har 2 vildkatter i mitt område!
Jag har bott i min lägenhet ganska centralt i malmö i ca 2 år. Utanför min port irrar två vildkatter omkring. Har hört av grannarna att den ena den svarta har bott där i buskarna i flera år. Att hon får ungar varje sommar och att folk kommer och hämtar barnen men hon blir kvar. Hon ser ganska pigg och fräsh ut, men sen finns det en annan som hon "hänger med" en tigrerad katt.,han ser mer "vild" ut. tufsig och med en vild blick.Han sitter oxå alltid och lipar med tungan utanför så jag vet inte om nåt e galet med han eller om han ser ut så.
Det står alltid mat ute till dom som antagligen grannarna ställer ut.
Eftersom jag bor längst ner i huset med mina två katter så hänger dom oftast nedanför vårat fönster eftersom det antagligen doftar katt inifrån oss. Det är tillräckligt högt för att dom inte ska kunna hoppa in.
Min fråga är om det finns något man kan göra ? ringa nåt katthem eller så? Antagligen är dom helt förvildade eftersom dom bott där i flera år och är säkert inte skitroliga att ha att göra med.
Man hade ju bra gärna velat få tag i dom idioterna som en gång i tiden kastade ut dessa två.
Jag hoppas att ett katthem kan ta sig an henne så inte flera kattungar föds sorgligt att dom tar kattungarna men itne henne :/ kanske har försökt men misslyckas. Ring katthem det e mitt tips. Flera som är jätte bra på detta att lura in katter som är smarta finns här inne hoppas dom kan vara till hjälp. :)

Kontakta kks och rädda katten i malmö och hör om de kan hjälpa, stackars mamma bli lämnad kvar varje år,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

jag har letat mailadresser till katthem men det står att man ska kolla om katten är märkt i örat och si och så innan,kontakta polisen och sånt. men jag tror inte någon saknar den här katten eftersom hon bott ute så länge. Det jag oroar mej lite för är att "hannen" som jagar henne haltar. Har mailat morganP ,hoppas han har bra råd. jag vill gärna hjälpa till,men är inte alls erfaren i dom här ärendena ,så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Är katten skygg är det ju inte enkelt att kolla om den är märkt sen kan den även vara chipad vilket du inte kan kolla själv. Men härinne finns det en hel del kunniga personer som kan ge tips.
//Pia
#3 kika på www.kks.nu under"Om KKS" och sen "kontakta oss" där är två hyperlänkade namn för mailkontakt Birgitta eller Lisbeth. Prova dem. Tror nog MorganP kommer höra av sig till dig. Med katter som bor ute och är lite eller mer skygga går det ju inte att kolla märkningar utan att fånga dem, så hoppas du får hjälp med det och tillgång till en fälla.
Kontaktar inte Djurens Vänner, de avlivar efter 3 veckor.
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag tror faktiskt inte hon är märkt. har tittat på henne ganska noga men på avstånd. men märkning i örat syns ju. ska försöka ta bild när jag ser dom. igår stod dom båda två och glodde upp på vår balkong. blev sån kontrast när mina två välmående välskötta katter låg här inne e och sola i soffan på balkongen och så stod dom två stackars satarna bara nån meter nedanför.
#6 Det stämmer, kontakta inte Djurens Vänner!

#5 tack nu hittade jag mailadressen, måste ju vara helt blind. Har mailat nu iallafall. Få se vad det leder till.
ha ha vem har inte letat förgäves efter saker på webbsidor och haft dem framför snoken hela tiden :-) Håller tummarna för dig

Å jag tyckte jag satt å "lusläste" haha.Men icke sa nicke.
Jag måste bara få veta lite mer om det där me fällor.låter det inte lite otäckt? om en katt är van att vara ute fritt år efter år,blir den inte galen då om den helt plötsligt hamnar i en fälla?berätta ni som vet..
Det viktigaste är att de bli kastrerade. Sedan får man kolla hur tama de är. Blir de matade och det finns inga faror i närheten som stora vägar osv kan man släppa ut de igen efter kastreringen. Men finns det bara en chans att de är tama eller bli tama kan de förmedlas till ett bra hem. En fälla är inte så farligt, bara man har koll.
Vansinne att bara ta in ungarna och låter mamman blir dräktigt igen. Totalt meningslös.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kontakta Crisse
Hon bor i Malmö och kan nog det mesta om hemlösa katter!
#11 De flesta katter blir rädda och far runt när fällan slagit igen. Så man har en filt eller dyligt och direkt lägger över fällan så katten får lite lugn och ro. Dessutom är det är det jätteviktigt att man bevakar den regelbundet så katten inte får sitta där länge, plus man vet ju inte folk runtom kan göra med den. Det finns lite olika typer av fällor men den modellen jag tror är bland den vanligaste kan du se på www.lotin.se under "kattfälla". Man ställer go mat, tonfisk, grillad kyckling längst in (nåt som luktar lockande), riggar öppningen med en wire som när katten går in och når ungefär halva fällans längd kliver på en platta som släpper ner "dörren". Sen finns det lite andra varianter men som sagt var är denna den vanligaste. Viktigt är när du börjar med infångandet att de andra runtom slutar mata katterna (inge fusk hur hårt det än kan verka) för man vill inte ha en mätt katt som inte bryr sig om maten i fällan. En mätt katt lär inte gå in där inte.

Det verkar finnas hur mycket hemlösa katter som helst i Malmö med omnejd, ja Skåne överhuvudtaget. Nog för att det säkert finns överallt i hela vårt avlånga land men just södra Sverige verkar vara högt representerat av hemlösingar.
By the way, Crisse har nog fullt upp är jag rädd…
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

ja det verkar som alla har fullt upp,för ingen har svarat på mina mail. Harfaktisktinte sett till katterna heller. Så typiskt. såg dom varje dag förut och så posta jag inlägget och då försvann dom. Men dom e väl snart tillbaks..