Vilken minister vi har....
Fick svar nu från djurskyddet. Erlandssons ignorerar över 100 000 underskrifter och har inte tid. Dags för oss att reagera!!!!
Efter överlämnandet av de drygt 109 000 namnen på Jordbruksdepartementet den 18 januari väntar Djurskyddet Sverige fortfarande på ett möte med Eskil Erlandsson. Jordbruksministern har meddelat att han inte har tid att träffa oss under hela våren. Vi fortsätter vårt påverkansarbete för att frågan ska komma upp på regeringens agenda och för att ansvarig minister ska ta tag i frågan.
Den svenska djurskyddslagen syftar till att skydda djur från ohälsa och lidande. För att Sverige fortsatt ska kunna säga sig företräda ett gott djurskydd kräver vi att det också ska omfatta den domesticerade katten. Att övergivna katter är ett stort djurskyddsproblem tycker inte bara vi med stöd av 109 000 svenskar; representanter från samtliga politiska partier och Sveriges kommuner vill ha en översyn av lagstiftningen för katt och obligatorisk märkning.
Landets övergivna katter kan räddas genom att:
1 förtydliga lagstiftningen för katt, och inför obligatorisk märkning och registrering.
2 skapa enhetliga rutiner på myndigheter.
3 ersätta djurhemmen ekonomiskt.
4 kastrera eller sterilisera katterna för att minska antalet oönskade kattungar.
5 förändra attityder till katten genom information och utbildning.
Djurskyddet Sverige
genom Anna Gustin, kampanjansvarig
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Bra!!!!1
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad då bra. Erlandsson har inte tid för katter…
"Jordbruksministern har meddelat att han inte har tid att träffa oss under hela våren."
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det som står under, förstås…… det andra som bonneministern säger är ju inte ens värt att kommentera……
Ja det är ynkligt.
Trodde han var nått att lita på
Så naiv man är.
Jenna
ja inte röstade ja fram detta gäng i alalfall…..
Han är säkert ute och matar katter hela våren.
Jag är så besviken och förbannat.
Minns hur jag gick rund i alla affärer i Skara och frågade om jag kan lägga ut listorna. Vi hade informationsbord om det. Sedan åkte jag rund i flera veckor för att byta ut färdiga listor. Så många som hade skrivit på.
Hur kan Erlandsson bara ignorera det? Ingen tid? Det är ju löjligt. Ingen kräver av honom att han älskar katter men som jordbruksminister tog han över ett ansvar och ansvaret är att göra rätt.
Han nonchalerar alla som engagerar sig för djurskydd och hemlösa katter. Alla som jobbar ideellt på djurhem eller privat. Som satsar sin tid, sina krafter och sina pengar.
Och framförallt nonchalerar han alla utsatta katter som inte har gjort något ond och bara har oss. Som lever ett ovärdigt liv med svält, sjukdomar och är utsatta till onda människor och vädret.
Sverige, Landet med de bästa djurskyddslagar???
I alla fall den sämsta jordbruksministern!!!!

Jaha så blev det med det då :/
Jag blir också fly förbaskad! Fattar inte att jordbruksmintern kan med att ignorera en genom tiderna största namninsamlingarna i Sverige? Inte har tid! Baah!
Dags att vi hör av oss direkt till vederbörande!
Här är Jordbruksministerns kontaktuppgifter:
Jordbruksministern
Eskil Erlandsson, Jordbruksminister
Telefon work 08-405 10 00
e-post till Eskil Erlandsson, via registrator
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har skrivit följande till Jordbruksministern:
Jag är Sajtvärd för www.hittekatter.ifokus.se, vilket är Sveriges största internetsajt med fokus på hemlösa katter. Vi har idag drygt 1100 medlemmar.
Under hela år 2007 var vi engagerade i Djurskyddet Sveriges Kattkampanj "Älskade Katter Märker Man". Ett viktigt led i kampanjen var en namninsamling för obligatorisk ID-märkning och registrering av katter, likt den lag som finns för hundar. Namninsamlingen var mycket framgångsrik, faktiskt en av de mest framgångsrika i Sveriges historia med sina 109 000 namnunderskrifter. Den 18/1 2008 lämnades listorna över till Jordbruksdepartementet.
Vi har nu fått rapport från Djurskyddet Sverige att ni som jordbruksminister inte har tid att träffa dem för fortsatta diskussioner i ämnet. Hur kan det vara möjligt?
Jag och alla andra medlemmar på Hittekatter i Fokus vill nu veta vad ni inom Jordbruksdepartementet har för planer för att vi ska komma tillrätta med Sveriges största djurskyddsproblem, de 100 000 tals hemlösa katter som finns i landet? Det är nu dags att ta de här problemen på allvar! Känns inte så hedrande att Sverige halkar tillbaka och nu börja tillhöra de länder med sämst djurskydd i hela Europa. Det hjälper inte med en bra djurskyddslag så länge som den inte fungerar i praktiken. Tacksam för svar och åtgärdsplan!
Mvh Lena Lindell
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vad bra skrivit Lena.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#11 Om man skriver till den epostadressen blir mailen registrerade och diareförda på Jordbruksdepartementet. Därför är det bra om många skriver.
//Lena

Jättebra skrivet Lena!
Jag funderar på ett "öppet" brev till ministern, något som vi kan erbjuda tidningar.
Jag är så otroligt förbannad och besviken. Det måste hända något. Om 2 månader har vi värsta kattungesdramatik här. Vi hålla på att hjälpa enstaka katter och ge våra sista pengar till insamlingar. Jag är så trött på det. Är det så svårt att införa lag om ID-märkning? Det gick bra med hundar, varför inte med katter? Jag kräver inte att alla id-märker sina katter, det kommer alltid finnas folk som skiter i det. Men det måste bli stopp på alla dessa hemlösa katter….
Kanske går det att polisanmäla jordbruksministern för att han inte sköta sitt jobb?