"Fodertunnor" till hemlösa katter?
Hej!
Jag har precis börjat ta på mig lite uppdrag som volontär åt en kattförening här i Malmö.
Jag vet att tex KKS på vissa ställen (djuraffärer och liknande) satt ut s.k fodertunnor: alltså, tunnor där folk kan lämna in kattmatsburkar och annan kattmat till förmån för hittekatter.
Nu till problemet; vart kan man få tag i bra tunnor?
Jag tänker att det helst bör vara en tunna med lock, och hål i locket, så att folk kan lägga in utan att maten riskerar att plockas upp av någon annan människa. ( Ungefär som de återvinningstunnor man kastar glas i)
De jag själv hittat när jag sökt på nätet, är tunnor i bra storlek, men med vanligt lock.
Har ni några bra förslag?
Vilken typ av tunnor använder andra föreningar?
Tacksam för svar!=)
MVH
Sandra

Putt =)

Djurhjälpen i Vaxholm har men jag vet inte vart de får tag på sina. Maila dom ifall inget svar dyker upp här. Lycka till! Jag jobbar själv i affär och har haft förmånen att ha en tunna i butiken. Det var kul att se när den sakta fylldes på. Och eftersom jag är den jag är så fyllde jag den även med burkar som butiken annars slängt…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Kan du inte köpa vanliga tunnor med lock, skära ut ett lagom stort hål i locket för att lägga ner burkar och påsar i och sedan borra lagom stora hål på två sidor och låsa fast locket med hänglås? Granngården har tunnor i olika storlekar där det skulle fungera att göra på detta sätt.
Att folk kan med vad som helst vet man ju, men fy fasen för att stjäla kattmat ur tunnor till för hemlösa katter. Det är riktigt riktigt lågt!

Tvättkorg hade dom på priso här i stan..det kändes så gott att stoppa ner en burk..minns ej hur dom hade fixat säkerhetsanordningen..

#2: Tack för infon, det ska jag göra om jag inte får reda på det på annat sätt! Ja, visst är det kul när man vet att det går till något bra=)
#3: ingenting förvånar mig längre. Med tanke på att de måste ha lås på insamlingsbössorna (rädda barnen, röda korset osv) så blir jag inte förvånad om folk stjäl hittekatters mat också.
Tack för tipset med tunnan, det lät bra! Ska testa om ingen lämplig och färdig tunna går att finna.
#4: Ska fundera över det där med hänglås som Elisabet_E skrev om, borde gå på en tvättkorg med..men tänkte att en tunna rymmer mer mat=) Tack ändå!

#3 Lågt ja!!! Man sitter här o tänker inte ens tanken på att det finns folk till sådant..har alltid varit för godtrogen..men att sno kattmat för hemlösa katter..det är bara too much!!

Men det är ju trist om hålet blir för litet och hindrar folk från att skänka tex större förpackningar med torrfoder.
Har själv skänkt flera kilo bra torrfoder till katthemmet här i stan, då min katt inte ville äta det fodret. Hade de då haft nån säkerhets anordning så att man inte kan plocka upp burkar så skulle nog inte min säck ha gått ner.
Tror nog att de som har råd att ge sina katter mat låter bli att sno ur en sådan tunna. Är det någon som snor får man väl hoppas att det antingen går till hemlösa katter eller till någon vars matte/husse kanske knappt har råd med katten.

Kan man inte sätta en vänlig lapp vid tunnan att om folk vill skänka större saker än vad som går in i hålet, att de kontaktar någon ur personalen som gärna tar emot gåvan direkt?
Folk stoppar de konstigaste grejer i tunnan, utom kattmat så lägger dom ibland i pengar, sopor, frukt. Ha gärna en sopsäck i tunnan om någon lägger något vått i tunnan.
Essim
jag tror att det är lättsat att ha en tunna i en mataffär och gärna så att kassören ser den så folk inte vågar sno maten. Skriv gärna en fin lapp på datorn att hjälp katterna med lite mat lr vill du hjälpa till mer lämna att bidrag så kan man ha en burk i kassan och vad bidraget går till:vacc,kastrering,mediciner,kattsand mm Om man vill kan man göra mera en tavla med söt katt på sen text oxå så ser det seriöst ut. Hoppas att det blir bra och att folk ställer upp en tia är ju lite men blir snabbt mycket :) LYCKA TILL!

ja det har vi här i norrköping på i flera affärer..typ en korg framme vid kassan o så står det en lapp:tex stöd fiahemmet(vårt största o enda katthem)o det är nästan alltid mat el leksaker till kissarna i den.så den principen verkar funka,o så har ju kassörskan lite koll på korgen oxå.kram sandra
Jag tycker det är en jättebra grej detta med fodertunnor. Har dock inte sett några IRL varken i Göteborg, Mellerud eller andra platser där jag rör mig. Det måste ju kunna utvecklas betydligt mera.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja, det tycker jag! Jag har heller aldrig sett det i Göteborg, men det måste ju gå att ordna på något sätt…!

Katthemmet Kompis har byggt egna lådor, så att tjuvarna inte ska plocka åt sig. De är jättefina och inga tjuvar kan få med sig någon mat hem. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Oj, här kom det många svar när jag var borta en dag=) Tack!
Elisabet_E: Tycker jag var en bra idé! Ska bolla lite med andra inom föreningen och se vad de tycker.
-------------------------------
Å andra sidan, om tunnorna står vid en kassa någonstans, så är de ju ändå någorlunda bevakade. Kanske att det räcker, utan låsanordningar?
Engla: Vet du iaf katthemmet kompis försökt att ha lådor UTAN säkerhetsanordning? Skulle vara intressant att veta om folk faktiskt stjäl kattmat ur dylika tunnor…

# 15 Ja, de har haft lådor utan "skydd". Det var därför de byggde egna i och med att det finnas folk som tar. Och det var en hel del som plockade åt sig… Väldigt tråkigt.

Engla: Men SÅ sjukt! Om jag hade sett något sådant med egna ögon hade jag inte sparat på krutet i min utskällning.
Tack för "varningen"!

De som sitter i kassan hann aldrig säga till de som tog i och med att fodertunnorna är nästan vid utgången i en av affärerna. Sen var det vissa som sa att de kom från Katthemmet Kompis och skulle hämta mat. Men i själva verket var de inte från vårt katthem. De ljög. Numera vet affärerna att det bara är Maritha och Sonny som får hämta ut kattmat. Ingen annan. Och det har funkat bra.
nee vad sjuk hur kan man ta mat som folk har skänkt till katter i nöd? det e som att sno mat från en svältande barn så illa. Hoppas dom börja med legg och att dom hadde vissa hemliga hämntare som dom viste om lr ett kort dom kunde se att jo den personen är till¨åten att hämnta mat. Jag brukar skänka mat o kattleksak sedan har jag även köpt avmaskningmedel o skänkt brukar göra det i en affär som dom komer å hämntar upp maten i inte ofta vi handlar där med det händer. avmaskningsmedlet la jag i en påse o skrev att detta kanske kommer oxå till andvändning o mitt namn o tele o hon ringde o tacka så snällt och sa att jag var den ända som tänkt på det gav dom tips om apoteket att där kan man även ha en burk som det står skänk en slant till katthemet i mjölby detta går enbart till avmasknig o mediciner. Har även sagt till dom att det är nästan ingen som vet om att dom existerar å det stämmer tyvärr så gör dom sig inte sedda och dom har behov av att sätta ut lite mera lappar att dom finns och att dom har katter som vill ha permanenta hem osv men dom kanske e rädda för att folk ska ringa o dumpa av en massa katter till dom. jaja jag får väll ta å ringa dom igen snart lite svårt å få tag på telnr får ringa till affären o höra igen :D
Katthemmet i Skara har mattunnor i olika mataffärer. Ibland händer det att någon har tömt den men sammanlagt är de mycket lönnsamma. Det finns inga lås på de för folk lägga också in kattsand och tunga paketer på tex leksaker. Stora nackdelen är att det alltid finns folk som använder fodertunnor som soptunnor. Skärskild jobbigt på sommaren med alla glasspapper:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#20: Hur kan man slänga sopor i sådana fina tunnor. Tror faktiskt att katthemmen tjänar på att ha utan lås. Även om de blir av med lite ibland av oärliga personer så får de nog igen det i längden med folk som lämnar större grejjer. Vet ett fall där det var en hemlös som hade stulit kattmaten på burk för att han behövde äta den själv. Då är man nog rätt hungrig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Usch…fanns det ingen som kunde ge honom en femma till en korv istället? Stackars människa…
Jag har visserligen någon gång tänkt tanken "det här är ju så fint att jag inte blir äcklad när jag får det på händerna", men då handlar det om Gourmet Perle, den löjligt dyra lyxmaten som mina katter får vid särskilda tillfällen (såsom när båda genomlevt en helservice med nagelklippning och borstning, vad fruktansvärt de har det…) Att jag äcklas gör naturligtvis inte att jag inte ger mina katter mat…

Åsa: Det beror ju lite på hur man bygger lådan. Den kan vara hög och med ett lite större hål, så att lite större grejer kommer i. Är den hög, dvs djup, kan man inte sträcka sig ner för att ta sakerna. Jag tror på lås efter alla stölder i Nybro. 
#20 åh det där va fint den tavlan o korgen säger lite om katters behov av alla hjälp den kan få som i matväg osv vem skan motstå så där söta katter som den på bilderna :) Jag tycker att det e illa att folk har tedens till att kasta saker i tunnorna o ta det som ligger i. en *önketanke* att dom fick bajs på sina snattar händer i det läget…

Kan man inte göra en variant av en brevlåda? Alltså som en gul låda. Förstår ni hur jag menar? Kanske svårt, får nog spåna mer på den ide´n. /Sylvia

#23: Klart det kan finnas lösningar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kan man inte ha en låda med mellanvägg för små och stora saker.så kan man ha olika stora öppningar.
Jenna