Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1173 ggr
essut50
0

Milou till veterinären imorgon ..

Nu är det dax igen att åka till Eskilstuna, men den här gången är de för att Milou är röd i tandköttet. Tyvärr är vi dåliga på att kolla i hennes mun, dels för att hon inte vill vara i famnen och att hon avskyr att vi tittar i hennes mun.Gråter Men vi har märkt att hon äter så dåligt och sakta när det gäller torrfoder, så vi kollade hennes mun igår kväll..Det såg inte så bra ut tyvärr. Man känner sig så skyldig att man inte har upptäckt det tidigare.Generad 

Så håll tummarna och tassarna här imorgon kl 13.00..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Inge-elsie
0

Skall hålla tassar och fingrar. Hoppas det går bra. Skall kanske kolla mina busars mun oxå. Måste klippa klorna idag.

emjon
0

Visst håller vi tassar och tummar för att det skall gå bra imorgon.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MariannE11
0

aj då….. hoppas det är en lättare åtgärd…. jag har planer på att öppna ett kattgap på världens snällaste katt men just när det gäller sådana kränkande saker så är hon som en krokodil…..

vi håller tummarna för er o Zazza undrar om inte kan få intyg på att hon INTE vill till veterinär o bli tvungen att bita ihjäl personalen….Ledsen

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Sidentass
0

Vi håller hårt i  tummarna här…Josefin avskydde när vetten ville titta i hennes mun..fick kämpa länge innan det lyckades..nu hoppas vi iallafall att ni får hjälp nu imorgon!

Vi håller tassar o tummar!

essut50
0

Tack för alla tummar och tassarna för Milou. Hon gillar inte att man tittar i hennes mun här hemma, men det kanske går bra hos veterinären hoppas man..

Har nu tagit fram hennes nya bur och gjort iordning den med kattbädd, hon har varit inne i den och kollat läget redan, så den är inte läskigt idag men imorgon tror jag.

essut50
0

Inatt har Milou legat i kattburen hela natten..Hon kanske tyckte den var härlig…Skrattande

maggan47
0

håller också tummarna i dag, att du får rätt medicin, och du vet vilken kram Maggan47

essut50
0

Maggan, jag har printat ut märket från internet.

Är på väg nu till tåget, ska bara leta efter vad Milou har gömt sig.

Hawknestgrove
0

Lycka TILL!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

Ja nu är vi hemma igen…Milou gillar inte att åka tåg, hon skrek hela resan som tog en kvart…

Veterinären såg att hon hade en framtand som var så lös att hon kunde dra ut den utan bedövning, det var därför hon hade svårt att äta hårda. 

Det konstiga är att hon inte har så mycket tandsten att tala om, så veterinären hade två alternativ, hon har ramlat och slagit till tanden eller att hon har FORL..Men dom andra tänderna var bra..

Vi ska nu fundera om vi ska gå vidare och kolla om hon har FORL eller inte..Men vi har bestämt oss att beställa en tid för att kolla hela hennes tänder, det är nog bäst så..

Hawknestgrove
0

Stackare liten! Då hoppas vi på det bästa i allafall!

emjon
0

När du skall ut och resa med katten så rekommenderar jag starkt att preparera kattburen med Feliwayspray. Den har gjort underverk för våra katter både med resandet och vetbesöket.

Skönt för Milou att bli av med den onda tanden. Jag tycker också att ni gör helt rätt som vill gå vidare med undersökningen av hennes tänder. Min älskade änglaknodde fick utstå mycket smärta och lidande på grund av okunniga veterinärer. När vi väl kom till en kunnig så blev han först av med 6 tänder och senare resten vid en andra operation. Tack vare hans enorma livsvilja så klarade han sig bra ändå.

Hoppas att det är det första alternativet och inte FORL.

essut50
0

#11 Tack.. 

#12 Ska man spreja buren någon timme innan man åker?? Vet så lite om Feliwaysprayen..

Ja vi hoppas att det inte är FORL, utan att hon har slagit i tanden..Nu så äter hon hårda fast det går så långsamt. Kanske ska ge henne lite blötmat istället några dar. Men då vill Pontus ha oxå och det är inte så bra för honom.Bara bekymmer verkar det som.Ledsen

emjon
0

Jag brukar börja 3 timmar innan och spraya runt i buren första gången vänta 1 timme och spraya lite till och sista gången ca 30 minuter innan vi åker.

Vår kisse Lilli gillar inte att åka bil och blev jättenervös så hon bajsade ner både sig och buren tidigare. Vid de tre senaste vetbesöken hände det inte tack vare feliwaysprayen så för mig är det guld värt.

Det är inte så kul om man skall ge blötmat och utesluta en kisse för de flesta katter väldigt förtjusta i det. Äter Pontus specialmat för urinsten och vilken sort äter han? Det brukar ju finnas blötmat där också? Katterna här är tossiga i blötmat och jag måste ge olika sorter för en del tål inte Hill's men de flesta gillar RC Intestinal.   

Jo det är bekymmer med de små liven men vi hoppas på att efter regn kommer solsken.

Hawknestgrove
0

Ja, vi får hoppas på det bästa. FORL är alltså egentligen likställt med paradontit hos männskor, nästan?

solweig
0

vad är forl för något? hoppas milou blir bra snart.

essut50
0

#14 Pontus äter just nu Hill´s S/D som han ska äta i en vecka till, finns i blötmat oxå men den gillar han inte alls. Så om en vecka blir det samma mat som Milou har, Specifics FRD/FRW ..har nyss köpt 7.5 kg påse. Milou har fått lite blötmat nu medan Pontus låg och sov..

#15 Ja vi får hoppas på det bästa..

#16 Läs här om FORL..

Lena
0

#13 Feliway: Man ska spraya buren ca 15 - 20 minuter innan man använder den. Spraya så katten inte ser när du gör det. Spaya i de fyra hörnen samt en gång på botten och i taket. Brukar hålla i sig i några timmar.

Vad jobbigt om hon har Forl! Det finns även andra tandsjukdomar som katter kan drabbas av som ger rött tandkött och tandlossning. Men det är nog bra att göra en utredning.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

essut50
0

#18 Tack för svaret om sprayen.

Vi får hoppas att hon inte har Forl..att det är nått annat hon har.