100 kattungar i Kåseberga hamn..
I Kåseberga hamn finns just nu 15 katter, varav 13 är honor! Om inget görs kommer det att födas minst 100 kattungar i år om man räknar med att en hona får åtta kattungar på ett år, fyra på våren och fyra på hösten. Många av kattungarna kommer att gå en hemsk och alldeles för tidig död till mötes. Några kommer att dö av svält, bli lätta byten för minkar, måsar eller kanske rent av för kommunjägaren.
KKS vill förhindra att detta sker! Men då behövs pengar till kastrationer. Vi kan inte göra något med en tom kassa.

Den lilla rädda kattungen på språng undan kameran.
KKS planerar följande insats:
Av de 15 katterna är fyra födda hösten-07. Dessa kommer att fångas in så fort som möjligt och placeras i ett stödhem i Trelleborg. Just nu när detta skrivs är det en liten tigrerad kattunge på 6-7 veckor (se bild) som har kommit dit. Vart den har kommit ifrån är det ingen som vet men personen som matar katterna tror att någon har dumpat den. Vilket inte är så ovanligt, förra året var det någon som dumpade två vuxna katter där.

Kattungen är på helspänn men hungern tar överhanden.
De vuxna honkatterna kommer att fångas in i omgångar. Den praktiska biten är löst, de har en "viloplats" efter kastration. Men som sagt, vi kan inte göra något med en tom kassa!

KKS vill sätta stopp för att det föds oönskade kattungar i hamnen! Vill du hjälpa till? Skänk en gåva, så kan vi kanske fånga in ytterligare en hona innan den hinner bli dräktig! I år vill vi att det inte ska födas några kattungar i Kåseberga hamn!
Vi kommer att förstärka katternas bo, så det blir så varmt och behagligt som möjligt för dem!
Katterna kommer att kastreras och ID-märkas via Haga veterinären. De tar 680 kr för en hona och 380 kr för en hane. Så vi behöver alltså samla in mycket pengar på kort tid, ca 9 600 kr. Vi hoppas att vi kan klara av detta, så det inte föds några oönskade kattungar till ett eländigt liv som hemlös!

Några vuxna katter äter samtidigt som de håller koll på människorna.
Ditt bidrag kan göra stor skillnad!
Sätt in din gåva på KKS plusgiro 138 39 84-0. Märk inbetalningen med "Kåsebergakatter".
Har du några frågor angående katterna eller ärendet?
Hör av dig till Aaron.
De behövande katterna hälsar och tackar på förväg för din gåva!
Kanske någon kan lägga in detta på svenska katters forum. ( www.katter.nu/forum).
Mitt hjärta går sönder när jag ser den stackars övergivna ensamma bebisen. Även för de andra men den bilden talade för sig själv
Instämmer med Misan. Men den kommer jag försöka fånga in imorgon. Som sagt det praktiska är löst..men KKS har inga pengar alls. ( -300 000 kr i kassan).
Hoppas att ni kan ge en gåva. Om pengarna finns där, är alla katterna snart kastrerade, så är är det återigen pengarna som har makten…

Stackars katter. Ska ge ett bidrag när jag har mer pengar.
puttar..
Oj så synd det är om dessa katter. Puttar upp så att alla ser det. Den röd-vita kissen är som en kopia av åran Tristan!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men åhhh vad glad jag blir. För två somrar sedan när jag hälsade på en kompis som bor i Skåne gjorde vi en utflykt till Kåseberga och jag upptäckte kissarna i hamnen. Såg flera kattungar och några vuxna katter. Kände mig maktlös som bodde i Stockholm. Svårt att göra något rent praktiskt för katterna med det avståndet. Jag gjorde det minsta jag kunde för kissarna och kontaktade Morgan och Lisbeth på KKS och berättade om katterna i Kåseberga. Tyvärr hade man ingen möjlighet att göra något just då. Jag har tänkt så mycket på katterna i hamnen,speciellt när höststormarna har slagit till. Såå frustrerande att vara så långt borta då.
Det här var den bästa nyheten på länge. Äntligen ska kissarna få hjälp. Underbart KKS.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
När lönen kommer ska en slant sparas till ett gott ändamål att inte fler hemlösa kattungar ska födas där och att de katter som redan finns där ska ha det så bra som möjligt.Det tycker jag är att höja de katternas status om något.Hoppas vi blir många bäckar små.
Putt
Ska oxå skänka en slant när lönen kommer.
Toppen KKS att ni ska rädda dem!
Lagt ut Alexejs inlägg på SKS. Där står det om Kåsebergakatterna….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack till alla som skänker pengar! Ni är guld värda!
Kan berätta att den lilla kattungen är nu infångad. Samt en vuxen honkatt som hade en skada på ögat.
Så fort det har kommit in pengar kan vi börja fånga in de första för kastration.
Tack Gunilla H!
Hälsningar
Aaron
KKS

Hej!
Kan meddela att som jag vet nu så är de Traderaauktioner som ligger ute de för närvarande sista som tillfaller Öresundskatterna (ni får gärna fortsätta lägga ut auktioner till dem för hjälpen behövs som sagt).
De som kommer därefter tillägnas Kåsebergakolonin, så släng gärna upp Traderaauktioner för katterna men meddela gärna mig så att vi även kan ta upp dem på kks framsida.
Morgan
#12 vad skönt att lillbebisen är inne i trygghet, har tängt på den. Var den tam eller utefödd?
Lisa
Säger som Misan. Skönt att den lille är inne! Bra jobbat!

Bra jobbat.
Har också tänkt på lillen och hoppats den snällt skulle kliva in i fällan. 
Den är skygg. Så det är ingen tamkatt.
puttar..
#18, ok men då är det ju inte någon som har dumpat den i alla fall, vet inte om man får använda orden tur och skönt i sammanhanget, verkar lite malplacerat men du kanske förstår vad jag menar.
Hur mår tjejen med det skadade ögat?
Nyfiken Lisa
Jo, jag förstår vad du menar:-) Tur-i-oturen. H*n har iaf kommit i bra händer nu.
Den lilla honan lämnade vi på Haga idag. Vi får se vad dem säger. Vi ska förmodligen hämta hem henne på måndag.

Puttar så att fler ser!

Ligger KKS 300 000 kronor minus i kassan?! Men det är ju otroligt mycket pengar att ligga back och ohållbart dessutom.
Hur ska KKS lösa det? Förstår absolut att man vill fortsätta rädda alla stackars katter som lider, men att ta på sig att rädda ännu flera med ett sådant minus i kassan redan. Kommer ni verkligen att få in tillräckligt med gåvor för att reda ut detta? Jag håller självklart tummarna, men ställer mig tveksam/tvivlande.
Likaså sitter det ju fortfarande mängder av katter i stödhem och katthem, som fortfarande inte fått några permanenta hem. Vissa har varit där i åratal (det är inte bara så för KKS, utan det är ju så på alla katthem/katträddningsorganisationer). Antalet hemlösa katter är ju oändligt stort och ökar dessutom hela tiden eftersom så många inte kastrerar och låter dem springa ute fritt/alternativt slänger ut/överger dem. Vart ska alla nyinfångade hemlösa (många gånger sjuka & skygga) katter ta vägen? När det inte på långa vägar finns stödhem/katthem/permanenthem så att det räcker, varken till de "nytillkomna" eller många av de som redan räddats sen tidigare.
Jag vet att jag är pessimistisk (men även realistisk skulle jag tro), men i de fall där det faktiskt inte finns några hem och där TNR inte är lämpligt/möjligt, är det inte så då att vi får inse att det inte går att rädda alla, utan att en hel del av dem tyvärr måste avlivas? För det är ju inte bara att rädda dem. Man måste också fråga sig: till VAD räddar man dem? Missförstå mig inte nu. Ingen vore gladare än jag om ALLA kunde räddas och till underbara hem eller underbara TNR-miljöer, men det går ju inte! En katt som avlivas på ett humant sätt lider inte längre sedan, medan många hemlösa och dessvärre även en del "räddade" katter dessvärre lider, ibland i åratal. :(
Tycker du ska maila dina frågor till alla@kks.nu

En av ungkatterna i kolonin som fångades idag. H*n finns hos mig och väntar på att få sällskap av kompisar från kolonin.

Det är en hona! Tusen tack för du kunde ta henne! En sann kattvän!

#25 Hoppas det går bra med tjejan!! du är hennes ängel, även om hon ser lite förvirrad ut jusst nu,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#25 Underbart att du kunde ställa upp för några :)
Söt men osäker ser hon ut att vara. Men det kommer att gå över :)

Det har hänt mycket i den lilla tjejens liv idag. Fångad i fälla av styggingen Aaron
Åkt bil flera mil och lämnat alla sina kompisar i Kåseberga. In i ett hus som både luktar människa! och lukten från flera katter. Inte så konstigt hon är förvirrad och osäker av allt som hänt henne idag. Just nu låter jag bara henne vara ifred så hon får en chans att lugna ner sig.

#24. Okej, det har jag gjort nu.

Fortfarande inget svar, men de har nog massor att göra.
Puttar upp även för dessa fina missar!

#23/31 Visst har du fått ett svar från KKS-Lena som handhar KKS ärendelista fr t om jan-08. Gällande Kåsebergakatterna kan jag inte svara på vad som händer i det ärendet utan dessa frågor får Lucy/Aaron svara på.
Sedan detta med skulden som Lucy nämner så uppfattar jag inte den som så hög men har man frågor om ekonomin är man varmt välkommen att kontakta Birgitta på birgitta@kks.nu.
Morgan
#29 Hoppas hon blir lite lugnare snart och kommer till ro! Ska försöka fånga katter där imorgon. Men då är det två vuxna honor soms ka in. Ska höra om någon transpotör har tid på lördag eller söndag!
Blev inget iadg, då Annelie är sjuk! Vi på satsa på kommande veckan!

Men efter dem där 10 000 kronorna har ni ju råd att kastrera alla katter. Så det är väl "bara" hem som ska hittas sedan?
Hej!
Jag har pratat med djurinspektören idag. Han var en mycket bra sådan, posetiv till detta. Katterna måste kastreras, id-märkas samt vacc. så ett par tusen till behövs. om jag får in 3000 kr till är det löst.
katterna har ett boende. Men jag måste ha friska Medarbetare för det ska fungera!
PuttR UPP!

Puttar jag med!

#33 Nej Morgan, jag har inte fått något svar. Jag har kollat inkorgen på mina olika mailadresser, där var inget och jag har inte fått något i inkorgen här på forumet heller. Så var har jag fått ett svar? Är det i en tråd du menar? Vilken och var i så fall? Har inte varit här inne på ett tag. Så det kanske står någonstans där jag inte sett det. Men är det ett mail har jag som sagt inte fått det.

#40 Lena skickade den 25/2 svar till dig samt kopia till kks alla-lista. Om du inte fått det kan jag VB det till dig.

Ja, det får du gärna göra.
Om ni vill hjälpa KKS och katterna så kan ni handla här och sprid gärna länken vidare:
Är det någon som har fina motiv att skänka så är det välkommet
Det behöver inte vara kattmotiv.
Puttar upp!

Kåseberga hamn renoveras för tio miljoner..
Lucy, är det denna hamn där katterna finns vid?
www.ystadsallehanda.se/article/20080128/YSTAD/907470320/1722/RSS " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.ystadsallehanda.se/article/20080128/YSTAD/907470320/1722/RSS
Om så behövs snar hjälp, snälla 

Mig veterligt finns det bara en hamn i Kåseberga. Det måste vara den hamnen katterna finns vid.
Kåseberga är bara en liten by. Det är 4-5 år sen jag var där sist och då var hamnen i dåligt skick.

Trist att kommunen kan lägga massa miljoner på hamnen men inte ett öre på katterna,,,

#47 Håller med där..
Ja varför blir man inte förvånad.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Men rätta mig om jag har fel, men skulle inte katterna släppas ut efter kastrering? i så fall är detta inte bara akut, det ät ju en katastrof!

Det var tänkt att bara ungkatterna skulle in i stödhem. Jag har en ca 5 månaders flicka där hemma som väntar på att något syskon ska gå i fällan. Dom vuxna skulle kastreras och släppas ut igen. Om jag inte minns fel är en honkatt redan kastrerad och utsläppt. Det känns ju som att planen för katterna måste ändras nu… men sen är det ju det där med stödhem…

Länken fungerade inte. Men om det är så, så tänkte jag precis som martdat, varför lägga ner miljoner på hamnen och inget på katterna!?
Nu måste ju planen absolut förändras om så är fallet! Stackars rara katter.