Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2407 ggr
Linda-Lou
0

Hjälp! (Om katter som bråkar)

Jag undrar varför Puck är så hårdhänt och mobbar stackars lilla Pika. Han visade inga tendenser på att vara våldsam vid inflytten dock lite skinn på näsan. Varje dag och med jämna mellanrum så biter Puck lilla Pika och sliter tussar av honom. Han är ju så snäll Pika så han gör inget om inte jag bryter in. Jag schasar iväg Puck och jag vet faktiskt inte vad jag ska göra…För vad händer dom få timmar jag är borta? Så orolig och jag har sett att Pika blivit tunn i håret på nacken samt att han tappat vikt pga den ständiga mobbingen. Han mår inte bra av detta alls och jag älskar båda mina katter av hela mitt hjärta. Jag funderade ett tag på att prata med Emma, (Naquita) men jag trodde att det skulle ge sig.

Bra råd någon?

Kramar// Linda

[Mariaxx]
0

Jag vet inte alls hur du vill göra….förstår att du månar om bägge grabbarna och inte vill ge upp då dom är hjärtegryn båda två.

jag har sett denna viktförändring, bara jämföra bilder från då och nu…stor skillnad på Pika.

Jadu, En alldeles för dominant katt som använder Pika till en slagpåse brukar tyvärr inte bli bättre…min erfarenhet.

Det som hade varit bra var två katter som är menlösa bägge två eller två lite mera busiga…katterna bör vara samspelta och kanske är det så att Pika finner sig i detta för att han inte törs säga ifrån, Puck är ganska stark.

Vet att du inte tycker det är kul gumman att se Pika bli så här…

Kram!

Linda-Lou
0

Nepp han är mammas lilla älsklingspojk. Mitt hjärta brister varje gång han får sig en omgång och jag är så kluven. Har ju försökt från dag ett att ena dom på ett sätt som kattkunniga har gett råd om. Men utan resultat. Ibland så funkar det bara inte med vissa katter…

Tack syster!

emjon
0

Förstår dig och den situationen du har är inte rolig alls. Det är så svårt att ge råd för katterna är så olika.

Jag hade tidigare lite problem med min skyggis Mimmi som blev jagad av Trollet. Men det var inte alls så aggressivt som du beskriver. Då fick jag rådet här på forumet att alltid ge Mimmi maten först för att på så sätt stärka hennes självförtroende. De hjälpte faktiskt och Mimmi blev tuffare och säger numera ifrån om Trollet försöker något. 

Om jag skulle hamna i en mobbningssituation som blir ohållbar då skulle jag omplacera den som mobbar och inte den kissen som blir påhoppad. 

Givetvis hoppas jag att det löser sig för dina kissar så du inte behöver ta till något drastiskt. Har du provat Feliwayadapter för det kan också hjälpa?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Linda-Lou
0

Vad är en Feliwayadapter? Ja, jag har funderat på att omplacera Puck som ensamkatt med KKS tillåtelse men haft jättedåligt samvete för att jag inte kan lösa det. Men jag tror att lilla Pika skulle må bättre och börja gå upp i vikt. Självklart blir det han som stannar då det inte är han som är problemet. Jag ska fundera ett tag till och försöka lösa det trots allt som går emot på den punkten.

Kram och tack!

Imasy
0

men alltså slåss de eller är det bara brottnings lek? så gör ju killarna här så tussarna flyger över hela golvet, men att det är som sagt bara på lek.

tror också att det skulle kunna fungera med en feliway om det inte är en lek för dem.

emjon
0

#4 Feliway finns både som spray och adapter som man sätter i eluttaget och det är en vätska i en behållare som motsvarar katternas egna feromoner. Det finns att köpa hos en del veterinärer och även apotek numera. Det kostar runt 400:- första gången och sedan kan man köpa refill för ca 200:- och det räcker i ca 1 månad.

Jag har alltid en sådan i urtaget eftersom vi har många katter och jag är fullständigt övertygad att det hjälper. Alla katterna är otroligt lekfulla och det är ju ett tecken på att de trivs.

Kram från mig också

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Linda-Lou
0

Nej det är absolut inte på lek. Jag har haft besökare här som själv har katter och dom har lekfulla katter. detta är enbart för att han ska visa vem som bestämmer och det är ju helt i onödan då Pika aldrig sätter sig i högre rang. Han går med svansen mellan benen så fort Puck visar sig. Och äter aldrig när Puck är i närheten vilket är sällan då Puck är bossig även där. Jag har satt ut varsin skål till grabbarna och på olika platser men så fort Pika ska äta så kommer Puck och motar bort honom. Jag tycker inte att detta är normalt beteénde. Jag har haft dominanta katter förut men aldrig på detta vis…

Ledin
0

oj det där va inte kul låter som lite väl hårda tag, säger inte Pika ifrån? Han borde ju skirka till lite om det gör ont. Detta med att han ser lite tunhårig ut behöver inte helt bero på detta, för jag ser ju på lilla Tiara å hon har tappat ut sin vinterpäls nu å inte alls så tjock som innan. Får Pika äta i fred för Puk? Där hamnar det ofta lite mobbing  om nån ser att dom har övertag så tycker jag att ofta där men ser bråken. Jag har jätte lungt här med alla katter "peppar peppar ta i trä" men vet att vid mat kan konflikter förekomma lätt. Hör med Emma om vad hon ger för lite tips, är Puk en tuff katt så behöver det inte betyda att han ska bli ensamkatt utan att han vet att han är bossen i erat hem allså han kan styra över Picka lätt, i vissa fall kan man önska att den andre katten säger ifrån på skarpen å vågar ta sin plats utan att det ska behöva bli daglig konflikt. Men testa å köp Feliway jag tror att den aparaten är den bästa. Hoppas det löser sig. //Sofi

Linda-Lou
0

Nej han skriker väldigt högt och länge, Pika alltså när Puck får tag på honom. Om man nu skulle låta honom hållas. Jag har testat att inte lägga mig i men det slutar inte utan han rycker och sliter ända tills han får loss tussar och detta gör han flera ggr tills han känner att han är färdig han struntar i att Pika skriker. Det låter verkligen som att Pika gråter=(

essut50
0

Testa om du ger Puck någon lugnande medel ett tag det brukar hjälpa..

Fråga gärna Inge-elsie här på forumet hon vet vad medlet heter, hon har erfarenhet om den.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[Mariaxx]
0

#10 Det kan inte vara sant att man ska behöva ge en katt lugnande medel för att han ska fungera med en annan katt…?

Jag personligen är för att katterna ska få lov att vara egna individer, med rätten att få det liv dom bäst trivs med.

Kanske Puck ska bo som ensamkatt. Då är så fallet.

Lilla Pika är verkligen inte lycklig, har jobbat på katthem och jag vet hur en katt ska se ut o bete sig…det behövs en lösning ganska snart.

Hawknestgrove
0

Clomicalm heter medlet, om du skulle ha tankar åt det hållet. Stackars kissar, inte kul. Inte för någon, faktiskt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Det verkar ju vara fråga om någon form av rangordningsstrid. Det är inte alltid som man tror, att den katt som verkar undergiven är så undergiven som den verkar. Rang följer i regel med åldern. När det blir utrdragna strider brukar det bero på att ingen av katterna vill ge sig. Jag utgår från att båda katterna är kastrerade, om inte har du förklaringen där. Om de är kastrerade - hur länge sedan var det som det gjordes? Hur gamla var de när det gjordes? Det tar nämligen ett bra tag innan hormonerna går ur kroppen. För en katt som hunnit bli fullt könsmogen, med allt vad det innebär, dröjjer det ett tag innan den får bort sitt beteende som fertil hankatt.

Feliway som andra skrivit om här i tråden kan jag verkligen rekomendera för den här typen av problem. En adapter med refil kostar runt 400 kronor och räcker i ca 1 månad i ett utrymme på 70 kvadrat meter. Sedan blir det billigare för då köper man bara en refil. Du kan köpa dem genom apoteket (om de inte har beställer de hem inom ett dygn).

Normalt sett är det bästa att låta katterna sköta rangordningen själva. Eller rättare sagt hussar och mattar kan inte göra det åt katterna. Går man emellan fördröjs processen istället eller i värsta fall cementeras konflikten. När väl rangordningen har gjorts upp brukar det bli frid och fröjd i kattgruppen. I vissa undantagsfall fungerar dock inte katterna alls ihop. Då kan det vara bäst att omplacera en av dem.

Ytterligare en orsak till strider mellan katter kan vara att en av katterna inte mår riktigt bra. Då kan någon av de andra katterna reagera med att gå till angrepp mot sjuklingen. Det händer dock om den sjuka haft högst rang, nummer två i hierarkin försöker då ta över rangen.  

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Linda-Lou
0

Den ena var kastrerad när den kom och den andra blev det för 3 månader sedan…

essut50
0

#11 Medlet jag pratade om ska man inte ge katten jämt om du trodde det? Det är bara för att mönstret ska brytas av för den som är argast. 

Det måste ha hänt nått mellan katterna för dom var ju goda vänner föut. I såna här fall brukar medlet hjälpa så dom blir vänner igen.

Hawknestgrove
0

Essut, är det Clomicalm du menar också? Eller har du ytterligare tips?

essut50
0

#16 Det är Clomicalm jag menar..

Ledin
0

Picka kastrerades tidigt han var väll ca 6 månader när han vart kastrerad. Och visst kan det ha med att göra om rangen det e ju ändå 2 rätt så jämngammla katter detta det kan ju inte skilja mycket i ålder på dom. Det låter som att Puck är en hårdhänt kisse som ska styra å ställa, vad du ändå inte ska göra är att stänga in någon då kan det blir värre när man öppnar dörren. Hoppas att du får en bra lösning på detta.

Jenna-Gun
0

Är båda kastrerade.

Här har vi rangordningsstrid med jämna mellanrum en katt på 14 år och en på 3½år.

De pucklar på varandra titt som tätt fast de bott i huset tillsammans i 3 år och är kastrater båda två.

Imasy
0

ang lugnande så finns det nåt som heter nutri-calm också. det ska vara lugnande/avstressande vid tex resor, pensionat vistelse, vid beteende störningar osv. katten är alltå inte ett drogat dregglande paket av detta, utan ska fungera avslappnande eller vad man ska säga. detta är inte heller något som man ska hålla på med jämt, utan bara i korta perionder. ger man flera dagar i rad så ska katten ha mindre av medlet än vid enstaka tillfällen.

Ledin
0

där vi bodde innan fanns det 2 katter det va 2 halvbröder det skilde väll bara 6 mån på dom å gösses vad dom kunde slås man såg tovorna lite överallt dom var 7 o lite mer än 6år gammla ändå var det fajt så där 1 gg i månaden dom var oxå kastrerade innan dom fyllt 1 år rök pungen. Feta härliga stallkatter keliga å älskade att man kom å lyfte upp dom för kel o gos barnen var rena godiset när dom kom för do fick man ju massor med kel. Men som sakt dom fajtades å en gång fick en av dom äta pencilin pga bett i ryggen.

Hawknestgrove
0

Ja, nu fick du i allafall en del råd här. Hoppas det löser sig. HAde samma problem för 20 år sedan, när vi tog över Pyssas dotter. Funkade inte alls. De bara slogs hela tiden och dottern protesterade genom att kissa i väskor och på kläder. Hon hade inte haft det bra där hon blev placerad som unge. Jo, de var båda kastrerade…. Tyvärr, så hade jag då inget annat val än att låta vackra Sing-Sing somna in. Här finns som bekant inga goda hem för katter. Hon var ju desstuom innekatt och ville inte ens gå ut. Vi bodde kattvänligt då, längst in på en liten enskild väg, riktigt långt från ära och redlighet, så där var katterna trygga ute.

Linda-Lou
0

Japp…jag tackar. Vi får se vad som bli framåt vägen.

Kram!