Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1755 ggr
marieborg
0

Från utekatt till innekatt

Min faster har en 10-årig katt som heter Klara. Hon är inte så nöjd med tillvaron nu eftersom de flyttat från hus till lägenhet.

När de bodde i huset var hon en utekatt men nu är hon inne och min faster går i koppel med henne.

Har i några tips på hur man kan göra så att Klara mår lite bättre! Jag tänkte tipsa om Feliway men har ni något mer. Blir det "värre" av att hon får gå ut i koppel?

Har ni några länktips? Har försökt söka men inte hittat så mycket.

Mettan
0

Koppel är jättebra!. Spotty var utekatt och 1½ år när hon kom hit efter sin bilolycka. Sedan dess får hon bara vara ute i koppel. Hon är inte så glad för det, utan försöker smita ut på egen tass, men har hon bara fått på sig kopplet och selen brukar det gå bra. Då ligger hon på gräsmattan, äter gräs och myser.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag har en mojäng man skruvar ner i marken och fäster kissarnas koppel där, men med lååååångt band också. Så kan de rejsa fram och tillbaka och få springa av sig lite med.

Inge-elsie
0

Jag har koppel och löplina i trädgården, annars så blir det promenad med koppel. Puckot tror att hon är en hund. Hon går runt huset några varv sedan är det bra.

Ledin
0

Jag har haft katt som vart ute katt sen blivit inne katt när dom flyttat till mig. Jag har inte valt att gå i koppel dels så tror jag att dom inte förknippar det som en bra sak att ut å gå mera att dom inte kan spriga där dom vill utan att matte hela tiden är i haserna på mig :P Sedan får man tänka på hur var miljön ute innan va det villaomrode? var det lite avsides lite landet-fast ändå inte ja lite sånt o hur är det nu? är det liknande? Om inte kan det vara ännu mer stressande att gå ut för henne allt är olika + koppel. Jag tycker du ska tipsa henne om att hoppa över sina promenader o se om katten blir gladare av att få vara helt innekatt. Har hon en balkong kan man göra det som en mysplats till katten när vädret tillåter pyssel o mys på balkongen :) Och jag tycker du gott kan tipsa om Feliway till Klara oxå lite nya leksaker är ju oxå bra till henne. Det är allt jag kan tipsa om iaf.  :D

essut50
0

När vi fick vår Tusse 1994 så hade han varit ute katt i ca 2 år. Då han kom till oss så var det bråk varje kväll för att han ville ut, jamade som bara den, höll på med brevinkastet så det dånade i lägenheten. Efter ett halvår så lugnande han ner sig, men det var jobbigt under tiden. Vi försökte med att gå ut i koppel men han vägrade gå ute, så det var kört. Så det tar tid att vänja katterna att vara inne tydligen.Men efter halvåret så var det lugnt, han hade säkert glömt att han ville ut. När vi kom till Kungsör 2005  ville vi prova om han ville gå ut här..Så vi gick under vintern med honom i koppel i källaren varje dag.Till sist när våren kom så testade vi att gå ut med honom runt 24.00 tiden när det var lugnt ute. Det gick bättre och bättre för varje kväll, vi gick längre och längre bort från porten, men en kväll så blev han skraj för nånting sen var det kört då han vågade inte gå ut längre.

Mitt råd är att gå ut med katten när det är lugnt ute, men kom ihåg att då vill katten gå ut varje kväll.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kittekatten
0

Har de balkong eller dylikt så kanske de kan näta in och kisse får vara där? Luft utan koppel. Inte samma sak som att få gå fritt ute naturligtvis, men ändå.

maggan47
0

lektunnel till katten, är alltid roligt, klösträd att ligga vid fönstret och spana ut i Maggan47 som är renons på ideer för övrigt