Inavel bland katter!
Är det någon här som vet något om inavel bland katter, hur dom kan bli i sätt och olika sjukdomar och allt va de heter, har försökt att googla men hittar ingen bra sida, ( fakta ) om de.
Nu gäller inte detta mina katter utan en god väns ena katt som är ganska så ny, då han misstänker att hans han katt är inavel..
Vad skulle ni göra om ni fick veta att erna katt var inavel med ett ganska så hett temperament?
Det som händer när en population blir inavlad är att dolda sjukdomsanlag/defektanlag kan börja poppa upp. Vad för defekter och sjukdomar det handlar om varierar, det beror på vad för anlag som finns i just den populationen. Det kan handla om navelbråck, gomspalt, bettfel, svansdefekter, i långa loppet ett generellt försvagat immunförsvar, små katter, hög dödlighet bland kattungarna, väldigt små kullar… assymmetri i ansiktet kan vara tecken på långvarig inavel etc.
En katt som är inavlad behöver inte vara sjuk eller konstig på någit sätt så man ska inte göra något särskilt alls bara för att man tror att en katt är inavlad. En katt kan ha hett temperament utan att vara inavlad och är det så att katten har ett oreglerligt temperament (att den hugger och attackerar oprovocerat) kan det ibland vara bäst att avliva katten. Givetvis inte förrän man har undersökt katten hos veterinär och kunnat utesluta att det är smärta/obehag som orsakar aggressiviteten.

Jo självklart kommer missen av få åka till veterinären för undersökning för att kolla va de kan vara…. den ska redan vara bokad eller så kommer den att bli de snart..
Åååh ingen avlivning kommer göras förrän man gjort allt som kan göras för katten, jag ju inte skriva allt för mkt då jag inte exakt vet så mkt om den.

Inavel skapar inte sjuka katter i början. Ibland används linjeavel för raskatter, där de paras med varandra. Om det är så att låt oss säga 10 katter är i ett hem, okastrerade, och skapar de ungar på löpande band så kan det bli fel på ungarna. Dock brukar det inte sätta sig i temperamentet. De blir som jag sett rätt ofta små, har problem med magen och sådant.
Men aggressionerna kan komma av annan anledning. Ovana att bli hanterad med mera. Så var kommer kisse ifrån och vad är det för bakgrund. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

En annan snabb fråga : Kan katter ha reumatism??
Ja, det kan de.