Ny akutkisse!
Efter att småttingarna från Henriksdal alla flyttat till egna hem så kändes det lite tomt här hemma, trots 2 egna kissar. Nellie är ju lekfull i överflöd och Champis vill ju bara leka en stund så glad i hågen kommer man in på katthemmet för att fråga om det finns någon kisse att "låna"
(väldigt praktiskt då man bestämt sig för att ha 2 kissar men samtidigt vill hjälpa).
Förra fredagen kom så Bella Vue från stockholms katthem hit. Tja hon var den som tagit över Mettes plats dvs sitta högt up i taket.
Här hemma har hon mest tillbringat tiden under sängen, förrutom några natt promenader stryckande längs vägen med låg rygg.
Men så i onsdags kväll hände något,plötsligt tar tjejen mod till sig och springer över golvet in i köket, tänk vad glad man kan bli.
Här hemma har hon ny hittat en ny favoritplats nämligen klätterställningens "sovpåse" som jag satt högt upp mot taket. Tja tjejen gillar onekligen höga höjder..
Hur som helst så tänkte jag att hon får hållas där uppe och sova in sig lite så får jag bygga om klätterträdet och flytta ner "sovpåsen" i veckan, förhoppningsvis följer hon med ner och ser att vi inte är så farliga.
Men så i natt så känner jag plötsligt en liten blött nos som sticker in under täcket och döm till min förvåning när jag upptäcker att det är Bella som kommer och snusar och undersöker mig.
Nu har hon åter intagit positionen i taket men vad gör det när hon varit så modig i natt efter bara en vecka..

Härligt framsteg.
Så söt kisse så.

åhh..vilken vacker kisse!
Härligt att läsa om framstegen!
ÅÅå vad kul!! Hurra!
Vilken sötis! Vad glad jag blir att det finns såna som du och evamojje, som tog hem Mette. Ni är så osjälviska och underbara!

vilken söt liten katt :) så mysigt att hon vågade sig fram så.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Vilken söööt kisse! Hon liknar min LillaMy som försvann på Hisingen i Göteborg.

Bella har börjat ta för sig lite smått här hemma. Hon är fortfarande rädd speciellt för 2 beningar men hon börjar nu sakteliga söka lite kontakt med mina kissar.
Imorse nr jag vaknade satt hon på golvet och studerade mig så fort jag rördemig så försvann hon dock*s läskigt.. Bestämde mig för att ligga helt still för att se om hon kom tillbaka och jodå det gjrode hon.
Tjejen gillar ju höga höjder och då jag har ett klätterträd som går ända upp i taket jag här är det ca 2.70 m så har det blivit hennes trygghet att ligga där uppe i "sovpåsen". Idag har jag dock flyttat ner den till en mer lämplig höjd för mig att jobba vidare med henne på. Håll nu tummrana att min plan håller och att hon flyttar med ner för ställningen.
Givetvis ska hon få lite tid på sig på lägre höjd att känna trygghet innan jag riktigt börjar närma mig henne. Idag brukar vi dock snacka lite när hon ligger tryggt på köksstolen under bordet. För att hon ska se detta som något positivt brukar jag även bjuda på lite godsaker. Tja inte för att hon vågar äta när jag sitter där men om jag går ut ett tag så är maten borta. Då jag håller koll på Nellie (matvraket) så antar jag att lilla Bella då har ätit.
Laserpekaren tycker hon är jätteskoj att leka med för då är ju tvåbeningen på behörigt avstånd. Häromdagen så tog hon även intitivet att "tassa" lite på nellie. Närmina kissar jagar varandra så tittar hon nyfiket på jag undrar hur länge hon kan motstå att delta i leken. 

vilken skönhet…. vad fint att du finns!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
vilken svart sötnos med så vackra ögon Maggan46
Va kul att du uppdaterar oss! Tänkte på er igår och hade tänkt fråga hur det år men hann inte.
Blir jätteglad att läsa att hon har det så bra och att hon börjar göra framsteg. Skicka henne en slängkyss från mig

Bellas utveckling går framåt med stormsteg hon är en modig liten tjej. Hennes trygga plats där vi jobbar framåt är under bordet där vågar hon numera både leka och smaka på godsaker.
En morgon när jag vaknade så låg hon även och sov ca 30 cm ifrån mig i sängen, vilken kisse. Klappa har jag inte riktigt vågta än lite rädd om fingrarna
jobbar vidare med vippan så länge så vi lär känna varandra lite bättre först.
Receptet till framgång har varit kattmynta jo det är skräpigt i köket av all mynta men klart värt det. Sedan ska man för allt i världen inte underskatta sina egna små änglar som hjälper till.
När Champis och Nellie busar här hemamtitar belal storögt på undrar hur länge hon kan mostå att delta i jakten.
Ikväll så lekta varje fall Bella och Nellie lite smått men än så länge på trygga stolen under bordet..

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kul att läsa! Smart att använda kattmynta! Har du prövat med "Kattgodis-mjölklinser med kattmynta"? Vår kille Lotus som är lite blyg blir som en annan katt när han får dessa.
Vad fin hon är på kortet…påminner mycket om min Maja som oxå är svart med svansstump.

Ny uppdatering om Bella!!
Visst hålle rmed dig att jag är lite feg som inte klappat på henne. Men du vet den som väntar på något gott
Sanningen är den att Bela är den räddaste lilla kisse som jag träffat på och jag kände att vi först måste bygga upp lite förtroende mellan oss. Den första veckan så gjorde hon utfall så fort jag gick förbiså biland gäller det att lägga band på sig.
Sist jag skrev så undrarde jag hur länge hon skulel stå emot de andra kissarnas bus och lek här hemma. Svaret blev en vecka. Nu jagas det och busas för fullt här hemma vilket har gett henne smeknamnet Bella Bus
.
Bella verkar vara en vecko katt. Varje vecka sker nya små framsteg men i hennes värld jätte stora kliv framåt. Det är härligt att se hennes utveckling framåt och igår när jag och Bella lekte då passade jag på att klappa lite på rumpen (tja där sitter ju inte tänderna )
.
Idag när jag somnade en stund på em så vaknade jag med Champis på bröstet och Nellie bredvid. Bredvid nellie låg dock Bella tät intill så härligt äntligen vågar hon börja ta för sig allt mer av livet. Hon tittade med späning när nellie och champis blev klappade och gick sedan själv mot handen för att lukta lite men sedan svek modet.
Ännu är klätterträdet och stolen under bordet den största tryggheten men sedan rundeln i trädet blev igentäppt så har tjejen börjat sova i soffanoch i fotändan av sängen och utfallen de existerar inte längre.
Bella ser ut att vara en lycklig och glad liten nyfiken missa som glatt deltar i leken med de andra.

Måste bara berätta!!!
Idag så tog jag stegen och klättrade upp till Bellas trygga hylla och besätmde mig nu ska jag klappa på henne.
Försiktigt (jo var rädd för ett utfall som skulle sluta med brutet ben då akutnmatte trillar ner från stegen) så börjar jag klappa henne på baken och sedan sakta fram mot huvet, och vad gör hon trycker sig emot jätte skönt ;-)
Så roligt nu gäller det bara att försöka få henne ner till mig så att jag slipper stegen

Åh, vad roligt att höra, du måste vara jätteglad. 
Jag vet att man kan bli så löjligt glad för det minsta lilla framsteg, som egentligen är ganska stora!
Underbart iaf!!!!!!!!!!
Superkul!! Vilken känsla det måste varit! Vad glad jag blir och enormt modigt gjort!

Så underbart att lilla tjejen börjar ta för sig…. En sån härlig känsla det måste vara att se hennes framsteg…..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Men åhhh..här går det framåt ser jag! Så underbart ..vet så väl hur det känns..man blir så otroligt lycklig på ett alldeles speciellt sätt..har ju själv en stödhemsmisse som gjort stora kliv framåt..o den känsla man får ..kan man inte förklara med ord..men ni förstår den ändå..
Åh tänk att det går framåt för lilla Bella. Vet hur det känns ända in i hjärtat.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Härligt att läsa om alla framstegen ocj jag förstår din lyckokänsla.Det är en speciell känsla att jobba med skygga katter och när framstegen kommer blir det "lyckorus".
När vi fick hem Angelica var hon en livrädd fräsande pälsboll som slog med tasarna mot oss tvåbenta. Däremot har det fungerat jättebra med alla våra katter och där har hon hittat sin trygghet. Vi har haft henne i 5 månader och det är inte samma katt nu. Hon är inte alls bekväm med att bli klappad och jag tar det oerhört lugnt med det. På alla andra sätt är hon som en familjekatt och hon är helt underbar.
Lycka till med Bella i fortsättningen
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Visst är de olika alla skyggisar en del blir tama på nolltid andra tar det längre tid för.
Frågaon är bara om alla kissar måste vara knä katter kan man inte som i Angelicas katt bara få vara den man är och leva livet lycklig med sina kompisar.
Önskar ibalnd att människor kunde tänka sig att köpa världens bästa kompis till sin egen kisse istället för att katten alltid måste vara si elelr så.
Tids nog så tar de flesta katter sig och blir mer och mer bekväm med oss människor.
I Bellas fall tycker jag att det har gått i raket fart hon har ju varit här i mindre än två månader och när hon kom ja då var det utfall men jag väntade in henne och har nu under en period känt att det var dax för nästa steg och det bästa av allt hon verkade ju gilla det inte alls tycka att det var så jätte farligt.
För hennes del att hitta ett varaktigt hem så är det mer elelr mindre nödvändigt. Dels för att människor vill ha klappbara kissar. Det hela gör det ju inte bättre av att hon är svart för tyvärr är det ju så att många inte vill ha en svart katt av någon anledning tyvärr. Är man dessutom utan svans ja då har man i vissafall ännu ett hinder för att hitta ett tryggt hem. MEdan andra människor inte alls bryr sig och är beredd att ta emot katten och jobba vidare samt ta den för den personlighet katten har trots färg och andra "bekymmer".
Önskar det fansn många fler av dessa människor.
Förstår precis vad du menar och jag tänker likadant men det är svårt att hitta dessa människor.
När jag blev intresserad av vår Mimmi som då fanns på Södertälje katthem så var det för att hon var sköldpadda. När vi besökte henne på katthemmet såg jag en vettskrämd fräsande pälsboll där också. Hon hade varit på katthemmet i 6 månader och ingen hade visat intresse för henne. Vi besökte henne flera gånger och satt i hennes bur och pratade med henne. Då fick jag också chansen att se hur hon reagerade när de kom besök på deras öppettider.
Det gjorde mig oerhört ont att se henne där visst blev hon omskött med mat ren låda och tak över huvudet men ändå inte rätt. Vi adopterade henne och hon fick vara i vardagsrummet och jag sov hos henne. De första kvällarna satt jag och kollade på tv handarbetade och löste korsord och pratade mycket med henne. Gissa om jag blev överlycklig när jag släckt för natten och Mimmi började leka för sig själv med en boll. Då fick jag bekräftelse på att vi gjort rätt och att Mimmi var nöjd det var allt jag behövde veta. Idag tar hon emot klappar och så är det också med vår lilla skyggis Mysan som blommar ut mer och mer men ingen av dem är knäkatt.
För mig räcker det med att få ha dessa ljuvliga varelser i mitt liv och ge varje katt det som just den uppskattar.

vad härlligt emjon att kissarna får vara de kissar de är och ta allt i sin takt. Härligt att det finns såna som du som vågar ta sig an dessa kissar och visa dem vägen till ett liv med oss människor
Att se belle leka och ha öronen framåt samtidgit som hon myser ja mitt hjärta fylls av glädje och varje gång jag ser på henne breds ett leende ut över mina läppar så underbar. 

Uppdatreing om min numera gosiga lilla skyggis.
Bella har under sina två månader hos mig gått från rädd katt med fräs och utfall till att sova på mitt bröst och njuta av kel och gos.
Idag var det då för första gången dax att klippa klorna på fröken. Tog enhandduk runt henne sen klippte vi samtliga klor lättare än på min egen tamkatt. Efteråt gick fröken ut till kompisarna och lade sig i sängen för att sova. Nu får vi hoppas att jag inte skrämt livet ur den lilla fröken sötnor.

Åh så härligt med Bella! Underbart när dom små kissarna gör framsteg. Det måste vara kanon för dig när hon har blivit så kelig
! Jättehärligt!!!!!
#29 Vilket bra jobb du gjort med Bella! Toppen att höra om hennes utveckling och nyttig läsning för dem som inte tror det går att få en skygg kisse att bli tam!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#29 Jag blir tårögd över en sådan lycka vilken otroligt snabb förvandling. Härligt för lilla Bella att få njuta av ett gosigt hemliv tillsammans med kompisar.
För varje skyggis som räddas och det fungerar betyder att en stor seger är vunnen.
Suveränt jobbat…finns säkert fler på kö hem till dig nu *skratt*

Det är en kvinna som lämnat intresse för Bella och ska komma och titta på henne imorgon.
Håll nu tummar och tassar för att de faller för varandra så att Bella får ett permanent hem, som hon så väl förtjänar lilla gumman.

Visst håller vi alla tummar och tassar vi har för att det ska gå vägen för Bella och intressenten
!!!

Underbar läsning 
Håller tummarna att de faller för varandra 
Självklart håller vi tummar och tassar här också.
Håller tummarna här oxå
JAg också!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Är så nyfiken
! Hur gick det för Bella, blev det kärlek vid första ögonkastet mellan henne och intressenten???
Hoppas det föll sig väl!!!

JO då altl gick bra. Intressenten som var en tjej i 40 års åldern och hennes son var här igår . Stackars Bella blev som vanligt lite skrajsen när det kommer nya människor men de var överaskad att hon inte gömde sig ochatt jag kunde klappa på henne.
De var här en stund och sonens ögon de bara glittrade för lilla bella och när han klappade henne, jo han fick det efter en stund, så lade hon sig bara och blundade och njöt så härligt att se. Naturligtvis föll se som en fura för vackra Bella och hon är nu tingad.
De kommer och besöker henen på söndag igen och sedan så återstår 2 besök till tills de får hem henne.
Imorse när jag vaknade kom dock bella upp i sängen och myste och lade sig på mig för att bli kliad. Vilken resa hon gjort denna underbara lilla fröken, helt lätt blir det inte att lämna henne trots att hon får ett bra hem med 2 katt kompisar.
Men nya akutisar väntar säkerligen på att få komma och möjligheten att hjälpa ännu en kisse överväger dock det hela. Men resan med Bella kommer jag alltid att minnas, vilken tjej!!!

Gud så underbart att det gick vägen och att det var ömsesidigt! Förstår att det blir svårt att lämna bort henne!
Du har gjort ett kanonjobb med henne, all heder till dig och självklart även till Bella
!!!
Och som du så rätt påtalar, det kommer nya akutkissar!

Jag älskar solskenshistorier

Bella har idag åkt hem till sitt nya hem. När jag körde därifrån så ringde de nya ägarna min första tanke var oops vad har hänt nu.
Men hon ville bara berätta att Bella och deras Frida låg tillsammans nu, åh vad underbart det kändes.
Bella är katten som jag alltid kommer att bära varmt i mitt hjärta, den skygga och mkt rädda missan som på så kort tid fick förtroende för oss människor och lärde sig njuta i fula drag av att äntligen ha fått komma in i värmen och fått ett riktigt hem. Alla akutisar finns naturligtvis med mig men Bella hon har tagit en alldeles speciell plats i mitt hjärta.
Tack Sthlms katthem för att jag fick äran att ha Bella hemma hos mig en stund

Måste bara berätta..
Bellas nya matte ringde igår och berättade att Bella numera kommr fram och puffar och tigger klapp och gos samt att hon ibland kryper upp i knä.
Visst är det underbart och härlgit. Där fick alla som tror att utefödda katter inte kan bli tama , social och gosiga. Min fina lilla vän har visat på motsatsen så många gånger.
Önskar bara att de som tycker att hemlösingar och skyggisar inte förtjänar en chans läser Bellas historia.

Och nu får du väl starta en ny tråd om Bellas syster Ilma som du precis släpat hem.
Vi får hoppas att det går lika bra med med lilla Ilma och att hon snart skuttar runt och njuter av livet.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Vilken liten sötnos,,