Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 453 ggr
Ledin
0

Vad skulle ni göra?

Jaha, då har jag sett en katt som är mycket illa ute. Pratat med vetrinären och hon har skrivit ut medicin till katten, men så när jag skulle ut o försöka fånga henne sa dom att det är någ bättre hon får somna in, jo vist fattar jag att hon är sjuk det ser väll ffs alla men felet är allså enkel rävskabb och hon har tappat päls o magrat av massor (vild katt lr skygg ladgårskatt som är avdumpad från början). Jag fick allså utskrivet starkt medel som man droppar i nacken ska ta alla tycker av kvalser som skabb,löss mm Dels så är hon så super söt gissar på ålder vad jag har hört max  ca 4år liten svart med stora gula ögon kan vara lite persier i henne för dom är runda o hon är lurvig lr var flurrvig. Jag kan tänka mig ta mig an denna men då skulle hon fått bott i sadelkammaren (kattfritt) undertiden hon vart fri från skabben och sen fick jag dessutom tid hos vetrinären som jag känner för kastrering o vacc mm. Ska jag försöka att prata mig fram att jag tar mig an katten lr ska jag gå med på att hon helt enkelt har fått sin tid här? Vad säger ni ? Tänker på stackars katten varje dag å ger henne lite extra mat, kanske e det bäst att hon får somna in men jag vet inte tror att hon kan bli frisk med medicin o gå upp i vikt med bra foder.

Ankah
0

NEJ! Inte somna in!!! Du måste försöka först! Eller ja…du verkar ju beredd att försöka - gör det!!!!

Ledin
0

ja men då tar jag o försöker övertala iaf  vi hyr ju hus på en gård o här dumpar folk ofta sina katter det märks för det dycker upp rätt "fina" katter, bla en långhårig tigrerad hankatt stor men gösses vad skygg vart här í 2 år kommer bara sent vid 23 på kvällen rena turen om man ser honom. Sedan är dom vanliga huskatterna super fina måga bor ju här som råttfångare å det är ett måste. Men dom avdumpade är inte räknade att ha dom får kattungar mm osv so mi sin tur fångas in för avlivas. Vi får väll se sagt till om att jag ska göra en instast här på katter dels för vi har krafter för det, o sen finns ett rum för såna projekt o visst kan man om man vill. Okey det kostar ju lite men får man bara igång allt och dom ska hamna i bra hem det är det viktigaste för oss att man går minus lite gör inget.

annebeate
0

Stackars lilla katt. Sådan tur att du Ledin finns och vill ställa upp för henne. Lycka till och berätta gärna hur det går framöver. Tänk om alla vore som du.

Ledin
0

ja då ska jag se om jag kan snacka mig till henne och om hon inte blir frisk så fick jag ju komma med henne til lvetrinären för undersökning och jag känner vetten så även ett hembesök kan ordnas brukar ha fullt upp men en fika å lite tjejsnack å djur lockar alltid även mig juh! :)  Och om det e så mycket fel sa vetrinären att man kan avliva henne då utan laborerat för mycket men skabben trodde hon var orsaken (jag med en rävskabb har vart här sett han o han är skjuten nu) där med så sa hon en del info om skabb och varför den drabbar endel katter o en del inte.  Det jag har lyckas känna är en mager mycket mager katt å sen är hon so har hon ont i magen detta skulle bero på skabben sa vetten iaf. Å jag sa till vetten att jag är redo för så där lite mera än 1 000 kr då medicin  på katten o fick bra pris på kastrering o vacc ;)  å blir hon bra så fick jag vacc för 200:- kastreringen för 500:- bra ananrs så kostar det lite mera sa hon :D

martdat
0

Ang rävskabben så kan vetten skriva ut nått medel man blandar i vatten och badar katten i.  vet iallfall det funkar på hundar, borde funka på katt med, jag har iallfall dödat löss med sådant medel, de stendog på en gång, vet dock inte vad det heter,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ledin
0

Det jag har fått utskrivet var något man skulle dra en rand i nacken 3 gg varannan vecka det skulle vara bra för skabb o löss fick utskrivet en extra om jag såg någon mera, pratade idag om hur jag menade med katten och hon skulle fundera över jag sa ju att jag tar ansvaret om katten och vill försöka iaf får henne frisk och att hon kommer få bo inne hos oss osv.

martdat
0

Du är en ängel Ledin!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankie
0

Bra att du hjälper denna katt…Glad

Jenna-Gun
0

Hurra för dej Ledin

Kram Jenna

Sidentass
0

Du är en klippa Ledin….vi håller alla tummar o tassar vi har för att det ska gå vägen för lilla kisse!!!

Ledin
0

var ute idag igen o prata med hon som äger gården o hon hadde inte sett henne jag fick iaf ta mig an katten så nu ska jag snart ut igen, dom ahr bestämta mattider å sista natt målet är nu kl 21 får hoppas hon dycker upp. Är lite rädd att hon lagt sig någon stans för att få vara ifred. En dum katt som brukar fajtas fast han är kastrerad så ska han vara bossen även där ute han bor inte som ladgårskatt men hans rivir har ökat ända dit ut. Lite lömsk katt är det han kan bitas så man sticker inte fram näven där inte brukar säga till han att han ska gå, han gilalr inte mig o jag gillar inte han jaja så är det han e lömsk å det gillar inte jag med den katten.

Ankie
0

Något nytt?

annebeate
0

Hur har det gått?

Ledin
0

hon har inte setts till, kolla runt å lös överallt idag där inne med ficklampan det e mycket halmbalar stora rundbalar och så är det hö,ensilag osv så har hon krypit in där så lär jag inte få tag i henne. Ska ut igen för kvällsmaten ges ju nu kl 21 då är det bästa tiden o se dom mera skygga katterna. Har sagt till grannen oxå om han ser något litet eländit så ska han ringa mig. Vi försöker hålla koll på vilka katter som tillhör ladgården oxå eftersom vi har sett 2 nya katter antagligen sommar katter å en har jag eventuelt ett hem till. Finns just nu 6 katter som är ladgårskatter några kastrerade hanar o honor

Erika91
0

Har hon setts till än? Du är en ängel Ledin!