Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2499 ggr
SamHeartNellie
0

HUR KAN JAG HJÄLPA?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en mager smutsig och hemlös liten katt-tjej för 3 månader sedan. Sen dess har hon bott hemma hos mig och verkar trivas jättebra! :) Tycker om Henne fruktansvärt mycket, Jag som aldrig varit en kattmänniska förr har förvandlats till en katt-tok.

Här i omårdet där jag bor har vi flera flera hemlösa katter och jag hittade ett litet krypin där ca ett dussin katter håller till. Det verkar som om folk har byggt små sängar åt dom och ev att dom får lite mat då och då. Själv matar jag dom så gott det går. Men det är inte billigt att mätta 12 hungriga frusna katter.

Här finns hemlösa katter i alla åldrar, raser och storlekar. Men även yngre katter och jag har fått höra att det även finns kattungar i området.

Och nu är vintern här, Ingen snö än tack och lov. Men det är kallt och blött och jag är utom mig av oro för dessa stackars katter.

Hur kan jag hjälpa dom? Kan nästintill inget om katter, men har precis fått lära att dom inte överlever utan mat och lä.

Men vet inte hur jag ska ha råd att mata dom allihopa :( Finns det någon som har nåt tips om hur jag kan gå tillväga för att hjälpa katterna?

MVH Sandra och Lilla Nellie

vickan1976
0

Vart finns katterna?

Wiizy
0

1. Vart finns dom?

2. Fint att du vill hjälpa dom!

Erika91
0

Vad snällt och bra att du lät katten bo kvar.

Finns det något katthem i närheten som du kan kontakta?

maggan47
0

som föregående skriver, var i Sverige bor du, och som sagt finns det något katthem i närheten Maggan47

Ankah
0

Det här är kanske en lite löjlig fråga, men; har du annonserat att du har hittat henne? Hon kanske har en ägare som saknar henne?!

vanessa
0

Som alla säger, var finns de katterna? Samt har du polisanmält katten du har och annonserat samt kollat ev. id-märkning som kan vara allt från tatuering till chip under huden. Väldigt snällt av dig att vilja hjälpa katterna. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

JosephineF
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon bor i Gislaved enligt presentationen.

Hawknestgrove
0

Jättebra att du tog in henne. HAr du fått kontakt eller tips om något kattehm i din närhet+

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

puttar

SamHeartNellie
0

Haha Tack jossan. Det stämmer katterna finns i Gislaved.

Självklart har jag polisanmält katten jag har hemma hos mig. Jag har satt ut lappar och veterinären har kollat efter IDn och chip finns inget och ingen vill kännas vi henne.

SamHeartNellie
0

Jag vet inte om katthem finns här i närheten. Men det borde ju gå att kolla upp! Ska försöka det

Erika91
0

Ja vet någon om det finns katthem i närheten av Gislaved?

martdat
0

Är de skygga? DV Växjö är ju inte så långt iväg men de har inte resurser till skyggisar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

majvi
0

Berätta om katterna i affärerna och fråga om du kan få kattmat där datumet har gått ut . I djuraffärerna i Uppsala brukar de vara mycket generösa och i en del vanliga affärer också.

Försök ta reda på vilka de andra är som går där. Du kan sätta upp lappar.Det är alltid bra om man är flera som hjälps åt. Frigolitlådor är bra att ställa dit. Det vore bra om åtminstone kattungarna fångas in, kanske närmaste katthem kan ta dom om ni inte kan själva? Dröjer det med infångningen och kattungarna är skygga så försök få dom tamare- med hjälp av maten.

Sen behöver alla katterna kastreras för att det inte ska födas nya kattungar. Hur ser området ut, kan det bli ett TNR-projekt dvs katterna fångas in kastreras, och släpps sedan tillbaks efter några dagar. De måste förstås matas dagligen och ha tillgång till värme och lä. Kanske flera kan tänka sig att ta in någon katt?

Hör med veterinärer om det går att få någon rabatt för kastrering av hittekatter. Det går att starta en insamling här för det ändamålet och sen kan man försöka få in pengar på loppis ,tradera m.m.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

SamHeartNellie
0

Jätte fina tips allihopa! Tack så jättemkt!

Enligt kvinnan som bor ovanför deras gämställe så har katterna blivit kastrerade, så möjligt att detta TNR projektet redan utförts. Ska genast ta reda på detta, annars ska jag föreslå det och inte ge upp förrän det går igenom. Mitt nyårslöfte till mig sj.

Idag såg jag katterna ordentligt i dagsljus och det kändes lite bättre. Har nämligen inte sett nån kattunge än personligen. Och visserligen är katterna mkt skygga men dom börjar definitivt bli vana vid att jag kommer, försöker mata dom och ge dom vatten åtminstone var lr varannan dag. Dom är jättestora katterna! och dom har rejäl vinterpäls allihopa. Dom ser ut att ha överlevt vintrar förr.

Ska se till att fixa mer lä, vart kan man få tag på frigolit förresten?

Tack även för tipset om o fråga i affärer, ska göra det. Katterna har diskuterats i den lokala tidningen förr, ska se om jag kan få upp ämnet igen, kanske finns fler som vill hjälpa.

gott nytt år på er alla

maggan47
0

Gott Nytt År själv, och jag lovar att katterna är evigt tacksamma för mat och vatten Maggan47

Erika91
0

www.kattkoja.se
Där finns frigolitlådor..

Hawknestgrove
0

Ja, jag köpte två st därifrån. Passade på att köpa andrasortering, de är en hundring billigare och den lilla filten följer med också! de är supersnabba med leverans. JAg har en stående på magasinet här hemma, till "svartjobbaren" men otack är världens lön…. Han har inte besökt den än! Den andra ska jag sätta ut i min kattgård, så kan jag md gott samvete stänga fönstret emellanåt när katterna är i gården.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SamHeartNellie
0

oh tack för länken!

SamHeartNellie
0

Nu har jag fixat varma frigolit kojor till katterna, mat har dom mer lr mindre varje dag :)

nu ska jag försöka se till att dom blir kastrerade :)

SamHeartNellie
0

Nu har jag fixat varma frigolit kojor till katterna, mat har dom mer lr mindre varje dag :)

nu ska jag försöka se till att dom blir kastrerade :)

MariannE11
0

fint att du finns där för katterna…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Wiizy
0

Håller med #22… :)

Rita-S
0

KKS håller ju till i södra sverige, blant annat vid göteborg vet jag, kolla med dom vad dom har av katthus nära området :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida