Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 639 ggr
Maria
0

Hjälp, tandlossning

Jag blev helt förskräckt när jag igårkväll upptäckte att Moritz snart 6 år har tappat flera av sina kindtänder. Tandköttet var alldeles rött. Jag pillade lite på en tand och den lossnade.

Jag visste att båda våra katter har tandsten så vi hade tänkt åtgärda detta nu under våren men att det var så illa har jag inte sett innan.

Vi har fått tid hos veterinären nästa onsdag och hon pratade om att det kan vara en sjukdom som heter FORL. Är det någon som vet lite mer om detta? Hon sa att det drabbade oftast katter som var lite äldre, typ 8-9 år. Han ska sövas och så röntgas och sedan får man dra ut de dåliga tänderna eller det som finns kvar.

Snälla är det någon som kan något om detta? Jag är så orolig.

(har lagt denna fråga på katter i fokus också, om man nu får göra så)

/Maria

Maria
0

Det blev visst två rubriker, haha.

Tog bort en

Jenna

/Maria

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Här kan du oxå läsa

Lena
0

Det kan vara Forl men även vanlig tandlossning. Har han mycket tandsten? Forl är en sjukdom som gör att tändernas rötter absorberas, då lossnar tänderna utan att det finns tandsten. Om en katt får mycket tandsten blir det infektioner som kan leda till tandlossning.

I båda fallen görs en sanering där lösa och trasiga tänder samt  tandsten tas bort. Tandsten håller man tillbaka genom att ge katten foder med tuggmotstånd. T.ex Hills Oral Care eller liknande.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
0

Vi har haft en katt som var hårt drabbad av FORL. Problemet då var att veterinärerna var så okunniga och inte kände till sjukdomen. Vi var mycket noga med att hålla efter tandsten och när vi äntligen kom till rätt veterinär var det en chock för mig när Jag fick vetskap om sjukdomen.

Kissen förlorade alla sina tänder men klarade sig bra ändå tack vara sin enorma livsvilja. När de drog tänderna så fick han äta smärtstillande några dagar efter det.

FOL är väldigt smärtsamt så när tänderna dras så försvinner smärtan och på så sätt mår katten bättre.

Hoppas att det går lika bra med din kisse.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Maria
0

Tack för alla svar. Jag har dåligt samvete för att jag inte kollat hans tänder oftare men nu har han i alla fall fått en tid hos veterinären.

/Maria