Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1318 ggr
Alexej
0

Ny sajt-Blandrashundar

Nu är jag tidigt ute, men ett av våra medlemmar har bytt namn och startad en egen sajt.

Det är biobio och heter Anne_N nu. Sajten är inte lanserad än men jag blev redan medlem.:) Finns ju också 2 hundar i mitt liv.

http://www.blandrashundar.ifokus.se/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Så kul!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Engla
0

Jättekul, ska titta in där.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

Vad kul och bra!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helenaroth
0

Jättebra!! Jag har ju två terrier/blandras. Kommer att gå med!!

Wiizy
0

Ååååh, kommer gå med , älskar blandraser! ;D

vanessa
0

Känner mig negativ. När börjar sajten blandras katter?

Tycker inte att man ska avla fram blandraser med mening, men de som föds ska man älska och ta hand om som om de vore guldklimpar med päls.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

Jag läser en del på hundar och vet att det finns en del rastänkande.

Kanske samma skillnader som mellan en del raskattsägare och huskattsägare. Och det är tråkigt när bara äkta raser godkänns.

Men det finns många blandrashundar som är värda en egen sajt. Jag skulle inte heller trivas med mina huskatter på en raskattsajt i längden. Jag är också mot blandrasavel. Min ena tik är en blanding av allt mellan dalmantiner, jämthund, Riesenschnautzer och några till. Hon är jättesnäll, bästa jagdhund(tyvärr) men hennes huvud är alldeles för lite i proportion mot kroppen. Hon kommer aldrig att få valpar. Min andra tik är blanding av schäfer och husky och faktisk en jättevacker hund. men hon kommer ändå aldrig får valpar. Men mina hundar finns och jag tycker det är jättekul med en egen blandrassajt. Sedan vet jag att Biobio är väldigt duktig på hundar. 

Sedan Vanessa, det är skillnad mellan blandrashundar och blandraskatter för det finns inga hushundar. Alla hundar som inte har stamtavla är blandrashundar och står längst ner i hundägarerangordningen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tussilago
0

jag är inte alls insatt i hundar, men vad är skillnaden på avel på blandraser och avel på rashundar? vad jag har förstått leder rashundsaveln till väldigt mycket sjukdomar när man försöker framavla vissa karaktärsdrag och utseenden. vad är då värre med att avla på blandraser?

Alexej
0

Det enda nakdel som jag vet om är när man blandar för mycket. Sedan blir det typ schäfer med taxben. Som jag skrev om min ena tik med för liten huvud mot den stora kroppen. Det kan blir en massa hälsoproblem om man blandar för mycket.

Mot blandrasavel är jag också för dessa hundar har ofta ingen stor värde. Här i Sverige är det ganska lungt, men i Tyskland finns nog lika många hundar som katter på djurhem. Tidningar där är fulla med annonser blandrashund bortskänkes.

När vi flyttade till Sverige såg vi en annons hos ICA om en blandrashund. Vi åkte dit, mamman såg ut som en medelstor svart schnautzer, systern som en ljus labrador och "vår" hund som en jätteful västgötaspets utan svans. Men vi tänkte okay då, tog hunden och gick till bilen. Då ropade ägaren att han ville ha 1000 kronor. Vi var så vana med gratishundar att vi inte ens hade tänkt på att ägaren ville ha pengar. Hunden var inte vaccinerad eller nånting.

Men du har rätt, rashundsavel kan bli lika knäpp som raskattsavel.

Hawknestgrove
0

Ja, där ser man! KAn tala om, att när vi hade flyttat hit, så gick vår a jakthundar i löplina första året. då kom det en gammal llabradorkille och parade sig med vår stövare. Vi trodde förstås inte att något hände, för han var så gammal och vi såg bara hur han fjantade runt henne, vi hade precis kommit hem, men valpar fick hon. Mitt i smällkalla februari. Nåväl, 7 fina svarta valpar, lagom att sälja i maj. vi ville ha 1000k r st för dem. detta var för 8 år sedan. Inte en valp fick vi såld! Vi fick avliva varenda en, utom en, som vår kompis elektirkern köpte till sin dotter som sällskap. Han blev en mycket lycklig hund och är högst välmående.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AnneN
0

Hej! Som Alexej redan berättat så har jag tillsammans med TinaH startat en sajt för blandrashundar, den har nu funnits i 2 dagar och börjat komma igång ganska bra =)

Anledningen till att jag & TinaH startat sajten är att vi själva som blandrasägare ofta blir påhoppade på "vanliga" hundforum och  vet att vi absolut inte är ensama om detta. Känner en del andra blandrasägare som inte vågar/vill gå in på de "vanliga" hundforumen just pga att de blir påhoppade direkt.

blandrashundar.ifokus är alla lika välkomna oavsett om det är blandras eller renras man har. Grundtanken är att man utan risk för på hopp ska kunna prata om allt som har med hundar att göra även då det gäller blandraser.

Om ni är intresserade så är ni hjärtligt välkomna =)

/Mvh Anne_N & TinaH, sajtvärdar på blandrashundar.ifokus

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Naquita
0

jag och min kastrerade blandis har gått med:D

AnneN
0

Vi har redan 36 medlemmar =)

_**/Mvh Anne

tussilago
0

ja hu, hade en bekant som hade en blandras som älskade lydnad (eller vad det nu var) men inte fick han vara med i tävlingar för han var ju bara blandras :( dumma mänskor…

AnneN
0

Enligt SBK´s regler så får blandraser tävla i lydnad men de kan aldrig tilldelas championat

_**/Mvh Anne

tussilago
0

åhå. då måste det varit någon annan slags tävling han inte fick vara med i. jag har som sagt hopplöst dålig koll på hundvärlden (även om jag längtar till den dag då jag har ett liv som passar en hund) men jag kommer ihåg att det var så synd om både hund och matte när de inte fick vara med bara för att den inte var renrasig… var några år sedan också iofs…

får nog ta och gå med på sidan även om jag inte har någon hund, jag vill ju ha en ju :)

AnneN
0

även de som inte har hund är välkomna

_**/Mvh Anne

AnneN
0

har gått rätt bra vi är redan 168 medlemmar =)

_**/Mvh Anne

Elcyion
0

#8 Alexej är inne på en del av "problematiken" med blandrasaveln. Att de står längst ner på "värdighets-listan" i hundvärlden. Ofta (inte alltid) säljs de här hundarna till lite vem som helst. Många vill ha en hund, ser en billig på (tex) blocket (som då är söt med) och har helt missat att det är skillnad på hund och hund (mentalt först och främst). Dessa hundar har en stor sannolikhet för att hamna i omplaceringskarusellen. Många av de blandraser (av större modell) är ofta blandningar med minst en bruksras (som MÅSTE jobba för att må riktigt bra). Vet man då inte vad det är man har köpt, och tror sig ha köpt en sällskapshund, kan det gå åt några olika håll. Hunden blir mer eller mindre apatisk, hittar på egen sysselsättning hemma (tex tugga sönder skor, väggen osv), hunden missuppfattar sin roll i familjen, och försöker uppfostra människor på hundars vis (vilket till slut brukar leda till att hunden biter).

Det andra (som för min del) är ett nästan lika stort problem, är att många av dem som kör blandrasavel inte har en susning om vad de sysslar med. Tittar man på blocket, kan jag nästan drömma mardrömmar om de blandningar som folk (och fä) har avlat fram. De blandar raser, vars rasegenskaper (som vakt, vallning, bruks…) mycket lätt krockar med varandra.

Tex: Du blandar border collie (vallhund) med rottweiler (vakt/brukshund). En BC är avlad för att lyssna på föraren, men ändå till viss del fatta egna blixtsnabba beslut. De har en låg stresströskel (jämfört med andra icke vallande hundar) för att kunna reagera tillräckligt fort när de jobbar (adrenalin osv). En rottweiler är avlad för att vakta (och jobba), men ska ta kontakt med föraren innan den agerar. Blandar du du då vallhunden med vakthunden och fel (läs okunnig) person köper den hunden kan rasegenskaperna krocka så pass mycket att hunden biter. Rottweiler vaktar och BC´n agerar.

Hoppas det ger ett bra svar på din fråga.

Jag är helt emot blandrasavel om det inte finns en långsiktig planering bakom. Tex som en uppfödare som blandade husky med någon jakthund (kommer inte ihåg vilken). Hon fick fram riktigt uthålliga jakthundar som fungerade bra till det de var avlade för. De såldes endast till aktiva jägare.

Men det betyder inte att jag anser att individerna är mindre värda. Jag tar gärna en omplacering som är blandras, om hunden passar in i mitt hem. Men jag skulle ALDRIG köpa en blandrasvalp (om det inte är en planerad avel med långsiktiga mål som passar ihop med mina egna mål/krav) för jag vill verkligen inte stödja den (enligt mig) oseriösa aveln.

Medarbetare på jack russel terrier

Lena
0

#19 Intressant och viktig information du skriver om här. Är inte alls insatt i den här problematiken då jag inte har hund. Men det förstår man när man börjar tänka efter att det kan bli en hel del oönskade problem. Det verkar ju tyvärr som medveten blandrasavel blir allt vanligare. Precis som det blivit inom kattvärlden.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elcyion
0

#20 Japp. Många kör på samma "taktik" som inom kattvärlden. MIN hund är så söt och snäll. Det blir säkert fina valpar… *hmmm* Såg en annons på ICA i somras. Där såldes det valpar. Mamman - fin österlenblandning. Pappa - (uppradande av massor av raser). Hur kan man avla på en hund som man inte ens vet vad den innehåller för raser?

Sen är hundar (vad jag har förstått det som) mycket mer förföljda av rassjukdommar än vad katter är. Sen har du problematiken HD (problem med höfterna) och AD (problem med armbågarna). I princip alla rasklubbar har krav på sina medlemmars avelsmaterial ifråga om olika hälsoundersökningar samt HD/AD statur för att försöka få bort problemet helt.

Många som avlar på blandrashundar röntgar aldrig sin hunds höfter/armbågar (behövs först och främst på större raser). De har ingen koll på vad deras egen hund har för ev. sjukdommar bakåt (föräldrar, far- morföräldrar osv). De brukar ha ännu mindre koll på vad för historia den tilltänkta partnern har. Om hunden bär på anlag för sjukdommar är inget som går att ta reda på i efterhand genom en undersökning hos veterinären (som vissa tror/säger). Det ända veterinären kan säga är att just DEN HÄR individen är frisk så långt jag kan se.

Har man riktig, riktig otur kan man få en hund med grava HD/AD problem, hjärtfel, mentalproblem och en bunke andra kroniska sjukdommar.

Medarbetare på jack russel terrier

Ankah
0

Jag håller med Elcyion, men inte för att jag egentligen är så insatt, utan för att jag tycke att folk ska inte leka med djur på det sättet. Folk som ägnar sitt liv åt det, antingen som ett yrke eller som en mycket seriös hobby, och lägger ut tid och pengar på att hitta rätt pappahund ill rätt mammahund osv är de som borde kunna fortsätta att föda upp hundar, men att kreti och pleti börjar leka Gud… Vi skulle aldrig tillåta att folk utan utbildning och erfarenhet genetiskt modifierar individer i ett lab, och detsamma borde gälla för avel…