Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2634 ggr
Jenya
0

Utsatt för FIP :'(

Igår förmiddag fick våran älskade Nano somna in bara 8månader gammal Gråter Uch jag saknar honom så, grät ögononen ur mej efter att vetrinären sagt att han hade fip. jag som var helt inställd på att vi skulle få ha honom i ca 17 år när vi skaffade honom. fira jul i hop, bygga stor utegård till honom så han fick hoppa i gräset och smyga i snö. Uch det är verligen tomt utan honom. jag har till och med fortfarande sår på bröstkorgen efter att han alltid skulle klättra upp och ligga på axlen.

Hur klarar man sej igenom en sådan här period :'(

Puma77
0

Åh så hemskt. Jag lider med er verkligen. Lille plutten, så söt som han var.Gråter

//Pia

Erika91
0

GråterVad hemskt. Tänker på dig!
Styrkekram!

Sidentass
0

åhhh…kära värld..så sorgligt och hemskt att det var så illa med din kisse…förstår såväl att du är mycket ledsen o går igenom en svår period nu..jag har själv aldrig haft någon katt med den sjukdomen..men jag har fått ta farväl av högt älskade missar av andra orsaker…

Det kommer att ta sin tid att bearbeta sorgen..och det ska det göra…tror att du måste skriva ner hur du känner dej så ofta du behöver..prata med dom du har i din närhet…gråta när det känns så…

Det finns inte mycket att säga till tröst..mer än att missen har det bra idag bortom regnbågsbron där gräset är mjukt o grönt för små silkestassar…

Vi finns här för dej när du behöver prata..

Många innerligt varma styrke- och tröstkramar..

Sidentass

Barbro55
0

Jag lider med dig Jenya.Och det tar lång tid att komma över,om det alls går-Men försök tänka positivt på all den roliga tid du fick med din misse.Rama in ett fint foto på honom så finns han med dig för alltid

martdat
0

Beklagar,, något av det jobbigaste man går ijenom är att förlora någon man älskar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jenna-Gun
0

Tröstekramar från mej

Jenya
0

Tack alla för ert stöd. ja att förlora någon man älskar är aldrig lätt. och eftersom han fick somna in i örebro och vi inte har någon fast boendeplats så fick vi ej begravt honom. Men jag och min sambo funderar på att göra varsin tattuering med antingen en bild på Nano eller hans namn eller kanske båda. och på så sätt är han alltid med oss. jag tror jag ska göra den på min axel eftersom det var där han älskade att ligga. Hna var pigg det sista i alla fall och verkade int elida. så det är skönt att veta att han inte mådde jätte dåligt sin sista tid.

Ledin
0

stackars er säger jag fint att göra en tatuering som fint minne av en älskad vän.

Jenya
0

Vi håller just nu på att tvätta allt tyg ifrån bostaden (alla kläder gardiner och byter ut alla mattor)
vi ska kasta klätterträdet och kattkojorna och alla leksaker och kattlåda. sen ska vi torka av lite här och där i huset. och dammsuga. Vi gjrode oss av med gamla soffan innan flytten och har hämtat en ny idag. Det är väldigt jobbigt att gå igenom alla nanos saker och just att man känenr att man måste eliminera och ta bort allt där han varit. det känns jätte jobbigt verkligen.

Allt för att få bort smittorisken. Darling är ju hos farmor, fick kört upp henne dit igen i söndags kväll när vi fick beskedet om Nano.
Men jag vet inte mer vad man kan göra för att eliminera smittorisken. 

Är det någon som är kunnig innom ämnet. hur mycket åtgärder bör jag ta till för att ingen mer ska bli smittad?

essut50
0

Tröstkramar till er, förstår att det är jobbigt, men en dag så minns ni Nano utan att tårarna kommer. Men det tar tid..

Tur att Darling får vara hos farmor så länge.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Beklagar sorgen och smärtan.

Prova med att sprita de ytor som går också. Finns att köpa på apoteket i enliters flaskor, vit flaska med lila text. DAX plus eller nåt sånt, veterinärer använder det med.

solweig
0

jag är nog lite dum. men vad är fip för något?

essut50
0

Ankah
0

Men behöver ni verkligen slänga alla grejer? Jag läste lite om det nu, både på länken där och på andra sidor och det verkar som att viruset går att tvätta bort och att man ändå bör vänta ut det. Det du kan göra extra för lilla arlings skull är ju att du kollar upp vaccination. Det ska tydligen finnas att få på licens - fråga din vet!

martdat
0

På sks är de mer insatta i det tror jag men om jag fattat det rätt så är FIP att coronaviruset som kan finns latent hoss många katter har muterat, altså smittar inte FIP utan coronaviruset och det i sig är inte dödligt utan bara när det muterats till FIP, om jag fattat rätt nu,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankah
0

Ja, fast om viruset har muterat i en katt så kan ju mutanten sprida sig till andra!

Hawknestgrove
0

Ja, min tanke var också, att jenya inte skulle bhöva slänga alla grejer. Det kostar ju trots allt en del pengar. Stackars lille NAno…..Men Darling sk ju få en kompis sedan, i alla fall, om jag fattat det rätt.. Lille Basse, eller hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Ohh vad tråkigt att din kisse blev så svårt sjuk! FIP är en ganska lurig och komplicerad sjukdom. Många katter är bärare av Coronaviruset som är förutsättningen för att FIP ska kunna utvecklas. Men det är långt ifrån alla som sedan blir sjuka i FIP. Unga och gamla katter är i riskzonen. Det är inte riktigt samma rädsla för sjukdomen som det var för några år sedan. Antagligen pga att man vet mera. Om katter har gått i samma hushåll som en katt som fått sjukdomen är det så gott som alltid smittade av viruset. Men de behöver aldrig utveckla sjukdomen. Man ska unvika stress och ha bra hygien av toalådan. Att lämna bort katten kan ge stress och är egentligen inte att rekommendera. Men om du läser på sajten via länken i #13 hittar du alltid du behöver veta om sjukdomen. :)

#13 Det var en superbra hemsida du tipsar oss om där Essut! Där står ju allt om FIP på ett mycket överskådligt sätt. Toppen, har lagt in den i vår länksamling! Tusen tack! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

essut50
0

#18 Jag sökte bara på FIP och första som kom upp var den här länken.

Hawknestgrove
0

Ja, den var jättebra. Men min  och Ankahs fråga fick jag itne grepp om. Måste Jenya verkligen slänga nytt fint klösträd, selar o dyl? Tycker jag verkar överkurs. Selarna går väl att frysa?  Liksom allt annat egntligen, även klösträd, man kan ju montera ner det… Bara en tanke……

Ledin
0

oj jag hade kastat allt för lilla Darlings skull för att vara på säkra sidan. Jag viste inte heller vad FIP var men nu vet jag. Skickar oxå en stöd-kram för detta är så himmla tragiskt.

Alexej
0

Här finns också en bra länk:

http://www.kattklubben.se/fip/

Det här står på Spinns sidan: http://www.katt.nu/artikel-fip.htm

Åtgärder
I kattuppfödning där någon katt har drabbats av FIP är test av alla katter i gruppen meningslöst eftersom de flesta sannolikt har antikroppar mot coronavirus. Då virus sprids med avföring är en god hygien nödvändig och det gäller i synnerhet kattlådan. Coronavirus är känsligt för vanliga rengöringsmedel men kan överleva i upp till 6 veckor i dåligt rengjord miljö. Nya katter som förs till gruppen kommer sannolikt också att smittas med coronavirus, men löper ingen ökad risk (jämfört med andra smittade katter) att utveckla FIP bara för att en annan katt i gruppen gjort det.

Kattungar i en smittad uppfödning smittas oftast från honan eller från andra katter i gruppen. Om ungarna avvänjs redan vid 4-6 veckors ålder, när de fortfarande är skyddade av de antikroppar som överförts via modersmjölken, och om de sedan hålls helt avskilda från andra katter fram till försäljningen är de normalt fria från coronavirus vid försäljningstillfället. Risken att därefter bli smittad som ensam innekatt är ytterst begränsad, liksom risken att bli smittad som utekatt. Den huvudsakliga smittkällan är som tidigare nämnts kattlådor som delas av smittade och icke smittade katter.

Om huskatten dött av FIP, rengör noggrant där katten har vistats. Byt ut kattlådan och vänta 4-6 månader innan ny katt införskaffas. Risken att smittas med coronavirus från den avlidna katten är då liten. Om katten är en frigående utekatt kan den förstås bli smittad av andra utegående katter men den risken är betydligt mindre än att bli smittad i en kattgrupp som lever tillsammans. Även om den nya katten redan är smittad löper den inte någon förhöjd risk att utveckla FIP bara för att den förra katten fick det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

elitagirl
0

Varför avlivades han i Örebro och inte där ni bor? Fick ni inte vara med när han somnade in??

Jenya
0

#23 Nej vi fick inte vara med. Katthemmet kom och hämtade honom efter att vi fått diagnosen FIP utan en vetrinär här. Dom ville själva säkerställa diagnosen eller nått så därför fick vi int eha honom hos oss hans sista tid :(

Jenya
0

#22 "Om huskatten dött av FIP, rengör noggrant där katten har vistats. Byt ut kattlådan och vänta 4-6 månader innan ny katt införskaffas. Risken att smittas med coronavirus från den avlidna katten är då liten. Om katten är en frigående utekatt kan den förstås bli smittad av andra utegående katter men den risken är betydligt mindre än att bli smittad i en kattgrupp som lever tillsammans. Även om den nya katten redan är smittad löper den inte någon förhöjd risk att utveckla FIP bara för att den förra katten fick det."

Vi har ju precis flyttat till ett nytt ställe, tror Nano hann vara där i ca en vecka. sen har vi tvättat alla våra kläder för säkerhets skulle och gardiner och täcken. allt tyg som vi kan köra  in i en tvättmaskin. alla mattor har vi gjort oss av med och alla kattsaker. förutom matskålar som vi kört i diskmaskin.  Tror ni verkligen att vi behöver vänta i 4 - 6 månader?

Alexej
0

Jag skulle vänta i 4-6 veckor och tvätta av allt med Virkon.

http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/virkon_s/virkon_s.htm

Coronaviruset är tack och lov mycket känsligt för de flesta av våra vanliga desinfektionsmedel. Men jag skulle kasta katttoaletten och spaden.

Virkon finns billigast på hästavdelningen på ÖB.

"Då virus sprids med avföring är en god hygien nödvändig och det gäller i synnerhet kattlådan. Coronavirus är känsligt för vanliga rengöringsmedel men kan överleva i upp till 6 veckor i dåligt rengjord miljö."

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankah
0

…och kolla upp det där med vaccination!!!! Det ger visserligen inte ett hundraprocentigt skydd, men det kan ju alltid bidra lite!

elitagirl
0

Kom dom och hämtade honom från katthemmet????? Hmmm låter lie mysko måste jag säja, litade dom inte på eran veterinär?

sugar
0

Ang städning vad gäller Fip. Enligt forskning som gjorts på SVA av ett antal vet. Man kan inte frysa bort smittan. Enligt forskare i England skall man städa med klorin, En del klorin och 21 delar vatten. Jag har personligen kontaktat flera som forskat på FIP.Och har fått deras avhandligar skickat till mig.

Det är svårt att ställa diagnos på FIP av en levande katt. Säkrast är genom obduktion eller om det är våt FIP man tar prov på bukvätskan om katten är vid liv. Vid våt Fip är bukvätskan stråfärgad.

Det finns mycket forskning på Fip och det finns olika uppfattning om hur det smittar,muterar,immunförsvar,smittobärare,stress, och att vissa katter kan återsmittas flera ggr etc. Olika vet har olika uppfattning. Eftersom det inte finns något sätt att testa en katt om den har corona virus eller ej. Så vet man inte vilken katt som drabbas. Gåtan är ännu inte löst.

FIP fanns redan på 1980-talet. Då rådde det nästan hysteri. Jag tog blodprover på mina katter på 1980-talet för coronavirus. Nästan alla hade titer för coronavirus En hade 0. De andra upp till det högsta 1280 i titer. Ingen av katterna fick FIP. Och efter 6 generationer har igen av de katterna eller dess avkommor utvecklat sjukdomen. Dessa katter har dessutom blivit utsatta för mycket stress. Men jag har köpt katter som avlidit i Fip. De har varit isolerade.

Jag köpte en vuxen hokatt som fick 6 kattungar. Honkatten var isolerad med sin kull. När ungarna var 4mån blev 2 svullna runt buken . Ena kattungen gallskrek. Jag fick akut åka till ett djursjukhus och avliva den. Den obducerades. Det var våt fip.Den andra hade vätska i buken. Jag fick med dropp och medicin till kattungen men den gick inte att rädda. De 4 kvarvarande kattungarna lever ännu efter 8 år. Och hanen som var kvar har fått kattungar.Dessa katter har varit tillsammans med andra katter och delat kattåda,matskålar, blivit utsatta för stress. Vad jag menar vi vet inte tillräckligt om FIP. Men sjukdomen är en tragedi.

Det finns en forskare i england som forskat i 22år som hävdar att man ska ge minst 6 olika sorts kattmat för att katten ska tillgodogöra sig näringsämnen i kosten.( Som sagt det finns olika aspekter på sjukdomen). Och på så sätt bli motståndskraftig mot sjukdomen. Hon har dessutom fått flera katter att leva ett antal extra år genom vissa vitaminer och mediciner. 

Sugar

Alexej
0

Intressant!

"Det finns en forskare i england som forskat i 22år som hävdar att man ska ge minst 6 olika sorts kattmat för att katten ska tillgodogöra sig näringsämnen i kosten."

Lite min teori. Jag brukar köpa olika kattmat hela tiden och blandar det i en stor fodertunna. Mycket pga pengar och ibland får jag gåvor från djuraffären. Men jag ser ju hur alla katter har olika smak. De sitter och sorterar ut det de gillar. Och mina katter är väldigt välmående.

Har man kräsna eller sjuka katter förstår jag att de behöver "sin"foder men annars tycker jag att man borde erbjuda de lite alternativ.

Samma på katthemmet. Där får de olika mat hela tiden pga fodergåvor och jag tror inte att någon katt misstycker. Men det gäller naturligtvis bara problemfria katter.

Jenya
0

#26 Jag fick något starkt rengöringsmedel av min mamma som vi har börjat torka av golven med, jag har tvättat av läderfotölj, skrivbord tvbänk mm med mr muscle. samt köpt in helt nya kattgrejer. vår soffa gjorde vi oss av med i nnan vi flyttade så den har vi inhandlat en gammal ny. Sen kört allt tyg i tvättmaskin. så det känns som om vi gått igenom det mesta, elle rär en bit på vägen i eálla fall.

#27 Ja jag ska definitivit kolla upp det allt för att minska risken.

#28 Nej dom ville ha dit honom själva sade dom, jag var så förstörd när jag pratade med dom efter att vetrinären gett honom diagnosen FIP så jag har bara ett suddigt minne av alltihop, bara att vetrinären inte fick avliva honom utan att vi skulle få honom till örebro så fort som möjligt. typ.

#29 Oj tack för ditt långa svar! det känns lite som om sjukdomen är ett mysterium till den delen att det är väldigt svårt att styra om man får den eller inte. tidigare hade jag inte hört något om den här sjukdomen alls och visste knappt vad det var. Jag hoppas jag någonsin slipper se röken av dne igen.

Alexej
0

Jenya
0

#32 jag ska köpa sådant på direkten :)

Ciiviic
0

Jenya  - Hur gåre för dig ???

Natali
0

Hallå.

Ville bara säga några saker. Först är det jätte tråkigt att du förlorat din katt i FIP.

Men om ingen obduktion gjordes är det inte alls säkert att det var FIP. Obduktion är det enda 100 % sättet att ta reda på om det var FIP.

Den muterade versionen av FIP kan ALDRIG smitta! Bara Corona viruset i sig. Den största smittokällan är kattlådan. Så rengör den ordentligt. I överigt så överlever ev, smitta i 7 veckor i våran hushållsmiljö. Så väntar ni i 7 veckor att ta hem eran andra katt, så är det ingen fara. Du behöver inte slänga de grejor som den sjuka katten haft, bara ställa undan de i minst 7 veckor.

Sphynx I Fokus finns det en artikel om fip och coronavisuet, i 4 delar.

Hoppas det hjälper lite. Mvh Natali

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Hawknestgrove
0

Ja, inte ska du behöva vänta så länge på att lilla Darling ska få komm a hem till dig igen! JAg väntar med spänning på att du äntligen ska få komma i ro med lilla Darling och lille Basse!