Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 445 ggr
[sofia-85]
0

Hjälp med tips... fort...!

Ni vet min stödis mamma Cissi som fick lilla bebisen…

Hon är så taskig mot den lilla bebisen! Biter den och lägger den på ställen hon inte är. Bär bort den precis som att hon inte vill ha den. Bebisen har inte ätit vad jag vet nu på hela morgonen. När jag kommer in till dom så skriker Cissi hela tiden. Kan hon redan löpa igen??

Vad ska ja göra? Vill ju inte att bebisen ska bli skadad. Hon sparkar den och lägger sig på den hela tiden och bryr sig inte när den skriker

Solstickan
0

putt putt putt….någon som kan hjälpa???

Puma77
0

Du kan inte höra med Naquita, hon har ju bra erfarenhet med smått.

//Pia

[sofia-85]
0

Jag tänkte hon kanske svarar här… men ja pm:ar henne istället!

Puma77
0

Tror det är bäst. Ifall att.

//Pia

martdat
0

Låter som hur Missy Matboll var mot sin offta, jag fick ligga och klappa henne i bland och försöka hålla henne lungn så att bäbis kunde äta, matboll  bar iväg bäbis och kastade henne lite varstanns ibland och sen bara gick iväg,, men cissi låter kanske ännu värre..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Naquita
0

Det blir lätt såhär när en katt bott i otrygga förhållanden och haft många och täta kullar, hon är säkert helt slutkörd och tycker mest ungen är jobbig och ivägen. Försök sitta bredvid Cissi när hon är hos kattungen, visa att hos dig är en trygg plats, att du är trygg och lugn och inte kommer göra något! Hon kanske har ont? Har magen gått tillbaka helt så det inte trots allt finns fler ungar däri som gör henne orolig?

Fortsätter hon trots allt så sätt in en feliway i vägguttaget som lugnar henne och balanserar, sedan får du ev. börja stödmata den lilla lite. väg henne/honom varje morgon för att se om han går upp i vikt. går han stadigt upp eller står still vet du att det inte är någon fara, då låter hon honom dia iaf.

Att hon bär iväg den är ett tecken på att hon inte tycker ungen är säker på den plats den låg innan. Har du fler katter hemma, och kan Cissi se eller höra dessa? Hur är det i rummet hon är i, har hon flera bolådor att välja mellan?

Det behöver inte vara lika farligt som det ser ut, Cissi är en van mamma och vet säkert vad hon gör.

Jenna-Gun
0

Har hört att man kan ställa bolådan i en graderob och ha dörren lite på glänt. Där det är mörkt, tyst och mamman har full koll på vad som kommer och går.

Naquita
0

#7 det går utmärkt, men alla har inte sådana garderober. Sedan är risken att någon råkar stänga den när man inte är hemma. katter akn vara duktiga på att stänga och öppna saker=/

[sofia-85]
0

Jag hon är nere på ett rum. Jag har stängt där så hon får lugn och ro. Alltså hon bär iväg kattungen lägger den mitt på golvet och går sen in i lådan och lägger sig. Tycker ungen verkar svag. Ska ja köpa sån mat på zoo affären då? Mjölkersättning?

När ja försöker sitta och klappa blir hon jätte stressad och spinger runt och skriker. Kan det vara löp redan? Hon älskar verkligen att bli klappad. Tycker så synd om den lilla bara. Hon är så underbar. Ligger i mitt knä och sover när ja håller henne.

martdat
0

Matboll ville vara med mig i stället för sin bäbis så jag lät henne faktiskt ha bäbis i min säng, då fick hon mer ro att amma, men det är ju inte säkert cissi tänker likadant,,,, att den var ensam mycket försökte jag kompensera med en nallehäst som hon kunde kura ihop sig hoss,

Puma77
0

Apoteket har väl mjölkersättning också. Undrar om jag inte såg det hos min vetrinär sist också.

//Pia

[sofia-85]
0

Tror inte hon skulle känna sig så trygg där med en hund också :)

Dom har det lugnast nere. Pollita och bebisarna har det jätte bra. Dom e så söta nu. Öppna ögonen helt :)

vickan1976
0

Ersättning är nog inte dumt. Om bebisen inte får i sig mat snart så kanske den inte klarar sig. Jag har köpt från zoo tidigare och då fick man med en nappflaska, på apoteket får du köpa till en flaska. Lycka till!

Hawknestgrove
0

Oj….. Verkar som om du får nappa upp den lille, tycker jag. MAmma verkar ju inte vilja ha den. För det finns ingen, som vill ta sig an en liten till? Den andra kattmamman? För det här verkar inte bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[sofia-85]
0

Jag har ju den andra mamman Politta men vet inte om jag vågar. Ringde min veterinär och dom sa att skriket nog beror på löp igen. Så en kastrering skulle behövas. Men inte nu när bebben e så liten.

I värsta fall kan ja försöka prensenter cissis bebis för Pollita? Är inte så bra på detta…

Hawknestgrove
0

Sofia, det är nog det säkraste. För kattungens skull. HAr för mig, att någon här inne pratade o hur man får bebisar att accepteras av främmande mamma, kommer inte ihåg  exakt med vad. På smågrisar, så tar man ju och stryker en trasa med dieselolja över alla ungarna på ryggen, så luktar alla likadant och då blir de nya accepterade av amman.

Silvestris
0

Detta är inte ovanligt hos katter som bara får en kattunge. En kattunge är inte värt besväret… krasst sett. Bättre för honan (ur en evolutionär synvinkel) att kassera denna unge och komma i löp så att hon kan få en större kull som ökar chanserna för hennes gener att föras vidare. När en hona inte bedömer platsen som säker brukar hon flytta på ungen och stanna hos ungen. När hon flyttar ungen och bara lämnar den vill hon helt enkelt inte ha med ungen att göra. Ibland är det något fel på kattungen och mamman känner av det, ibland kan det handla om en "förlossningspsykos" (det är väl inte bevisat att det existerar hos katt än) men det kan även vara naturliga instinkter som får honan att agera på det sätt som får henne i löp fortast möjligt.

Har du tur lugnar hon ner sig och accepterar ungen, men tills dess får du agera mamma. Nappa kattungen, stimulera kissning/bajsning och se till att kattungen har en varm och trygg låda. Finns det en amma är det bästa lösningen, för att få en amma att acceptera en ny kattunge kan man smeta in kattungen med något gott så att hon börjar slicka på den (smör, messmör, tonfisk… vad som helst). När hon väl börjat slicka på kattungen sätter hon sin egen doft på kattungen och då blir det lättare för henne att acceptera den.

Elisabet-E
0

Jag har haft en ensam kattunge och den fick jag ta hand om helt själv för morsan gav blanka f*n i den. Precis som #17 skriver här ovan är detta något vilda kattdjur gör. Det är ingen idé att föda upp en avkomma utan de låter den dö och skaffar sig en ny kull. Låter hemskt men naturen är grym.

Hur som haver, jag handmatade min tjej med KMR mjölkersättning (finns att köpa hos veterinärer) och det är i mitt tycke bästa ersättningen. När kattungen är 4-5 veckor kan man försiktigt börja gå över på fast föda.

Den där lilla ensamma kattungen jag födde upp är idag en snart 7-årig smällfet blåsköldpaddsperser :-)

Kat08ja
0

Vad konstigt att du skriver om detta just idag. Jag hade tänkt att ställa nästan samma frågaFörvånad Igår kväll hörde jag att en unge pep i rummet så jag gick in där och hittade ungen ensam på en matta. Mamman låg i bolådan med de övriga 4 ungarna. Jag la ungen hos henne och klappade alla. Inatt vaknade jag för att någon pep. Så jag tände lampan och då låg samma unge ensam på mattan? Jag väntade och väntade, men mamman brydde sig inte om ljudet. Jag la ungen i bolådan och det gick bra. Jag håller lite extra koll nu så jag ser att han går upp i vikt.

Hawknestgrove
0

Hoppas det löser sig och att du kan lägga ungen till de övriga. Bäst både för dig och kattungen,.

[sofia-85]
0

Gud va svårt detta känns vill inte göra fel… Ja har suttit nere en stund nu fick typ hålla Cissi  men bebisen fick i alla fall i sig mat. Vill inte att något händer den lilla ju..Gråter

Försöka med smör då kanske… ja måste boka td till Cissi då hos veterinären så stackarna slipper löpa mer… Hon skriker ju som en galning. Vi kunde nästan inte sova inatt.

Hawknestgrove
0

JA, sofia, så kan du inte ha det, stackars dig faktiskt. HAr du inga ppiller, så du kan stoppa löpet om det är så att du får den andra mamman att acceptera ungen?

[sofia-85]
0

Har inga kvar här. De sista gick till lilla Bella..! Ja får kolla om det går idag och så ringer ja vet direkt imorn.

martdat
0

Jag hade provar att lägga den hoss de andra ungarna, de kan gå bra, cissi o den mamman kanske kan hjälpas åt sen så får lilla cissi vara mamma när hon kan,

när jag var barn och bodde på landet hm, innan jag visste vad jag vet i dag,, så hade jag två honor med varsin kull, de samsades om ungarna och turades om,

Hawknestgrove
0

Då hoppas vi, att du kan få Pollita att ta till sig den lilla och så får du anledning att ta dig upp till mig snabbt, haha! HAr piller här hemma i legio…..

SofiaJ
0

Om hon löper så är nog det bästa att ge p-piller för att avbryta det. Då kanske hon accepterar kattungen igen.

Hawknestgrove
0

Shit, stackars Sofia, vi bor 10 mil från varandra. Hon ska ändå komma till mig i veckan och hämta klösträd….

[sofia-85]
0

Jag får åka nu i dagarna då Gunilla… Suck att det skulle bli så här. Har suttit nere i en timme nu. Bebis har fått i sig lite mat. Men inte för att Cissi vill det:(

Jag ska ringa vet imorn morgon och be om råd

Hawknestgrove
0

HAr du inte provat med adoptivmamma?

Sidentass
0

samma tanken slog mej som Gunilla har här ovan..om det helt enkelt visar sig att det inte går kanske en fostermamma vore lösningen, kan det vara så att mamman har ont någonstans..vore kanske ide att ta henne till vet för undersökning och berätta om hennes beteende…när jag handmatade kattungar köpte jag mjölkersättning på apoteket,i värsta fall måste man nog hjälpa till lite på traven där…hoppas att det ordnar sig till det bästa..

MariannE11
0

hur har det gått för er?… eller rättare sagt kattungarna?….

i somras var jag lite orolig för ena kattmamman var extra hårdhänt ibland…. hon gav mat men kunde bita dom rätt hårt…..håller tummarna att det lugnat sej…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Alexej
0

Det som Silvestris skrev om att stimulera kissning/bajsning är nog viktigt. Läste en artikel om kattungedödlighet:

**"Dåliga modersegenskaper
**Om man obducerar en kattunge som dött till följd av bristande omvårdnad från modern finner man en tom magsäck och en full urinblåsa. Det visar att kattungen inte fått någon mat och att mamman inte har stimulerat urinering. För att undvika att kattungar dör av svält bör man väga dem dagligen. En kattunge ökar normalt sin vikt med cirka tio till femton gram per dag. Om en kattunge inte går upp i vikt bör man se till att den får i sig näring. I första hand lägger man den intill mamman och försöker få den att dia. Om inte det går får man föda upp den med mjölkersättning eller hos enn annan, digivande honkatt.
Bakgrunden till dåliga modersegenskaper är psykisk, iblnad orsakad av stress efter kejsarsnitt eller efter en svår förlossning. Lugnande medel eller p-piller kan vara effektivt hos enstaka katter som på grund av oro och stress vägrar sköta om sina ungar. Sådan medicinsk behandling bör man bara ta till i undantagsfall.
Modersegenskaper är ärftliga, varför en honkatt som inte tar hand om sina kattungar ska tas ur avel. Det kan ibland vara svårt att skilja på dålig omvårdnad av ifrån början friska kattungar och dålig omvårdnad på grund av att kattungen är onormalt svag, vilket är en normal och naturlig reaktion. Man får inte heller glömma att sjukdom hos modern kan vara en orsak till att hon inte orkar ta hand om ungarna."

http://www.chamuels.com/kattungedodlighet.htm

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

Har du lagt ungen till den andra mamman nu?

Kat08ja
0

Hur går det med bebisen och mamman?

MariannE11
0

det jag fick göra med en kull kattungar (som skulle fått fostersyskon om det gått vägen o som sen inte heller fick mat av mammorna) var att tvångshålla mammorna o låta ungarna dia tills motståndet försvann… den tama mamman gik bra att hålla medans den andra fick ligga i bur med ungarna…. men jag kan lova att jag var helnervös speciellt för burförsöket om mamman skulle bli vansinnig och anfalla bebbarna… men det gick bra…

hoppas det löst sej med kissemissarna?…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/