Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 1577 ggr
Mizzi
0

Hur får man en skygg katt rumsren ??

Hm … Teddy har nu bott i hallen och köket i närheten av kattlådan en tid men bajsar endå på andra ställen …….

Han bajsar i transportburen där han sover, och på golven lite här och där fast det är bytt i lådorna.

Detta är väldigt jobbigt tycker jag så hur ska jag få honom att bajsa i lådorna och inte på andra ställen ???

Dessutom är jag rädd att han ska få min egen att börja likadant.

Hur har ni andra gjort ??

Ciiviic
0

Kan du inte lägga hans bajs i lådan så han känner lukten?

Imasy
0

oj, det problemet har jag aldrig haft. katter som aldrig sett en kattlåda förut har på en gång gått dit och gjort sitt utan olyckor. det första jag skulle ha provat med om det inte gått är det tipset ciiviic gett dig. lägg dit en körv så kanske poletten trillar ner :)

lycka till :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

När olyckor hänt på andra ställen än lådan har jag ställt dit en liten skål med torrfoder för att de inte ska gå dit igen. Fast kanske lite svårare om det sker överallt på golvet?

[sofia-85]
0

Mina har alltid varit rumsrena så jag har inget bra tips men testa som dom andra säger. Så att han känner lukten där och se till att lukten är borde från dom andra ställena. Kissar han på lådan då?

Mizzi
0

Men han går på lådan också, det är det som är problemet.

Men så får han för sig att sätta sig på andra ställen med, det är ju det som är det konstiga ……..Fundersam

Elcyion
0

Det kan inte vara så att han gör ifrån sig på fel ställe om han känner sig stressad? Tex om det rör sig folk eller andra katter i närheten? Kanske kan vara värt att prova en låda med huva, om du inte redan har det. Då blir det förhoppningsvis känslan av att ingen ser honom = han är osynlig och trygg.

Spånar mest nu.

Medarbetare på jack russel terrier

martdat
0

tyvärr aldrig vart med om det, bara min Miss som trilskas med att pissa på posten men jag har inte fått bukt med det efter hm,,, ca 11 är sen hon börgade,,,, så jag har inga bättre tipps tyvärr, men förstår att du inte orkar,, hm,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mizzi
0

Här finns bara en katt till och dom är superkompisar så det är inga problem.

Jag tänkte det kunde vara stress i början och visst det är det säkert dom gångerna han bajsat i soffan och min säng.

Men jag kan komma upp på morgonen och hitta bajs efter honom, och då har det varit lugnt under natten bara han och Mizzi i hallen och köket.

Toadörren är dessutom bara öppen med en lite glipa just för att han ska känna sig trygg när han går in där så det är inget problem.

Ledin
0

det kan vara så att han inte vill ha gammalt bajs lr kiss i lådan kan det vara så att han är väldigt petig på att ha ren låda? Du kan inte ha 2 lådor en i hallen och en på toan för att testa så kan man ha en annan typ av låda sen om det funkar köpa en för att inte lägga ut pengar sen kanske det inte heller hjälper. Svårt detta jag har haft problem en gång med en katt, men han gick o bajsa i dotterns rum i hennes leksakslådor,kläder mm Han fick bli en stallkatt eftersom det inte hjälpte för oss att ha en låda i varje rum änds, men det kanske hjälper din katt?

Mizzi
0

Jag har ju provat olika varianter enda sedan han kom och inget har funkat.

Någon som vet hur det var där han kommer ifrån ??? han kanske helt enkelt inte är rumsren …….

Har svårt att tänka mig att man kan hålla ordning på toalådor till 20-40 katter så han kanske är van sedan liten att göra sina behov lite var som helst ???

Hawknestgrove
0

Ja han bodde väl ett tag hos Jenya? Där var han rumsren, eller?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mizzi
0

#11  Ja om jag fattade rätt, men å andra

sidan så var han ju inte där så länge så att dom kan ha märkt av problemet .

Tänkte mest på där han var från början om han var rumsren när han bodde där, men det kanske inte finns någon som vet.

Jag får väl fortsätta testa olika varianter och hoppas det ordnar sig.

martdat
0

så vitt jag vet så är alla andra placerade katter därifrån rumsrena i allafall,,, hm, såg faktiskt alldrig något kattskit på golven där även om man fattade att de okastrerade hanarna markerade revir på sitt sätt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

essut50
0

Har du testat att ha en större låda. Vet att min systerson hade en katt som bajsade på golvet..När vi var kattvakt där så testade jag att ha en större låda, vipps så bajsade han inte utanför..Men när matte och husse kom hem så ville dom inte ha en stor låda på toan. Så han fortsatte att bajsa utanför igen..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[sofia-85]
0

Ja köper stora lådor på maxi ica de kostar 55:- du borde testa en sån :) min iza blev helt rumsren efter att ja köpte en sån

Mizzi
0

Ena lådan är ganska stor större kan jag inte ha för det får inte plats.

Kat08ja
0

Queen Nala som är min akutkatt kissade och bajsade under min säng, på soffan, fåtöljen och i min säng. Hon gjorde detta under en period när En annan akutkatt Anastasia bodde här. Anastasia flyttad etill ett annat akuthem i januari. När hon kissade och bajsade överallt i lägenheten provade jag att tvätta soffan med ättika (hjälpte inte) sen plastade jag in soffan (har hjälpt) ställde matskål på fåtöljen (har hjälpt) Kattlådan fick stå i vardagsrummet under en period. När Ayasha akutkatt flyttade hit i mars så kissade och bajsade hon 2 gånger på soffan (jag hade plast med en filt på var mycket enklare att rengöra tvättade filten och bytte till ny plast) Efter mars har hon endast använt lådan :-)

Mizzi
0

Hm ……. vad är det för plast och vart får man tag på den ???

Kat08ja
0

Jag använde vanlig sopsäck

Mizzi
0

Oj det kan bli krångligt jag har ju två soffor, en 3-sitts och en 2 sitts.

Nu kom jag att tänka på sådan där skyddsplast på rulle man kan köpa när man ska renovera eller måla om, undrar vart man kan köpa den ??? det skulle nog passa bättre på mina soffor och ligga kvar bättre .

Kat08ja
0

Just det skyddsplast är nog bättre. Jag plastade inte in hela soffan utan sittdynorna och en liten bit upp på ryggstöd.

Pysslan
0

Skyddsplast finns säkert till bra pris på både Rusta, Jula och Byggmax. Ett (gissningsvis) dyrare alternativ är CoopBygg eller K-Rauta

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Mizzi
0

Fasen att man inte har bil ………Skrikandes

Hawknestgrove
0

Men du kan ju klippa upp och foga ihop två sopsäckar, så täcker de en tresits….HAr du kollat om färghandeln kanske har skyddsplast?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....