Lära katten att gå på lådan!
Hej!
Vi fick hem en ny katt igår en super söt liten katt (minikatt) på 2 år snart saken är den hon har bott ute största delen av sitt liv fast tam å så och har gått in men sovit ute iaf hur kan jag lära henne hur kattlådan funkar? Hon har inte vart på lådan vad jag har sett och hittade en stolsdyna på golvet som lukta skumt :S där har hon kissat men det lukta som kaviar lr fisk skum lukt allså. Hon äter o dricker vatten så hon kommer ju bli nödig igen. Vad jag har gjort är detta: först så tömde jag lådorna o gjorde dom rena o våra andra katter har bajsat o kissat och jag har låtit en bajs vara kvar i den ena den andre plockas rent som vanligt. Jag har satt henne på lådan flera gg rivit i sanden med för att visa henne, hon spriger yr lådan dirr så inget intresse för riva lite i lådan allså. Vad ska jag göra mer? Ska jag sätta en låda under bordet där hon har kissat (tagit bort kisset o skurat) lr tror ni hon kommer gå på lådan? Denna katt ska få bo här permanent är tanken men vi vill inte ha en katt som inte kan gå på lådan. Så snälla alla bra tips är välkommet då jag har haft vildkatter men som fattat vad man ska göra av sitt bajs å kiss allså inte detta problem. //Mvh Sofi å lilla Molly (la även ut denna fråga i katter så dom som svarar där behöver inte svara här med)
Du får nog stänga in henne i ett badrum med kattlådan ett tag tills hon fattar att det är i lådan som hon ska göra sina behov. I badrummet finns det i regel inget annat mjukt att kissa på eller något att gräva i, så hon blir tvungen att använda lådan.
Det är nog det ända sättet, att begränsa hennes utrymme tills hon lär sig…
MVH
Glenn
Vad bra att ni tagit hand om en hittekatt!
Lägger in länken till artikeln: När katten inte är rumsren Där hittar du allehanda goda råd för hur man löser sådana här problem.
I det här fallet kan det nog bero på att katten inte riktigt har landat ännu i sin nya miljö. Då kan det blir lite olyckshändelser. Det bästa brukar vara att ha katten i ett rum där den kan komma till ro. Katter brukar inte kissa på fel ställe i det rum som de äter och vistas i. Om katten är okastrerad kan det dock hända att den revirmarkerar genom att kissa i rummet. Om man ger den en kattlåda som de andra katterna kissat i tidigare kan det hjälpa på traven. Dpå vill de i regel kissa just i den lådan.(Jag menar inte att du ska låta kattkisset vara kvar, den känner lukten även om det är borttaget). Pröva även med lite olika typer av kattsand. Ibland är katter väldigt kinkiga med sanden. katter som varit ute kan ha lättare att acceptera en kattlåda med blomjord.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
bra jag viste inte riktit vart jag skulle lägga den under. Men hon funkar ju bra med dom andra katterna redan nu å hon är ingen hittekatt :) fast genom kks kvinnan som hadde henne kunde inte ha kvar henen pga sin hund jagade katterna så mycket. Men om jag tar då å sätter henne i badrumet där har vi ju vissligen tvätt fast inte på golvet i korg om hon får vara där så tar jag å balandar i lite jord om imorrn (regn å rusk) å har ingen blommjord inne ute i boden jaja så imorrn om hon inte fattar tycket för lådan. Men då är det ju okey att jag tar bort bajsen som är i lådan spara en liten plutt :). Jag har ju bara haft tur att katterna fattat direkt vad en låda är till för, nästa vecka är tiden bokad för kastrera henne idag har hon vacc å kollas igenom o vetten hade inte tid idag med kastrera henne. Vi har andra hittekatter här men dom går så bra på lådorna från början. Tack för svar, tycker lite synd bara att stänga in henne när hon är så kelig å går bra med andra katterna inte så smart katt kanske inte alls så rädd utan hej här är jag å går rätt fram å börja äta när våran Mizzan åt mat o Mizzan i sin tur fatta inte va en ny katt nä urh fräs jag vill gå ut nu :) jaja blir iaf som era råd säger stäng i henne å lådan :)