Hjälp..varför bråkar de igen??
Mina katter har börjat bråka igen…. efter att inte ha gjort det på flera månader….
Det började i helgen och blir bara värre och värre…. vad kan har hänt?
Vad ska jag göra?
Har du gjort några förändringar i hemmet.
Är de kastrerade alla.
Detta med rangordningen ändras lite då och då. Åtminstone här hemma testar de yngre om det går att få en högre rang
Jenna
Historia
För två år sedan tog vi in Morriz, en liten hittekatt på ca 6 månader som strök runt på vår innegård mitt inne i stan.
Morriz och min andra katt tyckte inte alls om varandra och de bråkade mycket hela tiden…. sedan lugnade det väl ner sig till en OK nivå…de ville iaf inte döda varandra längre.
Vi hittade så småningom ett nytt hem till Morriz där hann hon bo i drygt halvår innan den nya matten och hussen sa att de skulle flytta och inte kunde ta med sig henne. Så då tog vi hem henne igen (detta var i Januari)
Det gick över förväntan bra när de träffades igen och de lät varandra mest vara och bråkade bara ibland…..
Men nu har de börjat bråka igen (och jag menar verkligen BRÅKA…de gör varandra illa) och jag vet inte vad vi ska göra.
Det var ju meningen från början att hitta ett nytt hem till Morriz men nu när hon kom till oss igen sa vi att vi skulel försöka ha henne kvar eftersom det ändå va OK mellan katterna….
Men nu… kanske måste vi hitta ett nytt hem åt lilla Morriz?? *snyft*
Vet inte vad jag ska göra…vill ju inte mista henne…hon är världens mysigaste och har gjort sånna framsteg sen hon kom till oss…
Skickar med en bild på min älskling..
Jenna_gun: Båda är kastrerade sedan länge…
..det känns inte som att det handlar om rang heller… de verkar bara "sura" på varandra…
Det har alltid varit den stora hankatten som varit högst i rang…han är äldre och dubbelt så stor.. men det kanske inte har med det att göra?
Tror även, att det har med årstiden att göra. Även om de är kastrerade, så spritter det nog till lite grann ändå. Det finns ju ett medel, förutom Felifriend och Feliway, som du kan få på recept och som jag tror, Miranda tipsade om här inne. Clomicalm heter det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hmm…när jag söker på Clomicalm så hittar jag bar aatt det är för deprimerade hundar och för katter osm kissar inne?….
Vet du vart hon skrev om det?

Hade också tankar på feeliway..om det kan få missarna lite lugnare..han är så fin Morris..förstår att det känns motigt för dej att behöva låta honom flytta..man känner sig så maktlös när katter bråkar på detta vis..
Önskar verkligen att dom snart kan lägga ner stridsyxan för gott!
#6..hehe… Morriz e faktiskt en liten tjej (framkommer inte så lätt på namnet jag vet..men passande på henne)
Jag har redan Feliway i väggen..verkar inte funka…
Jag det känns verkligen hemskt…vet inte vad eller hur jag ska göra…. Om hon ska få ett nytt hem så måste det verkligen vara för evigt nu… min lilla älskling… hon har inte haft en lätt uppväxt.. vill bar att hon ska få komma till ro i ett livslångt hem nu..
Vart ska jag leta efter hem om det inte blir bättre? Känns jobbigt att behöva lägga ut en annons på blocket också..tycker det finns så många oseriösa människor där… men samtidigt MÅSTE hon få ett hem om det fortsätter såhär..
Nä, men använd sökfunktionen här.
Ja det kan vara som Gunilla säjer årstiden. Är båda tjejer
Ja, jag märker också lite mer aktivitet på mina tre, nu när ljuset och värmen kommer tillbaka. TOM Esther har varit i rastgården två gånger!

Hur gammal är Morriz nu?
Mina är tossig för jämnan , men mera nu på våren
Jag har använt clomicalm till min ena katt när dom slogs som värst. Det hjälpte. Det gäller bara att bryta en vana som dom har fått. Hon använde tabletterna ungefär en månad. Nu slåss dom inte lika mycket bara när hon blir rädd. Men prata med veterinären.
Se där! Nu fick vi bra besked!

#7 men tänk så tossigt det kan bli…en ståtlig dam vill ju inte bli kallad för kille heller! *översänder en blöt nospuff som plåster på såren*!;-) Så du har redan testat feelaway…och det inte hjälper….usch så besvärligt för er alla..ser att någon ovan här tipsade om ett annat medel som inte jag känner till..kanske värt att prova om du inte redan gjort det.
Vi fortsätter att hålla tummarna!
Tack så mycket för alla råd…ska ringa vetrinären imorgon för att se vad de säger…
#10 Morriz är en hona och Kizzen (Findus) en hane..
#11 Hon är 2 år och Kizzen är 3.