AKUT hem åt hittesköldpadda!!!!
En honkatt i 4-årsåldern med vacker sköldpaddsteckning blev idag inlämnad för avlivning på djursjukhuset där min kompis jobbar som veterinär. Hon kunde inte med att avliva henne, en helt frisk, underbart gosig och tillgiven katt och undrade om jag kan hjälpa henne hitta ett hem?
Katten var hemlös och dök upp hos en familj för ett halvår sedan, dräktig. De tog sig an katten och lyckades omplacera alla hennes ungar men har inte lyckats hitta hem åt mamman. Anledningen att de nu skulle avliva henne uppgav de var att hon är dominant och bråkar vid matdags. De har andra katter och hund om jag minns rätt och det var mycket pyssel med att ufodra i olika rum osv. Dock kommer hon jättebra överrens med de andra katterna resterande tid. Troligen har hon väl svält under en lång tid som hemlös och är därför så bråkig om maten. De var ledsna över att avliva katten men såg ingen annan lösning själva och nu är katten dräktig igen.
Min kompis har redan många djur och kan inte ta hand om henne, hon har frågat alla på djursjukhuset men de flesta har redan tagit hem katter och andra djur tills hemmen deras är fulla. Hon vet ingen som kan tänkas vilja ha henne men ville verkligen inte avliva en så härlig katt.
Känner DU någon som kan erbjuda denna katt en andra chans?
Kanske någon äldre person som bara vill ha en (urkelig) katt, eller någon med toleranta katter.
Hon kommer isåfall att kastreras och fostren att tas bort, vaccineras, ID-märkas och avmaskas och då vill ha djursjukhuset ha ca 300 kr för katten, de anser inte att djur ska skänkas bort.
Min kompis ska ta kort på henne imorgon och skicka till mig.
Jag vet att här finns många katter i nöd och att avlivningshot inte är okej, men detta är den bistra sanningen här och jag vet inte hur jag ska skriva annars… Får inte katten ett hem måste ju djursjukhuset avliva henne :(
Katten finns i Kalmar.
SNÄLLA, hör med alla du känner om någon kan tänkas vilja köpa denna fröken?
Men stackars katt, hoppas hon hittar ett bra hem innan det är försent.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Jag ska kolla runt lite Veronika.
Det ska finnas en äldre herre i byn som skulle vilja ha en innekatt. Han har haft djur tidigare och saknar nu sällskap. Nu är det lite för sent, men jag kan kolla med honom imorgon.
Ska hon vara inne eller ute katt? Jag kan kolla med en bekant i Högsby som har en gård, kor och hela köret och som älskar djur. Hon har redan flera katter och hundar som har det jättebra. Hon är en riktig hönsmamma….Hon kanske kan ta/köpa henne…
Skulle vara bra att ha en bild på tjejen att fresta med :)

Gulle dig!!
Ja snälla kolla runt.
Hon sitter nu i en bur på djursjukhuset lillan. Det är förresten det djursjukhus du pratat om här utanför kalmar förut ;)
Jag gissar att hon fått vara både ute och inne nu, eftersom hon är dräktig igen… men kan säkert vänja sig vid att vara innekatt, f.d. hemlösa brukar ju vara tacksamma för det lilla!
Lovar att lägga upp kort på henne så fort jag får det från kompisen!
Eventuellt kan min kompis ta hem henne till sig över helgen och vara i tvättstugan eller nåt, så kan vi se hur hon reagerar i hemmiljö, jag ska ändå dit och hälsa på min kompis i helgen. Är ju så synd om henne att bara sitta i en bur på djursjukhuset, även det förstås är bättre än att vara död.
Ja tack, fråga gärna alla du känner, eller alla budleverantörer du springer på ;)
Taaaack!
hur långt gången är hon?
Okej, då vet jag var hon är ;-)
Stackars flicka… Jag ska göra allt jag kan för att övertala dem…

#4 -Jag vet inte exakt hur långt gången men det verkade gå att "ta bort" dem vid kastrationen om hon får ett gott hem.
Snälla moderatorer säg till om jag bryter emot reglerna med detta inlägg, ville bara så gärna hjälpa till med det lilla jag kan för denna kissen, här läser ju många kattvänner…
Åh, puttar upp för flickan!!!!Du vädjar bara om hjälp, kan inte tänka mig, att någon vill ta bort deta för att du vill hjälpa!Bra att fostren aborteras i samband med kastrering. De vet vad de gör och aborterar inte för sent.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
åj deta va lite akut en dräkitg katt som kan kastreras med det inga kattungar det skulle ju vara det bästa om nån kan ta henne gärna som ensamkatt då hon är lite bråkig vid mat. Kan man inte sätta ut en annons om akut ett måste och man får en kelig katt och så kan man samla pengar så det blir kastrering för hennes del nya ägaren kan ju kosta på vacc för det är ju alltid bra att dom är vacinerade. Håller tummarna här har jag redan en katt som inte alls funkar :C . Å så har det dykit upp katter i ladgården friare lr löpande honor lr bortjagade katter. Olika färger så jag ska själv sätta ut lappar om någon saknar sin katt så kan dom ju kika in där :) fy vad jag blir trött på sånt här. Men men håller tummar o tassar för alla katter å denna är ju tam så någon borde ju kunna öppna sitt hem för en söt sköldpaddflicka :)

#8 ts skrev _Hon kommer isåfall att kastreras och fostren att tas bort, vaccineras, ID-märkas och avmaskas och då vill ha djursjukhuset ha ca 300 kr för katten, de anser inte att djur ska skänkas bort.
_Så den biten löser sig i såfall.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#9 - ja det är jättebra att hon då blir "full-servad" ;) direkt på djursjukhuset. De vill ju gärna hjälpa men har ju sina begränsningar förstås.
Då hoppas vi på det bästa!"!!!!

Kan din väninna ha henne över helgen så sätt in anonser över helgen överallt, uppdatera det varje dag om det är på nätet så att ingen som letar katt missar den.anonser på anslagstavlor på större ställen folk besöker under helgen, stormarknader, kyrkor, museet, bara några förslag.
De här är ju just en sådan situation som kan inträffa och enligt min åsikt bryter du inte alls mot några regler. Tycker det är jättebra av djursjukhuset att vilja rädda katten och de ställer upp på ett fantastiskt sätt. Då behövs också så mycket hjälp som möjligt för att lösa det på bästa sätt.
Hoppas att rätt hem snart hittas för lillflickan.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

# 12 -tack, jättebra tips!!
Jag ska prata med min kompis om hon har möjlighet att fara runt och sätta upp massa lappar, för problemet för mig är att jag lägger all min tid och energi just nu på att försöka få in Maja :( Jag kan bara låna fällan tom måndag och hitills har alla försök varit fruktlösa, nu har ingen rapporterat sig se henne på ett par dagar och mitt hjärta går snart sönder.
Men givetvis, lappar och annonser måste ju ut, om man inte får fatt på någon "via hörsägen" så att säga.

PÅ blocket 29 februari eftersöks en lugn innekatt kastrerad som ska bli sällskap åt en gammal dam, i Västmanland, vet inte vart det ligger men det kanske vore något,

# 15 - det ligger tyvärr ca 40 mil härifrån. De som skrivit annonsen vill kunna komma och titta på katten innan, vilket jag kan förstå och det vore nog bäst om katten hamnar iaf hyfsat nära här ifall några problem skulle uppstå. Man vet ju inte om ägarna lämnat "hela sanningen"…

#15 har ingen aning om vart västmanland ligger, hehe, behöver jag tala om att jag hade IG i geografi!
jag vet inte heller vart det e å jag hadde bra på geografi :P visst det måste någ vara bäst att åka å titta på henne för att få uppleva hur hon är.

aaah men tanken var god ;)
Det är det som räknas!
Västmanland ligger för övrigt " till vänster om" Stockholm, med bla Västerås stad.
tror jag!
Jag bor i Västmanland så jag vet vad det ligger…
Onikan du har rätt Västerås ligger i Västmanland.
Veronika… Tyvärr så vill gubben ha en kisse, men inte tidigare än i höst :( Nu vilar hoppet i tjejen från Högsby. Jag ringde till henne några ggr idag men hon svarar inte… Kanske är bortrest…
Jag frågar alla jag kommer åt. Idag var jag och storhandlade på Willy´s och då frågade jag alla i kattmatgången och dem känner någon som skulle vilja ha en kisse, men utan framgång.. Jag ska fortsätta leta..
Hoppas att det någonstans finns ett hem som längtar efter henne…
Kram
Anna

Fint att hon och du vill rädda katten!
Synd att inte gubben ville ha en katt förrän i höst. Men jag håller alla tummar att hon får ett hem!
PuttR UPP FÖR DEN LILLA KISSEN!

Puttar och håller tummarna för kissemissan.

puttar upp för missen…o blir förtvivlad över dessa avlivningshot på friska djur..!

Jag har tyvärr inga bilder på henne ännu.
Förhoppningsvis imorgon!
Ingen som känner någon som kan vilja ha henne??

puttar!!!

putt

Puttar!
Och jag ringer och ringer till tjejen i Högsby med ingen svarar där…

Vad rar du är Anna!
Min kompis tog hem henne och provade lite med sin ena katt, och hon är inte dum emot andra katter annars, men så fort det finns mat framme visar hon en "ätstörning" på så sätt att hon blir jättearg emot andra katter och hetsäter upp all mat för att andra inte ska ta den. Stackarn, det kan ju ge rejäla ätstörningar när man levt hungrig och hemlös många år. Kanske blir det svårt ifall tjejen i Högsby redan hade andra katter?
Annars är hon otroligt vacker och mysig, säger min kompis. Ganska mörk sköldpadda. Hon ska skicka lite kort senare idag, tyvärr är vi båda två förkylda idag så man är rätt slut..
Dock finns det hopp för kissen!
Just nu är hon hemma hos ett par nära släktingar till min kompis på prov. De älskar djur och speciellt min kompis hittekatt som hon räddade livet på och som hälsat på hos dem, men de är lite tveksamma för att "känna sig bundna" med en egen katt. Men de är världens snällaste människor och jag håller tummarna för att de smälter för katten, de har inga andra djur utom en liten kattvan hund.
Imorgon ska hon kastreras, skönt.
Håll tummarna! :)

Jag håller tummarna stenhårt!
JAg med! Lilla tjejen! Det där med maten går nog över. Cuyo hade samma problem med den lilla kissen han tog hand om härifrån i GBG. Hetsåt så hon spydde. Men nu börjar hon lugna ner sig.,

#31 Håller hårt i tummarna för att missen får stanna där..så härligt det vore!!
Här hålls tummar allt som går

Har du hört från de hur det har gått? Okej det har bara gått en dag, men jag är nyfiken :)
Hur går det här?

Det undrar jag med!

Dåligt :(
Hon är sedan tidigare van att få gå ut och "provhemmet" bor intill en starkt trafikerad väg och kan inte ha utekatt, och kissen vill verkligen ut. Så nu är hon tillbaka på djursjukhuset :( Om inget hem dyker upp inom några dagar är de tvugna att avliva henne.
Finns det något lantligt hem åt denna tjej???

#39 anonsera i LAND, ATL och sådana tidningar som bönder brukar läsa,

Det finns inte riktigt tid, tyvärr… fan att jag inte bor på landet i hus som jag drömmer om, hon måste ju ha iaf stödhem nu direkt. Är ej kastrerad ännu, de vill inte utsätta henne för kastration, sövning och allt om de inte vet att det finns nåt hem åt henne, om de ändå måste avliva henne några dar senare. Hon kan ju inte bo på djursjukhuset.
Å hon måste kastreras snart så inte ungarna blir för stora… ghaaaa.
Varför tolerar folk så lite från sina katter?
Att en ätstörning ska behöva kosta en katt livet…. grrr.
Men varför måste hon gå ut? Det tar lite tid att vänja sig av med det. Jag vet av egen erfarenhet att det går.

Jag vet.
Men "provhemmet" har aldrig haft katt innan och tyckte det var jättejobbigt när hon var orolig, jamar och vill ut. Jag hade ju haft mer tålamod, men de, snälla och okunniga, ville inte försöka mer.
En ny katt ska man ju ändå inte släppa ut på någon månad eller två i ett nytt hem, den måste ju veta var "hem" är och bo in sig, annars sticker den trolgien bara. Så hur eller hur kan hon ju inte bara gå ut om nytt hem hittas, hon måste ju kastreras också och läka ifrån det…
Jag har ju knökarfullt hemma :( Annars hade hon fått tillfälligt komma hit. Men med Saga i badrummet och Maja hoppas vi ännu hitta, utöver mina 3 egna, det är omöjligt.
Usch jag verkligen avskyr avlivningshot.
Puttar upp för lilla tjejen! Hoppas!
det har du väl redan tänkt på, men kan inte "provhemmet" tänkas vara intresserade av saga istället, så kan du ta den här istället?
En variant det med!
Åh vad ledsamt när du och din kompis vill hjälpa henne och just nu är det många kissar i nöd som det krisar för ordentligt.
De paret som tog hand om henne från början måste ju ändå tycka om katter efter som de tog hand om henne tidigare. Kan de inte hålla ut ett tag om det vet att ni försöker hjälpa till.
Det här med stress och bråk i samband med maten är inte så ovanligt när man har flera katter. Mina kan vara riktigt stökiga ibland medans de sitter och väntar ju godare mat dessto mera bråk. Innerst inne är nog de flesta kissar egotrippade och vill inte dela med sig när de gäller hittekatter. Tror också att det går över så småningom när den förstår att den alltid får mat.
Är det en svartgul padda eller en trefärgad? För mig är det intressant så man vet vilka katter som är inblandade om du förstår vad jag menar.
Hoppas iallafall att det ordnar sig för kissen och jag vill också att Maja skall komma hem nu.

# 45 -en god tanke!!! :)
Men Saga kan jag omöjligt sälja som ensamkatt, hon skulle vantrivas för hon är så flockpräglad. De ville egentligen inte köpa katt, blev mer övertalade för att ge avlivningshotade katten en chans ;)

MEN, jag har förhoppningsvis hittat ett hem åt henne!
Det är en tjej jag känner ytligt (min sambos ex).
Tjejen ska åka till djursjukhuset imorgon och hälsa på henne. Om allt känns rätt så bokar de isf in en kastreringstid på typ måndag eller så snart som möjligt för katten.
Hos denna tjejen kommer kissen få bo utan andra djur i en trea och gå på koppelpromenader om hon prompt måste ut. Håller tummarna för att det ska bli bra… Det går att släppa ut katt i det området i värsta fall, men jag vet inte vilken våning hon bor på. Hon är iaf hemma mycket just nu (gravid) så katten får nog mycket sällskap och kel.
Hoppas det blir bra nu!

Nej vad tråkigt! Jag håller tummarna på ett nytt hem och att det kommer nu!

Å jag håller tummarna stenhårt för paddan!

emjon - jag vet faktiskt inte riktigt hur hon ser ut, jag har inte träffat henne eller sett kort på henne än. Men hon ska vara sköldpaddsfärgad med mycket svart tror jag. Lite speciellt tecknad.
Ja, jag tror nog att såna här ätstörningar går att träna bort, om man bara har viljan. Men visst, får hon bo utan andra katter är det nog inget problem ens.
Tack söt du är som tänker på Maja! Vi kämpar på där.
Ja, då hoppas vi på det bästa för lilla tjejen!
Hoppas att de finner varandra och jag hoppas också att hon är så förtjust i katter att inget ändras när bebisen kommer.
För den här kissen förtjänar nu ett hem för gott.
Om man har flera katter får man ha fler skålar . Då blir det ju inte så stor konkurens om maten.

Lite bilder på lilla Ester som hon heter!
Visst är hon häftigt tecknad??
Fantastisk teckning. Att de kan nästan bli hur roliga som helst.
En söt kisse.
Vilken sötnos…
men är hon inte kastrerad än? hon var ju i typ 4-5 veckan för en vecka sedan, snart börjar det ju levas och sparkas därinne!

Nej hon är inte kastrerad ännu, eftersom inget stabilt intresserat hem funnits. Men nu hoppas jag att det gick bra ikväll på "visningen" och isåfall kommer katten kastreras snarast, förhoppningsvis på måndag. Jag kan förstå att djursjukhuset inte opererar om de måste avliva henne ett par dagar senare..
Men betänk ändå hur vänliga de är som nästan gratis kastrerar, vaccinerar, id-märker och avmaskar denna katt och ansträngt sig att hitta hem åt henne istället för att bara avliva utan frågor.
Jag vet var ditt hjärta är i frågan Emma, men vi får lita på veterinärerna. Å att Ester lilla får sitt drömhem nu.

# 57 - ja visst är det otroligt hur färgerna kan hamna? Helt fascinerande.
Eftersom hon har så speciell teckning och var tam när hon dök upp hos familjen som tog in henne, kan man undra om någon saknar katten. Jag ska ta med bilderna till vårt katthem här i stan och se om någon katt anmäld som bortsprungen matchar hennes utseende. Men, ja vi vet ju alla hur många hemlösa, tama katter som ingen saknar :(
Åh, så fin! Hoppas det gick bra, så hon blir kastrerad! Vad gäller kastrering, så kan man ju faktiskt kastrera ända fram till två veckor innan födsel. Bätrre det, tyvärr, än ännu fler kattungar som måste få nya hem.
Så fin hon är. Hur har det gått ?
#61 Allt som är fysiskt möjligt är inte bra. vet att vi har olika åsikter om detta. 2 veckor innan födsel? det är mord i mina ögon, samma sak som att döda dom vid födseln. Vad är skillnanden? Och mamman som VET att hon är dräktig, hon känner långt innan oss att hon ska ha smått och har förberett sig. Nej usch, det finns många hemlösa katter, men någon måtta få det vara, Tänk på indivden, tänk på mammans känslor.
Jag kan kastrera en dräktig katt, emn när hon är i max 5e veckan, alltså halva gången.

Det har gått bra!
Tjejen var och hälsade på katten på djursjukhuset i fredags och gillade henne, så det är bestämt att hon ska ta henne. Katten kommer kastreras måndag troligen, så fort det går.
Hon är väl ungefär halvvägs gången, men i det här fallet tycker jag nog det är bättre att rädda mamman och abortera lite sent, än att förlora alla.
Hoppas det kommer funka fint nu när kissen kommer hem till henne också, ska försöka hälsa på lite längre fram, men lär nog få rapporter från våra gemensamma vänner :)

Emma, det där är sannerligen en svår fråga.
Som inte ens våra veterinärer är ense om. Det finns heller inga lagar eller riktlinjer för dem att följa så det är helt enkelt upp till var och en.
Men den diskussionen tycker jag vi kan ta i en annan tråd, detta handlar om Ester som jag är hemskt glad att vi kunde rädda undan avlivning! :)
Det var ett glädjande besked denna söndagskväll att Ester räddas.
Det viktigaste är just nu att det går bra för Ester och att hon kommer att trivas tillsammans med sin nya matte.
Otroligt glad över att lilla Ester är räddad och hoppas at de kommer trivas med varandra.
Åh, så bra!! Ja vi har haft våra diskussioner i den här frågan förr,men jag håller på min linje.
ja precis det finns inga riktlinjer eller lagar att följa, alla har vi våra åsikter. Hoppas det går bra för Esther i nya hemmet:)

Hur mår lilla Ester idag??

Jag har faktiskt inte hunnit fråga hur det gått, om hon flyttat hem igår eller om det sker idag. Ska försöka slänga iväg ett sms innan jobbet nu.
Ja, nyfiken jag med. i detta fall, så fanns det ju bara ett val. Jag kan gott förstå om familjen som ska ha henne inte vill ha en kisse som ska ha ungar. Alltså fanns ddet bara en utväg och det var a tt rädda henne. Hoppas det gick bra!

Håller tummarna.

# 72 - Nyfiken får man absolut vara!
Tjejen var och hämtade katten igår och det verkar gå bra. Ester hade suttit i fönstret igår och velat titta ut men en kruka skymde sikten, men det var inga problem, den puttade hon ner lite lätt ;)
Nej det hade nog varit lite tufft för henne att ta hand om både katt och kattungar, eftersom hon själv ska föda om ca 2 månader tror jag det var.
Men hon har ju haft katt förr och vet vad hon gett sig in på, hon har nära kompisar som bor ett par hus bort som säkert är kattvakt om det behövs.
Åh så bra. Då är hon kastrerad nu lilla Esther?