Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1673 ggr
Mizzi
0

Nu är Teddy på väg

Jennya ringde precis och talade om att dom var i Mariestad, det är mindre en en timmes resa hit så snart är han här lilla Teddy Kyss.

martdat
0

spännande! Han kommer säkert att stortrivas hoss er, ska bli kul att se om ni kan locka fram det busiga i lille blyge Teddy!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

essut50
0

Åh va spännande, vill se bilder sen av Teddy..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Ledin
0

åh kul, ja jag hoppas på lite bilder :)

Alexej
0

Mizzi, var bor du?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MariannE11
0

lycka till!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Mizzi
0

# 4 Jag bor i Degerfors

Sådär nu är han här Kyss men han är sååååå blyg lilla grynet.

Min egen buse är framme och nosar och är sååå intresserad, och känner jag honom rätt så är det han som kommer locka fram han till slut Flört

Men det kommer nog ta sin tid .

Jag ska göra vad jag kan för att få fram bilder, min egen kamera är tyvärr trasig men jag kanske kan få hjälp av min sons flickvän för hon har kamera.

Nu måste jag gå och ägna mig åt Teddy skriver mer i morgon Flört

annebeate
0

Lille söte Teddy, så skönt att han kommit fram. Han behöver mycket kärlek men redan att han låg så fint i Jennyas knä tycker jag var ett stort steg framåt. Mizzi, du har visat stor omtanke om Teddy att ta emot emot honom i ditt hem. Känn ingen press på att ta bilder, gör det när du själv tycker att det är läge för det. Vi är däremot många som  ser fram  emot att få rapporter från dig om hur det går för vår lille Teddy.

essut50
0

Vad skönt att han har kommit till dig. Lycka till..

Alexej
0

Härligt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kat08ja
0

Lycka till med kissen!

Ledin
0

vad fint att du redan har en kisse som kan locka fram han sen, visst hjälper sånt mycket en blyg kisse som får en bra vän går mycket lättare å snabbare att våga vara framme och ser att kel är bra å skönt.

Mizzi
0

Han har legat i transportburen hela natten sedan han kom i går och tryckt han är livrädd stackarn.

Sedan har han kissat på sig och legat i sitt eget kiss så han är alldeles blöt.

Eftersom han är nykastrerad så vill jag ju inte bada honom heller, jag tycker så synd om han.

Nu ska jag gå och se om jag kan fresta med lite mat.

essut50
0

Stackars lilla kisse, kan du inte försöka tvätta av honom lite, om det går.. 

Lycka till med honom.

Mizzi
0

Jag kan försöka .

Jag hade han uppe i famnen ett tag och han är så rädd så han skakar, tänk om han kunde tala så man fick veta vad som gjort honom så rädd.

Har aldrig sett en katt som är uppväxt inomhus vara så rädd, han måste varit längst ner på rangskalan av katter eller något för att ha blivit så skygg. 

Och mobbad av dom andra katterna eller något jag fattar det inte.

annebeate
0

Det är säkert så att är man många katter i ett hushåll så måste man hålla sig framme och den som inte kan det får hela tiden stå tillbaka.

Teddy behöver mycket kärlek och omtanke. Min ena katt var så rädd när jag fick honom att när jag höll honom så var han stel som en pinne och panikslagen. I dag efter mycket kärlek och omtanke älskar han att ligga i mitt knä och mysa. Teddy har inte haft en lätt situation, rädd från början, lämnat sitt hem, först varit i ett hem med nya människor och nu i ett nytt hem på mycket kort tid. Med just mycket kärlek och omtanke och att du kan vinna hans förtroende tror jag att Teddy också kan bli trygg. Denne söte lille kisse förtjänar verkligen att äntligen få känna både kärlek och trygghet.

Mizzi
0

Jag har tänkt att ha honom i famnen så mycket som möjligt så att han får vana.

Och i natt ställer jag in maten och lådan i mitt sovrum så får han sova där tills han blivit vanare vid oss och vår katt, samtidigt kan ja hålla lite koll på om han smyger upp och äter för det har han inte gjort än sedan han kom hit.

emjon
0

Jag tänkte precis på samma som annebeate att det är en stor omställning för lille Teddy på väldigt kort tid. Först flytta från sitt hem till ett nytt. Sedan bli kastrerad och ID-märkt straxt efter ut och resa för att hamna på ytterligare ett ställe. Självklart blir han osäker på vad som händer härnäst och det är då du får visa att nu är han hemma.

Nu behöver Teddy få massor av kärlek och omtanke och det tror jag du kan ge honom. Det är också bra det du säger om att vara i ditt sovrum så Teddy har närhet till dig och du har koll på avstånd.

När lille Teddy väl landat så tror jag han kommer igång att äta och huvudsaken är att han dricker. Önskar dig lycka till med Teddy och hoppas han blir kompis med din kisse för det underlättar mycket. Ser fram emot att höra fortsättningen på hur det går för er.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Mizzi
0

Jo visst är det så att han haft en enormt omtumlande tid mot vad han är van vid stackaren.

Men men det är bara mycket kärlek och ha upp han i famnen då och då och klappa på han så vänjer han sig nog till slut.

Jag är lite orolig bara att det ska vara något fel på han för blinkhinnorna syns väldigt tydligt ibland(vilket enligt min erfarenhet är tecken på att katter inte mår bra) och jag tycker han ser lite irriterad ut runt ögonen.

Känner ni till om någon av dom andra Vislandakatterna har/haft någon sjukdom eller ögoninfektion eller liknande ???

kattassen
0

#18 När vår hittekatt Baffe flyttade in syntes hans blinkhinnor tydligt och jag bad veterinären kolla ögonen extra vid vaccinationen och första vet.kontrollen. Inga fel upptäcktes. Hans blinkhinnor syns fortfarande (efter 4 år…) ibland tydligt. Har kollat med veterinären flera gånger och man trodde förr att det var ett tecken på sjukdomstillstånd. Så är det dock inte. Veterinären ville till och med hävda att det var en myt. Däremot är katten sjuk på något sätt syns blinkhinnorna rätt ofta. Men att blinkhinnorna syns är inte alltid tecken på sjukdom. Hoppas ni fattar min snurriga förklaring…Generad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Mizzi
0

Han ska ju revaccineras om tre veckor så om inget nytt tecken på sjukdom uppträder kan jag be vetrinären kolla upp det då .

Man kan ju inte låta bli att oroa sig bara, man blir ju lite hönsmamma Generad

Ledin
0

du sak itne vara så rädd om dom syns det kan vara så att han har helt enkelt fått en chock efter ha åkt bil det kan ta ett par dagar innan dom är borta, så hade våran ena katt när vi bra tog en bilfärd till vetrinären (15 min dit 15 min hem) så fick hon en chock där med syndes dom. Så man ska inte tro det e ugglor i mossen, tänk oxå på att han kan ha lite ont efter kastreringen. Hur går det för han idag har han ätit? vart på lådan?  Detta med att han måste haft låg rank behöver inte alls stämma, det kan helt enkelt vara så att han är rädd nu för flytt kastrering o allt som hänt honom e ju en hel del på väldigt kort tid. Så du kan räkna med att om 1 månad har du en tryggare katt ge det tid det är a och o i såna här katter. Jag vet ju hur lilla Tiara är hon måste ha vart den skyggaste av alla syskonen, vi fick ju hit mamman hon och en bror, brodern gick o klappa dagen efter medans Tiara gick till sin mor för tröst. När brodern flytta och hennes mamma flytta var hon helt enkelt mer lr mindre tvungen att ta sig i kragen å våga mera. Nu är hon lite larvig än men visst ser man att hon är mycket van vid mig blir lite stel när jag tar upp henne men detta tränar jag på varje dag o nu kan jag ta upp henen o pussa på henne utan att hon blir rädd. Jag är sådan att jag måste pussa mian katter :) å Tiara kommer å bufflar med sitt huvud mot mitt o kelar men som sakt fortfarande larvig mellan varven, men varje vecka nytt framsteg. Men här håller vi tummar o tassar för lilla Teddy ska bli trygg snart han med.

martdat
0

Det jag vet är att Teddy blev mobbad av Bombay hoss Eva och han kan tänkas ha gjort att Teddy känt sig otrygg där. Hoppas att han börgar slappna av snart,

MariannE11
0

jag är dålig på att hänga med i alla kissar men en fråga: är han avmaskad?…

håller tummarna o det hörs att han kommit till ett väldigt bra ställe……Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Mizzi
0

Nu har han i alla fall gått ur transportburen och ligger och trycker under min säng Flört

Min egen misse är naturligtvis där och nosar på honom, men så länge jag är vaken och med så är det ok för det är nog bra att han får se att han inte är"farlig".

Men till natten kommer jag ha min egen i ett annat rum, i alla fall nu i början så Teddy kan få slappna av mellan varven.

# 22 Det du skriver om Teddy och Bombay förklarar en hel del i Teddys beteende, det kan säkert förklara att han var så skygg redan innan han flyttade också.

Än har han varken gått på lådan eller ätit, han har visserligen både kissat och bajsat på sig en gång men som sagt inte på lådan.

Detta kommer säkert i natt när det blir lugnare och han känner sig mer trygg.

Hawknestgrove
0

Hoppas att det gått bättre nu.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mizzi
0

I morse när jag vaknade kunde jag inte hitta honom, jag letade överallt men ingen Teddy.

Till slut tog jag hjälp av min egen Muscot men han var inte till mycket hjälp.

Till slut fick jag se en "bulle" på ena sidan av min dubbelsäng och när jag kollade efter så var det han som krupit in och lagt sig mellan madrasserna.

Jag har inte märkt av att han varit på lådan eller ätit och druckit något ännu.

Försökte frästa med lite kyckling förut men han nosade bara lite sedan fick det vara.

Jag kan bara hoppas att han smyger upp och äter när jag sover för han måste ju få vätska och näring till slut.

martdat
0

Han vågar hoppa upp i allafall… myntagodis från ica? kan det va något, jag har mat och vatten i mitt sovrum till mina för de vill inte ut i köket om min dotter är där, kanske kan va nått,,,

Ankah
0

Ja, VislandaBjörnen har full service under min säng… Han tog lååååång tid på sig innan han började äta här, men nu när han väl har börjat är det no stopping him!

Mizzi
0

Bra då finns det hopp Glad

Jodå han bor i mitt sovrum , han har både låda och mat och sovplats här inne.

Och vet ni !!! han tvättade sig förut hihih ja vet det låter knasigt att bli lycklig över att han tvättar sig Glad

Men det är första gången han gör det som jag ser och då är han ju inte helt apatisk och livrädd när han bryr sig om sin hygienFlört

Han ser mer avslappnad ut i kroppshållningen nu i alla fall även om han fortfarande ligger och trycker.

Men det ser ut att gå åt rätt håll Skrattande

martdat
0

Eva säger att Teddy brukar gömma sig under madrassen,, lille gubben.

annebeate
0

Lille Teddy, förstår han har det fint hos dig och rädslan kommer säkert att avta alltmer när han börjar känna sig hemma och märker att  ingen mobbar honom utan att han tvärtom möts med kärlek och omtanke.

emjon
0

Vad roligt att lilla Teddy nu börjar visar tecken på att han nu förstår att det här kommer bli bra. Förstår din känsla över att han tvättar sig för jag reagerar på samma sätt.

Det här kommer säkert bli jättebra när ni lärt känna varandra.

Mizzi
0

YIPPIE !!!!!

I natt var han uppe och åt Skrattande hurra va glad man blir hihih.

Har inte sett att han gått på lådan än, men det kommer nog snart det också nu när han ätit.

Det som går in måste ju komma ut Flört

Hawknestgrove
0

Ja tvättandet är precis som på männisor, ett tecken på sundhet.

Mizzi
0

Precis efter att jag skrev förra gången så skulle jag gå ner i källaren (tvättar)

Men innan jag skulle gå så tittade jag till Teddy, jag passade på att sträcka in matskålen för att se om han skulle ta något och vet ni ….HAN ÅT !!! med stor aptitFörvånad Skrattande fast jag höll i matskålen Glad

Sedan testade jag med vatten och det slurpa han i sig med lika stor aptit det också Glad

När min Muscot såg att teddy åt blev han ju jätteintresserad och kom fram och skulle se på miraklet , han var både på och runt buren i flera vändor men teddy bara tittade lite och fortsatte äta.

Så det märks att han börjar få förtroende för både mig och Muscot Skrattande

Tjoho va jag är glad , nu går det frammåt mer en jag vågat hoppats påSkrattande

Ciiviic
0

Härligt att höra : ) . Lycka till i fortsättningen : )

Naquita
0

Vad härligt att höra;D

Mizzi
0

Ja viss är det härligt , trippar runt alldeles euforisk här nu hahaha Skrattande

emjon
0

Grattis till alla framstegen helt underbart.

Alexej
0

Flört

annebeate
0

Härlig läsning! Vad glad man blir!GladGladGlad

Mizzi
0

Inatt har han legat under min säng hela natten, har hört att han har ätit vid ett tillfälle men än har han inte vågat sig på lådan.

När han ligger i buren kissar han där han ligger så det blir en del tvätt.

Ni andra som har erfarenhet av skygga katter har ni några tipps på hur man kan få han att våga gå på lådan ??

Jenya
0

Så roligt att läsa hur bra det går för honom, det gör mej verkligen jätte glad :)

När han var här åt han aldrig när jag sträckte fram matskålen till honom, men han gick på lådan. jag hade buren sen hade jag lagt en filt över buren och ställt lådan precis jämte. då gick han på den i all fall :)

Mizzi
0

Hej Jenya Glad

Jo jag har buren i mitt sovrum ,sedan står maten brevid buren.

Men lådan står en bit bort för dom vill ju inte ha lådan och maten ihop tänkte jag Fundersam

Ciiviic
0

Mizzi - Kanske är  de bästa för Teddy just nu .. ? Eller ?

kattassen
0

#44 kanske skulle pröva att ställa lådan på ena sidan buren och maten på andra sidan. Då har han nära till båda "behoven" s.a.s

Hawknestgrove
0

Ja eller låt maten stå en bit ifrån. Han äter nog  när han blir hungrig.

Mizzi
0

Ja kanske jag ska göra tvärtom …..? lådan närmare och maten en bit bort Fundersam

Hawknestgrove
0

Ja det tror jag med. Och byt ut buren mot något som inte luktar kiss.

Mizzi
0

Jag har rengjort den så kissdoften är inte kvar,så byter jag underlag varje gång.

Men han ligger fortfarande kvar under sängen där han legat hela natten.

Så jag kanske ska göra en bädd under sängen i stället .

Hawknestgrove
0

Ja, då tycker jag du ska prova att göra som Jenya gjorde. Den varianten funkade ju. Och äter det gör han nog när han blir hungrig. För övrigt frisk katt, så det ger sig nog med maten

Jenna-Gun
0

Kan det vara så att han förknippar buren med kattlådan att göra behoven i. Det finns ju sådana kattlådor med tak.

Fast dem har jag inte testat

Mizzi
0

Hm vet ju inte vilka lådor han hade där han kom ifrån från början.

Själv kör jag med öppna lådor det tycker jag är smidigast.

Hawknestgrove
0

Ja, jag hade nog också tänkt i de banorna, att han förknippar buren med låda. Men prova föst att sätta lådan intill buren. Anars så får du nog känna dig besegrad och ta bort buren. HAn har ju starkare luktsinne än vad vi har.

Mizzi
0

Ja jag gör i ordning en bädd där i stället och tar bort buren, sedan får lådan stå brevid.

Nu skulle ni se min Muscot eller " Mizzi" som han lite skämtsamt kallas egentligen,( han tror nämligen själv han är ett stor farligt lejon eller något och bara för att ta ner han lite på jorden så fick han smeknamnet Mizzi för det låter lite tjejigt Räcka ut tungan)

Han fjäskar och spelar Allan hej vilt här för att få Teddys uppmärksamhet så han ska komma och leka med honomGlad.

Han till och med ligger och rullar sig på golvet och visar sin tjocka fläskmage för honom hahaha. Sen får han värsta rycken och räjsar runt runt som en galning i lägenheten emellanåt.

Teddy han undrar nog vad han är för en dåre hahaha.

Himmla synd att min digitalkamera är trasig annars kunde jag filmat tokerierna och lagt in på hemsidan så kunde ni fått se Glad

Hawknestgrove
0

Så fint…. Det löser sig nog, ska du se….

Simson
0

#55 DET hade varit roligt att se!! Hoppas han kan få Teddy att förstå att det är roligt att leka med honom! Lek kan få den räddaste att glömma bort sig.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Mizzi
0

GISSA VEM SOM VARIT PÅ LÅDAN ??? hihihih yippieeeee ……

Han har både bajsat och kissat Skrattande

Men jag har både bäddat och skjutit in lådan under sängen Räcka ut tungan

sedan får jag väl flytta den lite grann för var dag tills han lär sig gå på lådan där min kisse har sin Flört

Han är inte alls lika rädd för min kisse längre ,fast någon lek blir det inte än men det kommer , det är jag säker på Glad

annebeate
0

Vilken duktig kisse Teddy är. Vilka framsteg! Mizzi, du kan verkligen ta hand om honom!

Mizzi
0

Testing testing måste kolla om det går att skriva nu Flört

Mizzi
0

Ja det gick va bra hehehe.

I morse hittade jag min Mizzi på bädden jag gjort åt teddy under min säng , och brevid på golvet låg stackars Teddy.

Men nu har dom i alla fall legat och sovit brevid varandra så nu kan man väl endå påstå att dom känner tillit till varandra SkrattandeFlört

Teddypojken äter duktigt och går på lådan som han ska hela tiden nu Glad så nu är det bara att vänta på att han ska våga sig fram någon dag också Flört

JO !!! föresten , han hoppade upp på en pall brevid min säng någon gång i natt, men försvann lika snabbt  ner under sängen när jag jag pratade med han …lilla stackarn men han blir tuffare o tuffare Skrattande

martdat
0

Ja det funkar, men om man trycker på senaste inläggen så ser alla olästa ut,,,,

#61 Roligt att höra om hans framsteg!

annebeate
0

Ser fram emot nästa rapport Glad

Ledin
0

Fint att han hajjade lådan. Sover katterna brevid varandra är det jätte bra tecken å det är kanon bra. Jag hoppas han tuffar till sig snart :) Men det kommer att handa säkert rätt så snart, en del katter väntar tills dom är bästis med den boende katten när dom är det e allt frid å fröjd. Men skönt att höra att han går på lådan å våga sova brevid din andra kisse med :)

Hawknestgrove
0

Så fint att höra…. Gläds med dig!

Mizzi
0

Ja nu är det inte så mycket mer som händer, han sitter under min säng hela dagarna.

Äter och går på lådan, jag skriver när något nytt händer eller om jag får tillgång till kamera så jag kan lägga in bilderGlad

Hawknestgrove
0

HAn kommer sig nog, ska du se! Vill han sitta där och lura för sig själv så är det väl ok. Nu fungerar han i allafall i de livsuppehållande grejerna och även i de sakerna som är bekväma för oss.

Sidentass
0

Här ser man att framstegen visat sig..härligt!! Du ska se att det kommer att fortsätta så hela tiden..snart förstår Teddy att han kommit till ett hem där han ska få ett riktigt gott katteliv…vi håller tummarna o sänder en eloge till dej som öppnat dörren för honom:-)

Mizzi
0

Tack för alla snälla ord, men vem kunde motstå dessa rädda ögon på bilden där han sitter bakom en soffa eller vad det är.

Hjärtalt bara smälte Kyss

Mizzi
0

I går flyttade jag Teddy så han får vara i hallen och köket i stället och sova där tillsammans med min Mizzi.

I morse när jag kom upp så satt han på toa i ett hörn så jag tog upp han i famnen och tog med han ut i köket.

Han var faktiskt kelig och när jag släppte ner han på golvet så kela han och strök sig som en galning mot min Mizzi Skrattande

Han stod alltså kvar mitt på golvet och kelade ett bra tag tills han liksom kom på att : JAVISST JA !! JAG ÄR JU ALLDELES FÖR BLYG FÖR SÅNT HÄR Förvånad Generad

Så hoppade han upp och la sig på en köksstol i stället SkrattandeFlört hihi

martdat
0

Då går det ju framåt då egentligen!

Mizzi
0

Ja fast nu gick det ju in i väggen i stället för frammåt "galghumor" Generad

Hawknestgrove
0

Bra Mizzi. Nu börjar du lugna ner dig. Att skämta är ett bra sätt att få bort oroskänslan.

kattassen
0

#72 heh stackars Teddy som gått in i väggen… Jag jag vet hur det känns…Flört Jag vet också att det går utmärkt att "komma ut från väggen" Det har jag också gjort. Glad