Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1757 ggr
elza
0

Keyla behövdes inte opereras.. MEN ( BILDER)

Tösen har fått granolom,,,trist ,men behandlas med kortison nu ,,veterinären tror det är för att hon haft så svår trauma med svält och svåra svåra sår..

men hon är sötare än vanligt.. lilla livet ,,,,

har ju inte kunnat berätta för er hur det gick då allt legat nere , men så ligger det till nu

kram

keylavecka61.jpg picture by gullifjun

essut50
0

Stackas lilla KeylaGråter Hoppas hon blir bättre snart med kortison..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vad är granolom? Försökte googla på det men fick inte upp nån site på svenska inte.

Hoppas det är nåt som försvinner iallafall så Keyla får bli frisk och pigg kattfröken nu i sitt varma hem med god mat

elza
0

bilerna är från sängen i kväll färska bilder

keylavecka62.jpg picture by gullifjunkeylavecka63.jpg picture by gullifjunhär här har ni henne

Kittekatten
0

Testa söka på granulom istället, svallkött fick jag upp bl a.

elza
0

Det är en autoimmun sjukdom som kan komma i sådana här situationen när katten haft svåra stora såg , detta kommer oftast när katten haft svåra bakterier i såren , och behandlats med starka mediciner..

man behandlar det med kortison som är mycekt effektfullt,,,veterinären var väldigt lugn och sa att detta kommer försvinna , men kan komma tillbaka om hon utsätts för infektioner igen.

Jenna-Gun
0

Hon är ju bara så söt.

Henne vill jag ha i sängen.

elza
0

hehheheheeh i dag är första gången hon hoppat upp i sängen,

elza
0

såren ser bättre ut Jippppi

Imasy
0

Är inte granulom mer eller mindre en dödsdom tyvärr?

Vet en som fick lov att ta bort sin katt ung, pga detta.

elza
0

nej  absolut inte det är  de svarar nästan alltid på kortison,

det finns många olika typer detta är en mycket enkel, som kommit för såren.det kan komma pågrund av loppor eller allergi

elza
0

står även att katter med detta kan slippa problemet om man hittar bakomliggande orsak och på keyla är det bakterierna i såren

Imasy
0

aha, vad bra för keyla! jag trodde nämligen att det bara fanns en sort av det. som jag har förstått det som, så hade den katten som togs bort fått detta pga arv från föräldrar.

elza
0

det är inte ärftligt, så det är nog något annat,detta är ett exem.. det  finns någon typ av tumör som heter samma, kankse var det …

Imasy
0

det som hennes katt hade hette granulom. jag tror att han fick det i munnen och på huvudet. vet inte om det var som blåsor som sprack, och sedan växte sig större. Hon blev iaf tvungen att ta bort honom, då han inte kunde äta till slut.

denna variant har jag förstått det som att den är ärftlig, och att låter man vet "operera" dessa, så sprids det ännu värre snabbare.

elza
0

okej inget jag känner till men detta var inte ärftligt eller det smittade inte utan en reaktion på kommens immunförsvar,, men det finns tre olika Eosinofila Granulom . hört något om munnen och läpparna

Hawknestgrove
0

Esther har ju också eusofina Granulom. För hennes del är det ju kopplat till foder, dvs fiskprotein. Men det hålls i schack med antingen foder, som är utan minsta gnutta fiskprotein, eller kortison. Hon får utslag framför öronen. Lilla Keyla, lycka till!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

elza
0

Tack gunnilla

det behövde jag

Hawknestgrove
0

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/Artiklar/foderall.pdf

Här står en massa matnyttigt. Bilder dessutom, som är väldigt bra och beskrivande!

elza
0

tack

veterinären sa att detta komer av de stora såren infektoner kan tydligen med göra å såren kommer . vi ska dit på tisdag och kolla henne..

Hawknestgrove
0

Ja, hoppas det inte är foderallergi. Att ta allergitest är dyrt. Tack och lov, så ingick det i Esthers försäkring, men  att fullfölja en totalvaccinering hade gått på minst 6000kr. Så då är det enklare att ge alternativt kortison eller allergifoder. har ju turen, att åtminstone halva året, så får ju Ester vilt, men hon passar ju på att snatta av Arnes mat om hon kommer åt, vilket är oundvikligt ibland.

fixat till/anebit

elza
0

hahahhahah

Denna kommentar har tagits bort.
elza
0

haha tyckte jag att 600 var billigt

Dakrish
0

Jag undrade just vad som var så dyrt ;)

Hawknestgrove
0

Dakrissh, vad som skulle kosta var att bygga upp ett eget vaccin hos katten. det skulle ges flera gånger och inte ens då kunde man vara hundra på, att det skulle funka. Så då kör jag med viltrisotto här i mån av tillgång och förut hade jag kortisonspruta, men nu har jag slutat med den, för den höll inte ens två månader sist och då blir det både för mycket och för dyrt. Så i fortsättningen, så blir det kortisontabletter en halv varannan dag, eventuellt att jag köper allergifoder, har inte bestämt mig ännu. Har ju en normal, katt, Ebbis, som kan äta allt och så har jag  ju Arne, som måste ha Hill´s K/D, så det blir lite knepigt med olika käk. Mjukmaten får Arne äta och viltrisotton vill han inte ha, så där är det väldigt enkelt.