Hjälp, Motor trampar i bajset!
Finns det aboslut inget jag kan göra för att få Motor att sluta trampa i sitt bajs?
Han är ju lös i magen och vi jobbar på att det ska bli bättre. Men att han trampar i det gör ju att jag måste ta honom i knät och tvätta tassen på honom…
Han skriker, biter mig (inte speciellt hårt, men vasst), klöser mig, springer ifrån mig som om jag skulle göra honom illa och jag brister nästan ut i gråt varje gång det måste göras, vilket blir 1-3 gånger om dagen. Jag kan inte ha kortärmat nu i värmen, för min vänsterarm ser massakrerad ut och både jag och min sambo påminns om mitt före detta självskadande.
Jag försöker pausa och kela med honom, då går det bättre… men så fort jag tar upp min blöta handduk igen… ja, ruta ett. Sveper numer in honom i en tjock handduk för att kunna hålla i honom och inte bli biten själv, men han är duktig på att klösa sig fri. Både jag och han AVSKYR de här tillfällena.
Han har en större låda (det tar 7-8kg sand att fylla den), han gräver och gräver, krafsar och krafsar… tja, allt verkar bra och normalt, förutom att han prompt ska trampa i bajset.
Motor själv verkar inte speciellt medveten/brydd om att han har bajs på (bak)benet. Ibland tvättar han bort det själv och då lägger jag mig inte i alls. Det är när han har mycket bajs och mycket sand kvar (eller när han är påväg in i sovrummet/upp i soffan) som jag går in.
EC är ju bara såå bra på att fastna i pälsen på honom och vara omöjligt att ta bort… han sväljer en del EC varje dag när han tvättar pungen/rumpan. Är det farligt? Jag tror det blir en nypa (som när du tar EC mellan tummen och pekfingret) varje dag… för att undvika det måste jag tvätta honom…
Hur gör jag?
Putt, ingen som har några tips?
Har bestämt mig för att så långt som möjligt inte lägga mig i Motors bajs-trampande, han får "sanera" själv, så länge han inte är påväg upp i sängen eller soffan.

Kan ni inte prova att byta sand och se om det blir någon skillnad då?

Eller kanske prova pellets.
Vi har använt kristaller, Pussi och EC på en månad… Ingen större skillnad. Däremot har jag precis lagt märke till att om sandnivån i lådan sjunker lite för mycket, så trampar han runt mer för att kunna gräva ordentligt.
Så vår låda som tar 7-8kg att fylla, måste ligga på 7-8kg för att han ska trampa i det så lite som möjligt. Fyllde upp den lite till idag med lite mer EC (som jag tänkt spara). Så när jag får pengar ska jag finkamma sanden, tvätta lådan, hälla tillbaka hälften av sanden och fylla på med Pussi. Sen ska jag köra på en blandning, så får vi se hur det går. :)
Ja ju mer sand du har i lådan, desto bättre. HAn strävar ju efter att gömma. HAr precis börjat prova Eldorados finkorniga sand. Verkar bra. Kostar 20 kr för 5 kg, så det går nästan 2 förpackningar i lådan.Hoppas ni får ordning på hans mage nu på torsdag.Här har vi inget problem med att de trampar i kacket oavsett om det är löst eller hårt. Men jag har inte haft problem med minas magar på över 2 år, peppar peppar…..
glömde säga, att det är en klumpande variant….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Eldorado kanske vore något att prova… :) Vill fortsätta blanda med EC, för lukten försvinner så bra då.
Motor lyckades med att trampa runt på oss vid tre tiden imorse och precis när han var ovanför min kudde så skulle han prompt fjärta så illa att både jag och sambon vaknade på stört.
Det här är en rätt bra produkt, som jag köpte, får sanden att överleva en dag till….Dogmans Cat Sand Fresh. Luktar fräscht och gör att sanden håller sig en dag extra, liksom
http://www.zoocenter.nu/sortiment/VisaProdukt.asp?ProdID=440&KatID=25
Finns även diskuterat här
http://hittekatter.ifokus.se href="/Default.aspx?ThreadId=3ea97dca-1eca-4634-b026-ea494cb61a5b" title="http://hittekatter.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=3ea97dca-1eca-4634-b026-ea494cb61a5b" rel="noopener noreferrer" target="_blank">/Default.aspx?ThreadId=3ea97dca-1eca-4634-b026-ea494cb61a5b
#7 Den använde jag flitigt när Melvin fortfarande var okastrerad :D
Har en hel del sådant kvar som jag kan skicka till dig Dakrish :) Får pengar imorgon :) Skicka pm om du är intresserad :)
Medarbetare på jack russel terrier
Pm skickat! :)
Ja den har jag testat när jag var kattvakt och den ena katten hade problem med magen. Luktar verkligen mycket bättre och godare.
//Pia
Om jag slipper bli väckt mitt i natten av bajslukt så är jag glad! EC gör att det försvinner efter ett tag, men det luktar ju fortfarande så att jag vaknar till. Brukar låta det ligga tills jag går upp, om inte Motor kommer och talar om för mig att han måste pinka, för då vill han att jag ska rensa i lådan först. ;)
Lådan står numer på skohyllan i hallen, där han måste hoppa upp. Det blir att ta sig ut genom luckan, trampa på en sådan där sanduppfångarmatta och sedan hoppa ner på en handduk… plötsligt har vi jättelite sand i lägenheten! Lådan har jag "säkrat" med en lackad stubbe vid sidan om och gummimatta undertill.
Ja drygt är det också. Man bara saltar lite med det och rör om lite i sanden.
Nu har jag postat paketet. Efter en cykeltur genom "hela" Simrishamn :S Varken Coop eller Statoil hade frimärken. Fick cykla till preem. Men nu är det iaf på lådan hos Preem 
Woho! Tack så hemskt mycket!
#15 Lika bra att få det gjort medans tummarna är frigjorda