Varför så tjock ibland?
Nu ligger Bertil på en tröja på mitt golv och har det ganska trevligt, men när jag tittar på hans mage så får jag panik.
Den är gigantisk. Bara magen, han har inte så mycket fett, utan det är magen. Likadant med hans bror Kurt ibland. varför är det så?
Är det så på alla katter, att de är väldigt tjocka ena dagen och platta 2 dagar senare, eller är det något fel?
/ Hennum
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Han har väl ätit kanke? Om han inte störs av det så är det nog ingen fara… Jag har aldrig noterat något på gänget här, men Ulla är så fet så en liten matfluktuation märks nog inte…
Fiser de…?
Kanske har han inte varit på toa på nån dag och dessutom ätit, När maten förbränd och toabesöken uträttade slimmar ju vem som helst ut *L*
Annars är tjock mage ett tecken på mask. Mina äter just nu många möss och fåglar och fick mask två gånger inom kort tid. Annars brukar ju kastrerade herrar lätt bli tjocka…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Svårt att säga så här över internet vad det kan bero på. Mask kan vara en orsak men då brukar det inte variera från ena dagen till den andra. Gaser kan det också vara, då varierar det mera. Om en katt har mycket gaser brukar det bero på fodret. Det går i regel över om man ger dem ett foder av bättre kvalitet.
Sedan finns det olika sjukdomar som kan göra att magen sväller upp. FIP t.ex. Men då är katten svårt sjuk och allmänpåverkad.
För att kontrollera om en katt är överviktig känner man igenom katten ordentlig på sidorna. På en katt utan övervikt ska man kunna känna revbenen utan problem. Om det börjar bli svårt då är det dags för lightfoder. Läs mera här!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ja, överviktiga är dom inte. revbenen känns och så. men dom är ganska stora, åtminstonde om jag jämför med dom katter jag haft innan ^^ vilka har varit små :P
ja, Kurt fiser ju mycket, och Bertil oxå endel. Det händer ibland att de är borta i några dagar, och då vet jag inte hur dom äter. men när de är hemma så äter de så mycket som det står på förpackningarna att de ska äta. ^^
Vi avmaskar katterna när vi märker att det behövs. Visserligen så är de ju utekatter, så säkert har dom mask. Men det är inte nyttigt om det kommer ut en massa maskmedel så vi gör det inte oftare än nödvändigt.
mjo, har tänkt ofta så att det kanske bara är så att de inte varit på toa någon dag, och så blir dom lite uppsvullna av det. Men det är inget konstigt med det då?
annars så är det inget speciellt med dom. lika lekfulla och omväxlande lata som alltid annars, äter och dricker och gosar.
vi ger dem Mjau torrfoder. Och så får de lite Mjau burkmat ibland oxå.
Jag har märkt på våra katter att de blir vissna i magen av Mjau. Mer gasiga och lätt får diarré. Om du märkt att de har gaser så är det nog där skon klämmer. När det gäller mask är det främst hemlösa katter som haft mask länge och är i allmänt dålig kondition som får svullen buk. Det ändrar sig som sagt inte heller från dag till dag. Om katterna är pigga och mår bra så tycker jag inte du behöver vara orolig. Pröva med annat foder får du se om det blir bättre. Avmaskning av vuxna katter ska man bara göra om man vet att de är infekterade. Katter som går ute och äter råttor mm kan man avmaska ett par ggr per år. Mer ska inte behövas. Rå insjöfisk ska man aldrig ge katter.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

men vad finns det för fler billiga och näringsriktiga kattfoder? vi har inte råd med något sånt dyrt. för vad jag har förstått så har mjau allt kattmat ska ha? vilket inte alla kattfoder har…

Mina katter mår väldigt bra på RC. Priset är ju lite avskräckande när man bara tittar på siffrorna, men när man tänker på att en fyrakilossäck räcker för en katt i nästan två månader, så blir det nog nästan billigare än en del andra. Köpte igår; RC Oral (till lilla Kerstin stinky breath) 3,5 kilo för 319 kronor. Det är inte sååååå farligt och så har man ju maten hemma sedan, man behöver inte tänka på att handla hem ny mat så ofta. Sedan ger jag mina små gobitar emellanåt för att de inte BARA ska få äta "knäckebröd"…
Hennum, MJau är ett bra val. det är ett foder, som ligger i prisklass mitt emellan. Men Ta du och räkna på, vad det kostar per katt och dag, om du är noga och väger upp fodret. Då kanske man kommer på vad som egentligen är billigast. Men det är klart, du har katter, som går ute och även fångar godsaker, så du behöver inte oroa dig. En mat, som jag har märkt är bra och tämligen billig, är Kittys. De där riktigt lågprisalternativern är inget som jag skulle ge som huvudföda. Trots att de är poppis. JAg köper åt den kissen här ute, som har gått här i flera år Eldorados billiga käk. HAr provat och lagt en knaperbit framför Arne av hans dyra 100kr/kg käk och jämfört med Eldorados 10kr/kg käk, så om Arne och mina andra kissar hade fått välja, så hade de valt Eldorado… Ingen finess….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Mjaus Blötfoder (I tetrapack, inte de i burk) har fått väldigt bra kritik men absolut inte deras torrfoder.
En bra? billigalternativ är Lidls kattfoder. Mina älskar det men jag vet inte hur bra det är.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
mina katter älskar lidls hårda bitar. har försökt med annat, men dom vill inte ha det.
Visst är det jobbigt när katterna inte är bra i magen för hela deras hälsostillstånd påverkas. Det är ju också en hel djungel av foder att välja mellan. Nu har vi äntligen fått ordning på vilket foder som fungerar på varje katt. Nu fiser de inte odörer och matte behöver inte ha gasmask vid tömning av lådorna.
Lilli, Mimmi, Trollet, Molly och Angelica får RC Intestinal Sussie får Hill's R/D Mysan Hill's Adult Chicken med lite R/D. Jourkissarna får RC Persian 32 kitten med lite RC Intestinal. Blötmaten består av RC Intestinal, Hill's, kokt fisk tonfisk och lammfärs.
Lite pyssel är det men både kissarna och jag är myckeyt nöjda med menyn.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

det värsta, är att kurt börjar få tillbaka kala fläckar nu. vi gav honom specialmat, under två paket. och sedan bytte vi till mjau som vi ger de andra. och så har de kala fläckarna kommit tillbaka, så vi ska absolut inte ge honom mjau. Skulle kanske testa med något annat till dem allihop…
blötfoder kan vi inte ge dem. utan den gamla katten får lite ibland. men vi har inte råd att ge dom bara det.
Ja, det är nog så, att du får ge dem alla allergifoder i så fall. Alternativt ställa undan maten och utfodra separat
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....