Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3234 ggr
tervmatte
0

Smulan, en utmärglad katt :-(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

På morgonen fick jag ett samtal från Lisbeth om att det finns en katt i granbyn här som behöver ett hem. Efter en stund kom vi fram till att det är samma katt som jag hört talas om iförgår och som jag skrev om i en annan tråd. Morgan skulle hjälpa mig med att få den under KKS vingar..

Det var en från hemtjänsten som uppmärksammade att det finns en katt som bor utanför en dement persons hus. Katten fick inte komma in, fick ingen mat och fick inte bli matad av hemtjänsten ( det gjorde dem ändå som tur var, annars skulle den inte leva idag). Den skulle förmodligen jaga möss och skulle inte sköta sina uppgifter om den blev mätt på annan mat, vi bor på landet …

Tjejen kunde inte släppa tanken på den stackars katten och försökte sedan december påverka familjen, men det tog det tvärrstopp, ingen skulle mata katten och den skulle inte få komma in. Så den bodde under en trappa… Tjejen kontaktade Lisbeth som i sin tur ringde till mig och frågade om vi kunde ta in den… Vad gör man..  Klart vi gör det, trots att vi har knappt råd med det, vi har redan tre egna katter, en hund, fem KKS katter och jag är arbetslös… Så nu får vi skära ner våra utgifter ännu mera, trots allt så kostar maten och sanden till nio katter en del… Men, men… Nu får tjejen i alla fall mat och få komma in i värmen…

Jag pratade med tjejen som sedan lyckades övertala familjen att ge oss katten. Jag åkte med henne och hämtade kissen som snällt gick in i buren och genast satte i sig en hel burk med Gurmemat… Redan då sade jag till tjejen att katten kan inte väga mycket för burens vikt ökade inte när väl katten satt i den. Det var mörkt så jag kunde inte se hennes skick. Så vi åkte hem och hon var jättesnäll i bilen. Jamade inte och satt tyst.

Hemma släppte jag henne i badrummet där hon ska vara tills vi vet att hon är frisk.

Nu har lilla Smulan varit här någon timme och har det bra… Just nu ligger hon på en handduk i burbotten och sover…   Det första hon gjorde när jag öppnade buren i badrummet var att springa till torrfodret och börja slänga i sig det i världens fart! Jag fick ta bort det eftersom hennes mage är inte så van vid att få mat i sådana mängder… Då började hon gosa med mig, och gud, jag har aldrig haft en gosigare katt än hon. Hon klättrade över mig, strök sig mot mig, lade sig ner i mina knä och gosade och somnade en liten stund. Och jag grät… Herregud, det var definitivt inte för sent att hon fick komma in. Jag har aldrig sett så smal katt, hon består av bara skinn och ben, totalt utmärglat…. Höftben sticker rakt upp på henne, lika så bröstbenet.. Stackars katt… Hon vet nog vad en sann hunger är…. Jag ringde till Glenn som är på jobbet nu och försökte berätta om hennes tillstånd men han kunde knappt förstå vad jag sade, jag grät som ett litet barn… Är man känslig,eller?Hon väger 1,9kg och är född förra sommaren. Jag såg också att hon har löss lilla flickan… Det blir en tripp till Apoteket imorgon och köpa Frontline.  Så lilla flickan får inte träffa våra andra katter på ett tag, tills all löss är borta. Jag är så tacksam att tjejen reagerade, det räddade kattens liv. Jag är säker på att hon inte skulle klara sig länge till,kanske några veckor, och garanterat inte om hon blev dräktig, det skulle hennes kropp aldrig orka med så smal som hon är. Hon har inga muskler ens på baktassarna, bara skinn och ben. Jag ska börja avmaska henne idag, och behandla henne med frontline imorgon. Ska också portionera ut maten till henne så att hennes magsäck vänjer sig vid det. Nu sitter jag med henne i badrummet och håller henne sällskap trots att hon sover.

Tror Ni att Frontline hjälper mot löss? Och hur ofta och hur mycket mat ska man ge henne i början? Nu åt hon upp Gurmeburken och ca 0,5dl torrfoder.

På bilderna ser man inte riktigt hur smal hon är, men när man rör vid henne så är det bara skinn och ben…

MVH

Anna

Sidentass
0

Åhhhh..vad underbart att läsa om hur du förbarmat dej över en misse i nöd! Utan dej..skulle hon nog inte orka kämpa längre till med den lilla kroppshyddan..arma misse..men så glad o tacksam hon är till dej nu!! När de gäller maten är det nog bra att ge lite småportioner då och då..fast det vet du ju redan..kokt fisk blandat med ris lär också vara bra för så magar..så lämnar jag över din fråga gällande frontlinte o löss till någon annan som känner till dom sakerna bättre än vad jag gör..

En varm eloge till dej!!

Puma77
0

Ni e bäst. Har skickat ett pm till dig.

//Pia

martdat
0

Tur för kissen att du tog in henne, vad söt hon är. Löss har jag alltid behandlat antingen med ett skabbmedel från vetten man badar kissen i elr ohyreschampoo kompinerat med frontline tror jag det var…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jenna-Gun
0

Snyft snyft

Så söt och så illa behandlad.

Sitter och gråter.

Vilka underbara människor ni är du och sambon.

Lilla söta Smulan vilken turdu haft som kom in i värmen.

Jenna

Mettan
0

Och jag blir ARG Skrikandes på denna familj, som inte gav henne mat. Det är faktiskt djurplågeri! Egentligen skulle detta anmälas, men det händer väl inget ändå, misstänker jag. "Brott kan inte styrkas", skulle det antagligen bli och sedan blir det nedlagt.

Gudskelov att tjejen förbarmade sig över katten, och KKS såg till att hon fick komma inomhus, få mat och skötas om.

Imasy
0

Men så söt!

jag tror hon kände på sig att hon ska få det bra nu! och för hennes andra "familj" hoppas jag att de får sin dos av karma….

tervmatte
0

Tackar alla som har skrivit här… Men jag är säker på att alla Ni som är här skulle göra samma sak. Man kan inte bara vända ryggen till en katt i nöd, det går bara inte..

Nu ligger hon här i mina knä igen , mellan laptopen och magen och gosar…

Destany
0

tack o lov för såna som du=) man riktigt ser på bilderna hur nöjd katten e.. man kan nästan se ett leende på henne…

vilken fin katt hon e=)

Hennum
0

vad härligt för misse att bli omhändertagen, stackars katt.

låter mysigt :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Imasy
0

på bilden där hon ligger i transportburen ser det faktiskt nästan ut som att hon ler Kyss

tervmatte
0

Visst blir man förbannad… Men det går inte att göra något, man kan inte anmäla dem får då kommer dem att säga att katten inte är deras, dem ger den inte ens mat!

Nu sover lilla Smula igen. Hon gosar och sover om vartannat… Trött liten tjej… Hon hoppar upp på mig gosar en stund, somnar på mig, vaknar till gosar igen, somnar, gosar, somnar….

Nu sover hon i korgen, så jag ska försöka smita ut försigtigt och ta en promenad med hunden. Måste ventilera lite…

Förresten, tror Ni att det går bra att avmaska henne nu eller ska vi vänta en stund tills hon blir lite starkare?

tervmatte
0

#10 Ja, det gör hon… :)

Hon känner nu att kommer att bli bra…

annebeate
0

Lilla söta Smulan, sådan tur du  haft som  till slut fått komma till varma och omtänksamma människor.

Anna, du och din sambo är underbara som räddat livet på Smulan. Nu får hon den kärlek som hon så väl förtjänar.

Mettan
0

SkrikandesNaturligtvis nekar de till att katten är deras! Dessutom är det jobbigt att driva anmälan, samla bevis med mera.

Så småningom, kanske sådant som detta kommer att hanteras på ett annat och naturligtvis bättre sätt.

Smulan är i alla fall räddad!Skrattande

Ledin
0

åh, vad fint av Er och ta henne fast det e knapert med pengar, men vad gör man inte för ett litet liv. Hon verkar vara tacksam å super söt va hon borde inte vara svårt å hitta ett hem när hon ökat i vikt osv. Har idag fått hem en till lite kattflicka 2år ca trodde vetten, skulle avlivas kelig å fin funkar hon med våra katter ja då får hon stanna måste vacc henne, vetten trodde hon var kastrerad men det fick vi återkomma med då vi ska ta vaccsprutan å kolla upp lite mera. Hon bor i våran tvättrum för att få lukta lite innan hon får kika vidare på andra rumen. En katt har hon redan fått hälsa på o det va bra lite fräs så satt dom å titta på varandra. Hon har bott i hus men pga allergi o det va inten som ville ha henne så där med avlivning tur dom tog den vetten som jag sagt till om att höra med mig innan dom avlivar, fast då ska katten vara frisk lr kan bli frisk har jag sagt. En annan katt har jag omplaserat i lördags åkte hon funka inte alls med andra katter gösses hon bara flög på katterna, nu bor hon som ensam katt med 2 hundkompisar och funkar jätte bra på landet :). Våran kära Mio har fått ett nytt hem hon med det kändes rätt mycket i hjärtat fast man måste ju inse att mår inte katten bra med andra katter så gör dom inte det vi gav henne 2år å det va livat här varje vecka efter en viss antal pensilin kurer (efter kattbett) på olika av katterna så sa vi nee Mio nu e det bra du skadar andra och dom blir trötta på sig så nu ska vi försöka hitta ett bra hem hon flytta till en kille och hon fick åka ny vacc kastrerad va hon redan å öronmärkt oxå. Och han lova att höra av sig om det inte funkar ja så får tösen komma hem igen, men det ska funka hon är så där snäll å kelig dock inte med hundar o andra katter men måt oss människor gösses så gosig å sov under täcket myspys katt.

kattassen
0

Skall man inte vänta lite med avmaskning när kroppen är så undernärd. Det kan väl bli lite mycket belastning kanske. Jag är ingen expert på området, men tycker mig ha läst mycket här där man verkar avvakta med just avmaskning tills mathållningen är i ordning igen.

Stort fång rosor till er som tog hand om lilla skruttan! Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

tervmatte
0

Ledin, Du är guld värd Du med Kyss Får man pussas här? Hihihi…

Nu sitter jag på golvet i badrummet och lilla Smulan kröp upp i famnen på mig och sover…. Så full av tillit, trots allt som hände henne.. Otroligt…

Och hon har så söta ögon, hon tittar rakt upp på mig och säger liksom " jag älskar Dig" med dem…

Jag kommer aldrig att förstå hur man kan behandla någon så illa… Vad har hon gjort för fel i livet…..?  Usch…. Nu gråter jag igen…

Kattassen

Jag ska nog vänta med avmaskningen, jag ska ringa veterinären imorgon och rådgöra med honom. Hon är helt lugn och nästan apatiskt. Går sakta och rör på sig i slow motion, somnar hela tiden… Stackan behöver tid för att bli bättre.. Det kurrar mycket i hennes lilla mage…  Men jag törs inte ge henne mer på ett tag, hon åt redan mycket ikväll och hennes lilla mage är inte van vid mat..

Hur kan man titta på när en katt svälter ihjäl??? Vad är det för fel på vissa människor, man skäms att man tillhör den arten…

Casper
0

Starkt jobbat! =)
Bara de nu inte skaffar en ny liten katt…

tervmatte
0

Det gör dem inte. Tanten som bor där katten fanns är dement och kommer snart att vandra vidare… Hennes släkt bor inte här permanent, dem är "STORA" stadsmänniskor och kommer inte att flytta ut på landet som tur är…

Sidentass
0

Ohhhh..vilka gosebilder!! kan höra den brummande motorn ända hit…!!

#15 Fantastisk Ledin! Blir så varm i hjärtat att läsa också om dina insatser!

Ni är great!!!Glad

Imasy
0

och på den andra bilden uppefrån i ditt första inlägg ser hon lite mallig ut tycker jag, ungefär som att " det här är bara min matte, baaaara miiiin….." Glad

har hon ätit burkmat? tycker mig ana en lite burk-mats kant längs nosens ovansida Kyss

tervmatte
0

#21 Visst är hon mallig, haha..  Hon kryper upp i famnen på mig som om det var självklart att vi tillhör varandra :)

Det hon har på nosen är ett sår, troligen har hon åkt på styck. Det fanns en katt till där, som kommer dit ibland och som annars pendlar mellan olika byar, fick jag veta. Han brukade anfalla Smulan så fort han fick möjlighet till det, sade den tjejen som slog larm. När vi skulle hämta smulan så satt han på trappan och morrade och fräste på henne hela tiden, så hon vågade knappt komma ut underifrån den. Sedan när hon var i buren och tjejen skulle ge honom man så sprang han först till buren och morrade på Smulan och sedan gick och började äta. Någon slags överlevnadsinstinkt, skulle jag tro. Han ville skrämma henne så att han fick all mat till sig själv… Stackars gubbe…

Imasy
0

kan iof inte klandra den missen heller, om han också är hungrig och hemlös?

tervmatte
0

#20 Tyvärr så brummar inte motorn än… Hon är för svag för det tror jag. Men ge oss bara några dagar så få Ni höra den på riktigt :-)

Alexej
0

Den kattjejen kommer nog att ha underbara drömmar nu:)

Härligt att hon blev räddat. Badrummet kan du sedan behandla med Tigusspray. Googla på det….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tervmatte
0

Jag håller precis på att Googla på det. Har aldrig haft en katt med löss förr och jag vet ingenting om det… :(

Kan jag bära med mig smittan ut till dem andra katterna? Ska jag byta kläder när jag har varit där inne innan jag tar i någon annan katt?

Någon som vet? Jag kan inte hitta några bra inf.om det…

Alexej
0

Jag har haft loppor lite då och då. Det är inte sååå farligt. Men med frontline, mycket tvätt och tigusspray blev jag alltid av med de….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankah
0

Herregud vilken gullig kisse!!! Jag är en riktig sucker för den rosa munnen…och vad kelig hon verkar!!! Påminner om en av mina prinsessor här hemma…!

Ledin
0

Hon är bra söt, ser väldit liten ut och hon var inte kattunge? har för mig jag läste ca 2år? Hoppas hon ökar i vikt som hon ska, och jag tror det e bäst att avvakta med avmaskningen dom kan bli lösa i magen av avmaskningl. Lycka till med lill tösen. Kyss

tervmatte
0

Hej

Jag har nyss pratat med min veterinär angående Smulans löss. Han sa att igentlingen så borde vi vänta en stund med att behandla henne tills hon är starkare, men med tanke på att vi har fler katter så måste vi göra det nu.

Han föreslog Stronghold som tar kål på både invärters och utvärters parasiter. Men den kostar 155kr plus 50kr för inringning av ett recept till Apoteket. Och det har jag inte just nu. Väntar på att min a-kassa kommer på torsdag…  Jag hatar att bli berående av den… Har man ett normalt lön så brukar det finnas lite över när allt är betalt, och men min a-kassa på fem papp så räcker det knappt till räkningar… Ble…. Gode Gud, ge min ett arbete snart innan jag blir galen…

Iaf, så undrar jag om någon av Er har en dos med Stronghold kvar, som Ni inte behöver? Då skulle jag kunna köpa den för en femtiolapp, kanske onödigt att köpa en trepack, när man bara behöver en…

Lilla Smulan sov gott hela natten. Jag var och tittade till henne några gånger och då sov hon i sin lilla bädd, ihoprullad till en boll. Och så fort jag kom så öppnade hon sina fina, fina ögon och tittade på mig med en riktig kärleksblick. Det går inte att beskriva hur mycket kärlek och tillit hennes ögon förmedlar.. Så vi gosade lite varje gång och sedan lade jag henne i bädden och hon somnade.

Imorse så började hon jama lite, hon låter så svag och hes.. Hon vill bara sitta i famnen och gosa och sova.. Nu åt hon sin frukost bestående av Royal Canin Sensible och Mjau burkmat. Hon slickade tallriken rent. Den ser ut som nydiskad, haha…. Riktigt blank.. Mina bortskämda katter rensar aldrig en tallrik så noga. Det brukar ligga liter rester på och runt omkring den.

Nu sover hon igen och jag ska ta en runda med vovven. Jag ska ta lite mer bilder på sötnosen när hon vaknat :)

Ankah

Jo, hon är riktig kelig. Den keligste katten jag någonsin haft faktiskt.. Och jag faller också för hennes rosa mun och näsa. Hon ser ut som om hon ler hela tiden. Och den rosa clown näsa… Den är bara ursöt… Men Du skulle se hennes ögon i verkligheten.. Man smälter…

Imasy
0

jag har inget stronghold rill övers, men jag kan bidra med en plutt-peng ifall vi ska försöka skramla ihop till 200 kr så du kan fixa det idag?

tervmatte
0

Ledin

Hon ska vara född förra sommaren, fick jag veta. Och jag vägde henne idag igen och hon väger bara två kilo.

Som sagt så är hon väldigt smal…  Ryggraden känns som en såg, med bröstbenet skulle man kunna hugga ved… Höfterna sticker rakt ut…. Pälsen döljer det jättebra, men så fort man rör vid henne så får man en chock.. När man lyfter henne så känns det som om man lyfte en tum petflaska.. Man känner alltså hur tom hon är innuti..  När man klappar hennes mage så kan man knappt hitta den.. Ni vet, normalt så kan man lägga hela handen på kattens mage, men på hennes får man bara plats med två fingrar, tänk Er att hennes mage är som pek-och långfinger… Resten är ett tomt hål…

Man är nästan rädd för att klappa henne, då man tror att man kommer att göra henne illa, när pälsen glider över dem vassa ben…

Men nu ska det bli förändring på detta, snart får Ni se en glad liten tjockis till Smulan som då kommer att döpas om till Limpan…

Misan
0

Liten vackra gumma, vad du har fått utstå så skönt att hon är omhändertagen. Tårar och minnen kommer. Jag kommer aldrig glömma när jag körde en katt från Sthlms katthem till Bagarmossen som precis hade kommit in, hela resan satt jag och höll en hand på hennes bröst för att vara säker på att hon skulle leva när jag kom fram hon låg helt apatisk. Hon vägde inte mer än 1,4 kg men hon överlevde och mår bra.

Jag har Stronghold hemma, jag måste bara kontrollera när den går ut så att den inte är gammal, är den inte det så skickar jag den gärna med post till dig. Återkommer ikväll när jag är hemma.

Lisa

tervmatte
0

Imasy, tack för omtanken :-) men jag vill inte gärna ta emot några pengar. Det känns inte okej. Däremot så kan jag tänka mig att köpa Stronghold lite billigare om någon här har en över.

När man tar emot pengar så kan det alltid finnas misstankar att man missbrukat dessa. Och det vill jag helst undvika.

Jag tackar än en gång, men jag väljer att hoppa över det :) Hoppas att Du förstår mig och inte tar illa upp …

Jag har redan lite hjälp på väg från en medlem här som jag är oehörd tacksam över men vill inte gärna ta emot mer…

Det låter kanske otacksam att säga ifrån när någon erbjuder sin hjälp men jag vill inte att någon ska tro att jag är ute efter pengar…

Kram

Anna

Imasy
0

# 34 det är lugnt, jag förstår Glad då får vi hoppas på att nån har en stronghold över istället.

tervmatte
0

Misan, det vore underbart om den inte är utgången och Du kunde skicka den till mig. Jag kan, som sagt, betala för den en femtiolapp..

Hur lång tid tog det för Er katt att bli bra igen? Fick Ni några råd om hur Ni skulle behandla henne osv? Hon var nog i ännu sämre skick än Smulan, jag kan inte tänka mig hur en katt som väger 1,4kg ser ut… Jag trodde att Smulan ligger i absolut botten på viktskalan, men det finns allstå ännu värre fall.. Usch…  Nej, nu kommer tårarna igen…

tervmatte
0

Imasy

Det verkar som att vi har tur Glad

Onikan
0

Åh men fy vad hemskt! Blir tårögd när du berättar om hur smal, utmärglad och trött hon är. Hon måste ha lidit länge. Var det tantens katt från början eller dök hon bara upp där?

Du är en ängel Anna som ställde upp trots att ni redan har så många katter och du är arbetslös, du är fantastisk! Ja Glenn också! Glöm inte det.

Smulan var mig en ursöt katt och vilken charm! Förstår dina tårar, men äntligen är hon trygg. Nu kommer hon aldrig mer behöva lida någonsin igen. Hoppas hennes kropp inte tagit för mkt stryk utav svälten, men med tid, mat, kärlek och vila återhämtar sig nog det mesta.

Många stora kramar till er!
Tur att ni finns :)

Misan
0

Jag har fått den själv men inte behövt den så jag vill inte ha betalt.

Jag har inte varit med på hennes tillfrisknande utan jag körde henne bara till veterinären och var med vid undersökningen tills de la in henne, även döpte henne eftersom ingen visste om hon skulle överleva. Hon fick namnet efter min första hittekatt. Sök på www.katthemmet.nu efter Lilla Lina så får du en träff på henne och en berättelse.

Lisa

Sidentass
0

#24 Åhh..lilla missen…klart att hon är svag lilla gumman..med din fina omsorg är jag överygad om att missen snart går i Spinn!!

martdat
0

Fatts ohyreschampo funkar faktiskt och är inte så dyrt + att det för mig känns frächare,,, då slipper man en mass döda löss på kläderna efter gos, kattungarna jag o grannen räddade i höstas hade pälslöss, efter första badat var alla stendöda sen badade man ijen efter en vecka elr vad det var om några gnetter hunnit kläckas. alla var helt lusfria efter detta.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

tervmatte
0

Det var tyvärr inte Stronghold som Misan hade hemma så nu letar vi efter det igen ….

Jag ska starta en egen tråd om det.

MVH

Anna

Puma77
0

Är stronghold receptbelagt?

//Pia

Misan
0

nej tyvärr var det advocate. Totalt blandat ihop dem

anebit
0

tervmatte jag har en dos stronghold kvar men den är nog för stark då det är för katt som väger mellan 2,6 - 7,5 kg. utgångsdatum 09.2009………….

Puma  det är  på recept….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Puma77
0

Ja jag fick klart de när jag sökte också.

//Pia

Elcyion
0

Jag skulle nog dela upp maten på ca. 5 mindre mål mat. Morgon, förmiddag, middag, eftermiddag och kväll. Du vill ju att hon ska gå upp, men inte bli dåliga, så kolla vad som står på paketet. Börja med att ge henne en totalranson baserat på den vikt hon har idag, och dela upp den på 5 mål. Sen höjer du efterhand. Vad tror du om det?

Medarbetare på jack russel terrier

MorganP
0

Vill bara säga att Stronghold är receptbelagt. Kanske bättre att vara på säkra sidan och kontakta veterinären istället för att chansa med starka läkemedel?

Morgan

tervmatte
0

Morgan, jag ska ge henne Stronghold på inrådan av just en veterinär. Det står i #30 :-)

Nu, vet jag varför Du trodde att det var min idé att behandla Smulan med Stronghold, haha… Du undrar nog varför jag inte har något recept på det om jag pratat med veterinären. Anledningen finns i  #30 , jag ska ringa dit på torsdag igen och beställa receptet :-)

Så på torsdag ska Smulan behandlas iaf…

tervmatte
0

Elcyion, Det låter jättebra att dela upp matransonen. Jag delar redan upp hennes mat. Hon ska ha 35g Royal Canin Sensible per dag, och det delar vi upp i små, små portioner. Hon får några bitar varje gång vi är hos henne. Hon får också en liten mängd Miau :-) som en humörförbättrare :-)

Onikan
0

åh lilla grynet…. jag vet efter Robinson hur det känns att ha en tokhungrig katt som man måste portionera maten till :( Man vill ju bara ge dem massa mat så de kan få känna sig mätta igen, men det klarar ju inte magarna… Men ha tålamod, om några veckor kommer hon få njuta av känslan att vara helt Mätt!

Robbi hade ju levt på sopor och sista månaderna innan fångsten, ett mål burkmat om dagen som vi satte ut, så han hetsåt i flera veckor, en månad. Men efter 1-2 månader släppte det, nu 3 mån efter fångsten kan ha t o m sitta och titta på när tjejerna äter och säga njaaa jag är inte hungrig just nu!! Vi kan återigen ha fri tillgång på torrfoder, skönt. å det är katten som rev upp min soppåse en gång under första tiden, för att komma åt mat! Hade ställt den i hallen 2 min för att gå ut med den strax…

Är så glad att katten fick komma till er!
Himmelriket!!
Hon kunde inte haft större tur :)

Elcyion
0

#50 Jag gissade på att du redan delade upp den, men (iaf för mig) känns det bättre om man har en plan för hur mycket man ska ge/dag. Då faller (åtminstonde jag) mindre för bedjande ögon, och smala kroppar.

tervmatte
0

# Du har så rätt så… Vi har en dagspotion till henne i badrummet och ger inte henne mer än det. Vi tar lite från den koppen och ger henne varje gång vi är på där.

Men det är nog kanske bättre att bestämma fasta tider när hon får mat så att hon vänjer sig vid dem. Med å andra sidan så väntar hon sig mat varje gång vi kommer till henne….. 

Ja, jag vet inte vilket är bäst, får fundera lite på det… Hon får i alla fall inte mera mat än vad hon ska ha :-)

Onikan, lilla Robinson… Då när jag var hos Dig för att hämta Texas då sade Du att han också är en hittekatt, och då visste jag inte att det finns en historia bakom honom här på hittekatter. Jag kom på det när Du skrev om Er bilresa med honom och letade efter gamla trådar. Då hittade jag hans historia och satt här i flera timmar och läste alla inlägg och grätt… Tänk, så nära han var från att skjutas.. En sådan gosig katt.. Du har räddat hans liv och det vet han… Han förblir Er bästa vän resten av sitt liv. En stor eloge till Dig och Din kompis som inte gav upp förrän Ni fångade honom, trots denna skrämmande och obehagliga upplevelsen Ni var med om.

Elcyion
0

Iaf människor mår bättre av att få mat på regelbundna tider. Har för mig det rekomenderas till dem som har tex magsår. Mest så jag tänkte Glad

tervmatte
0

Elcyion, då ska vi göra så att vi bestämer fasta tider när hon kommer få mat :)

Vad betyder din nick förresten? Jag får världens problem när jag ska skriva det Generad

Ankah
0

Jag skulle gissa att det bästa nu är att fortsätta som ni gör, för att öka tryggheten och trevligheten. Sedan, när hon har hämtat sig lite, så kan man börja skapa vanor och så… Den lilla skärnosen, hon är ju så gullig!

tervmatte
0

Snurrigt….. :-)

Ja, Du har nog rätt här Ankah, vi ska nog göra som vi gör nu och införa lite rutiner senare när hon blir starkare…

Onikan
0

Nämen läste du alla gamla trådarna om Robinson? hehe då förstår jag att det tog tid!! Ja du har ju träffat herrn ifråga, tänk att DEN katten varit så skygg ute?? Han ville ju nästan följa med i er bur istället för Texas ;) han gillar alla transportburar hehe.
Tack för dina fina ord, vi är så tacksamma att få ha honom hos oss, en ära.

Hur är magen på Smulan? inte fått diarré?
Vilken lycka att hon är trygg nu, du får uppdatera med bilder allteftersom hon lägger på sig mer och mer :)

tervmatte
0

Smulans mage är förvånandsvärt bra. Visst är hon lite, lite lös men det kunde vara värre. Det är inte diarré utan någon lösare korvar :-)

Nu måste jag med stolthet informera Er att Smulan har redan gått på sig nästan 300g på tre dagar, ha! Hon absorberar maten i sin helhet verkar det som, och så dricker hon mycket med. (Inte njursjuk mycket, dock :) )

Det är jättesvårt att lämna henne när man ska gå ut från toan. Hon vill jättegärna följa med oss ut :-(( Hon jamar inte eller så men så slingrar hon sig mellan våra ben hela tiden och sedan sitter och tittar på oss med sina stora ögon som säger "Ni kan inte lämna mig här ensam igen… Snälla lämna mig inte…" Det skär i hjärtat varje gång man stänger dörren framför henne.. Men vad ska man göra… Hon får inte komma ut än, först ska hon bli lössfri.. Imorgon hämtar jag upp Stronghold och ska droppa det på henne direkt när jag kommer hem.

Hur lång tid tar det innan lössen dör, tror Ni?

Här klättrar hon upp och vill sitta i knäna..

Lilla skära munnen…

Med den rosa näsan får hon vara Rudolf till jul, hihi…

Kolla puttmagen,,,

Sidentass
0

Guuud vilken go liten tjej..förstår så väl hur du känner dej..man har inte ett dugg lust att läman missen…men..det ni gör är ju för hennes eget bästa..själv är jag alltför svag i sådana situationer..tycker det är så trist att behöva stoppa katterna medicen..men vilket är ett måste för en av mina nu..man vill ge dom godis vid maten ..men man måste stålsätta sig för dom som inte mår bra av det….nu får hon istället sina gläjdefnatt när ni kommer in till henne..o dom tror jag hon uppskattar..hon vet ju att ni kommer dit igen ..snart;-)

Puma77
0

Lilla pluttan så söt hon e. Hoppas brevet kommer fram imorgon nu.

//Pia

tervmatte
0

Det gör det säkert Pia, vår älskade Post fungerar inte alltid perfekt, tyvärr. Jag vill tacka Dig offentligt för ditt bidrag till Smulans medicin. Du är guld värd…

Hakunderlägg, hihi…

Puma77
0

Man gör vad man kan Anna och tackar ju själv för transporten med Tudor. Utan er skulle de blivit mycket svårare.

//Pia

tervmatte
0

Nu måste jag sticka på sista kvälsrundan med vovven…

Pia, det var så lite så, Glenn kör ändå förbi Västervik, så det var ingen stor ansträngning från vår sida :)

Jenna-Gun
0

Så söt hon är.

annebeate
0

Underbara bilder på dig och Smulan. Ni är så söta tillsammans. Jag blir alldeles varm inombords när jag ser bilderna.

tervmatte
0

Tack Annebeate  Generad 

Smulan är som gjort för lite fotojobb ;-) Blivande fotomodell Skrattande

Tröskeln SKA målas snart…

tervmatte
0

En liten uppdatering:

Smulan har precis lagt den finaste, perfekta och långa bajskorven :-) Bara så Ni vet, hihi…

Hennes mage fungerar som den ska med andra ord Glad

Puma77
0

Vad gulliga ni e tillsammans. Den som kommer ta hand om denna söta smula får en helt underbar katt.

//Pia

sandra1977
0

skönt att magen funkar!!långa,fina o perfekta bajskorvar gillar vi!!hahahaha.

Sidentass
0

#68 Tänk så glad man kan bli av att se "fint bajs"!!;-)

ChristineL
0

Vilken söt liten prinsessa! Hoppas hon äter upp sig fint nu :)

tervmatte
0

Nu får Ni hålla i Er allihoppa………..

Smulan är redan bokad :-) :-) :-)

Idag, för någon timma sedan, fick jag ett packet med Schenker. Det var en kille som kom med det och han har varit här förut så vi pratade lite och jag hjälpte honom bära in paketet i huset.

Då passade jag självklart på att fråga honom om han kanske är ute efter en kisse och han sade att dem letar precis efter en katt!!!  Då visade jag honom vår lilla Smulan. Han kom in i badrummet och satte sig på huk och då klättrade Smulan upp på honom och lade sig i hans knä. Måste jag säga att han direkt fall platt dask för henne??? Japp, det gjorde han.. Jag berättade hennes historia och han vill så gärna ta hand om henne. Jag sade att vi ska avvakta en stund, iaf en vecka så att vi vet att det inte är något fel på henne. Annars skulle han nog ta med henne idag :-)

Glad som jag, så hoppade jag runt i huset i en kvart och kunde inte koncentrera mig på något. Till och med nu när jag sitter här och skriver detta så skakar jag  ästan av glädje och skriver fel och får skriva om och om igen…

Jag hoppade runt och rätt så så fick jag se lastbilen backa in framför mitt hus igen. Jag gick ut för jag trodde att han glömde något, men från lastbilen hoppade ut killens tjej. Han hämtade henne så att hon kunde också titta på Smulan :-)

Dem kom in i badrummet och gosade med Smulan i säkert en kvart och hade svårt att lämna henne. Hon bara rullade runt i deras knä eller framför dem och ville kela… Dem är helt sålda på henne nu..

Jag fick deras tel.nr. och ska ringa till dem så fort jag vet att Smulan är frisk. Dem kan knappt vänta…

Smulan kommer att vara innekatt :-) Dem har haft djur hela tiden under deras uppväxt och saknade dem nu när dem bodde själva. Dem verkar vara riktigt fina, lugna och serjösa människor så hon kommer garanterad att ha det bra…  Skrattande

Gud, vad glad jag är nu…. Jag kan inte sitta still…. Får väl ta katten och hunden och gå på promenad med dem så att jag lugnar ner mig lite… Jippiii…

Kram

Glada Anna

ChristineL
0

Grattis! Skrattande

Elcyion
0

Vad kul att läsa!!! SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

tervmatte
0

Tackar, tackar….  Jag är så glad för hennes skull….

Här kommer lite bilder på underverket :

Smulan leker med en mus vi fick från snälla Puma77

Gnugga kinden…

'

Gnugga pannan…

Jag kan aportera…

Dags för lite kel… (Min stödmatte har inte målat tröskeln än…)

Var är musen?

Puma77
0

Ha ha så söt hon e;) Den och mycket mer är hon värd efter hennes början på livet.

//Pia

Wiizy
0

din glädje ger mig glädje. ;D

men jösses, vad kul att dom ville ha henne!   fniss, brukar du fråga brevbärarna om dom vill ha katt? ;)

tervmatte
0

Wiizy, jag frågar alla som jag tycker verkar passa som kattägare, hihi… Ingen kommer undan…

Och det var en kille som jobbar på det åkeriet som min man ska börja jobba på om två veckor, så att min man kommer att hålla koll på Smulans framtid och uppdatera mig om henne :-)

Jenna-Gun
0

Inte undras på att killen föll för Smulan. Skulle nog alla göra.

Grattis till ditt nya liv, Smulan

Jenna

Casper
0

Grattis till att ha hittat en perfekt ny familj till lilla Smulan! Så ska en slipsten dras… ;)

annebeate
0

Förstår att de blev förtjusta i Smulan. Hon är så otroligt söt. Blev riktigt glad när jag läste att hon skall vara innekatt.Glad

felidae
0

Vilket lyckligt slut! Och jösses! Man kan verkligen se framför sig hur lycklig och tacksam Smulan måste ha varit de senaste dagarna. Obetalbart.

tervmatte
0

Jag säger bara ännu en gång:

JIPPI, JIPPI, JIPPI….

Jag är också glad för att hon ska vara innekatt Skrattande

Nu ska jag jobba lite på dem nya ägarna så att dem skaffar henne en lekkamrat, hehehe…

Onikan
0

Wow! Jag är imponerad!! Du är ju som gjord för att rädda katter ;) hihi skrattade lite för mig själv åt att du frågade paket-killen, men vilket flyt! Jag ska ta efter dig, börja fråga varenda kotte jag träffar om någon letar katt.
Jättekul för lilla Smulan! Det är knappt man tror att det är sant! Gillar dina målande beskrivningar utav dina känslor, när du hoppade runt, hur du skakar av glädje så du skriver fel på tangentbordet, du skriver verkligen skitbra Anna!! jag menar det! Man smittas utav dina känslor när man läser :)

Förstår att det blir tungt att lämna bort henne också, men förstå vilken räddning du varit för den katten, helt otroligt!

Du borde jobba med det där! (om man kunde få betalt för katträddande!)

Grattis bokade Smulan! :)

Lena
0

Vilken fin insats ni gjort för denna stackars lilla kisse. Jag tror inte helller att hon hade klarat sig länge till i det skicket. Det är klokt av dig att vara försiktig med fodertillgången. Ge microportioner ganska tätt så att magen får vänja sig. De kan bli mycket dåligt katter som är då där utsvultna och de äter för mycket åt gången. Magen får liksom en chock.

Mot löss kan man använda tiguspray och/eller ohyreschampoo. Spot on preparaten (Frontline, adsvokat och Stronghold) brukar inte vara så verksamma mot pälsätande löss vilket är den vanligaste formen. Lössen brukar dock inte vara svåra att få bort. Två shamponeringar brukar räcka med 10-14 dagar emellan. När du badar katten låt schampot sitta i 10 minuter och repetera bahandlingen. Damsug och spraya kattens omgivning med Tiguspray.

Lycka nu till med allt och låt oss veta hur allt går.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

felidae
0

#85. Håller verkligen med. Du skriver fantasktiskt inlevelsefullt, målande oh engagerat så man riktigt kan se filmen framför sig! Skrattande

Ledin
0

oh, hon är så söt, vad bra att din kille är intresserad och oxå hör sig för om ett bra hem till katten o han fick napp dessutom, kan ju gratta han som ska ha katten att han får en supertrevlig å söt katt. Grattis till ett nytt hem och du får en mega kram för att du hjälp den stackars katten. Är hon avlusad nu? Borde vara skönt för henne å slippa dom bittande sakerna i pälsen.

Engla
0

Vad härligt att läsa. Hon ser så mysig ut, lilla tjejen.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

tervmatte
0

Generad Tack allihoppa :)

Ledin, det var jag som frågade paketkillen inte min man. Glenn  kommer att  börja jobba på samma Åkeri som paketkillen om två veckor och ska då kunna hålla lite koll på hur det går med Smulan… :-)

Nu får vi bara hoppas att hon går på sig ytterliggare och fortsätter med sina fina bajskorvar :-)) Och att lössen försvinner…

Vet Ni förresten hur lång tid det tar för löss att försvinna om man behandlar med Stronghold? Snurriga jag glömde fråga veterinären om det Oskyldig

Destany
0

grattis så himla roligt för henne =)

tervmatte
0

Smulan tackar :)¨

Hon väger redan 2,5kg och är pigg och glad. I förrgår började hon leka och idag fick hon komma ut från toan en stund och sträcka på benen. Det är femte dagen idag sedan vi behandlade henne med Stronghold och lössen borde vara stendöda nu. Det är inte vanliga löss, utan pälslöss. Jag pratade med vet.om det igen. Snart får jag en egen linje dit, haha… Och klippkort på kastrering. Förra månaden kastrerade jag två stycken och nu i februari blir det fyra till…  Jag behöver inte ens presentera mig längre när jag ringer till honom, han känner igen mig, haha… Katttjejen… En gång så öppnade han kliniken bara för mig, han skulle ha stängt den dagen men jag lyckades få tag på en förvildad kattunge och ville passa på att kastrera den då. Jag ringde till honom och han bad mig komma dit om två timmar. Han skulle bara äta lite och sedan skulle vi träffas på hans klinik. DET kallar jag för en bra och angagerad veterinär!!!

(Det är fel datum på bilden, jag får byta batterier stup i kvarten ,grr..)

Här ligger hon i huset nästan längst ner, ovanpå den ligger stödis Bandit, i korgen ligger stödis Sofie, och på hyllan sitter deras mamms Berith

Puma77
0

Gu så fin hon e.

//Pia

tervmatte
0

Japp :)

annebeate
0

Smulan är otroligt fin och vilken omvårdnad hon får. Det är alltid lika roligt att läsa dina inlägg Anna Glad

Puma77
0

Kolla månen i fönstretFörvånad E de du som e på tavlan med?Flört

//Pia

tervmatte
0

Tackar och bockar…. Glad

Puma77, jo, den månen har vi haft på samma ställe i flera år nu, haha… Och visst är det jag på bilden, den är tagen för 10-11 år sedan, vad Du glor Pia…  *fniss* Man kan inte dölja något för Dig… Får nog redigera mina bilder innan jag skickar in dem nästa gång… :)

Puma77
0

*Pia asgarvar så hon håller på och krevera* vaddå redigera, de e ju det du hållt på med hela tiden ju;) Jag ser mer än vad jag låsas om med;)

//Pia

Ledin
0

Ja det e bra när vetten vet vem man är och har man tur så är dom riktiga kattvetrinärer oxå å då får men om man har tur ett bra pris :) Hon har ökat i vikt o vad fin hon är :) Du den där klätterställningen va fin o stor hur hög är den? Puma77 det e ju inte en riktig måne :P det e ju ett sånt där vidspel lr vad det nu heter hehe

Puma77
0

ha ha ja jag vet Ledin *fniss* men läckert var det.

//Pia

tervmatte
0

Pia, Du är galen som vanligt

Ledin, den är 230-260cm hög.

Nu orkar jag inte skriva mer, har världens skallevärk…

Ha det gött..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.