Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 15299 ggr
Simson
2

Rengöringsmedel för kattallergiker

Vet att det finns speciellt rengöringsmedel för att sanera boendet för kattallergiker. Min väninna sanerade det hus de köpt innan de skulle flytta in i det. Hon kommer dock inte ihåg längre vad det heter eller vart hon fick tag i det.

Mitt hopp står till Er härinne! Vet någon något om detta??

Min lägenhet skall tas över av en dam som har en systerdotter med kattallergi.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f8fff813-e2cb-49ec-8397-e8cd7ce6acf9&Filename=Hela gänget i klösmöbeln.jpg)

- Vi skall flytta! hälsar Indy, Julian och gamla Atos.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

Puttar upp!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Blondieisbackagain
0

Dom 3 Huligarnerna!

såååååå söta :D

Putt!!

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Simson
0

Tack, Alexej! Men jag flyttar bort alla mina saker/möbler så lägenheten blir tom. Funkar Tanninsyran ändå?? Om man tvättar golv etc samt avlopp?

Ledin
0

Men du Simson du ska göra en flyttstädning och är det så att en allergisk person ska flytta in så får din hyresvärd så för den kostnaden. Vanliga fall så räcker det med (eftersom du tar med dig allt möbler mm) städa och torka av väggarna med trasor lr mickormopp. En som har haft djur och man vet om att den hadde det innan och ma när allergisk så ska man undvika flytta in (sa våran läkare) dom närmaste 4åren dör det e så lång tid det tar för ett djurhår att itne utsöndra. Men jag tycker att du ska ta kontakt med din hyresvärd om detta, dom får ju dels tag på rätt medel och billigare dessutom (ofta har do mredan sånt med) du kan säga att du gör jobbet om dom står för medlet om du vill vara bussig :) Det är mitt tips.

Simson
0

Jag sade till inflyttande att hon skulle tala med städfirman om vilket rengöringsmedel hon vill de skall använda samt hur de skall rengöra men det visste hon inget om. Tyckte jag var konstigt. Jag tyckte det var upp till den inflyttande att fixa det egentligen. I och med att jag inte kan veta hur hon vill ha det. Det måste hon veta bättre vad som behöver göras och hur.

Att jag har katter har hela tiden varit klart då mitt bautaklättermöbel står mitt i rummet och jag bara har bilder på katterna på väggarna. =)

Simson
1

Jag menar…jag vet att det tar så lång tid innan allergenerna försvinner…men hon som har allergisk systerdotter verkar inte veta något om något…inte ens hur hon vill ha rengjort. Hur skall då jag kunna göra rent? Jag har ingen sportslig chans till ett bra gjort arbete ens med städfirma då.

Puma77
0

För mig låter det mer som om din uppgift är den helt vanliga flyttstädningen som är obligatorisk om ingen annan överenskommelse görs. Sen om det nu är en hyperallergisk person som ska bo där så är det väl deras uppgift att se till att den blir sanerad, antingen att de pratar med hyresvärden om det eller tar tag i det själva med städfirma. Det är ju inte du som ska sanera den precis.

Nog för att jag har städandet som jobb men tyvärr vet jag inget som sanerar bort katthår m.m.

//Pia

Simson
0

Precis in uppfattning! Tack Puma77 också!! Tycker hon borde veta bäst själv. Blev så förvirrad när hon såg ut som ett levande frågetecken när jag frågade vad som behövde göras.

Hawknestgrove
0

Ta och ställ frågan till hyresgästföreningen, vad dina skyldigheter är. du ska ju inte behöva göra mer än vad du måste….

martdat
1

Ja du ska bara odna en vanlig flyttstädning, inte ditt problam , om de har alergiska släktingar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

anniii
0

Tycker också att det låter överdrivet att behöva göra något förutom det vanliga. Det enda fall jag kan tänka mig är om du kommit överens med hyresvärden när du flyttade in eller när du skaffade katterna om att du skulle stå för sanering.

Vet inte hur det är i detta enskilda fall men majoriteten är ju inte jätteallergiska, många har ju ställt diagnosen själva dessutom… I en del fall är folk säkerligen allergiska mot damm, kvalster etc istället men de har en förmåga att misstänka djur… Skrikandes

Silvestris
0

Du behöver inte kattsanera lägenheten såvida det inte handlar om ett andrahandskontrakt. Om påföljande hyresgäst lider av allvarlig kattallergi är det denne som får betala för en professionell kattsanering (utförs av städfirmor). Du behöver "bara" flyttstäda.

Jag tror inte att man som vanlig dödlig klarar av att kattsanera en lägenhet och har man inte den kompetens som behövs är det bättre att överlåta det till proffsen.

essut50
0

#13 Håller med dig.

När jag har flyttat så har jag bara anlitat en städfirma som har gjort en vanlig städning och det har räckt.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

supermoccine
3

Dessvärre värkar det kunna gå rätt illa när det gäller sanering av lägenheter där katter bott. Se den här artikeln. Där handlade det visserligen om kissfläckar, men ändå. 400 000 respektive 300 000 spänn är ju helt galet!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Passar på att fråga i den här tråden, kan man ha ättika i städvattnet och få bort lite kisslukt? Tror nån gjort en lite skvätt i en väggfast garderob :-)

Hawknestgrove
0

#16 Det går alldels utmärkt. Tjatar återigen om det fantastiska medlet Dettol, som både luktar avskräckande är decinficerande och luktar friskt och gott för oss. Sök det i sk HAlalbutiker. Kostar ca 35 kr för en flaska på en liter och det är jättedrygt!

Zhara
0

Sökte lite på Dettol, och hittade följande svar på kattsajten.se:

"Dettol innehåller bland annat furunålsolja som irriterar vår hud och ögon. vilket det förmodligen även gör på katter, tänk på deras trampdynor och att de alltid går "barfota". Dettol innehåller även klorxylen som ger eksem och som även det irriterar vår hud och ögon. Tänk på vad du gör mot din katt!! Alla "superämnen" eller produkter innehåller ofta mycket starka och farliga kemikalier."

#17 Halalbutiker… nu börjar du väl ändå blanda termerna lite väl vilt!

Hawknestgrove
0

#18, Jag menar inte, att man skall dränka in det som skall tvättas i Dettol! Man blandar lite av det i vanligt vatten, det är superdrygt! Sedan är det suveränt att hälla en kapsyl i avloppet i tex duschen om man har kissar, som går dit och vill göra behov. Luktar dessutom friskt. Har en sprayflaska med utblandad Dettol, som jag sprutar med på de två ställena, som jag har märkt, att Arne kan få för sig att sätta sig på i ren protest, om det är mörkt och jag inte följer honom till toan på natten.

Varför jag säger Halalbutiker, är för att jag aldrig hittat det i vanliga butiker. Kan någon tala om för mig, vilken vanlig Ica, Konsum, MAxi, Eurocash, Lidl eller vad som helst som har Dettol, så är jag den förste att gratulera. JAg fick själv tipset av en som använder preparatet till att träna rumsrenhet på hundar och även tips var jag kunde köpa det. Absolut inget pejorativt i mitt uttalande, jag älskar att handla i de butikerna, för de har ett underbart utbud av kryddor och många andra varor, som du aldrig hittar någon annanstans.

Så snälla, tala om för mig i vilken vanlig "Svensson"butik du kan hitta Dettol, så rusar jag dit omedelbums! Där är det väl kanske även billigare, men jag tror att man kammar noll.

Zhara
0

#19 Jag förstår vad termen Halalbutiker betyder… Jag tycker bara att det blir så fel att använda den termen, bara för att det råkar vara en invandrare som driver butiken. Jag menar inte heller att du är pejorativ, men att kalla dem halal… som (citerat från Wikipedia) är benämningen vad som är tillåtet inom islam, t.ex. tillåtna livsmedel.

Men det är inte så viktigt. Kalla dem vad du vill… det blir bara knasigt i mitt huvud. Inget att bry sig om egentligen. Jag skulle egentligen inte kommenterat det alls…

Hawknestgrove
0

Ja, men vad ska man kalla butikerna då? I folkmun har de tråkiga och nedsättande namn… Förrestenm, jag skall faktiskt skriva ett inläögäg här, som har med halal att göra. Jag ser ju på norsk Tv än så länge också….

Zhara
0

Jag brukar kalla dem invandrarbutiker, vilket kanske inte är bättre, men kanske lite mer korrekt… det är ju alltid invandrare som driver butiken (även om jag inte vet i vilket led - det kan ju vara första, andra, såväl som tredje ledet) - vilket känns närmare sanningen att de alla är muslimer, eller att deras utbud skulle följa halal/islam

Ledin
0

bra tips om Dettol det ska jag ta en liten skvätt i avloppet har ju en katt som gillar sätta sig å kissa ibland där. Kör med klorin o tvättar rent o ser till att det inte stinker klorin, då måste ju denna vara bättre. Nu tror jag i´nte man ska tjafsa om namn på butik. Onödigt värre.

Zhara
0

#23 Äsch då, vi tjafsar inte, vi spekulerar bara lite i frågan :)

Däremot så skulle jag vlija be folk om att se upp vad de använder, för miljöns skull… så lite som möjligt, så sällan som möjligt… Det vore väl dumt, när så många här kämpar för att rädda katter, om katterna i framtiden istället dör på grund av  allt för förorenat grundvatten…

Imasy
0

Gunilla, dettol, hittar man det i såna där butiker som invandrare har som säljer ALLT mellan himmel och jord? här brukar de oftast kallas för turk-ica och dyl… :s

Ankah
0

Hmmm….jag som tyckte att Halalbutik lät så politiskt korrekt… Vad blir det annar? Butik med exotiska livsmedel?

Imasy
1

ja, jag själv kallar det inte för tex "turk-ica" men säger man så här uppe vet alla vad man talar om för typ av butik.

Halal-butik låter i mina öron som en slaktar affär ;)

Jag kanske ska fråga min karl, tillika sons pappa vad han tycker att de ska kallas, han har en pakistansk pappa ;) men dessvärre så är nog han lika ful i mun han, så jag lär nog inte få ett vettigt svar av honom endå… Generad

Hawknestgrove
0

Ja, att ha klorin i avloppet, är ju att BE om att katten ska gå dit….. HAha Turk-Ica!!!! Den har jag inte hört förr! Nä, här kallas de halalbutiker och så har vi naturligtvis mer nedsättande ord också. JAg personligen stortrivs i de affärerna. Luktar så himla gott av alla kryddor och roliga grejer och så bra priser de har på exempelvis fetaost och youghurt! För att inte tala om oliverna som en del av de butikerna har…MMMMMMM Ja så Imasy, det är i de butikerna man hittar Dettol. Klor är egentligen inte heller bra att ha i avlopp, i synnerhet inte om du har eget avlopp. Dödar bakteriekultur. Så här hemma, så får jag INTE använda Klorin någonstans i avlopp. JAg får skura altanen med det, det är allt. Men som sagt, en kapsyl Dettol rätt ner i själva avloppet i duschen eller badkaret lägger sig i vattenlåset under tiden du inte använder avloppet. Funkar jättebra här, då lilla Esther ibland får för sig, att hon ska sätta sig där. Gud vet varför. Sedan, så luktar det väldigt fräscht. Inte som Klorint, som ärligt talat, stinker p*ss.

Imasy
1

vad bra Gunilla, då ska jag gå in på en sån butik här i stan som heter Saffran Livs för att höra om de har det ;)

Hawknestgrove
0

Hittar du det inte, så kan jag köpa åt dig här och skicka. Men de bör ha. I lilla Strömstad så finns det fem st sådana butiker.