I gårkväll flyttade han in!
…Och det gick precis som jag hade trott! Prinsessan på ärten blev väldigt arg på Yoshi/Tomcat, stackaren. Så till att börja med fick han tillbringa kvällen i badrummet. Sedan när vi gick och la oss släppte jag ut honom med tillgång till kök och hall samt badrum. Jag hörde honom klaga ngr ggr under natten men fick stålsätta mig :´(
Imorse hittade jag honom under badkaret. Och där ligger han än. Dessutom kräktes han upp en stor "pälsboll" igår, han är väl helt förstörd/nervös plutten.
Feliway-refillen kommer inte in på apoteket förräns imorgon.
Stackasrs Yoshi, inte lätt att komma till ett nytt ställe. Om det vore jag skulle jag ha varit hos honom hela natten.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Hoppas att allt går bra med den nya lilla kissen och att prinsessan snart vänjer sig vid honom.
Jag sov i badrummet med min lilla hittekatt de första nätterna…och även att hon var rädd för människor och mig så tror jag ändå att hon kände sig trygg när jag var där.

Nu är det ju så att om jag hade varit med honom så hade ju prinsessan varit själv och det är ju inte heller bra, för hon hade tjutit 10 ggr värre kan jag garantera. Sen så är han ju ingen skyggis, utan en mycket snäll och tam katt. Så jag öppnade till kök och hall för att han skulle kunna utforska rummen i lugn och ro, utan påhopp från sötproppen. Nu är han i badrummet (framlockad från under badkaret) och har ätit lite grann. Tänkte jag skulle ge honom en äggula för pälsens skull. Men det var inte poppis. Dock kunde han slicka från mina fingrar men så fort jag försökte få honm att äta den själv så krafsade han över maten (eller försökte iaf).
Men Sally, det beteendet ska du inte alltid tolka som att det inte är gott. Esther här gör det med all mat. Det är hos henne och hos många en handling, att "spara till sen", gömma alltså.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja det är möjligtatt det är en "spara"-handling, dock hade han inte ätit av den under natten, däremot av sina torrisar!
Igår kväll fick monstret syn på honom gnm glasdörren som är in till v.rummet, där vi satt. Hon skrek i högan sky (typ dödsångest) samtidigt som hon gjorde ett kamikaze-anfall på dörr-glaset. Stackatrs Yoshi som verkar vara en snäll och hyffsat timid gentleman försvnn som blixten.
Nån som har en förklaring till denna nästan vansinniga aggressivtet? Sookie är en knappt 2,5 år gammal hona, innekatt (kastrerad i feruari, innan dess p-piller i ett år). Hon äter även kortison pga allergi, men tror väl inte att det ska påverka temperamentet, va?
Nä, kortison påverkar inte humöret. Vi har ju en liten flicka här, som också går på kortison, fast spruta. DepoMedrol, ett tag till, sen blir det tabletter. Ok, hon är väldigt maklig och gillar inte Ebbis, men det är aldrig något vansinnesutbrott. hon fräser bara om hon kommer i närheten.

Sookie äter Prednisolon (tabl) ca 3.33 mg varannan dag. Det ger jag utblandat i vatten och med torrfodret som jag ger uppblött. Hon märker nog knappast ens en gång att det är medicin i. Jag tycker att om något, så borde ju kortisonet göra henne på bättre humör, då hon ju mår bättre med medicin än utan.

Inatt kräktes han upp ytterligare en pälsboll, undrar om det nästan va stopp i magen? Vad är bra "mot" pälsbollar? Någon som vet?

#8 Maltpasta, va? Finns att köpa på djuraffärer/veterinärer också? En tub med pasta. Smeta på tassen och de äter upp.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

JA! Maltpasta! Äntligen var det någon annan än jag som sa det!
Maltpasta är väldigt väldigt bra mot hårbollar!

Ska visst var mycket gott också! Mina slickade i sig direkt från tuben… 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Grrr. Var in på mitt apotek nu strax innan stängning, för att hämta beställd Feliwayrefill, men den var slut hos leverantören. Så nu kan jag tidigast få tag på en refill på fredag (på ett annat apotek). Om de hade ringt mig hade jag ju hunnit det idag.
Törs ff inte släppa ihop dem, då mitt monster återigen fick ett utbrott då hon såg honom gnm glasdörren.
Så j***a typiskt! Allt sånt händer jämt, när det blir helg. Intressant med att höra om att du också har en allergikisse. Får den också utslag av fiskprotein?

Ja och nötkött, och antagligen en hel del annat.
Aha, beror på spår av fiskprotein som kraftfodret som nötdjuren får. ÄVen gris och kyckling.Är faktiskt inte hundra säker på lamm heller, då jag inte vet, vad de får i sig via pelletsen de får. Det enda säkra köttet är ju vilt

I sverige och EU(?) får man bara ge fiskprotein till höns/fjäderfä, så det beror inte på det.

Hmmm….en gissning är att det råder en vis diskrepens mellan vad man FÅR göra och vad som faktiskt görs..
Rubbat att mata kossor med fisk alltså…det kan inte nog sägas…
Hm…. är du alldeles säker? HAr god lust att höra med LAntmännen, som är den största leverantören av kraftfoder…..

#17 Det är jag alldeles säker på att det inte görs!
#18 Det tycker jag att du ska :)
(Jag är Husdjursagronom och har bl a jobbat med produktutveckling av djurfoder)

Liten utvikning: Riktiga foderallergier beror på att immunförsvaret reagerar på foderproteiner, vilka är ganska stora. I rena allergifoder (typ Hill's etc) är proteinerna så små att immunförsvaret inte upptäcker/reagerar på dem som farliga.

Jag tror att jag har förklaringen till pluttans aggressivitet. Det är revirförsvar.
Hittade en bra sida från Cornell University. Det är ett av de mest välrenommerade universiteten i USA och de utbildar ex v agronomer, veterinärer etc och har mycket bra forskning på bl a sällskapsdjur.
Jag har iaf gjort ganska rätt hittills. Hoppas detta ska sluta bra bara!
Feliway refill samt adapter går även att köpa i djuraffärer. Du behöver inte vänta tills apoteken fått in..
Köp ett kompostgaller (max 100kr) och sätt som dörr till rummet så får dem chans att lukta in sig och se men inte röra om hon nu gör utfall.. Det fungera bättre än med en stängd dörr och att dem är åtksillda.. Kommer gå bra till slut ska du se…
Om det är möjligt att sluta med kortisonet (vilket förövrigt inte är vidare bra att äta) och istället ge foder med låg allergen i tills besvären gått över, dvs klådan. Sedan utreda vad hon exakt reagarar på om tid och ork finns annars fortsätta ge låg allergent foder.. Uppfattade det som att hon har foderallrgi. Om jag missuppfattat så får du bortse från denna del av inlägget =)
Lycka till med nya kissen…