Bli ambassadör för REDE-projektet.
Djurskyddet Sverige har äntligen startat projektet - REDE. Respekt, Empati, Djur, Etik. www.rede.se
Det är en kurs som lärare ska hålla till elever i 6-9 års åldern. Fast det fungerar mycket bra på äldre också, bland annat mig själv :-).
Nu vill de ha ambassadörer där uppdraget är att nå ut till lärare och rektorer och få dem intresserade av materialet som är gratis och inbyggt i kursplanen. Det gäller även att då åka ut, informera, berätta hur man kan göra. Fast allt ligger i lärarnas kunnig händer. De får själv anpassa efter sina elever och kursplanen.
De test som gjorts av lärare har varit enormt uppskattade. Han som är huvudansvarig av det hela är själv lärare, och kunnig i allt detta med barn, skola och djurskydd.
Detta känns viktigt, för det är ett stort steg i att förändra synen på djur och djurskydd. Att göra det redan från början av barnens liv. Sedan lär de sprida det hela vidare till sina föräldrar (ungefär som rökning är farligt). Material finns på www.rede.se att läsa och skriva ut. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Kanon Vanessa! Precis rätt väg att gå det här att börja med barnen. Mycket positivt, det gör att man får tillbaka framtidshoppet när det kommer till djurskyddsfrågor.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mer spännande saker kommer, jag lovar :-). Älskar projektet och tror verkligen på det. Har ju som sagt var provat en del av det och det är mycket givande även för ett icke skolbarn som jag. Hade jag haft detta så hade jag nog hamnat rätt i livet mycket fortare.
Vanessa

Puttar upp då detta känns så viktigt.
Va bra känns otroligt positivt med det här 
Tassar från Mojje & hans matte Eva
Bifogar bild på min lyckliga kisse :-)
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
finns det någon länk där man kan läsa mera om vad det innebär att bli ambassadör?
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Om du är megaintresserad så kan jag ge dig e-postadressen till han som sköter detta. Men jag lägger inte ut det här av den simpla anledningen att han ska slippa få masor av mail av "liteintresserade" personer. De har inte lagt upp det ännu, utan väntar på dagen D när allt ska starta.
Det gäller att sprida information. Få skolor intresserade så att de ska gå fortbildningskurs eller beställa materialet gratis. Så ut, kontakta skolorna, berätta om kurserna samt att det är en del i läroplanen.
Kan ge en lten del av kursen. en delen heter "att bli lämnad". (Valde detta nu för vi är ju kattmänniskor här).
Läraren läser berättelsen om katten Nisse som föds i ladugård. Sedan flyttar till en familj. Blir lämnad på deras sommarställe. Nu ska barnen avsluta berättelsen. Det skapar diskussioner och lösningar för katten Nisse.
De har kurser som innebär allt från insekters liv, daggmaskar till elefanter. Vad djur behöver för att må bra. Som föräldrar, mat, vatten, värme och annat. Kursen går även in i växter och andra saker. Där allt byggs på olika inriktingar som passar skolplanen. Resultatet hos eleverna ska i slutändan bli: Respekt, Empati, Djur, Etik.
Vanessa
Hej här kommer en länk till Djurskyddets senaste nummer. Där finns en hel del information om REDE.
http://www.djurskyddet.se/medlemskap/tidigarenummer/nr52006.pdf
Mvh Helene

Tack Helene. Nu ska jag gå och skruva fast mitt huvud igen :-). Tänkte aldrig så långt.
Kata

Jag tycker att det låter kanonbra!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Puttar upp detta angående samtalen om vanvård och andra hemsak brott mot djur. För jag tror personligen att detta är en av de saker som vi kan göra. Påverka barn från början. Då lär de ut till föräldrarma om att djur inte är saker och ska vårdas väl. Ett steg i att förändra Sverige till det bättre, även om det tar tid innan slutresultatet ses, så är väntan värd det. Vanessa
#10 Tror som du att den bästa vägen till påverkan går via barnen. Helt rätt och riktigt med det här REDE-projektet!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Klart att vi på Göteborgs Katthjälp är intresserade, ska ladda ner senaste numret!
/Miranda

Tack Miranda för att du vill ladda ner och kolla det hela. Ja, Lena. Jah tror verkligen att det är en bra väg att ta. För man måste ta många vägar för att nå fram. Och detta är något vi efterfrågat länge. Så man är i löjlig exstas när det blivit verklighet. /Vanessa
Underbart projekt ni startat och det är bra barn lär sig direkt.
Ett sätt att nå ut till skolorna är genom att få Lärarnas Fackförbunds tidning " Lärarnas Tidning" skriva om projektet.
Se länk till dem här nedan.
http://www.lararnastidning.se/
LärarFörbundet ger även ut andra tidningar, ex:
Exempelvis dessa:
http://www.forskolan.net/default.asp
http://www.pedagogiskamagasinet.net/default.asp
Ler.
Min mor är förskolärare, och hon läser alla 3.
Och de som jobbar med 6 åringar är förskolärare också.
Därför är det görbra om ni kontaktar Tidningen Förskolan också.
Med Vänlig Hälsning
Ambrosia

Tack för tipset, jag tror dock att det redan är på bana. Och så ska vi finnas med i fortutbildningskurser för lärare, om jag minns rätt. Men ska tipsa Rede-gruppen om detta. Tack! /Vanessa
urbra ide, att börja med skolor, barn lär också ofta föräldrar Maggan47
Puttar upp så flera kan läsa om detta utmärkta projekt!
//Lena

Låter som ett fantastisk projekt! Jag är inte rätt person för att gå ut o prata i grupper, men det finns ju många andra duktiga personer som är lämpade för detta..toppen!
Sidentass

Helt underbart material. jag har nu mailat om mitt intresse i alla fall.
Får se vad som händer. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#18 Tanken är har jag förstått att de ordinarie lärarna ska vara de som står för informationen och att det ska ske under lektionstid.
//Lena

Ja, nu är hemsidan uppe www.rede.se
Där kan lärare ladda ner materialet själv och det är helt gratis. Allt ligger inne i utbildningsplanen, så lärarna kan få in det där det passar dem.
Klipp från den hemsidan:
Grunden för en övning skall ligga i att barnen på något sätt tränar sin förmåga till inlevelse och empati. Varje övning förankras i delar av läroplanens mål. Övningarna har syfte, mål och förväntningar tydligt redovisade.
Övningarna är uppbyggda runt olika form av lärstilar. Detta ger en möjlighet att jobba parallellt i olika ämnen med materialet och också möta olika elevers behov. Rörelse, lyssnande, kreativitet - förhoppningen är att det alltid skall finnas aktiviteter som passar in i skoldagen.
Så ju fler som vill sprida denna information till skolor, lärare eller kanske rent av själva är lärare hjälper detta projekt en massa.
Under "kontakta" kan ni själva komma direkt till källan. Denna vecka är han bortrest, annars på bana./Vanessa

Puttar upp.

Puttar upp i hopp om förändringar inom synen på djur. För uppfostrar vi barnen i tidig ålder så lär de sig rätt saker. Hoppas att många här kan tänka sig att hjälpa till. Gå in på: www.rede.se
Tack på förhand. /Vanessa

Kanonbra! Ska informera de lärare jag känner genast!!!

Tack Anniii. Lärare som haft detta i skolplanen är supernöjda. Och att det dessutom är gratis för dem går det hela lättare för de slipper betala och fråga alla om det är ok att läga ut pengar på kursmaterialet. Hoppas fler kan hjälpa till. /Vanessa
#25 Ja det här tror jag starkt på. Att börja med barnen det är det allra bästa.
//Lena

Och så puttar tjatiga Vanessa upp detta igen. Som en påminnelse för vad vi kan göra på sikt med inställningen till djur, människor, natur och varandra :-). /Vanessa

Puttar upp igen, för det känns så viktigt att lära barn från krypåldern att värdera allt liv. /Vanessa
Hm… kanske jag kunde få material mailat till mig så skriver jag ut lite intro och skickar till rektorerna här i Strömstads låg-mellan och högstadieskolor? NAppar de så nappar de…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hej, Gunilla. Du går in på www.rede.se hemsida. Allt material är gratis för alla lärare och andra. Det är även skapat efter lärarplanen, så det blir inte ett sidospår för lärare/rektor. Så skriv ut och lämna gärna till dem. Det har varit mycket populärt bland de lärare som börjat med detta. /Vanessa
HAr mailat till grundskolans expedition och frågat om de är intresserade. Gett dem länken och sagt att jag gärna ställer upp gratis om jag kan vara til hjälp.JAg har jobbat som vikarie i låg-mellan och högstadiet förut.

Kanon! Tack Gunilla. Wow, vad glad jag blir. /Vanessa
Hur mycket har projektet kommit ut till skolorna? Borde ingår i läroplanen. Kan man inte påverka utbildningsministern?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det har inte kommit ut den vanliga vägen uppfrån, men nerifrån så att säga. Överallt i Sverige finns det djurskyddsfolk som går ut och påverkar skolornas rektorer och lärare. Vi tar det hela bit för bit.
En sak som varit väldigt uppskattad är att det inte kostar något. För alla vidareutbildning för lärare kostar. Men som skillnad kostar detta inte ett öre. Om Djurskyddet Sverige och Svenska Djurskyddsföreningen har tagit upp detta med utbildningsministern vet jag inte. Men det är rätt sannolikt att de kontaktat dem.
Så därför vill jag att fler och fler sprider ordet till skolor om denna väldigt viktiga gratisutbildningen som går från grunden och uppåt. /Vanessa
Nu återstår svaret från kommunen. Oavsett vad svaret blir från förlåt, de här döskallarna här, så ska jag publicera svaret här inne.

Puttar åter upp, för att ändra folks syn på djur. /Vanessa

Puttar åter upp med tanke på diskussion och som påminnelse samt tips till nyanlända :-). /Vanessa.
Som jag sa, så var det tyst som i graven från kommunen.

Det är enklast att direkt kontakta skolorna, lärarna och rektorerna. Kommunerna bryr sig inte som du vet. /Vanessa

Själv har jag nyss hittat infon om REDE-projektet och var på väg att starta en ny tråd. Men det var old news… 
Hur gick det då? Tände lärarna på idén?

Många lärare har tagit till sig det hela och arbetar för fullt efter det. Men det finns många kvar att frälsa, så gå gärna ut och berätta för de som kan påverka. /Vanessa
Usch ja… hade man bara haft råd att ta ledigt från jobbet hade jag gärna åkt runt på skolor landet runt och informerat!! Vilket drömjobb det hade varit!
Puttar upp!
//Lena

Det vore så bra om folk upplyste lärarna om detta så att de lär ut viktiga saker från barndomen som gör livet bättre för djur, natur och människor. Så jag hoppas att ni som har barn berättar för lärarna om detta, och ni som är lärare försöker börja med det hela. Allt är gjort enligt skolplanen så det blir inte ett sidosteg från den.
Sedan om andra vill upplysa skolor så vore det kanonbra. /Vanessa
#44 Ja det är viktigt att vi alla hjälpet till att sprida informationen om REDE-projektet. Det är en viktig byggsten för ett bättre och djurvänligare samhälle framöver.
//Lena