Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 494 ggr
[sofia-85]
0

Hjälp med lite råd ang stödhemmet

Just nu har ja ganska lång kö för folk som vill ha katt av mig :) Vilket är väldigt bra men de flesta vill ha kattungar då. Nu har en som köpt katt av mig bestämt sig för att hon inte vill ha kvar henne för hon hinner inte med henne och katten blir rastlös av att vara mycket hemma själv. Hon kan inte tänka sig att skaffa en till katt heller det var mitt första råd. Hon har bestämt sig. Inte det ja ville ha råd om ens :) Men nu vill hon att ja hjälper henne att hitta ett hem till katten. Ja har en i kön som kan tänka sig denna katten men hur gör man då med betalning av katten? Kan ja ta en omplaceringsavgift? Känner ju att en i min kö till vuxen katt försvinner. Vad tycker ni är det dumt att ta en avgift? Alltså om hon ex säljer katten för 400 kr så tar ja 200 av det. Självklart är det viktigaste att katten får ett bra hem, men man blir så trött på alla som vill lämna tillbaka katten och tror att det är så lätt att hitta ett nytt hem.

Dom vet ju när dom skaffar katten att de ska jobba senare i livet…suck säger ja bara

martdat
0

Klart du kan ta en omplaceringsavgifft, du lägger ju både tid och pengar på katterna,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[sofia-85]
0

Okej tack… Kände mig "girig" när ja sa det till henne. Tyckte det lät som att hon tyckte att ja va super knäpp

martdat
0

#2 Har du nått registrerat företag elr hur funkar ditt stödhem? du behöver kanske redovisa poengarna hoss skattemyndigheten som sidoinkomst elr nått annars så du inte får problem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Du gör alldeles rätt. Sen får du tänka lite i de banorna som mardtat pratar om, ifall det är stora summor det rör sig om till slut…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Urdåligt av den andra ägaren, personligen tycker jag den inte ska ha en krona du kan gott få allt för det du lägger ner i egna pengar på hemlösa….men så klart skattmasen tycker säkert annorlunda, men gåvor får man väl ta emot…….

Hawknestgrove
0

Ja, håller med ovanstående, egnttligen.

Puma77
0

KKS tar ju 350 kr i förmedlingsavgift för en oakastrerad katt m.m. De pengar får man ju inte tiilbaka om det sulle vara så att jag inte skulle ha kvar Tudor. Har jag fel?

Tycker det är helt ok så varför kan inte du ta alla pengarna. Du fixar ju nytt hem m.m. Då är det ju du som gör dubbelt jobb så du ska ha pengarna.

//Pia

Puma77
0

Jag menar man måste ju verkligen tänka efter innan man skaffar katt och det gör man ju oftast om man vet att man inte får tilbaka dem.

//Pia

[sofia-85]
0

Okej va bra att ni säger så här blev så osäker. det blir inga stora inkomster och de går direkt till vet vård för katterna…

Hawknestgrove
0

Ja, inte 17 ska du vara utan de pengarna. Du behöver dem så väl!

Ankah
0

Nej, jag håller med. Första ägaren - "lånaren" - har förverkat sina pengar och ska inget ha tillbaka. Hon ska vara glad att hon slipper betala dig för det arbete du lägger ner på att hitta den ett nytt hem istället! Jag tycker definitivt att du kan "sälja samma katt igen", det handlar ju inte om att du tjänar storkosan på det hela, utan det kompenserar litegranna av de utgifter du har haft för katten medan den bott hos dig.

Kittekatten
0

När man köper från katthem (kanske inte alla katthem men) så har man en ångerperiod där man kan lämna tillbaka katten och få igen pengarna. Därefter får man inte tillbaka några pengar, men katten ska alltid tillbaka till katthemmet om köparen av någon anledning inte kan ha den kvar, inte säljas vidare 'privat'. Följer du det så kan du alltså ta tillbaka katten, inte lämna tillbaka några pengar, och sälja den på nytt till den du har i kön. Känner du att du inte kan göra så (har man inte skrivit in det i avtal kan det vara svårt att hävda) så ska du absolut ta en omplaceringsavgift. Om köparen inte går med på avgiften så får hon hitta ett hem till katten på egen hand. Faktiskt.