på sådana husliga saker .. fattar inget pelle gappskrattade när jag sa det .. men har någon ett mönster skulle jag gärna ha ett så kan jag virka möss på kvällarna
#21 kontakta Morgan han har. Det är inte så svårt när man kommit igång. Jag hade inte virkat på 20 år och innan var det inte så mycket kaske en lite halsduk till dockan, men det fanns kvar långt inne i minnet så nu går det som en dans.
//Pia
Man kan tycker vad man vill om Islam. Men en sak tycker jag är bra:
Att hjälpa fattiga genom att ge dem gåvor är islams tredje pelare.
Koranen menar att alla muslimer ska ge delar av det dem äger till föräldralösa, behövande, resenärer och dem som ber om hjälp.
Det anses som en slags skatt men du bestämmer själv vart pengarna eller hjälpen ska gå. Och sanningen är att de fattiga i världen delar mycket mer med sig i proportion än vad de rika i västvärlden gör.
Det fanns tider där jag hade mycket pengar, nu är det rätt så hopplöst ekonomiskt. Men jag delar med mig till andra-framförallt hemlösa katter och det känns väldigt bra.
Här blir det mycket pasta med ketchup men jag har en del nöjda katter hemma…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, jag önskar också att jag kunde göra mer praktiskt. Tänk om sofia kunde köpa sig ett hus i Tanum, där det fanns plats för hittekatter, så skulle jag kunna hjälpa till där ett par ggr i veckan…. Drömma får man väl? Här finns det tyvärr ingen plats för stödisar. Så jag dövar mitt dåliga samvete med pengar, så gott jag kan. HAr inte heller mer än sjukpension, men snålar på allt…. Har tex förmånen att få en del bröd gratis, dagsgammalt, så det är värt massor med en mackoman i huset. I och med att vi bor så avlägset, så är det tvunget att hålla sig med egen bil. Vi försökte att enbart ha en tillsammans, men det gick inte alls. Dels så behövde vi bil på var sitt håll och att dela bil med en gris, är inget kul heller….Så där går det naturligtvis en del pengar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
23. Det som du tar upp i ditt inlägg är verkligen tänkvärt.
Jag har inga möjligheter ekonomiskt att ha stödkatter, hur gärna jag än skulle vilja. Jag kan klara av att vara mellanhand ett litet tag, om det är 2-3 veckor mellan att det gamla hemmet (antingen permanent eller stödhem) inte kan ha kvar katten, tills det nya hemmet (antingen stöd eller permanent) kan ta emot den. Så för att hjälpa till så gott jag kan, har jag anmält mig som virkare till KKS. Då gör jag något iaf, eftersom jag i princip inte har några pengar att skänka iväg. Allt (och lite till) går till mina egna djurs veterinärräkningar just nu. Sen kan jag ibland känna att jag inte virkar så mycket som jag skulle vilja, men det beror mycket på om jag har ro i kroppen att sitta still och virka eller inte.
Medarbetare på jack russel terrier
Jag har förmånen att ha en karl som tjänar rätt bra. Men vi har skulder på huset oxå så det blir inte så mycket ändå. Men vi har inga dyra hobbys. Vi äter bra och nyttig mat numera. och resten går till katterna.
Jenna
#27 Fusk
Har också en karl som tjänar bra, men han är kattallgeriker, och förstår inte varför jag lägger ner så mycket pengar på Melvin i form av veterinär (det är det ända som har kostat mycket pengar). Men ska han få behålla mig, får han baske mig tänka om!

Allt handlar inte om att man behöver stödja ekonomiskt, finns många sätt. Länkar till KKS hjälpa till-sida

Pengar är inte allt i livet har jag fått erfara. Finns annat än pengar man kan hjälpa till med, som Morgan här skriver.
Absolut inte. Jag tror att ni duktiga virkerskor dra in väldigt mycket pengar. Det tycker jag är fantastiskt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#31 Jag hoppas det i alla fall. Lägger ner en hel del pengar på allt jag gör och skickar men desto mer pengar får de in när det är sålt. Ett pälsgarnnystan kostar 37 kr här hemma men räcker till mååånga punkare. Så om man räknar ut så per leksak blir inte min summa så stor som jag lägger ut. Sen har vi alla dessa underbara personer som skänker garn m.m. Utan dem skulle det bli mer utlägg för oss.
//Pia

#32 Lisbeth & jag har en hel del garn som ligger i kartonger bland mycket annat som ligger lite ostrukturerat och vilket vi inte hunnit gå igenom. Vi har dock sagt att en del av garnet kommer vi sälja på Tradera. Men har ju absolut er virkerskor i åtanke 
#33 Idag föll poletten ner vem Lisbeth var. Visste ju innan att hon bodde i området men inte att det var samma person som var verksam inom KKS *fniss* Hoppas bollarna var till belåtenhet:)) Sitter här nu och gör ännu fler.
//Pia
Här finns det ett nystan tunt, fint, vitt yllegarn som går och skräpar om någon skulle vilja ha det. :)
Bor man i en avfolkningsby i norrland så är det inget annat än pengar man kan hjälpa till med.
Men det blir inte så stor peng till var och en
Jenna
#36 Man kan alltid virka och skicka med posten… ;)
Nu har iag jag beställt en prenumeration på kattliv. Visste inte att det alternativet fanns. Tack Morgan 

Jag har virkat min första MUS
pelle skrattade så tårarna rann och katterna ratade den,,…Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.
men faktiskt så lekte stödisen simme,, och det var ganska lätt att virka den.. STOLT
#38 De första brukar se ut som "kom och hjälp att dö", men katterna verkar inte se det
De första leksakerna jag gjorde, var prov som våra katter fick. Sen när jag började få kläm på mönstret, gjorde jag till KKS. Tyckte att de iaf får se hyfsade ut eftersom de är till försäljning.
Jo men jag har lite svårt med handarbete
numera pga synen.
Jenna

Jag själv är kattokig och kan inte se att någon katt far illa, men med mina nuvarande 10 katter kan jag tyvärr varken hjälpa ekonomiskt eller praktiskt genom att ta emot en katt till… är som några andra här långtidsarbetslös, ensamstående och har tre barn (16, 14, 10 år) så ni kan föreställa er att mot slutet av månaden är det tungt här. Men jag tycker att jag gör så bra jag kan och jag försöker i alla fall påverka människans syn på att katten klarar sig alltid osv. genom att sprida information om hur viktigt det är att kastrera, försäkra och ta väl hand om sina katter…
Jenna_Gun, en stor del av min bidrag är att jag sitter här och försöker hålla Hittekatter i gång, dvs sprida kunskaper. Och det gör du med.
Ladykatt, jag ser det som en av den viktigaste hjälpen man kan göra. Sprida kunskaper oavsett var och hur. Inom familjen, grannar, kompisar, bloggar, kattsajter. Det finns många möjligheter.

Det är konstigt ju äldre barnen blir destu mindre pengar får man. Så nu räknas jag som en vuxen med två inneboende. Mina barn sprider vidare information om hittekatter och det är bra. Alla kompisar som kommer hit ger jag info oxå. Dom kallar mig Karin med dom 18 katterna
Nu har jag ju bara 7 kisar, men dom gillar att överdriva lite….

Jag önskar så att jag kunde göra mer. Men jag är i ärlighetens namn inte till mycket hjälp på hittekatts fronten tyvärr.
Ekonomin är usel så där kan jag inte hjälpa ett dugg egentligen. Har gjort det någon gång ändå för att jag inte kunnat låta bli, men det har varit tungt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ibland kan det bli för mycket också.Av de kattungar som togs in i somras är det fortfarande 4 kvar och jag har fullt med vuxna katter. Nog trodde jag att det skulle gå lättare att hitta hem till kattungar men det har tagit tid och nu är det inte säsong för ungkatter och vuxna katter precis.
Det har varit en jobbig tid men flera katter har nu fått nya hem och jag kan inte ångra att flera kattungar slapp dö ute eller överlevde för att i sin tur få nya kattungar. Det är många roliga minnen från den här tiden också, men nu är det intagningsstopp sedan länge.
Jag kanske får sätta igång med att virka KKS-möss i stället- det finns i alla fall flera hemma som uppskattar ett hoppande garnnystan.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Ett tips, jag har en auktion inne på budera, var inne och kikade där, där finns garn billigt!
#46 Det är där jag har köpt mitt pälsgarn som tänkte göra nått åt.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Essut, du kan sticka långhåriga kissar! Det är ju superenkelt, bara raka stycken och räta maskor!
Jag har en långhårig svart kisse som jag fått från min "elaka styvmor"
Nu menar jag en stickad alltså för varken Thindra eller Tudor är långhåriga.
//Pia
Men Åsa F du har ju bjudit på tradera och vunnit en massa garn till mig bl.a. Det värdesätts mycket för där kan vi få in ännu mer pengar.
Jag går ständigt och funderar på nya lösningar på vad man kan göra och har faktiskt börjat lagt upp bilder i s.k visningsblogg på mina möss, bollar och sen KKS skyltar. Då deras djurshop är stängd för tillfället så ska man kunna kolla där vad som finns. Mycket längre än så har jag inte kommit dock. Den är än så länge unde uppbyggnad.
//Pia

ja man skulle järna göra mer, men tid och pengar är en bristvara tyvärr…. men jag köper triss lotter ibland, hoppas fortfarande på storvinsten,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag drömmer om drömvinsten på lotto men visst jokern duger gott den med. Sen vet jag vad jag gör resten av livet. men drömma går ju tyvärr
//Pia

Har fortfarande "lotteri" varje månad bland räkningarna här. Mina egna 3 katter är fortfarande dålig på att äta, så jag får slänga ganska mycket mat. Kittykatt var inte tillräckligt intressant för Ludde och Archie. De vill ha SMÅ katter att ta hand o, då mår de bra oc h äter ordentligt.
Jag klarar inte att varken sticka eller virka, så det kan jag inte hjälpa till med. Istället vek sig min ena fot förra veckan, så jag ramlade på trottoaren på väg ner till stan. Stukade både handleden och foten och har fortfarande ett rejält blåmärke på hela min vänstra sida. Ska hämta viltkött på fredag, så maten blir hyfsad denna månaden. Jag ger ju bara 50:--/kg för både vildsvin, hjort och rådjur, så det blir billigare än vanligt griskött i affärerna. Äldsta barnbarnet får ju därmed pengar till nya skott och ordentliga tillbehör. Tur har jag också, för jag har vänner som hämtar mej och kör med mej ut, för de vill själva ha kött. Så nu ska kissarna få lite extra god mat här. De älskar vildsvin och speciellt när de får det som kalops. Köpte svagdricka igår, som jag ska marinera köttet i, så går den sträva smaken bort. En väninnas mormor var kokerska och det är hennes tips med svagdricka och enbär, som jag använder mig av.
Mettan, så bra tips! Men du, när det gäller att kasta mat, varför fryser du inte in och bara tar fram så mycket som går åt? Om du fryser i tunna plattor, så är det lätt att bryta loss.

Nä, jag kanske skulle kunna göra mer, fast nu börjar huset bli fullt av katter, så plats har jag inte, pengar är det dåligt med(student, utan studiemedel), virka kan jag inte heller:-(