Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 1725 ggr
Jenya
0

Vet besök igår :) Darling och Teddy

Igår Var jag hos vetrinären och steriliserade Darling och Kastrerade Teddy :) det blev även öronmärkta och vaccinerade och skabb behandlade :) Allt har gått fin fint. det var pigga när jag hämtade ut dem. :) och Darling sjöng lite för oss i bilen på vägen hem :)

Det var så kul när farmor kom och hämtade darling hos oss sen. hon blir en helt annan person när hon pratar med misen. och när hon berättar hur Darling brukar busa där hemma och sova ovanför hennes huvud när hon vilar middag. Hon blev jätte glad när vi skickade med henne en "lek matta" till darling. -får vi den sade? men men ska inte jenny ha den. Tack så hemsk mycket! så packade hon glatt ner den i bilen. en matta som är super att klösa på som vi bundit fast olika leksaker på i gummisnöre så dom inte ska försvinna :)

Och igår klippte jag klorna på lille teddy, han hade kliat så han blödde i örat stackarn, säkert irriterat i öronen nu när dom sköljde honom och tattuerade han. Men han är en sån pys, igår stack jag in handen i buren och kliade honom under hakan och han bara myste. Inatt har han varit ute ch härjat i köket, hoppat på bordet, och ätit! :) jag blev så glad när jag såg att han äter. Jag satte till och med upp min digital kamera och filmade lite för att se hur han betedde sej när han var ensam. och han tvättar sej och vilar så gott :)

Hawknestgrove
0

Åh, så bra… Men Darling hade ju ingen skabb? Hon blev väl kastrerad och inte bara steriliserad?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jenya
0

Kasterar gör man väl med hanar? Steriliserar med honor?

"Även honkatter kastreras eftersom man opereras bort äggstockarna, även om man vanligen kallar detta sterilisering. Kastrerade katter blir lugnare, jämnare i humöret och mer tillgivna och lekfulla. För honkatter gäller också att man undviker risken för juvertumör och livmoderinflammation."

Jo hon måste haft skabb annars skulle dom väl inte gett henne sådant medel? det står på kvittot att hon blivit behandlad med stronghold i alla fall.

Jenna-Gun
0

Det brukar vara kastrering för både han-honkatter numera.

Skönt att det gått bra .

Jenna

Hawknestgrove
0

Ja, hon var ju helt fin i öronen för 6 veckor sedan. Men skönt att hon är säkrad mot kattungar i allafall.

Jag fattar inte, varför man envisas med att kalla honkattskastrering för sterilisering. Det är ju ett helt annat ingrepp. Då skär man ju bara av äggledarna och katten behåller sin könsdrift och löper ändå.

Faxlin
0

Många veterinärer lever kvar i att kalla det sterilisering tyvärr. Fast det är som du säger Gunilla två helt olika ingrepp.
Men i dagens läge görs det inte steriliseringar mer än i speciella fall som jag fattat det, och då kallas det inte sterilisering längre utan vasektomering, även om det är en manlig kastrering. Mycket ändrar sig efter folkmun tyvärr.

Skönt att allt är bra med missarna. Och att de kollar öronskabb samtidgt. Sådant kan katter gå med länge utan att det märks. Men nu är de behandlade och fria  fråndet. Var noga med att tvätta deras sovprylar bara så de slipper få tillbaka elendet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Och ett tips, som jag fick, när det gäller öronskabb, var extra noga med svanstippen! Låter dumt, men när man tittar på en sovande kisse, så fattar man varför….. Många gånger sover de just med svanstippen i anslutning till örat….

Jenna-Gun
0

Tror det är gamla benämningar som sitter i.

Jenna

Faxlin
0

Exakt, men stronghold är klurig, den tar och sprider sig i kroppen på katten så allt dör. Så med svanstippen är det lungt då de använt stronghold. Det dödar skabben även där :-)

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Mmmmmm Åsa, just det! Det var förr, när man använde Sulfiram, då fick man kludda lite på svansen också!

Faxlin
0

haha, kludda lite på svansen också. ;-)
Stckars misse som vill tvätta svansen sedan.

Audiatur et altera pars

Jenna-Gun
0
kattassen
0

#4 Ja det är egentligen ett annat ingrepp man kallar sterilisering. Numera tror jag inte någon veterinär gör bara det "lilla" ingreppet utan man tar bort "hela paketet" så att säga.

Kastrering är nog det ord som bäst förklarar vad det hela går ut på både för hanar och honor.

Men vi förstår Jenya helt vad som menas!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jenna-Gun
0

Ja det är klart det gör vi.

Ville bara få alla ttt förstå skillnaden.

Ofta när folk steriliserar katten .Så ångrar de sej sedan och då får bet operera kissen en gång till. Därför görs det bara kastreringar i dag.

Jenna som frågat vet

Hawknestgrove
0

Nä, hoppas det. För jag fattar egentligen inte, vad man skall göra ett sånt ingrepp för. Människan är ju det enda djur, bortsett från möjligtvis delfinen, som har "kul" av sin parningsakt och könsdrift

Jenya
0

Oja ja massa saker som jag inte visste! Tack för tipset om svanstippen! det ska memoriseras! hade aldrig tänkt på det faktiskt.

Ja det är ju lite dumt att dom fumlar runt med benämningarna på det olika ingreppen, det kan ju inte ta ordet stirelisera som betydde klippa äggstockarna och sen göra att det menas att ta bort hela paketet eller likannde, då får de ju komma på ett nytt namn så man vet vad som menas. tänk om man vill ta bort hela paketet så klipper de bara äggstockarna för att det blivit missförstånd.

kattassen
0

#15 Ja det är väl därför man bör använda rätt termer så att man får rätt ingrepp gjort.Flört Skönt att det är gjort nu i alla fall.

Hawknestgrove
0

Precis! Off topic, jag valde självmant, då jag itne är barnkär, att sterilisera mig när jag var 30. Men hemska tanke, om de hade tagit bort  hela innanmätet! Då hade jag ju inte kunnat äta kakan och ändå ha den kvar, hahahaha!

Nä, det där med svansen, var något som jag tyckte lät helt kokolirum först. Men när jag såg ut som en fågelholk, när veten sa det, så sa han till mig, kolla du hur din katt ser ut när den sover. OCh var väldigt noga med tassarna också. För de kliar sig både med fram och baktassar.

Då blev jag tyst……

Jenya
0
Jenna-Gun
0

Jag steriliserade mej oxå när jag var 30 år, pga arvsanlag.

Ja usch om de gjort en kastrering på mej fy.

Jenna

Hawknestgrove
0

JA, min före detta underbara svärmor blev tvungen att ta väck alltihopa. Så hon fick äta hormoner hela sitt återstående fertila liv.

solweig
0

jag har tagit bort allt. har inte märkt någon skillnad. det är väl olika på varje person. den här tråden blev en riktig tjejsnack.

Hawknestgrove
0

JA, mitt fel. Förlåt……Om det är något jag är duktig på, så är det att fladdra ut i periferin…….

Ciiviic
0

Woohoo skönt att höra Jenya : ) ……

På tal om barn, jag ska ha massssssssssssor .. tänk er massa små Ciiviic springa runt : ) M;yyyyys

solweig
0

det gör inget. det är bara kul.

solweig
0

mitt inlägg var för, gunilla. tycker det är kul att få sväva ut i bland. gör så själv ibland.

Faxlin
0

#14: Fast på illrar kan jag säga att det är otroligt bra att man kan vasektomera hanar (sterilisera dem alltså) De har då lusten kvar med allt skit det innebär, men de kan således plocka honor ur brunst utan att göra dem gravida. Och således så minskar risken för att de får anemi.

Så går jag ännu mer off topic här

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Hah, jag fattade det…. Hur mår lilla Darlingflickan i dag då? Bakis som attan, kan jag tänka mig?

kattassen
0

Nu återgår vi till kissarna istället Flört

Hawknestgrove
0

Det var det jag frågade….

Ciiviic
0

När jag pratat med Jenya så sa hon att Darling mådde bra : ) .

Ska bara kolla vart tusan bilden hamnade någonstans..          SÅ kommer de en bild på gumman : )

Jenna-Gun
0

Ja förlåt att jag okuperade tråden.

Hur mår Darling och Teddy i dag.

Jenna:)

Ciiviic
0

Darling mår som en prinsessa som vanligt..

ååh Teddy som en prins som han ska : )

Ciiviic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilden : ) … Smart man är : ) ..

En kastrerad pigg och glad Darling : )

Jenna-Gun
0

Härligt att hon inte behöver tratt. Det var vi tvugna att ha på våra honor.

Hawknestgrove
0

Så fin lilla gumman är! Underbart att få se att den lilla inte får ungar. Så nu får jag jobba på Per så han verkligen tar tag i detta här själv!

Ciiviic
0

Yees…

Gunilla - du kan säga till Per att allt gått jätte bra och hon mår som vilken annan prinsessa som helst.. :) Dvs hur bra som helst..

Puma77
0

Asså hon är ju bara så otroligt fin den lilla gumman.

//Pia

Faxlin
0

Vad stilig hon är. Fast kallt om lilla mgen nu. Tur hon ligger inne i värmen och gosar med farmor :-)

Audiatur et altera pars

Ciiviic
0

Japp : ) … farmor tar hand om henne : ) ..

Hawknestgrove
0

Ja, han hör väl av sig snart, hoppas jag. Tyvärr, så har han ingen dator. HAn tycker fax är så bra……

Ciiviic
0

fax. oj… Aaah.. men hoppas han blir nöjd iallafall

Hawknestgrove
0

Ja, plus att han vet, att han får mig som ovän, om han inte kastrerar mamman. HAn fick dock tvåhundra av mig för Darling

Ciiviic
0

Men…….. Du ville väl inte bli osams med han ? .. 

aaah.. låt oss hoppas han kastrera henne…

Hawknestgrove
0

Tar jag inte fem öre för egentligen, om han inte gör det. Visserligen, så kämpar vi tillsammans mot flygplatsen, men då får han snacka med Janne i stället.

HAr sagt åt honom, när jag lämnade pengarna för Darling, att här har du grundplåt till kastrering. Ta det så fort du kommit hem fårn kanarieöarna. Påminde honom i måndags, då han ringde, att han skulle ringa veten, så vi kunde åka ner. Sa till honom, att jag kör och har transportbur, så ge mig bara katt och pengar, så åker jag.

MEr kan jag inte göra. HAn har det inte så dåligt ekonomiskt, men det är den där berömda tummen som skall ur……

Ciiviic
0

aaaha.. men hoppas han förstår allvaret..

Hawknestgrove
0

Hm…… Han är en MYCKET knepig person. Snäll javisst, med som sagt, det är korna med, man får mjölk av dem. Men man tar ju inte in dem i huset för det….Men blir det inte av, då tänker jag slänga på luren, så fort han ringer, man gör sig inte ovän med mig på det viset, det ska han ha klart för sig.Så då kan han titta sig i månen efter hjälp på annat vis.

Ciiviic
0

Mm…. Vissa människor är bongstyrda…

Bryr han sig ens om katten ?

emjon
0

Daling ser ju för go ut lilla tösen och vad bra att hon nu är kastrerad men attans vilket långt snitt. Det ser ut att vara 3 ggr så långt som det våra flickor hade efter sina kastreringar.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

Oh ja, han bryr sig jättemycket! Köper toppenkäk till henne, inget konsums lågpriskäk här inte, nä, RC ska det vara och Everclean i lådan….Som jag sa, han är väldigt speciell…. Så långt snitt hade jag på mina också. Hoppas nu bara, att hon är snäll och låter såret vara.

Ciiviic
0

#48 - nja så farligt långt är det inte.. mina har också haft så där..

#49 - aaha okej.. men ibland handlar det inte bar om mat och kattsand.. det handlar om hälsa och framtid. åhh kärlek.         Ja annars får hon en tratt på huvudet.

Hawknestgrove
0

Ja, han är väldigt go med henne. Så det kan man inte ta ifrån honom. Det är just den där biten med kastreringen som fattas….

Ciiviic
0

Aaah .. men då äre bara åh banka in de : )

Ciiviic
0

ja fast ibland kan folk av gammal skola vara svåra att lära, men det betyder ju inte att de bryr sej mindre om katten klart bara att dom har blivit upplärad på annat sätt… om jag tänker efter lite ;)

Jenya
0

Ja precis det är ju inte deras fel hur dom har blivit uppväxta, det är bara att förklara om och om igen tills dom förstår. på samma sätt som dom har lärt sej det dom vet idag. Men som du säger gunilla även om han kanske inte förstår vilkten av kastrering så betyder det ju inte att han inte bryr sej om missen. hon är ju välmående och får kärlek värme och mat som tyder på att hon är väl omhändetagen. Du kommer nog få honom att förstå :)

Erika91
0

Vad bra att det gick så bra för Teddy och Darling :)
Hon är ju ursöt lilla Darling :)

Vår djursjukvårdslärare (som är utbildad djursjukvårdare och jobbats som det i år), sa också sterilisera på lektionen, och då fråga jag om de inte kastrerade honorna, och jo det gjorde dem, men dem sa sterilisera eftersom de inte orkade förklara för alla att man kastrerar katterna nu för tiden, för dem trodde att det hette sterilisera. När dem förklarat det ett antal gånger för ägare så sa hon sterilisera eftersom hon inte orka försklara för varje ägare…

Ledin
0

tycker det ser läskit ut med såren dom får :S Men hon är ju supersöt det måste ju sägas ett par gg :D

Lena
0

Vad bra att allt är klart nu med kastreringen och allt. Hon har varit riktigt duktig nu Darling! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja jag är så glad, må ni tro, allihopa!

Faxlin
0

Vad bra att allt löst sig så bra med Darling. Det glädjer mig mycket. Och att alla verkar glada glädjer mig än mer.

Kram på er alla och Jenya, be farmor krama Darling från mig. Hon är otroligt snygg.

Audiatur et altera pars