Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1635 ggr
MorganP
0

OT! Vad kan du om städning

Precis dammsugit (vet tråkigt…) och vad passar då bäst om att testa sina pyttesmå kunskaper om ämnet

Vad kan du om städning

Själv fick jag 8 rätt av 12 Cool

Hawknestgrove
0

Du fick 11 rätt av 12 möjliga. Urdumma frågor, en del…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

Är nog inte så bra på städningGenerad, fick bara 8 av 12 rätt…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

karins
0

Fick oxå 8 av 12..en del knasiga frågor..hur man för moppenRäcka ut tungan

Dakrish
0

Jag fick också 8 av 12.

Egentligen är jag städguru på Ägda, för jag kan massor om städning. Cool Städar man enligt Cheryl Mendelson så måste man vara städtokig.

Här är några städips från mig:

* Om du vill ha ett skinande rent badkar eller handfat, ta bakpulver och blanda med diskmedel eller hett vatten till en gegga, gnugga ut, låt verka någon minut och skölj bort.

* ½ liter vatten och ungefär 2 msk bakpulver torkar du ut kyl och skafferi med. Bakpulver neutraliserar de molekyler som luktar illa, vilket gör att mjöl och liknande inte tar åt sig lukten.

* Bakpulver och vatten gegga bleker fläckar på vita kläder. Bakpulver istället för sköljmedel tar bort lukten ur kläderna du hade på krogen i fredags (bleker mörka kläder något!).

* Citronsaft med salt skrubbar du koppar/mässings-pannor med, så skiner de fint igen.

* Har du hårt vatten och svåra avlagringar i badrummet tar du Blå eller Röd Pri (kolla på Konsum), gnider in, låter verka över natten. Sedan blandar du ut din pri med vatten på morgonen (destillerat vatten!), så som det står på flaskan, och skurpulver (som det står på burken) borstar noga. Skölj med hett, hett vatten, torka av med handduk. Rent!

* Att skölja disken en extra gång i det hetaste vatten din kran lyckas ge dig, får den att torka snabbare och du får mindre vattenfläckar.

* Decifinera svampar, diskborstar, trasor, knivar, skärbrädor och kökets avlopp genom att fylla diskhon med hett vatten och 1.5 dl klorin. Vänta 10 minuter, släpp ut vattnet och skölj ur.

* Decifinera kökshanddukar, tygblöjor och annat som behöver det, genom att tillsätta 1dl klorin blandat med 1liter vatten 6-7 minuter in i tvättmaskinscykeln (gärna 60 eller 95 grader). Tvätten lukar lite klor när den är fuktig, men det försvinner medan den torkar. Bleker givetvis tvätten också, men inte mycket.

* Descifinera badrumsavlopp genom att blanda tvättmedel med kokande vatten och hälla ner sakta.

* Decifinera alla ytor som tål det med en halvliter vatten och 2 tsk klorin. Håll blött i fem-tio minuter. Rent.

* Hett vatten och tvättmedel kan du sänka ner köksfläktsgallret i, så blir det riktigt jäkla rent.

* För kalkfläckar, häll ättika på en trasa och lägg på fläcken, vänta en timme och ta en svamp. Skrubba. Upprepa om nödvändigt. Skölj. Borta.

* Sätt ett HPEA filter i din dammsugare, så får du ett renare hem.

* Använd såpa till att skrubba ur ugnen. Läs på paketet.

Puma77
0

Jag håller med en del frågor ar lite knasiga;) Själv städar jag ju på sjukhus men fick bara 8 rätt.  Vi använder ju just den tekniken med moppen som en 8.

//Pia

Elcyion
0

Jag fick bara 7 av 12 rätt. Bara att inse. Jag är kass på att städa, men det var inget nytt Flört

Medarbetare på jack russel terrier

Imasy
0

8 av 12 ;)

Jenna-Gun
0

Du fick 7 rätt av 12 möjliga.

Mej ska ni inte anställa

anebit
0

Det var dom dummaste frågor jag varit med om!  Har dom inga bättre frågor?   Fundersam

10 av 12 men då gissade jag friskt på flera……..  Skrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

Heh, då är jag klart BÄST!!!!!!! Men medber, att jag chansade på en del frågor. Dakrish, vilken doktorsavhandling! Jisses!

solweig
0

fick 8 rätt.

Dakrish
0

Hihi, jag har undersökt ämnet nooooggrannt! Som sagt, läst Mendelsons husbibel. Den är helt underbar, men när hon börjar säga att man ska tvätta händerna VARJE gång man rört ett husdjur och att katter inte ska vara på soffan, för då får man kattsaliv på den…. då blundar jag.

anebit
0

Innan jag hade egna katter så tyckte jag att det var förskräckligt att folk hade katterna gick på diskbänken m.m .  Så ohygeniskt!

Men jag fick allt lära om när Rasmus flyttade in.  Och nu Lillpysen som älskar att ligga på diskbänken och kolla när jag diskar och lagar mat……..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

Ja, alla de där frågorna har ju inte alls med vanlig hushållshygien att göra, anser jag. Här hemma vägrar jag använda mopp, tex det är skurduk som gäller. Den åker i tvättmaskinen så fort jag är färdig. Och jag använder aldrig samma skurduk eller vatten till allt, utan byter vatten och skurduk för varje rum. Ok, jag använder samma hink, förstås…..

Dakrish
0

Diskbänken och köksbänkarna får han inte vara på, för där KAN ligga vassa knivar framme och jag KAN ha glömt på plattorna. Två eller tre gånger har jag fått ta fram vattensprutan efter att jag lessnade på att lyfta ner honom för jämnan. Men nu har han fattat!

Jag har en microfibermopp som jag torrmoppar med (dammsugare är hemska). Micromoppen borstar jag när jag moppat och efter 3 dagar byter jag moppduken, en gång i veckan tvättar jag dukarna.

Men våttorka kan man bara göra på ett sätt: med trasa och på knä. Punkt. Annars blir det inte rent. Möjligtvis att jag har en duschskrapa att sätta duken på när jag har bråttom.

destiny
0

Du fick 10 rätt av 12 möjliga

Rena turen. Såna frågor! Fot i munnnen

MorganP
0

#16 Med sådan tur kanske du ska sticka iväg och köpa en trisslott ;-)

Mizzi
0

Jag fick 9 rätt av 12 möjliga, hade räknat med 3 eller något hahahaha

MariannE11
0

hur kunde jag få 9?.. jag chansade i princip på det mesta… men jag tror jag inte lärde mej så mycket mer ändå…. fast test är ju alltid kul…..

städtipsen ska jag kika på senare… tror dom ska sparas… om man får knycka dom?..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Dakrish
0

#19 Menar du mina? Givetvis! Jag har en hög till om någon vill ha.

Puma77
0

Det är ju mkt lätta städtips för oss vanliga svensson i hemmet. Det är ju saker som finns hemma, Kanon Dakrish.

//Pia

Hawknestgrove
0

Alltså mallgrodan gunilla, som fick 11 av 12! HAha, det sorterar vi ion under avdelningen för värdelöst vetande…..

Puma77
0

Du Gunilla, testa drömvinsten på lotto, tror du har en bra chans *fniss* Vilken missade du på?

//Pia

Hennum
0

vad duktiga ni är! jag fick 4 rätt. Haha :D men sen kan jag inte ett skit om städning heller. Jag vet hur man dammsugar, dammtorkar, moppar och det har räckt bra hittils. Inte behövt veta vad svirvelmetoden är får nåt hittils.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hawknestgrove
0

Kommer jag faktiskt inte ihåg… Svirvelmetod… Så himla dumt…

Dakrish
0

Bara för att vi har en bunt småflugor i lägenheten så får ni dessa anti-blomfluge tips:

* Lämna inte matrester och disk framme, täck kompostlådor och torka ur vasken.

* Låt blommorna torka ut mellan vattningarna. (Ej bonsai-träd och fikusar.)

* Stick några cigarettfimpar i blomvattnet i ett par timmar, ta ur, vattna. (Ej för bonsai)

* Aska i blomkrukorna eller stick ner hela nejlikor. Alternativt tändstickor, om de andra inte funkar. Behöver bytas efter tre-fyra veckor.

* Blanda outspädd saft, 1 msk socker/honung, droppa i en droppe diskmedel. Låt stå framme i en kopp.

* Blanda vatten och ättika (jag blandar 1 del 24% ättika med 4-5 delar vatten), droppa i diskmedel, låt stå framme.

* Blanda vatten och äppelcidervinäger, droppa i diskmedel, låt stå framme.

* Droppa i diskmedel i ett glas vin eller konjak, låt stå framme.

* Dränk sockerbitar i alkohol, låt stå framme.

* Tvätta fönstren inuti, dammsug noga, torka av med desinfektionssprit. Är de redan där, tejpa springorna inomhus så de inte kommer in.

bumbimia
0

10 rätt fick jag. Har jobbat som "städtant" men har aldrig hört talas om en del av frågorna.

Elcyion
0

Dakrish: Du har inga bra tips för hårkontroll? Tex hur man får bort hår från möbler, hur man effektivast städar upp dem osv? Har en pojkvän som är kattallergiker… Skulle vara intressant att veta.

Medarbetare på jack russel terrier

Dakrish
0

#28 Här är några tips jag fått för kattallergiker:

Dammsug aldrig direkt före besök, vädra inte heller i samband med besöket. Det rör upp dammet.

Dammsug nogrant dagen före besök och vädra ordentligt. Låt sedan rummet stå tomt (eller gå där så lite som möjligt) i en halvtimme, sedan kan du damma och våttorka noga. Damma först och låt rummet sedan stå en halvtimme till.

Dammsug noga hela soffan, under kuddar osv. Dra en fuktig disktrasa över soffan för att samla in päls och damm eller rolla soffan med en sådan där klädroller. Låt inte katterna sitta i den efter det.

Ställ gärna en bunke med vatten på elementet vintertid, eller på ett bord sommartid. Fukten binder partiklar i luften.

Borsta katten och dra en fuktig trasa över den.

Plocka undan alla onödiga textilier. Filtar, soffkuddar, mattor m.m. är ofta väldigt allergiframkallande, hysta in dom i garderoben. Om du har tunga, dammsamlande gardiner, byt dem.

Byt kläder före besöket.

Ha en vanlig sprayflaska fylld med vatten och spraya i luften i hela rummet precis före besöket.

Be honom ta allergimedecin i god tid före besöket.

Vill man vara superteknisk och har drygt en tusenlapp över, så skaffar man en jonisator (googla), som får stå på några kvällar innan och man dammar överallt några dagar i rad. Ta bort katthår från kläder gör du med en roller eller i torktumlaren (utan värme). Dammsug möbler med möbelmunstycket, använd det långa smala munstycket för att dammsuga i alla glipor i soffan och skaffa ett HPEA-filter till din dammsugare så inte partiklarna åker ut igen.

Det är nog allt jag kan komma på. :)

Gnäller själv idag för att mitt pedantiskt rena hem är en dammbomb sedan Motor flyttade in - men det är mer mitt fel än hans, jag som inte städar varje dag längre. Lata jag.

Hawknestgrove
0

Oj, vilken litania av kunskaper! Ja själv så städar jag ordentligt en gång i veckan, det räcker. Men jag får ta och gå över med en sop varje dag, då vi värmer med ved och det drar in massa skräp. Men så har vi inga onödiga textilier heller, Inte en matta nånstans, så det blir väldigt enklet att hålla rent.