Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 6045 ggr
Crisse
0

Låst-Öresundskatterna del 3

Detta är en fortsättning på öresundskatterna forts. och snälla nägon hjälp oss.

DEL 1: http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=05027b06-0f93-421d-9878-664493a65822

Del 2: http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e7193693-e7a6-4495-9440-ca05ff690d44

HÅKAN

Dom förra trådarna blev lästa 10.608 gånger och det kom in 641 svar.

Jag vill börja med att påminna om vår insamling till öresundskatterna där man kan sätta in pengar på Kattkommando Syds plusgirokonto. 1383984-0 och märka talongen öresundskatterna.

Pengarna går till veterinärvård då där finns sjuka katter och till kastrering vaccinering och öronmärkning av alla dom katter vi får in. Vi kommer att behöva ca. 30.000 till dom 13 som är fångade och dom 10 vi räknar med att fånga dom närmaste 2 veckorna.

Alexej
0

Crisse la in en bild om busungen som inte vill komma in i fällan som sista bilden i den gamla tråden. Men han kan väl börja tråden också…Hoppas han blir snart infångad!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Crisse
0

Det finns en sak jag vill flytta över från den gamla tråden och det är bilden på Mimmi. Denna otroligt söta katt som är i akut behov av hjälp då hon är sjuk och fortfarande går ute. Mimmi har en kraftig ögoninflammation och nyser hon har även blivit mycket smalare den sista veckan. Jag har tänkt åka ner och försöka att fånga Mimmi imorgon och ta henne till veterinären på måndag och hoppas på att hon kan stanna där några dagar men sen vet jag inte vad jag skall göra, en tillfällig lösning är att hon kan bo på min balkong fast där är jättekallt och jag tror inte det är så bra utan det hon behöver är att få komma in i värmen och det kan jag inte erbjuda henne. Mimmi är mellan 6-7 månader och jag tycker att denna lilla tjej skall få en chans att överleva.

maggan47
0

undrar fortfarande om min pengar kommit in, skickade dom via internet 29 jan, inte mycket men 200;. är en liten del av det stora, att jag undrar är såklart om någon annan fått dom felaktigt, vill så gärna hjälpa med det jag kan Maggan47

Crisse
0

Jag skall be Carina ringa till damen som håller koll på pengarna som kommer in.

Det tar lite tid innan jag får uppgifterna.

MorganP
0

#3 samt andra som undrar över inbetalda bidrag till olika insamlingar samt andra gåvor KKS uppdaterar på vår hemsida så har det tyvärr uppstått komplikationer som innebär mycket merarbete för aktiva som redan har mycket. Nedan kopierar jag vad vi idag uppdaterat på KKS framsida.

Pga sjukdom har uppdateringarna av gåvosidorna eftersats och KKS beklagar detta. Vi jobbar på att komma ifatt men det är mycket att gå igenom och det tar sin tid, det kan också hända att något fel smugit sig in här och där.
Har du funderingar över din insända gåva vänligen maila till Birgitta eller ring: 0455-408 70, mobil 0704-12 90 68 (lämna meddelande på svararen).

Mvh
Morgan

annebeate
0

Så fint av dig Crisse att försöka fånga in Mimmi i morgon. 

Hoppas så att någon har möjlighet att sedan öppna sitt hem för henne åtminstone tillfälligt så hon slipper längre att gå ute i kylan sjuk som hon är. Att hon den senaste veckan blivit mycket smalare är ju väldigt oroväckande.  Ledsen

Hennum
0

guuud så söt hon är, mimmi! hoppas någon kan ta hand om henne, stackars lilla misse. det är ju inte utan att man blir ganska sugen själv.

hoppas både hon och busungen och dom andra oxå såklart får komma in.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

felidae
0

#216 -"Kattassen" 

- Crisse är informerad om att min KKS-stödkatt inte är vaccinerad. Hon är också informerad om att jag, när jag arbetar, är borta 12 timmar/dygn. Det betyder att jag inte har hjärta (eller hjärna för den delen!) att stänga in en halvvild f.d utelevande katt ensam i ett sovrum 12 timmar. Är det därutöver en katt som kräver omvårdnad så säger det sig självt (åtminstone enligt min uppfattning) att det nästintill blir fråga om djurplågeri ur stressynpunkt. Crisse har själv valt att ha mindre utrymme för nya akutkatter genom att behålla G:son.

#219 - "Crisse"

Du har ignorerat mitt erbjudande om hjälp genom att inte besvara mitt erbjudande om hjälp. Dessutom har du mitt telefonnummer, inga ursäkter alltså.

#222 -"Crisse"

Väljer man att fokusera på det negativa dvs, i det här fallet, vad man inte kan göra istället för vad man kan göra så missar man många möjligheter

#229 -Ja, tacka fan för det! I fortsättningen kommer jag att erbjuda mina tjänster till Katthjälpen i Malmö. De har i alla fall visat att de är seriösa  när det gäller stödhem.

tervmatte
0

Vi har också funderat på att ta hit Mimmi.

Men dels så bor vi långt bort, vilket i sig skulle inte vara något problem då min man kör lastbil mellan här och Malmö, men det största problemet är att våra stödkatter inte är vaccinerade. Varken KKS eller vi har för tillfället pengar för att göra det.

Synd, för att om dem blev vaccinerade som ville så skulle vi kunna ta Mimmi…

Hoppas att någon annan kan ta tjejen så att hon slipper dö där ute…

MVH

Anna

annebeate
0

felidae

Alla som här  på forumet engagerar sig i de stackars utekatterna vill det bästa för katterna, du är absolut en av dem. Vi försöker på olika sätt hjälpa till efter bästa förmåga. När det gäller Mimmi förstår jag att  du inte kan ta emot henne eftersom din katt inte är vaccinerad och du dessutom är borta från hemmet många timmar pga ditt arbete.  Ditt erbjudande om hjälp är säkert uppskattat, det finns ingen anledning att tro annat. Vad jag förstått lägger crisse ner oerhört mycket arbete  i ur och skur på att rädda så många som möjligt av öresundskatterna  och dessutom visar  omtanke om andra katter. Hjälp behövs från många håll. Jag hoppas därför att Ditt erbjudande om  hjälp skall stå kvar och kommer  säkert att tas emot  med glädje när lämpligt läge finns. Hade fler människor som du erbjudit sin hjälp skulle läget för alla våra utekatter varit mycket bättre. 

destiny
0

Jag såg tips om en leksak i förra tråden som hjälp att fånga katter. Har inte sett om det tipsades om laserpenna och sen förstår jag att ni förmodligen försöker fånga katterna i dagsljus när en laserpenna inte syns på samma sätt som när det är lite mörkare. Jag har i alla fall ganska nyligen köpt en sån till mina katter och dom älskar den. Glad Tror dom skulle springa med huvudet före in i väggen om jag riktade den på en vägg. Flört 

Jag har köpt min på Clas Ohlsson och har testat den även i dagsljus. Inomhus då, utomhus blir det ju lite annat. Den syns i alla fall ganska bra i dagsljus inomhus men sen beror det så klart på hur nära man kommer katterna. Kommer man tillräckligt nära kanske man skulle kunna "styra" katterna in i fällan. I alla fall ungkatterna som vill leka. Här är det nästan gamlingarna som är värst.Räcka ut tungan

Denna kommentar har tagits bort.
Crisse
0

felidae

Du fick besked redan den 1 februari att jag behåller G;son tills han får ett permanenet hem. Eftersom vår konversation har pågått i tråden utkastad katt  så är det säkert många här som nu undrar vad som händer och som du vet så tycker jag att tråden om G:son är avslutad eftersom det inte behövs hjälp med honom

Vad det gäller att jag inte kan ta in fler jourkatter så kan jag tala om att jag får hit 4 kattungar i veckan. Jag kan inte ta in några vuxna katter bland mina egna då jag har 2 dominanta katter så jag blev förvånad över att det gick bra med G:son.. Och jag kan alltid ta in en hamnkatt på min balkong tills den får ett stödhem.

Där finns tyvärr inga tama katter i hamnen som vi kan placera hos dig. 

Sen vad det gäller seriösa kattföreningar så tror jag alla är det för dom kämpar för samma sak och vad jag vet så behöver alla hjälp med förvildade katter så där är det ingen skillnad.

felidae
0

Crisse:

Jo, jag fick besked den 1/2 om att du behåller G:son. Efter det kunde man (jag ) läsa i trådarna om att du väntar på att "tjejen skall höra av sig". Tjena, du hade själv bett om mitt telefonnummer i en helt annan tråd som inte var tillägnad G:son. Du kunde ju själv ha hört av dig!

Jag tror inte att jag är ensam om "första olästa"- funktionen som hjälpmedel på den här sajten. Du har således valt att ignorera mitt erbjudande om hjälp ( nu när jag varit ledig i 4 dagar så hade mycket kunnat göras, alldeles trots att jag inte har bil ).

Jag hade så gärna kunnat ta hand om en katt från hamnen om beskedet hade kommit innan eller strax efter min påbörjade ledighet. Nu när jag knappt har en dag kvar så är det definitivt försent. Jag kommer att ta in Lindängenkatten om den påträffas i livet oavsett om jag är ledig eller ej. Jag har heller inte fått några rapporter om att den skulle vara synbart sjuk, så det är definitivt mer aktuellt än med hamnkatterna.

Och Crisse, var inte nedlåtande ( räcker det inte med att du var snorkig i ditt PM förra veckan ?) - jag vet mycket väl att det inte finns några tama, utelevande katter i hamnen.

Alexej
0

Jag ber er dämpa tonen. Nånting har tydligen gått snett mellan er. Det kan hända men hjälper ingen katt.

Jag vet av egna erfarenheter hur lätt man blir osams genom internet fast man känner inte ens varandra. I 90 % av mina "bråk" var det missförståelse osv. Kanske ni kan reda ut era problem genom PM.

Crisse, du vet att all hjälp behövs för "dina" katter och finns det någon (också utan bil) tar all hjälp du kan få.

Felidae, det finns säkert en möjlighet att hjälpa. Jag tycker det är super av dig att du erbjuda dig att ta en katt-kanske till nästa ledighet!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
0

Alla vill vi hjälpa utekatterna. Ytterligare diskussioner på tråden av det slag som skett under dagen gagnar verkligen inte våra utekatter.

Min fråga är: Hur har det gått för Mimmi, har hon kunnat fångas in? Det borde ju ha varit goda förutsättningar i dag som varit en fin dag. Hon är ju i akut behov av att komma in för att inte dö. Ytterligare en dag ute  och hon kan vara förlorad. LedsenJUST NU ÄR DET MIMMI SOM BEHÖVER RÄDDAS OCH DÄR ALLT ENGAGEMANG BÖR LIGGA.

Lena
0

Viktigt att vi inte tappar fokus i denna viktiga tråd! Nu gäller det att rädda katterna vid Öresund på alla upptänkliga vis som finns. Ju flera kreativa själar som bidrager ju bättre borde det vara.

Om det råder meningskiljaktigheter inom KKS bör ni ta det inom föreningen. Inte här på Hittekatter i Fokus som är ett öppet och neutralt forum. Oftast brukar sådana här saker bero på missförstånd. Missförstånd kan man alltid rätta till om man talar med de berörda parter. Låt det bara inte gå ut över det nödlidande katterna, det vore ödesdigert.  

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Crisse
0

Mitt sista inlägg.

Att jag vill ha hjälp av någon med bil beror på att jag kan inte komma upp på en buss med en kattfälla eftersom dom inte får användas och sen brukar jag även ha transportbur med mig, Dom dagar Carina kör behövs det ingen hjälp eftersom vi fångar en katt åt gången. Vi kör i regel direkt till veterinären med katterna som vi fångar och det behövs bil till det med.

felidae

Jag har inte varit snorkig mot dig, jag har alla mina skickade pm kvar om jag skall behöva kopiera alla och sätta in här så gör jag det.

Sen dina påhopp på mig som person att jag spelar martyr tycker jag inte är rättvist bara för att jag tycker synd om dessa katter och även övriga katter som inte har något hem. 

Och nu skall du få en anledning att kalla mig martyr om du inte kan fatta hur det är att hela tiden gå och ha dessa katter i tankarna. Jag har passerat 50 års strecket och är halvt sjukpensionär på grund av att jag har värk i hela kroppen, så att stå nere i hamnen i det vädret vi har här nere är inte det bästa för min hälsa men så länge jag kan ta mig ur sängen så kommer jag att fortsätta mitt jobb med att försöka få in så många katter som möjligt och då försöker man trycka på lite extra för att försöka att hitta stödhem så man får in dom så fort som möjligt och det besparar mig att inte behöva stå där nere varje dag eftersom vi kan bara ta in katter som vi vet det finns stödhem till och då får vi koncentrera oss på en katt åt gången och är det då 2 katter som är svårfångade men som vi måste ha in så låser det sig.

Jag har utan hjälp från någon kattförening ordnat permanenta hem till 60 katter på 1 år vilda som tama unga som gamla alla har dom fått fina trygga hem och jag har kontakt med alla hemmen fortfarande. 

Eftersom detta är mitt sista inlägg på grund av påhoppen så vill jag passa på att tacka dom som har skänkt pengar till katterna och alla ni trevliga människor som har kommit med uppmuntrande ord till oss.

Ni kommer att få besked om jag lyckas att fånga Mimmi.

annebeate
0

Crisse

Jag hoppas innerligt att du vill fortsätta att skriva på tråden. Din  insats  när det gäller hemlösa katter är mycket beundransvärd. Det är jag säker på att  många här på forumet instämmer i. Hoppas så innerligt att du även lyckas med Mimmi, tänkt mycket på henne och dig under dagen.

Erika91
0

Nej Crisse, sluta inte att skriva! Du gör ett underbart jobb!!
Jag håller tummarna för alla katter i hamnen! Mimmi håller jag en starkast tumme för nu!

kattassen
0

Crisse, vad jag har utläst så är det endast en person som gjort några, vad man kan betrakta som, påhopp. Låt dig inte nedslås av detta utan fortsätt med dina fina rapporter där nere i från hamnen. Du vet mycket väl att du gör ett fantastiskt jobb och vi är många, ja för att inte säga de flesta, som läser och uppskattar ditt jobb och dina rapporteringar mycket.

Katterna behöver dig och vi vill fortsätta veta hur de har det. Ibland blir det solskenshistorier och ibland känns det trögt. Det är så den krassa verkligheten är och vi behöver alla få detta till livs för att inte glömma bort våra fyrbenta hemlösingar och dess kämpande.

Snälla Crisse stanna kvar!

Skulle jag bott i Malmö hade jag kört skytteltrafik mellan hamn och stödhem men nästan 30 mil är långt mellan oss.Ledsen 

/Maria

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Puma77
0

Säger som #21.

Vi vill ha uppdateringar sen med alla dessa uppdateringar om hur det går och allt så kan vi även hålla ett bättre liv i insamlingar och auktioner till desa katter så snälla fortsätt.

//Pia

solweig
0

snälla crisse. sluta inte vet hur det känns att bli påhoppad. men det är bara att strunta i det. fast det kan vara svårt. kram solweig

MorganP
0

Var inne en snabbis på insamlingssidorna och såg att en del gåvor var inlagda

Insamling till Öresundskatterna

Morgan

Puma77
0

#20 e de du som är den okände ellerFlört

//Pia

Erika91
0

#25 Haha jaaa jag blev visst okänd Räcka ut tungan

Puma77
0

Men så kul. Ser då att 150 kr blivit insatta v saker  som jag sålt/auktionerat ut, jättekulSkrattande

//Pia

anniii
0

Crisse, jag hoppas verkligen att du vill fortsätta uppdatera här om ert fantastiska arbete med katterna. Jag har tänkt på det hela dagen (särskilt på lilla Mimmi). Nu har jag också lagt ut auktioner på Tradera och fler kommer.

Lena
0

Som många andra skriver här hoppas jag verkligen inte att du slutar skriva Crisse pga att en enstaka person varit kritisk. Det får stå för henne och ska inte förväxlas med den allmänna inställningen här på Hittekatter i Fokus. Du har gjort och gör ett jättefint arbete för Öresundskatterna. Det uppskattas mycket ska du veta.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Caitlin
0

Hej

Var nere med Carina vid vattnet igår (lördag). Den lille svarta katten lekte å lekte och var inte alls på humör på att gå in i fällan eller buren. Men såå söt han/hon är! 

Hoppas verkligen att Crisse och de andra som försöker fånga dom lyckas snart. Och även att KKS får in tillräckligt många stödhem så att även de äldre hankatterna kan få komma bort från den farliga miljön de lever i. Redan nu i februari är det massor med folk som strosar omkring där, det kommer vara fullt av badande människor framåt sommaren. Katterna måste ha kommit in i hem innan dess!!! Flera av katterna hade säkert passat jättebra med att bo på landet, kanske som stallkatter. Där de fortfarande har möjlighet att gå ute men ändå har nånstans att gå in och värma sig när de vill.

Glad

Erika91
0

Jag hoppas verkligen att fler stödhem hittas!!

brutt
0

Jag tycker att Crisses uppdateringar har varit superbra och vill kunna fortsätta läsa dem utan att några påhopp görs på henne.Vi är många som uppskattar vad du gjort och gör Crisse!

Sidentass
0

Crisse..har tagit del här av ditt gedigna arbete för de stackars katterna..beundrar det du gör..du behövs för missar i nöd! Ser verkligen fram emot fler uppdateringar….undrar också hur det gått för stackars, sjuka men så vackra Mimmi-missen..

emjon
0

Även jag önskar att du vill fortsätta att skriva och berätta och jag hoppas att alla katter får hjälp i sinom tid. Mitt hjärta klappar extra för Mimmi och hennes stora behov av hjälp.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

destiny
0

Tycker det är synd om dina uppdateringar upphör Crisse. Tror ju katterna förlorar på det…

karins
0

Nej inte sluta uppdatera Crisse!

tervmatte
0

Crisse, kom igen… Hela hittekatterforumet väntar på Dina uppdateringar… Många här är på ett eller annat sätt involverade i dessa katter och vill läsa om hur det går för dem….

Jenna-Gun
0

Crisse Stanna och skriv som du har gjort förut. Strunta i allt det andra.

Vill ha dej kvar här.

Jenna 

solweig
0

crisse stanna. snälla.

annebeate
0

crisse

fortsätt skriva, vi är alltför många som saknar dina uppdateringar. Det du skriver har stor betydelse för att väcka och vidmakthålla  andras engagemang till nytta för katterna där ute. Vi väntar på uppdatering beträffande lilla mimmi som många med mig tänkt på mycket den senaste tiden.

Crisse
0

Destiny

Du har kanske rätt i att katterna förlorar på det och det är inte meningen för jag började skriva här för att katterna skulle få hjälp.

Jag kommer att skriva mina rapporter när vi har varit nere i hamnen men jag kommer inte längre att be om hjälp med någon katt, så om någon efter hand känner att dom kan hjälpa till med en katt från hamnen så skriv ett mail till stina@kks.nu och skriv att ni vill hjälpa till med en öresundskatt. Det finns inga små kattungar utan dom som finns kvar är från 6 månader upp till vuxna katter och alla är förvildade och där finns ca.20-25 katter kvar.

Vi var där nere i fredags och skulle fånga Mimmi men det gick inte hon är väldigt dålig i sina ögon och nyser fortfarande + att hon har börjat klia sig och sen har hon nog börjat löpa. Vi skall prova med att mata dom katterna i en transportbur som får stå kvar där nere för att hon skall vänja sig att gå in i en sådan det fungerar kanske bättre.

Jag har fått hit 4 "kattungar" idag dom skulle vara 3,5 månad och det visar sig att dom är 5 månader fast den ena ser ut att vara 8 månader men det är 4 syskon. Damen sa att dom är inte vilda men dom är blyga jag kallar det för skygga, dom är ändå uppfödda inomhus men har varit instängda i ett rum så det är väl därför. Den ena har min kompis tagit hem till sig för att hjälpa till med.

Nästa vecka hoppas vi att vi kan vara nere i hamnen iallafall 4 dagar så vi får se om vi har någon tur då. Caitlin som var med istället för mig i lördags har jag pratat med mycket under denna tiden i hamnen och jag har berättat hur det är där nere men hon trodde inte att katterna bodde så dåligt som dom gör det hade hon inte föreställt sig. Jag önskar att jag hade kunnat berätta exakt var katterna är så att folk som läser detta själv skulle kunna åka ner och se hur dom har det. 

Jag får kanske skjuts av en kompis i helgen så jag kan komma ner där och i så fall hör jag av mig.

kattassen
0

Skönt att höra från dig igen. Keep up the good work. Du vet att så fort vi får en lucka eller hör om någon som kan hjälpa på något sätt låter vi höra av oss. Jag skall ner till Malmö över påsken och hade önskat att jag kunde hjälpa till att köra någon katt till Göteborg då. Man vet ju aldrig vad som kan hända, det är ju trots allt några veckor dit och någon misse borde väl kunna luras in i bur och kanske kunna få ett stödhem i mina trakter.

Vi hyser lite hopp. Det känns som om våren är lite på gång och katterna kanske vill visa sig lite mer nu.

(På gott och ont… förstås)

Crisse
0

Där är kanske någon som behöver transportera en katt till Göteborg så jag skall ha det i tankarna, vi har kanske tur att någon i Göteborg kan ta en katt från hamnen.

Vad det gäller vädret så är det nog mest på ont för katterna där nere eftersom där är fler folk som rör sig där då. Carina och Caitlin hade problem med nyfikna människor i lördags folk går fram till fälla för att undersöka hur den fungerar och katterna springer naturligtvis och gömmer sig.,så jag hoppas att det inte blir fint väder nästa vecka.

johnnys girl
0

Crisse- du gör ett fantastiskt jobb och jag önskar verkligen att jag fanns på närmare håll så jag kunde hjälpa dig. Vet inte hur det ser ut där nere i hamnen, om det finns någon plan mark där man kan ställa en fälla? I så fall skulle en drop-trap kunna göra underverk. Funkar fantastiskt  bra för katter som inte går in i vanliga fällor. Tyvärr finns de inte att köpa, utan man får vara lite händig själv, eller flörta snällt med någon som är händig. Eller om det kanske finns någon vänlig själ som bor nedåt i landet som kan vara snäll och låna ut en till dig.

Här finns länk till hur en drop-trap fungerar om du inte redan vet .

http://video.google.com/videoplay?docid=2028374064785211169&hl=en

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Crisse
0

johnnys girl

Tack för länken, jag har tittat på filmen och skall säga till min granne att han bygger en till mig, jag tror det ligger nät nere i källaren. Men jag tror att man kan bygga en som har golv av nät så är det bara att knyta ihop näten när man har fångat katten och ta hela fällan med sig hem. Jag tror visserligen inte att han blir färdig med en fälla förrän efter sportlovet.

johnnys girl
0

Vi byggde en fälla med en lös botten som man kan skjuta in under katten. Längst ned i nederkanten av fällan har vi satt lister så att det blir som "spår". Sedan skjuter man in botten i spåren, Lite som om du tänker dig när man bygger en IKEA-bokhylla och skjuter in bakstycket om du förstår vad jag menar.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Sidentass
0

#43 När jag läser dina rader om störande människor i sammanhanget slår det mej en tanke om att man skulle kunna skylta för att hindra nyfikna människor att komma nära. Om man på ett kort sätt kan få folk att förstå vikten av vad som är i görningen tror jag de flesta skulle låta bli att gå fram o titta = störa arbetet….tex…"Stör ej - katträddning pågår*..eller något dylikt..

Crisse
0

Många människor vill inte ens försöka förstå varför vi fångar katterna och flera stycken har trott att vi har släppt ut våra egna katter när dom ser transportburarna. En man tyckte dom hade det bättre där ute. Folk är uppe och går på stenarna längs havslinjen vad det nu kan vara för nöje med det och dom bryr sig överhuvudtaget inte om att vi försöker få tag i katterna utan fortsätter fast dom ser att katterna blir rädda.

Jag förstår vad du menar med en botten man kan skjuta in under, jag får väl höra med grannen vad han kan bygga ihop för något.

Caitlin
0

Hej!

Ja, det stämmer verkligen att det tyvärr är svårt att få folk att visa hänsyn för katterna! I lördags följde jag med kvinnan som matar katterna och som har gjort så de senaste 7 åren. Följde med så att jag kunde få se några av katterna och hur dom bor. När vi närmade oss ett av matställena och kvinnan kallade på katterna kröp de fram från sina gömställen under stenarna. Mina ögon tårades nästan när jag såg katternas glädje för att deras "mamma"  återigen kom för att ge dem deras efterlängtade dagsmål. En STOR ROS till kvinnan, som via cykel tar sig runt och matar dom små stackarna varje dag året runt oavsett väder!

anniii
0

Har upptäckt att nödropet om Öresundskatterna inte finns med på KKS forum. Jag kunde inte hitta det iallafall. Där är ofta många besökare (fast det är inte så många som skriver själva). Lägg in en tråd där så ökar ju chanserna att fler ser nödropet.

Jenna-Gun
0

Snälla Crisse bry dej inte om #50.

Du jobbar så hårt för dessa kissar att du offrar din hälsa.

Du är fantastisk.

Kram på dej.

Jenna

sandra1977
0

håller på  dig crisse!!det handlar inte om att hänga på "martyren" utan att uppmuntra henne att fortsätta sin kamp för dom stackars liven!jag tycker iaf att crisse är beundransvärd!jag tycker därimot att man är en "liten"människa när man ger sig på andra,alla har rätt till sin åsikt men att använda sig av nån form av personangrepp är under all kritik.kämpa på crisse, vi är många som står bakom dig!!kissekramar sandra.

Sidentass
0

Mjuka tassars hälsning till dej Crisse!!! Du gör ett fantastiskt jobb för missar i nöd..glöm bara inte att tänka på dej själv också..

Kram

Hawknestgrove
0

Men varför bråka i en så här viktig tråd? Och varför kan inte moderatorerna ta bort trista inlägg, som bara stör?Nu kan ju inte alla vara vid datorn 24 timmar om dygnet, men nån är väl alert? felidae, du har väl aldrig varit sån här förrr, vad jag kan minnas? JAg tycker väl, att finns det personliga aversioner folk emellan, så ska det inte gå ut i trådarna, speciellt inte dessa viktiga trådar. Finns ju folk man inte kan med, men låt inte det gå ut över kissarna.Crisse, du jobbar helbra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

brutt
0

Crisse skriver helbra och med fokus på katterna!

Hawknestgrove
0

Precis det jag också tycker. Det är därför det är så viktigt att man inte ska bli illa berörd av trista grejer, så man struntar i allt läsa.

Alexej
0

Felidae, jag tog bort dina inlägg. Jag har skrivit det innan, ta upp era problem via pm men inte mer här i tråden.

Du är välkommen på hittekatter men inte mer i Crisses tråd.

Alexandra// Medarbetare!

Crisse
0

En hälsning till er alla på ALLA HJÄRTANS DAG.

RoseM
0

Glad alla hjärtans dag!

Skönt att höra ifrån dig igen Crisse, bra att du inte slutat komma hit! Några framsteg med Mimmi eller nån annan?

essut50
0

Tack Crisse för hälsningen. Tycker du ska komma igen och skriva om katterna.Kyss

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Crisse
0

Jag har tyvärr inget att berätta om katterna i hamnen för jag har inte varit där sen i söndags. Mimmi har nog inte blivit sämre annars hade damen som matar ringt till mig eller Carina. Jag hoppas att jag får komma ner där i helgen och se hur det är med dom. Jag har ett annat ställe dit jag kan cykla och där har jag varit dom 2 sista dagarna och ikväll mötte jag damen som matar där så hon fick P-piller som hon kan ge honorna och så hade jag medel med mig för dom kliar sig något fruktansvärt så vi fick droppa på måfå och hoppas att någon katt kan få hjälp av det, dom är sjuka allihop med nysningar och en har nog lunginflammation så jag skall cykla dit med penicilin som hon kan blanda i maten. Till skillnad från Mimmi så är det bara hon som är sjuk bland dom 7 katterna som bor tillsammans så där kan man inte blanda i maten utan måste ge Mimmi direkt och det går inte. Jag hoppas att jag skall kunna ge er närmare besked om Mimmi på lördag.

annebeate
0

Jag tackar också för hälsningen.Glad Det känns fint att du är tillbaka på tråden. Håller tummarna för att Mimmi till slut skall fångas in, jag tänker mycket på henne.

kattassen
0

Fina presentationer Crisse som du gjort under den nya tråden "Vi söker ett hem". Man vill ju boka dem allesammans ! Det kanske kan bära frukt med den nya tråden hoppas vi.

anniii
0

På alla hjärtans dag från tre fd hemlösa katter, numera mätta och glada i eget hem. 300 kr från Storm, Zelda och Skrållan.

I nästa vecka får jag in pengar från auktionerna, sätter in dem så snabbt jag fått alla betalningar.

Crisse
0

Ja äntligen är där någon som har förstått att detta är precis vad som behövs och då menar jag den nya tråden. Jag tror kanske inte att dom 2 katter som jag satte in sist där har någon chans att få komma in eftersom dom inte har någon kattförening bakom sig men jag gör ett försök iallafall.

Alexej
0

Crisse, jag tror inte att det spelar såå stor roll. Det är bra med en kattförening i ryggen som betalar veterinärvård men blir man kär i en katt betalar man gärna veterinären. Och kanske ha just dessa katter bättre chans för de har ingen kattförening bakom sig.

Det är jättesöta katter och jag hoppas att folk hör av sig och kan bli stöd- eller permanenthem.

Sedan får vi börja med lite reklam på andra kattsajter!

Engla
0

Crisse: Den svartvita kattungen, som är fyra månader, tillhör den också Öresundskatterna? Jag hittar inget om dessa katter på KKS sida, eller är jag blind? Generad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Crisse
0

Engla det stämmer att det inte står något på KKS hemsida om dessa 30 katter och det beror nog mycket på att jag har inte sagt ifrån om dom eftersom jag vet att det inte finns pengar och stödhem. Just nu är det bara öresundskatterna som gäller. Kanske en dag kan vi ta itu med denna kattkoloni som finns bara en liten bit ifrån mig, det tar bara 10 min. på cykel dit. Så jag försöker att få ut någon katt därifrån till permanenta hem där ägaren själv får stå för veterinärkostnaderna.

emjon
0

Tror inte heller att en förening alltid måste stå bakom för att hitta hem till en behövande kisse.

Många av våra tidigare katter som vi haft har varit just avlivningshotade hittekatter med olika behov av veterinärvård. Vi har alltid stått för alla kostnader själva. Det är alltid katten som varit viktigast för oss och det finns nog många som tänker så.

Imasy
0

Lite nya auktioner finns ute nu. Har även fått in ytterligare 335 kr som förs över till kks konto nu till veckan. Så nu är vi uppe i 609 + 335 kr från auktionerna. Helt otroligt att det blivit så mycket!

annebeate
0

Crisse

Något nytt om mimmi? tänkte så på henne och de andra katterna i går kväll och i natt. Det var så kallt och blåsigt.

Erika91
0

Undrar också hur det gått med Mimmi och alla andra katter? Något nytt?

anniii
0

Hur har det gått i helgen? Har ni kunnat åka dit? Håller tummarna för att Mimmi ska gå i fällan!

Erika91
0

Nu får du uppdatera, för nu vill jag veta hur det går ;)

Imasy
0

Mottagare

Kontonummer 

OCR/Referens 

Betalningsdag 

Belopp SEK

KATTKOMMANDO SYD/FÖRB. DJ 

PG 1383984-0 

Till Öresundskatterna 

2008-02-19 

398,00 

Summa SEK: 398,00

Insättning nr 2 ovan :)

MorganP
0

#77 Härlig läsning, är väl upp mot 1000 kr som dina auktioner bidragit med till Ö-katterna. Sedan har ju Anniii en del auktioner uppe som gett en del (har inte hört med henne ännu). Stort tack för er hjälp.

Finns även en annan person som lagt ut billiga auktioner på Tradera (utgång 1-15 kr/auktion), fast då till KKS generellt, auktionerna. Kanske någon vill lägga ett bud.

Morgan

anniii
0

Mina auktioner har gett över 700. Alla bäckar små! Glad

Imasy
0

# 78 det är 1004:- om jag minns rätt :)

Vad bra Anniii att det gett så mycket pengar!

Imasy
0

Nu kommer det ännu mer!! FörvånadSkrattande

Mottagare

Kontonummer 

OCR/Referens 

Betalningsdag 

Belopp SEK

KATTKOMMANDO SYD/FÖRB. DJ 

PG 1383984-0 

Till Öresunds katterna 

2008-02-20 

222,00

Crisse
0

Kort rapport

Min dator har pajat, får nog hjälp med den ikväll. Vi var inte i hamnen i helgen men jag har varit där en stund idag men det blev som vanligt inget. Mimmi har inte blivit sämre och hon går fortfarande kvar där.

Jag hör av mig så fort jag har en egen dator.

[sofia-85]
0

Jag undrar, om man kan hjälpa till att vara stödhem eller så vem ska man höra av sig till då? Kan man pm:a crisse? Ja har inte riktigt hängt med i trådarna här och sååå mycket det har skrivits.

Alexej
0

Hör av dig till Crisse men stina@kks.nu är ansvarig för stödhemsanmälan:)

[sofia-85]
0

Okej ja får pm:a crisse först då :) Tack för hjälpen

MorganP
0

Pratade precis med Imasy och det kommer att komma ett par auktioner till med myntaleksaker på Tradera, bl datamöss. Ups, kanske skulle hållt tyst om detta Generad

karins
0

Vad duktiga ni är på att samla in pengar!

Imasy
0

Nädå Morgan, nu kan du skvallra, nu finns det massa auktioner ute igen att spendera pengarna på ;)

Alexej
0

Nu hittar jag dig inte, Imasy. Kan du länka till auktionen?

Imasy
0

Länkar:  

http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?ftgnr=498186&listtype=1

Tog bort dina länkar, hittade en samlingslänk. Har nu börjat bjuda:)

karins
0

Vilken ära..bild på mina datamöss och Myntahattar..känner mig nästan lite delaktig här. Fast det är jag ju inteFot i munnnen

Imasy
0

# 91 klart du är delaktig juh! utan dina leksaker hade jag inte haft nåt at lägga upp på auktion Glad

MorganP
0

#91 visst är du delaktig men du blivit lite slö tycker jag. Vad har hänt, my o mozartsyndromet Förvånad Livsfarligt har jag hört. Men ta dig ur syndromet, fatta stickorna och börja tillverka för det saknar vi i all din flytt Flört

karins
0

Jag har snart flyttat färdigt..nu ska det städas. Sen ska det virkas grodor…

Puma77
0

Grodor???? Finns de på bild? Nu blev jag nyfiken igen.

//Pia

tussilago
0

NU har jag äntligen lagt upp några smyckesauktioner. tipsa nu till alla ni känner, helst ska det ju inte bara vi som ÄNDÅ ger allt vi har som dessutom shoppar loss ;)

http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?ftgnr=1454853&filtertype=0&sortby=6&catid=24

kattassen
0

Är det bara jag som hoppas på lite nyheter angående just katterna i denna trådGenerad Det är jättebra och fantastiskt arbete med insamlingen men fanns det inte en annan tråd som just tog upp auktioner och insamlingarna?Generad Skulle det vara en god idé om kattnytt sker i denna tråd och insamlingarna/auktionsnytt sker i den andra tråden.

Som sagt blir man jätteglad att läsa även om hur pengar flyter in, men kanske man istället rapportera om det auktionsinriktade ex. här

Någon mer som känner lite såhär? 

(#96 Måste kolla din smyckesauktion tussilago. Ditt halsband trivs jag ypperligt med!)

karins
0

#95 Ja det finns en groda under tillverkning i Pysseltråden. Ska jobba lite mer på denCool

tussilago
0

#97 tyckte inte riktigt att det passade in där men puttade upp min förra auktionstråd med en ny länk :) och ser man på, du behöll halsbandet själv ;) härligt att höra att du trivs med det i alla fall :)

Imasy
0

Vad duktiga ni är alla budare! Vart får ni alla pengar ifrån? Förvånad på enbart mina auktioner har jag tack vare er kunnat håva in 609 +398 + 222 kr, och de auktionerna har ni hittils budat upp till 271 kr hittils, och auktionerna är inte slut ännu! Sen så har vi ju alla andras auktioner också som gett massor!

annebeate
0

# 97 kattassen

Håller helt med dig. Jag vill speciellt veta hur det går med Mimmi, Håkan och de andra katterna. Väntar bara på att Crisse skall komma med positiva nyheter.

[sofia-85]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla!

Vi heter Iza och Selma :) och vi har precis bjudit på Jennies fina mynta bollar på tradera! Matte hjälpte oss liteGenerad

Alexej
0

Hej alla, snälla skriv allt som har med tradera att göra i en annan eller ny tråd. Då kan Crisse uppdatera här om Öresundskatterna.

Ja, jag vet, jag skrev också här om tradera….:)

Crisse
0

Min dator är fortfarande inte fixad, men jag har en snäll granne som jag lånar dator av just nu. Jag har inget nytt om öresundskatterna att rapportera eftersom det inte finns någonstans att göra av dom så har vi inte varit nere och fångat. hon som matar skall försöka att ta in en av dom så att han kommer iväg till veterinären för han har blivit förkyld och sen måste dom kolla hans ben som han har plågat honom sen nyåret. Där är en katt som har fått en stor böld i ansiktet och han vet vi inte vad vi skall göra med. mimmi har jag inte fått några rapporter om så hon är iallafall inte sämre.

Sofia_85

Där finns ett katthem i Hässleholm som vill ha hjälp med någon av sina katter och det är katter som kommer från hamnen dom är  ca. 6 månader dom har varit inne ett tag nu för dom var bland dom första vi fångade. du kan kanske ta någon av dom för då kan vi skicka upp en av dom äldre katterna som går kvar där nere och behöver hjälp.  Maila till stina@kks.nu

Jag vill även passa på att tacka för pengarna som kommer in, jag har inte kunat redovisa dom på denna sida men det kommer så fort jag får igång min dator. Och tack ni som lägger in auktioner på tradera, ni är jätteduktiga på att hitta på saker att auktionera ut. Vad jag vet så har öresunskatterna kostat 10.000 än så länge men jag har ingen riktig koll på hur mycket som har kommit in, det enda jag vet är att det kommer att gå åt mycket pengar till dom katterna som är planerade att ta in så fort vi hittar några hem. Många av katterna där nere har blivit förkylda så vi får försöka att köpa ut antibiotika och ge dom på plats.

Jag hör av mig igen när jag kan.

Varma hälsningar till er alla som har visat hela tiden att ni bryr er om vad som händer med öresundskatterna.  Crisse

Maggan 47  dina pengar har kommit in.  Tack

Erika91
0

Jag hoppas att ni hittar hem till dem återstående katterna Crisse!

annebeate
0

Tänker nu i kväll särskilt på Mimmi, Håkan och de andra Öresundskatterna. I Malmö är det mycket blåsigt och kallt. LedsenUndrar så hur de har det. Stödhem måste helt enkelt gå att ordna så de kan få komma in i värmen innan det är försent,

Erika91
0

Ja stsackars katter Gråter Jag tänker på dem så mycket jag med. Jag önska att fler hem finns för katterna!

Men Crisse jag kom och tänka på, (jag vet att du inet har data och kanske inte ser detta på ett tag men tänkte att du får svara när datan fungerar igen) den kattungen ni skulle fånga in som inte ville komma in och som stoppade upp arbetet att ni inte kunde ta in de andra unga katterna som bara var lite äldre. Har ni fått in dem?

Crisse
0

Äntligen har jag fått igång min dator med en grannes hjälp.

Det har stått stilla ett tag med hamnkatterna men nu skall vi denna vecka försöka att få in 4 st av dom, och då finns lille busungen med ibland dom. Hon som matar säger att dom kommer ända fram till henne och hon kan klappa någon av dom naturligtvis är det inte den lille om man kan kalla den så fortfarande. Där är en tjej här i Malmö som skall hjälpa oss med busungens äldre syskon, hon skall  hjälpa till att fånga dom och sen placerar hon själv ut dom, så lotten faller så att det är vi som skall ta busungen och så skall vi ta in Charrez som hade behövt komma in redan till julen för hans onda ben men vi fick lämna honom kvar där för att där fanns 2 kattungar som han tog hand om, men nu har ungarna blivit så stora och Charrez kör iväg dom när dom kommer för att äta. Mimmi går fortfarande kvar och hon har börjat komma närmare damen som matar, vad jag vet så är hon fortfarande nysig men jag vet inte hur det är med ögonen. Jag letar stödhem till henne hela tiden men än så länge har jag inte fått något napp för det är inte många som vill ta in en katt direkt utifrån och speciellt inte när hon är sjuk, och min balkong är inte ledig. Där finns flera ungkatter kvar där nere som jag inte tror att vi kan hjälpa, tråkigt nog får vi lämna kvar dom. Jag tror inte det dröjer så länge förrän vi kommer att ha nya kattungar där och då får vi börja om från början igen, det här kommer aldrig att ta slut eftersom vi inte kan ta in dom vuxna katterna så det enda man kan hoppas på är att honkatterna verkligen äter p-pillerna som hon ger dom.

Till er som är intresserad av hur mycket pengar det har kommit in till våra hamnkatter så kan ni gå in på kks hemsida  KKS.nu där finns en liten rubrik "öresundskatterna" under fliken gåvor, gå in där så ser ni alla bidragen. 

Kattmamman vi tog in var nog inte dräktig så hon skall in och kastreras, och öronmärkas, Charrez skall kastreras, öronmärkas och avmaskas och ev. röntga benet och den lille skall vaccineras och avmaskas så jag hoppas att dom 2.500 som är kvar räcker till dom. Jag vill än en gång tacka för alla dom bidrag som har kommit in, vi har kunnat behandla 11 av 13 katter än så länge, utan er hade vi inte klarat detta.

Jag hör av mig om vi har någon tur i veckan.

Hawknestgrove
0

Puttar upp!!!!!

Erika91
0

Tack för uppdateringen!

Erika91
0

Och ja håller givetvist tummarna på att ni får in katterna ni har planerat att ta in och att ni hittar stödhem till missarna!

anniii
0

Jag la ut en liten blänkare på kks.forum24.se. Lägg gärna till mer info där ifall du har tid och möjlighet. Letar för fullt men alla kattvänner jag känner har tyvärr fullt med hittekatter själva. Fortsätter dock att höra mig för. Håller tummarna för er!

Alexej
0

annebeate
0

Tack Crisse för uppdateringen.

Hoppas alla som kan skänker ett bidrag till KKS "Öresundskatterna"

Tankarna går ständigt till Mimmi, Håkan och de andra som ännu inte fått något hem.

kattassen
0

Tack för uppdateringen. Det har som sagt varit ruskigt väder här på västkusten den senaste veckan och tankarna går hela tiden till de små fyrfota ute vid Öresund.

Erika91
0

Gråter Stackars missar. Vad man önska att man kunde hjälpa.Gråter

tervmatte
0

Nu har jag skickat en slant till de stackars katterna, tack vore Puma77´s fina skyltar :)

Privatkonto ****************

Datum

Mottagare

Till konto

Period.

Meddelande

Belopp

Omgående  

Kattkomma… 

138 39 84-0

Öres.katte 

100,00

anebit
0

150:- skickat till Öresundskatterna för det fina halsbandet som Karin.s  hade auktion på……..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

RoseM
0

Nu har även jag bidragit med pengar! *Hoppas på att ni får in dem nu*

Crisse
0

Det skall bli storm igen i helgen men jag måste ta mig ner till hamnen. Hon som matar ringde mig idag och sa att vackra Charrez är riktigt sjuk nu det rinner från näsan och ögonen och han har börjat hosta så jag misstänker att han har fått lunginflammation, jag tror jag min kompis kan köra mig på söndag så får vi försöka att få tag i honom då, han har dessutom blivit ensam kvar i sin koloni eftersom Håkan , Timmy och dom 2 ungkatterna har flyttat därifrån.

Hon berättade även att där var en liten kattunge som har kommit fram, förmodligen en av 2 som vi inte har hittat innan, den andre lille verkar inte finnas kvar så det är kanske en hund eller en hankatt som har tagit ihjäl den eftersom hon hade sett blod på det stället som dom bor på, jag får ta bussen ner på lördag och försöka att leta upp ungen som hon trodde var 2 månader. 

G:son som har bott hos mig en månad nu flyttar till ett permanent hem imorgon, denna söta trevliga katt kommer jag att sakna jättemycket men jag är glad för hans skull för det verkar vara ett toppenfint hem. 

Hör av mig om det händer något med hamnkatterna.

maggan47
0

tack för uppdateringen, hoppas du får in sjuka kissen, och lilla kattbebisen Maggan47

Erika91
0

Tack för uppdateringen.
Bra att G:sson fått ett hem! Då kanske det finns en plats ledig på balkongen för Mimmi?

Crisse
0

Så enkel är det inte. G:son har varit inne hos mina katter och den jag har på balkongen vägrar gå in för han är livrädd för alla katter och går och gömmer sig direkt. Första gången jag tog in honom i lägenheten lät jag honom vara inne över natten och på morgonen hittade jag honom hopkrupen i badkaret helt nerkissad fast där står 2 kattlådor inne.

anniii
0

Stackars katt. Hoppas att han hittar ett hem snart. Och att det dyker upp stödhem och permanenta hem åt katterna som fortfarande är ute.

Crisse
0

Det ordnar sig för hon som matar tar honom till sin ateljé och sen får vi se vad som händer. Dom andra vet jag inte vad vi skall göra med, vi får väl vänta nu ett tag och sen försöka att leta upp kattungarna som kommer nu i vår och sommar och försöka att minska antalet på så vis.

tussilago
0

är det inte möjligt att sterilisera och sätta tillbaka? även om det inte är optimalt så skulle det ju minska kattungsbeståndet till våren. för om jag förstår rätt så är det väl framför allt stödhem som är problemet? (inte för att pengar INTE är ett problem men…)

Erika91
0

Jaha, jag trodde att G:sson bodde på balkongen..

Crisse
0

Tussilago

Jo det var vår tanke att sterilisera och släppa ut och det blirkanske så småningom. Vi måste lösa transporten av katterna och veta att katterna kan stanna hos veterinären några dagar innan vi börjar planera för det. Det är inte alltid som veterinären kan låta dom stanna det beror på hur mycket dom har att göra.

annebeate
0

Hoppas ni får tag i Charrez och den lilla kattungen. Även Mimmi borde komma in, tänker ofta på henne.

Hawknestgrove
0

Puttar upp….

Erika91
0

Ja för det vore ju bra, att kastrera och släppa ut dem igen eftersom hem inte finns nu. Då blir det ju inte fler ungar som blir förvildade och svåra att placera ut.

Crisse
0

Jag vet inte om alla här läser tråden om Mimmi så därför får jag skriva här oxå. Imorgon har jag tänkt åka ner och försöka att få in Charrez så att vi kan lämna honom hos veterinären så att han blir av med sin förkylning. I helgen får jag nog hjälp av 2 tjejer att försöka att fånga Mimmi och en av tjejerna kan ha henne tills vi kan lämna henne till veterinären som blir på måndag isåfall, sen får jag hoppas att hon kan stanna där några dagar så att jag kan ordna upp det med dom extrakatterna jag har här hemma.

Dom har lovat storm ikväll och inatt och jag hör hur det viner här utanför mitt fönster men jag hoppas att det har lugnat sig till imorgon så att katterna kommer fram när man kommer ner där. Jag känner att jag måste gå en runda runt om där för att se alla katterna för det var ett tag sedan nu och jag saknar dom, det är ändå något speciellt när man ser dom titta fram under sina stenar man blir glad när man ser dom trots att man inte vill att dom skall bo där, men jag kan inte göra mer just nu för dom.

Hör av mig när jag har varit där.

annebeate
0

Tack för uppdateringen Crisse.

Visst känns det jobbigt och oroligt när man, som du skriver, hör hur det viner. Håller nu tummarna för att du lyckas få in både Charrez och Mimmi. Så bra att du får hjälp och att det finns någon som tillfälligt kan ta in Mimmi. Underbart att du finns.

Crisse
0

En hälsning från Malmö med en rolig bild som kan pigga upp helgen för alla här inne.

destiny
0
gulliver
0

Nämen åh så glad jag blir att Mimmi (för det är det väl?) har kommit in.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Pigga upp, e du galen……man blir ju tokglad av den bilden. Suveränt jobbat

karins
0

Åh är Mimmi inneGlad Hon är så fin!

tervmatte
0

Åh så skönt att se henne inne :) Suveränt bra jobbat!

Puma77
0

Nej så underbart. Vad glad man blir.

//Pia

emjon
0

Men så underbart att äntligen få se Mimmi omhändertagen. Så fantastiskt bra jobbat av dig katternas egen skyddsängel.

martdat
0

Det var positivt!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Fantastiskt!!!

elena
0

Hurra, Mimmi är inne! Vad glad man blir.

Jenna-Gun
0

Hurra hurra hurra hurra för Mimmi.

Så vacker hon är.

Hur mår hon.

Så glad man blir

Krammmmmmmmm Jenna

RoseM
0

Nä  är det inte mimmi! gud så glad man blir!!!:D Vi har ju alla oroat oss för henne, nu får hon det bättre, vad skönt det känns!:D Men hon ser ut att ha magrat rätt mycket stackarn. Vad tycket hon om att vara inne? Var det svårt att fånga henne? 

Hoppas ni får in Charrez nu ochså! Håller tummarna.

annebeate
0

Vilken söt liten kattflicka! Det är ju Mimmi!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Crisse, helt underbart.

Håller nu tummarna också för Charrez

Hawknestgrove
0

Åh, så fint!!!!!!! Jippiiiii!!!!!

Crisse
0

Jag måste vara ärlig och erkänna att jag var inte med och fångade Mimmi för det var inte planerat. Eva och Alice som är stödhem för KKS skulle hjälpa mig i helgen att fånga henne, idag var dom ute och körde en runda och Eva som har varit med nere i hamnen innan och hjälpt till att fånga katter skulle visa Alice lilla Mimmi och en del av dom andra katterna. När dom kommer bort där Mimmi och hennes kompisar bor under huset så kom hon som matar dit där samtidigt så tjejerna såg chansen att kanske kunna fånga henne för dom hade en håv i bilen. Min telefon ringde vid halv 3 och jag hör Eva skriker i luren vi har fångat Mimmi, prata om att jag blev glad jag trodde faktiskt att hon skojade med mig hjärtat for upp i halsgropen och jag kunde knappt prata, vi bestämde att dom skulle köra direkt hit med henne och jag hade inte nerver att sitta kvar här inne utan for ut på gatan och väntade där tills dom kom med henne. Vi fick först jaga in dom 2 kattungarna från balkongen innan vi kunde släppa ut Mimmi där men sen öppnade vi buren och hon for uppåt rutorna som nästan alla vildkatter gör, men det tog inte många minuter innan hon hade lugnat sig så pass mycket att hon satte sig på bordet och kollade in trafiken utanför och där har hon suttit hela dagen, jag skulle gå ut och ge henne vatten och hon bara tittade på mig utan att hoppa ner. Hon har gått ner en del i vikt och hon är så smutsig och luktar illa så jag undrar vad hon har varit med om, men nu behöver jag inte gå och oroa mig för henne mer och det känns så skönt, ja det känns som jag har vunnit på lotteri idag och att det var högsta vinsten.

Så en stor eloge till Eva och Alice att dom var på plats vid rätt tillfälle och att dom lyckades fånga lilla Mimmi. 

Jag kan inte fatta att det är sant att Mimmi sitter på min balkong, jag är så glad så jag kan inte beskriva det.

annebeate
0

Crisse, det känns nästan overkligt att du har Mimmi hemma hos dig nu ikväll. Oron för henne har ständigt funnits där. Väntar bara på  din nästa uppdatering om henne. Idag har det verkligen varit glädjens dag.Glad

Jag vill också sända ett stort fång rosor till Eva och Alice för att de så resolut tog tag i situationen och fick in Mimmi.

kattassen
0

Oj nu rinner tårarna! Detta var en härlig kvällsnyhet. I allt tungsinne fick man lite glädje. Ja, hon ser verkligen sliten ut. Hoppas nu hon finner sig tillrätta på din balkong - Crisse och att hon uppskattade omsorgen från dig och dina Medarbetare.

Fång med rosor till dig Crisse och alla som varit behjälpliga. Hoppas nu på god tur med de andra utsatta missarna också.

Kusten
0

Underbart! En slängpuss på nosa till Mimmi Kyss och eloge till alla kämpat och fortsätter kämpa. Vad söt hon är där hon sitter på din balkong Crisse.. och vad skönt att hon snart får veterinärvård. Hon ser en del tärd ut, den lilla gumman.. så det var i rättan tid hon kom in. Kram!

emjon
0

Här är en till som är tårögd av lycka för att Mimmi nu är omhändertagen. Hon har funnits i mina tankar ända sedan du började skriva om henne här.

Stor eloge till er alla som gjorde detta möjligt för lilla Mimmi. Nu håller vi både tummar och tassar här för att kärleksfull och veterinär omvårdnad hjälper henne att komma igen.

Jenna-Gun
0

Man kan inte bli annat

än tårögd av glädje.

Ett fång rosor till er alla

som kämpat för lilla Mimmi.

anniii
0

Underbart! Vad söt hon är!!! Kyss Skulle hon till nån av de tjejerna som hjälpte till att fånga in eller har jag fattat fel? Jätteskönt att veta att hon är inne i alla fall. Hoppas att fler kommer in nu! Stor eloge till alla inblandade!

Crisse
0

Om Mimmi

Det första jag gjorde när jag vaknade var att titta ut på balkongen för att se hur Mimmi hade det. Jag har en stor korg på balkongen med en fleecefilt i och där låg hon hopkurad och sov så sött, det är kanske den första riktiga sömn hon har fått i livet för jag vet att utekatter inte sover för dom måste hela tiden vara på sin vakt mot andra katter. Hon har inte ätit något men jag tror att det inte dröjer så länge innan hon börjar äta. När jag gick ut där för att dra undan gardinerna så satte hon sig upp och bara satt där och tittade på mig men när jag skulle dra gardinen bort på hennes sida så hoppade hon ner. Hon har ingen panik i ögonen utan ser lugn ut, det kommer att ta tid men hon får ta den tid hon behöver för jag vill absolut inte stressa henne. Men på måndag eller tisdag så skall hon till veterinären och då blir det stress igen, jag tror hon får åka till veterinären en 3-4 gånger om hon skall kunna bli friskförklarad så småningom och sen kastrerad. För jag har ju inte tagit in henne för att orsaka henne mer stress så jag hoppas att jag har gjort rätt och att hon klarar av det.

Jenna-Gun
0

Klart du har gjort rätt.

Allt måste väl vara bättre än att vara ute och inte få den vård hon behöcer.

Kram på dej.

Tvivla inte på det du gör.

emjon
0

Självklart har du gjort rätt och jag tror också att även om det blir stressat för henne så märker hon också att hälsan förbättras.

Så rörande att hon kundle ligga och sova i mjuk korg och inte behöva vara livrädd.

Håller med Jenna_Gun att tvivla inte för allt är bättre än att leva hemlös.

Crisse
0

Jag vill så gärna hjälpa Mimmi och det jag menar med att ha gjort rätt är att det blir svårare för henne att lita på mig och kanske därför blir hon inte tam här. Jag hade tänkt att behålla henne ända tills hon har blivit något så när tam om det så skulle ta ett helt år men får kanske tänka om och försöka att hitta ett stödhem till henne när hon är klar hos veterinären. Det blev lite fel igår för meningen var att Eva skulle ha henne hos sig från lördag till måndag eller att vi kunde kört henne till veterinären direkt. Men veterinären kunde inte ta henne igår och Eva tyckte kanske det blev för många dagar och att hon var så smutsig och luktade så illa + att hon har öronskabb och sin förkylning. Eva fick däremot puttenicke med sig hem eftersom han inte är vaccinerad men han får förmodligen ett nytt hem i början på nästa vecka.

Jag är överlycklig att ha Mimmi här men jag skrämmer henne varje gång jag kommer ut på balkongen och kan ni tänka er hur det skall bli när jag skall ut och jaga henne när det är tid att åka till veterinären det är det jag menar om jag har gjort rätt eller jag skulle placerat henne någon annanstans eller jag skall omplacera henne senare. Ge mig ett råd hur jag skall göra så är ni snälla.

elena
0

har du ingen annan som kan fånga henne när det är dags att åka till veterinären?

Crisse
0

Jag skall höra mig för om där är någon som kan ställa upp och som inte är rädd för vildkatter.

tussilago
0

jag har ju ingen supererfarenhet, men jag tror nog inte att det ska påverka så mycket ändå. du är ju även den som ger henne mat, så du är ju inte bara negativ. vore jag du så skulle jag ta och låta henne vara på balkongen och ta henne till veterinären. antagligen kommer hon vara sur på dig ett tag men så kommer det positiva du gör att ta överhanden.

maggan47
0

vilken lycka, tror som ovan, att även om du skrämmer henne med att ta till veterinär, så är det ändå det positiva med dig, att det finns mat, och någonstans att krypa ihop, mina 2 fd hemlösingar har jag fått jaga för att ta dom till veterinär, men väl hemma igen, har det gått hur bra som helst, har tyvärr inget bra råd ang. infångning,i buren Maggan47

[Daisy-Moa-Elsa]
0

När jag tog hand om två utefödda var de inte glada i mig, fräste som små åskmoln men de glömmer efter en tid trots man tvingat till medicinering och rengöring. Hon är inte arg på dig, hon är bara rädd. Hon vet ju inte vad vi människor är. Sitt ner på balkongen, prata med henne, gör henne vad vid din närvaro så kommer hon känna du inte är farlig. Blinka massor med ögonen, betyder man är vänligt inställd. Låt det ta tid, när du ger henne mat kan du prova röra henne med typ en fjädervippa på ryggen, men kanske inte alltför snart. Ge extra gott när du fått klappa/röra henne, kanske kattuna, lite kyckling, kattmjölk eller så. När hon väl vänder kommer hon säkert bli en mycket mysig och go kisse.

När du ska till veterinären, prova ställa in maten i transportburen. Ha transportburen framme på balkongen som krypin så blir hon van vid den lite granna 

Lycka till :-)

Crisse
0

Jag har inga problem med att få vildkatter tama., jag vet inte hur många sådana som har bott här. Det jag tycker känns svårt med Mimmi är att hon får säkert åka till veterinären minst 3 gånger så hon hinner precis lugna ner sig från det ena jagandet när man skall på det igen. Det är det som gör mig orolig att hon skall ha det svårare att lita på mig efter dom 3 gångerna.

Erika91
0

Men som någon sa här, kan inte veterinären göra ett hembesök?

tussilago
0

#165 jag vet att det är lättare sagt än gjort, men oroa dig inte för det i onödan. det kan hända att hon inte alls reagerar så. jag tror nog att hon kommer att känna att du är snäll och att det är för hennes bästa…

kattassen
0

Jag tror och hoppas att hon vänjer sig så småningom. Första infångadet igen nu kanske blir bökigt men som någon skrev går det kanske att ställa ut en transportbur med fleecefilten i och göra det lite mysigt och gott med lite mat däri. Du har ingen möjlighet att skjuta för en skiva eller något uppifrån när hon är i buren eller dra igen med ett snöre från insidan balkongdörren.

* ser någon slags scenario framför mig men vet ju inte hur din balkong ser ut…

Hawknestgrove
0

det går säkert bätte än du tror. Som sagt, låt buren stå där ute och mysa till sig

Crisse
0

Jag tror att det skall gå bra för hon har legat i en transportbur och gömt sig hela eftermiddagen. Vetrinären kan göra hembesök men det hjälper inte Mimmi för hon måste söva ner för att kunna undersökas och rensa öronen för hon har öronskabb. Jag hoppas att dom kan tvätta av henne lite samtidigt men jag tror inte dom vill det för dom är säkert rädda för att hon skall få lunginflammation om hon inte redan har det men jag skall iallafall fråga.

Hawknestgrove
0

Ja, och det är ju några dagar för henne att lugna ner sig till tisdag. Synd bara, att du inte kunde få kommma på måndag….

Crisse
0

Slutrapport från hamnen i Malmö.

Denna rapport får avsluta tråden om öresundskatterna om inte någon annan går in och fortsätter att skriva. Jag ensam kan inte göra mer för katterna i hamnen och därför avslutar jag mitt arbete där. Nu när lilla Mimmi har kommit in så finns där inte mer att göra då det inte finns fler stödhem som kan ta in dessa skygga katter.

Vi har varit där nere idag och letat efter kattungen men vi kan inte se den. Innan jag helt slutar där kommer jag att försöka få in Charrez som fortfarande är sjuk, när hon var och matade igår så tog hon upp honom i famnen och torkade av hans rinnande ögon och näsa, så jag hoppas att det skall gå lätt att sätta honom i en transportbur. Damen som matar skall ha honom hos sig så det är redan löst.

Vi får trots allt känna oss nöjda med dom 14 katter som är intagna under denna perioden och som ni har hjälpt till att skänka pengar åt så att dom har fått den veterinärvård som dom har behövt och även blivit kastrerade. Där kommer att gå många pengar än för där är katter som är intagna långt tidigare som inte är kastrerade och det skall dom bli nu och sen får vi tänka på att det kommer att gå en del pengar till både Mimmi och Charrez.

Så jag vill passa på att tacka så hjärtligt för alla pengar som har strömmat in och även tacka för allt stöd som ni givit oss och framförallt mig när jag emellanåt har tappat både tron och hoppet på att jag skulle klara av att hantera känslorna för alla dessa syner av katterna i hamnen. Damen som matar kommer att ringa till mig om det dyker upp katter där nere som behöver hjälp så helt kommer jag aldrig att överge dom och det kan man inte när man som jag har lärt känna dom och då tänker jag på vackra Håkan och hans bror Timmy och dom 2 vackra halvårskatterna som finns kvar där och sen lille busungen och hans 2 äldre syskon som jag inte har kunnat hjälpa.

Eftersom tråden om Mimmi kommer att finnas kvar så skriver jag där om det skulle hända något annat och det är möjligt att jag börjar en ny tråd eftersom mitt jobb med katter kommer alltid att fortsätta är det inte i hamnen så är det någon annanstans för där är alltid katter som behöver min hjälp. Jag har bestämt möte ikväll med 4 tjejer för där finns en katt i riktig nöd som vi måste försöka att hjälpa. Det är tydligen bara en ungkatt den skall vara vit med svarta prickar och den har suttit i ett träd i 2 dagar så vi skall se om vi får ner den och en liten bit ifrån går en liten katt som skall vara tam och verkar vara vilsen så vi får se om vi har någon lycka där. 

Vi hörs i någon annan tråd, men jag kommer att sakna er på denna tråden och avslutar med en nytagen bild på Mimmi på balkongen där hon bara tycker att det är så mysigt i solskenet denna lilla söta katt som är perfekt att avsluta tråden med.  Vi hörs.

GosChippen
0

**BRA JOBBAT!Oskyldig
**

Ankie
0

Det är tur att katterna har en ängel som dig Crisse, jag blir glad å deras vägnar.

annebeate
0

Du har gjort ett jättejobb Crisse, katternas ängel. Många många har följt din tråd om Öresundskatterna och dessa katter har kommit att inta en  speciell plats i ens hjärta. Det känns så skönt att du, trots allt du redan gjort, skall försöka få in Charrez också. Dessutom skriver du att damen som matar katterna får ringa till dig om någon särskild katt behöver hjälp. Så omtänksamt av dig. Crisse, du om någon är värd ett stort fång rosor för allt du gjort.

Alexej
0

Underbart jobbat men jag hoppas att kampen om Öresundskatterna inte är över.

Jenna-Gun
0
Crisse
0

Kampen om öresundskatterna kommer nog aldrig att ta slut. och det är som jag skrev att hon ringer mig om där är en katt som behöver hjälp annars tror jag att jobbet med dom kommer att återupptas i höst innan vinterkylan kommer så man kan plocka in dom katter som är för små och som inte har så stor chans att klara sig. Jag ger aldrig upp när jag vet att där finns katter som behöver hjälp men för den här gången så slutar jag.

Kusten
0

Först: Du har varit såååå fin mot katterna! Det är fantastiskt med sådana eldsjälar.

Tänker nu, mitt i den mimmiska glädjeyran, på öresundskatterna som är kvar. De behöver ju fortsatt akut hjälp innan läget blir som innan, med fler katter. Hur går man vidare nu när Crisse slutar tänker jag. Jag hade gärna jobbat regelbundet med dessa katter men bor ju i "fel" ända av landet. Men förhoppningsvis finns det någon annan/andra som har fälla och möjlighet att fortsätta fånga in nu under vår/sommar.. och att jourhem kan fortsätta att sökas både här och på andra bra kattsidor (kks bland andra) där man månar om katter utan hem.

Visst ska vi väl jobba för detta? Att försöka få ännu mer ordning på området INNAN kylan tar vid :) Tycker det är jätteviktigt att inte katterna som är kvar faller i glömska. Och som sagt förut.. jag ställer gärna upp och är där nere när möjlighet finns! Semester har man ju också och då kan jag kombinera några dagar av flanerande i söder med att hjälpa dessa missar. 

Att fortsätta uppdatera med information om kvarvarande katter och söka efter jourhem och infångningshjälp till exempel här på siten vore ju därför bra. Inte minst för våra fyrfota vänner vid havet…

Sussa gott! Kan inte nog upprepa hur fantastisk du varit och ÄR Crisse och ni andra som varit med, verkligen!

Och puss på liten mimmi-nos. Världens sötaste Öresundsmimmi!

Crisse
0

Jag hade gärna fortsatt om det hade funnits någonstans att göra av dom, det är med sorg i hjärtat som jag måste ge upp jobbet med att få in dom. Fånga dom hade inte varit problem för nu behöver man inte koncentrera sig på särskilda katter utan bara sätta fällan och ta dom som kommer in. Men var gör man av dom. Jag skall försöka prata med Carina och se om vi kan ordna med veterinären så att om vi fångar någon och steriliserar om dom kan ha katten kvar några dagar tills såren är läkta Carina får väl kolla hur ekonomin ser ut till detta, hur mycket pengar där är kvar av alla gåvorna.

kusten

Du behöver inte vara rädd för att jag kommer att glömma dessa katter, det sitter fastetsat i huvudet på mig efter alla mina upplevelser där nere.

Om där är någon som är på besök här neråt och har plats till en av dessa katter så hör av er, ni kan säkert hitta mig någonstans här i hittekatter så kan vi fånga en katt tillsammans och så kan jag passa på att visa er hur dessa katter bor.

Kusten
0

Crisse - lovar att höra av mig när det är aktuellt för resa neröver.

Eftersom det behövs jourhem för att fortsätta arbetet med infångandet så får vi alla putta för det. Puttar!

Så länge vore det jättebra om det gick att ordna med kastreringar som du nämnde. Då håller man antalet nere iaf.  

Ska ut med fälla imorrn (egentligen idag) och hoppas få in någon stackars ofrivllig hemlösing… har samma problem med bland annat brist på jourhem här. Det är så frustrerande.. Ledsen 

Sköt om Dig kram

Crisse
0

Jag skulle vilja be er om en tjänst. Finns det någon i Göteborg som kan ta hand om lilla busungen, vi mötte honom/henne i hamnen idag helt ensam och inte på sitt vanliga ställe, jag gick och kallade på kisarna och då dök han upp från stenarna på en helt annan plats än jag är van vid. Han har lärt sig att känna igen min röst så han kom fram direkt så jag gav honom mat, ikväll kan jag inte sluta att tänka på honom utan jag har suttit och funderat på hur jag skall lösa detta. Jag vet inte om jag kan sätta busungen ihop med Mimmi på balkongen men det bästa hade varit om han fick ett hem någon annanstans. Jag vet att kattassen skulle ner till Malmö i påsk så hon skulle kanske kunna ta honom med sig upp. Busungen är ca. 6 månader nu så jag räknar honom fortfarande som liten.

Alexej
0

Finns det en bild av honom?

Crisse
0

Jag har bara denna dåliga bilden på busungen.

Crisse
0

Jag vet inte om Rocky är en flicka eller pojke.

Här är en bild på hans bror, dom är väldigt lika men Rocky har några vita hårstrå på bröstet.

annebeate
0

Hoppas någon kan ställa upp för lilla busungen.  Ännu en katt som behöver räddas.Det är fortfarande  kallt inte minst på nätterna och Malmö är verkligen ett blåshål. Det verkar ju inte bli några svårigheter att fånga in busungen. Transporthjälp finns efter påsk mellan Malmö och Göteborg. Men det finns kanske någon här i Malmöområdet eller i Skåne som skulle kunna öppna sitt hem för  busungen. Även lilla busungen behöver kommer in i värmen. Inte skall han behöva leva längre nere bland stenarna i hamnen.Ledsen

[Daisy-Moa-Elsa]
0

En fråga bara, säkert framgått i någon av trådarna men minnet är kort. Visst står KKS bakom dessa katter i form av veterinärkostnader?

Jag har lagt två långsökta trevare till två vänner, hoppas att någon faller till föga men tyvärr tveksamt fast man kan ju inte få mer än nej…och inget veta om man inget frågar heller :-)

Alexej
0

Ja, det är KKS-katter. Men om de pengarna skulle vara slut till Öresundskatterna kan vi säkert samla ihop en del för kastreringen….

annebeate
0

F n pågår insamlingen hos KKS (Kattkommando Syd) för Öresundskatterna. Per den 29/2 hade det kommit in drygt 15 000 kr men enligt KKS behövs det cirka 30 000 kr för att kunna göra en behövlig insats för Öresundskatterna.

Sätt därför in en slant till Öresundskatterna, stor som liten,  så vi kan hjälpa katterna som finns kvar ute i kylan. De behöver verkligen vår hjälp.

maggan47
0

kan han inte så länge vara med Mimmi på balkongen, istället för att kanske försvinna nere i hamnen, bara en tanke,Maggan47Generad

annebeate
0

Det vore ju fint om busungen kunde vara med Mimmi så länge till dess att någon kan ta hand om busungen. Crisse månar ju verkligen om busungen så anser Crisse det överhuvudtaget är möjligt så kanske det kan bli så. Vi får se vad som händer.

Crisse
0

Busungen har fått en egen tråd som Alexej har gjort, jag har skrivit där.

Crisse
0

Katten jag skrev om som satt fast i ett träd har folk ordnat med så att den kom ner idag. Där står en artikel med bild på katten i trädet i sydsvenskan som var tagen igår och fortsättningen kommer imorgon.

Katten finns nu hemma hos Eva och dom har tvättat av honom försiktigt, det är en heltam jättekelen katt som säkert är tacksam för att någon hjälpte honom ner. 

kattassen
0

#182 Crisse - jag kommer inte till Skåne över påsken som var sagt innan. Vi har fått ändrade planer den helgen dessvärre.

Tyvärr! Ledsen att det inte går att ordna denna gång.

Håller mina tummar att nya möjligheter dyker upp.

annebeate
0

Sådan tur att katten kom ner och nu befinner sig inne i värmen. Glad Kan det vara en förrymd katt ?

Erika91
0

Bra att man fått ner den! Bra att den är hemma hos någon också!

annebeate
0

Stort tack till arboristen Oscar Marchetti som med hjälp av klätterutrustning  och håv lyckades fånga in katten som satt 15 meter upp i trädet i Malmö. Det inte räddningstjänsten ville göra det  gjorde Marchetti. Heder åt honom.

Erika91
0

Så fint gjort av honom! Heder åt honom!

MorganP
0

Förrutom alla hemlösa kattungar som föds tänker jag i denna på påskhelgen uppkomna snöoväder med blåst på Öresundskatterna. Kattungarna lär väl tyvärr frysa ihjäl men kanske sedermera någon av trådens katter kan komma in…

Crisse
0

Morgan

Man tänker på dom katterna som har blivit kvar där nere för att det inte finns någonstans att göra av dom. Nu har vi turen här nere att det inte har snöat, det har regnat lite idag och nu ikväll så blåser det rätt kraftigt. Jag tänker speciellt på 6 månaders katterna som är där och den lille 5 månaders som jag träffade på sist jag var där nere och som var helt ensam. Jag tror det skall bli ner mot 10 minus imorgon kväll så jag hoppas dom klarar sig.

Jag tror att där är en 5-6 katthonor som förmodligen har blivit dräktiga så nu är det bara att börja om från början igen, så om ca. 4 månader får man börja kolla där nere varje dag för det är väl då ungefär som kattungarna börjar komma fram, men då är där som mest med folk och lösa hundar vid den årstiden. Vi får se hur det går och kanske det har blivit lite tomt i stödhemmen så att man kan ta någon katt därnere.

Alexej
0

ja, det är viktigt att inte släppa det här.

kattassen
0

Jag har sett en Öresundskatt i helgen… tror jag…:-(

Vi skulle inte åka ner över helgen utan vi skulle egentligen firat påsk norrut istället. I sista sekund blev det ändring igen och vi hamnade i Malmö-trakten i alla fall. Hann inte arrangera någon transport eller hjälp med räddningsaktion men vid en promenad i ett nybyggt bostadsområde i hamnområdena fick jag syn på två svartvita katter som slank ner mellan stenblocken. Undrar fortfarande om det var några av Öresundskatterna?

Jag trodde inte det var där de huserade utan fick en känsla av att det var på annat ställe. Dessa var mycket  skygga och kilade snabbt ner i hålen. En såg rätt tufsig ut tyckte jag:-( Fick därför känslan av att de var hemlösa.

Vi var på ett kort besök hos släktingar som inte har samma känsla för detta som jag så jag fick vara lite diskret i mina spaningar, denna gång.

Jag hoppas verkligen också att det kunde finnas någon möjlighet att fånga in fler i detta lilla gäng antingen detta rörde sig om andra katter eller de som skrivits om ovan.

Kan säga att det var ruggigt blåsigt och svinkallt där nere i går. Inget ställe för hemlösa katter. Man kan hoppas att de kunde finna skydd bland husen där runt om.

Crisse
0

Kattassen

Utan att avslöja för mycket var platsen är så tror jag att det var Rockys 2 äldre syskon du såg, hade du stannat kvar lite så tror jag du hade fått se Rocky eller busungen som vi kallade honom från början. Längre upp i svängen när du började gå neråt mot dom svart/vita finns kattungen på 5 månader som jag kallar busungen nu, han bor där ensam i stenarna och har det likadant som dom 2 du såg. Rocky skall ha blivit mycket fin nu börjar det tydligen synas att han har en birma till pappa men han blir inte så långhårig som dom 3 syskonen som någon tog. Ja du kan tro att jag har tänkt på dom dessa dagarna när det har varit så kallt, det är flera minusgrader om nätterna och dom har bara sina stenar att ta skydd i. Dom går aldrig upp bland husen utan håller sig där nere vid vattnet eftersom hon matar dom där och det är på lite olika tider så jag tror inte dom vågar flytta sig. Jag önskar jag hade massor med pengar så att jag kunde köpa ett hus och då kan du gissa vem som skulle fått bo där.

Wiizy
0

Är det katter kvar?

kattassen
0

#203 Ojdå det var säkert så. Det var dock en av dem som slank iväg in bland husen så jag fick en liten gnutta hopp om att de kanske vågade sig dit och kunde finna lite skydd närmare värmen men men…

Vi gjorde som sagt en mycket snabb runda där och om det var i "det" området borde det ju finnas annat folk som observerat dem tycker man ju. Där rör ju sig mycket folk en fin dag kan jag tro. En och annan närboende tycker man borde kunnat öppnat dörren. Men suck,  folk är så olika.

Crisse
0

Wiizy

Du låter förvånad. Där är mellan 15 och 20 katter kvar i hamnen som vi inte har några stödhem till tyvärr.

kattassen

Jag tror den katten som du såg slank in vid husen var en svart/vit katt som kallas för korta svansen, han är den enda katten som bor där. Där är många människor som ser katterna varje dag utan att göra något för att hjälpa dom komma in i värmen. Där är mängder med folk när det är fint väder och kan du tänka dig hur mycket där är på sommaren.

Kusten
0

Puttar upp denna viktiga tråd.

Läste här att det antagligen finns flera dräktiga. Kan man inte försöka få in dessa innan de föder i första hand? Ha det som mål. Att man puttar särskilt för dessa katter och för de minsta? Det skulle kanske behövas en ny tråd: Till exempel öresundskatterna del 4.. eftersom det blir lättare att överblicka läget då och lättare att ladda upp tråden.

Om vi alla pushar och försöker finna stödhem åt bl a de dräktiga så ska det kunna gå framåt lite fortare :) Och det framtida arbetet blir lättare.. Det är så hemskt med kylan nu..

Jag skulle kunna ta in en av dessa akuta katter högst tillfälligt.

annebeate
0

#207 Håller med Kusten. Det skulle nog vara bra med en ny tråd. Det är verkligen angeläget att göra ytterligare insatser för Öresundskatterna där var och en kan bidra på sitt sätt.

Wiizy
0

Crisse, nej. inte förvånad. undrade bara om det var missar kvar. så hemskt. :(

Blondieisbackagain
0

ja låter om en bra ide att försöka ta in alla dom som är gravida lr ta honorna som riskerar att bli gravdida..fast de komer inte bli så lätt att fånga in dom hur många äre som fångar in katterna i hamnen?

hur går det med mimmi?Glad

Crisse
0

Sista inlägget i öresundskatterna.

Nu är mitt samarbete med KKS i Malmö slut och nu fortsätter jag på egen hand som jag har gjort dom senaste åren. Under förra året fick jag ut 60 katter i permanenta hem och jag har kontakt med ca. 50 st fortfarande, katterna skickar mail, jul och påskhälsningar till mig  och hälsar ifrån sina underordnade som en katt skrev, jag lever på alla dom hälsningarna en lång tid framöver. Så nu tar jag nya tag och gräver djupt i plånboken för att kunna ta in så många som möjligt och hoppas på att hitta lika många och lika fina hem till ett antal katter till som jag så småningom kommer att ta in.

Jag kommer att ta in katter från hamnen och jag får hjälp imorgon och då skall vi försöka att fånga 4 katter, jag skall försöka att få tag i lilla busungen 2 yngre honor som eventuellt är dräktiga och så skall jag hjälpa till med Charrez igen. Rocky visar sig vara en flicka så nu får vi byta namn igen, hon och hennes 2 äldre syskon finns fortfarande kvar bland stenarna och en av dom är skadad, vi vet inte vad som har hänt honom men när hon hade varit och matat i helgen så hade han legat och bara skrikit hela tiden och sen hade han gått ner under stenarna och då hade han haltat. Nu har han inte setts till på ett par dagar så jag vet inte hur det går med honom. Jag hoppas att KKS fångar in katten så att den får veterinärvård.

Lilla busungen skall jag själv ta in och den får hålla Mimmi sällskap på balkongen. Dom 2 flickorna är där en tjej som ställer upp och hjälper till med så länge.

På tal om Mimmi så är hon fortfarande väldigt skygg, hon ligger där ute och plirar mot mig när jag kommer ut till henne  men jag kan rensa hennes ögon genom att peta med fingern på henne och det godkänner hon. Mimmi kommer att stanna här tills hon får ett permanent hem och nu har hon kommit upp på KKS hemsida under Lisbeths katter.

Jag öppnar upp en ny tråd där jag kan skriva om hur det går för Mimmi och dom katter jag eventuellt tar i hamnen men jag vet inte vad jag skall kalla tråden för där kan även dyka upp andra katter och även katter som jag kanske behöver hjälp med, vad jag vet nu så kommer jag att få in många kattungar. Om något har ett förslag till namnet på en ny tråd så skriv ett pm.

Någon Medarbetare på hittekatter som läser detta kan stänga ner tråden om Öresundskatterna och även tråden om Mimmi och Busungen.

kattassen
0

Då låser jag tråden om Öresundskattern på Crisses begäran och tackar samtidigt Crisse för hennes kamp i Malmö Hamn.

Kramar till henne och alla kissarna och med hopp om vidare nyheter i ny tråd om utvecklingen i Malmö.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer