OT jag har ett dilemma ang hamster
den 6/2 köpte vi två hamstrar, jag och sonen alltså.
den 13/2 var den första död pga smittsam sjukdom, och den andra hamstern som bodde i samma bur som den sjuka på affären mådde bra under hela tiden, tills igår, nu är hon också sjuk.
sonen vart så klart ledsen att hans lilla favorit Margit fått flytta till månen, och jag har lovat honom att vi ska köpa en ny kompis till berit, men nu är ju som sagt berit sjuk okså, så nu blir det väl till att införskaffa två nya ist.
jag har varit i kontakt med en uppfödare i göteborg och tingat en hamster, men jag vet ej när det går att få upp honom hit.
jag trodde att sonen skulle ha glömt bort detta lite, men nu har han börjat tjata om att vi ska köpa en ny "Maggit".
jag var i kontakt med djuraffären när den första blev sjuk, och de suckade över att grossisten åter igen gett dem sjuka djur.
idag var jag i kontakt med dem igen för att berätta att även nr 2 var sjuk. de erbjöd mig antingen pengarna tillbaka eller nya hamstrar. de får in nya hamstrar imorgon, vilket skulle göra min son glad, men kruxet är att de kommer ifrån samma grossist som mina sjuka hamstrar kommer ifrån.
jag pratade även med djuraffären i grannstaden, som är jättebra, de hade inga hamstrar hemma, och visste inte när de skulle få heller, för de köper bara in från privat personer numer, för de hade tröttnat på grossisten.
så nu vet jag inte om jag ska ta två nya ifrån affären imorgon för min sons skull, som vill ha en ny margit, men även ev riskera att få ha hamsterbegravning nr 3 och 4?
det kan ju även vara så att jag hade en extrem otur just denna gång, men risken finns ju att även dessa är smittade. samtidigt så känner jag att om jag bojkottar dessa hamstrar, så hoppas jag att de byter grossist (vilket jag iof hoppas de gör endå nu, för detta var långt ifrån första gången), och grossisten tappar kunder så kanske de ska ta hand om sina djur bättre.
så just nu vet jag inte hur jag ska göra? ta två nya och hoppas på att dessa klarar sig så sonen får sina älskade kompisar han blev berövad på, men samtidigt ta risken att ännu fler av hans vänner får flytta till månen?
Jag skulle inte chansa och ta 2 nya hamstrarsom kommer från samma grossist. För de första skulle jag nog känna att det räcker med att ha fått begravt 2 redan, speciellt för sonens skull. Att riskera att han ska behöver förlora ytterliggare 2 djur..? Och dessutom borde man inte "sponsra" den grossisten, eftersom det tydligen inte var första gången han sålt sjuka hamstrar till din djuraffär. Lycka till :)
Och vila i frid Maggit. Håller tummarna för att Berit slipper möta samma tråkiga öde.

Ta pengarna tillbaka i stället, din son skulle ju bli jätteledsen om även de nya blir sjuka, sen om grossissten hafft sjuka hamstar innan så tycker nog jag att du säger att du inte vågar köpa mer från den grossissten, bättre att vänta lite tills du hittar friska.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Gå in på "Hamster ifokus" och ställ frågan där. du får bättre svar där, tror jag.
Jenna
Köp hamster av uppfödare istället.. Är det dvärg eller guldhamster ni har/hade? Kolla in hamster.ifokus.se
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
det är på hamster.ifokus jag har tingat en redan ;)
jo, det är ju så, att risken finns att ytterligare två av hans hamstrar dör, vilket skulle göra honom otroligt ledsen. men å andra sidan så kan jag ju som sagt ha haft otur. de har ju även fått friska hamstrar därifrån, men å andra sidan så undrar ju jag varför man öht fortsätter att köpa in därifrån?

#5 Kan ju vara fler som dött när de väl blivit sålda fasst köparna inget sagt till djuraffären,

Men åhh så sorgligt..o jag förstår att din son är ledsen..men jag skulle inte våga skaffa hamstrar något mer från den affären..kanske bäst också att kolla upp i en annan affär varifrån hamstrarna kommer så att dom inte har samma leverantör..
#6 jag tycker väl ändå att dör djuren inom en vecka borde man väl ringa och "reklamera varan"? men jag tycker det ligger i butikens intresse att köpa in bra "varor" om de vill ha kunder.
det luriga är ju att man kan ej se på hamstern om den är dålig heller, det kan brytra ut flera dagar efter att man fått hem dem.
Jag skulle ta pengarna tillbaka. Att ta ytterligare två från samma grossit uppmuntrar honom bara att fortsätta i samma veva. Nej en uppfödare är mer seriöst.
//Pia

#6 Tycker jag med men det kan ju vara de som tror att det är de som ägare som jort något fel, och så skäms de,,, hamster är ju trotts allt lite känt som ett nybörgardjur,

Jag skulle inte ta två nya utan ta pengarna tillbaka, det uppmuntrar ju bara grossisten att fortsätta som andra skriver.. och det vill vi ju inte!

Nej, ta inte hamstrar från samma grossist igen - de måste ju fatta att de inte kan hålla på och saluföra sjuka djur!!!! Ta pengarna tillbaka och förklara för din son varför han får ge sig till tåls - för att ni väntar på ett par alldeles särskilda Margits..!

Bra sagt Ankah!!
haha, ja, ett par speciella margits ÄR på väg, väldigt speciella margits faktiskt, de är av hankön ;)

Ja, då blir de ju lite udda….har ni fixat nätstrumpor och plastbröst i hamstermodell…? De kan få svårt att presentera sig som Margit annars…
#15 HAHAHA, nu börjar du igen, du är ju ett litet pervo du 

Ha ha! Det är inte JAG som adopterar dragmarsvin… Ska ni träna dem att dansa och så? *nynnar* "…oh no, not I, I will survive, yeah, as long as I know how to live…dum di dum…"

Förlåt! Hamstrar, inte marsvin!
# 17 DEt var du som började!