Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: media
Läst 965 ggr
MorganP
0

70 vilda katter sköts i Höör 2007

Alexej
0

Man blir så ledsen. Undrar om det blir någon ändring på det nångång. Hemlösa katter, döda katter, misshandlade och vanvårdade katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Onikan
0

Jag blev illamående av sättet artikeln är skriven, var tvungen att skriva en kommentar där..

Hur vet jägaren att döma av pälsen och det skrämda beteendet om det sitter ett chip i nacken eller en tatuering i det mörka örat? "Det räcker med att närma sig katten…" ! Förrymda eller dumpade katter blir rädda, utsvultna, fula i pälsen de också.

När vi åker utomlands förfasas vi över hemlösa hundar som springer på gatorna magra och sjuka, jag har t o m läst om svenskar som räddar hemlösa hundar utomlands. Men våra hemlösa katter då hemma i svealand? De skjuter vi.
Det är lika mycket ras-särbehandling som att skilja vita från svarta, eller judar från kristna. Det äcklar mig.

Pysslan
0

Fruktansvärd artikel!
Hur kan människor vara så obeskrivligt hjärtlösa???

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Mettan
0

Det är verkligen otäckt! Problemet ligger nog i att kommunpolitikerna inte tar sitt ansvar för att se till de djur som finns i kommunen. Hade de gjort det, så hade det funnits ett Djurhem med anställd personal och veterinär och de frivilliga organisationerna hade sluppit kämpa för livet.

Hennum
0

usch usch usch… det är riktigt så man blir förbannad, och ledsen. är det okunskap eller hjärtlöshet?… hoppas det första för då finns det nog hopp om att de ska ändra på sig. men troligtvis är det väl det andra…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

karins
0

Näe! Vad ledsen och arg man blir

martdat
0

Enligt Clas Paulsson räcker det ibland att närma sig den infångade katten i buren för att märka att den är förvildad. Shit! undrar hur många familjekatter som blev avrättade, det var bland det messt obildade jag hört på länge! och att kalla matarna för kattsamlare, det är väll ändå inte samma sak!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

anniii
0

Ja fy f-n. Hade nån av mina katter blivit fångad i en bur och det hade kommit en stor man med gevär mot dem hade de definitivt blivit vettskrämda. Kan ingen ta o ge igen med samma mynt på jägaren? Blir så j-la trött så jag både svär och mår illa!!! Skrikandes  Nån som bor i närheten och kan kolla upp deras rutiner?

Jenna-Gun
0
martdat
0

#9 gillar din smily!! funkar den till msn och hur gör man för att få in den? den med ögonen..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nore
0

Nu får ni ge er kattvänner, är det kommunskyttens fel att dessa katter är utan ägare, nej det är han inte, utan det är ni kattägare som ledsnat på dessa o låter dem gå o bli förvildade. Hur skulle det sett ut om ni kattvänner tagit handom dessa 70 katter i Hör, o sedan resten av alla tätorter i sverge.

En kommunskytt avlivar inga katter som är chipsade o öronmärkta, de har chipsläsare o är utrstade med hanskar för att kolla märkningar i öronen.    Så att klanka ner på dessa skyttar är fel väg att gå, se till istället o visa handling o ta han om alla hemlösa katter så dessa jägare slipper att avliva dem.   Dessa katter avlivas för att ni misslyckas att ta han om dem.

Sidentass
0

Man blir då vansinnig för mindre…hur i hela fridens namn kan man veta att katten att katten är förvildad eller utan ägare för att den reagerar med skygghet om en främmande människa närmar sig!! Ett par av mina katter är hur tillgivna som helst är hemma..men drar sig gärna undan andra - vissa tamkatter är helt enkelt bundna till hemmet o räds andra..

Nore
0

gör som vi hundägare gå ut med katten i sele eller koppel, o se till att katterna inte springer runt o ställer till besvär för kommunen där ni bor.

Kommunjägare sätter i regel ut fällor o fångar katterna i o kollar om de är chipsade eller öronmärkta, är de inte det så avlivas de eftersom då fins inga regestrerad ägare på den.

Så gott råd till er kattägare märk era katter o se till att de får en ägare till dem, det är en struntsumma o rega en katt. Men kruxet är det att då är den ansvarige ägaren skyldig o ta ansvar för djuret för vad den gör.

Ledin
0

jag ville inte läsa tycker det e förjäv** rent ut sakt att kommuner anlitar jägare fär att rensa på djur… I våran håla anstälde dom så dom sköt duvor lika illa det. Ledsen

Nore
0

Kommunen gör utrensningar på duvor skator o kajja o mås , sen kommer katter o grävling o oönskade djur som avlivning av hund där matte o husse gått ur tiden.

Ledin
0

men så finns det ju katthem och folk som faktis gör sig besvär av att fånga in o sen ta sig ann dom katterna som inte har ägare. Jag har bott i lägenhet och jag vet vad katter gör i sandlådor mina katter var innekatter och gick ut i sele om dom nu ville gå ut det va itne så uppskattat kan jag säga. Men så finns det dom som är hundägare som inte tar upp sin hundskit å det e så vidrigt, lika så är det illa när man kommer å går ¨å hunden springer löst så säger dom han/hon är så snäll vill bara hälsa joja tackar en stor hund kommer kutande i 120 måt en o dels har man en livrädd son som blivit biten av en "snäll" jackrussel. Så ajg vet inte om jag anser att hundägare e bättre på dom punkterna och inte är alla märkta heller. Nu bor vi på landet o har märkta katter + halsband om dom inte ser tatueringen i örat. Här kutar jakthundar o visst stananr dom till dom som är trötta, men dom är ju ofta inne på sin jakt fast barnen blir lite skärrade av en hund som springer löst på våran trädgård, den har halsband med sändare säger jag det e en jakthund strunta iden så går han snart. Ja iaf det finns oseriösa hundägare med det är dit jag vill komma och att det faktist finns sona som tar sig an katter so mhar behov av ett hem. Vi tar imot katter som är i akut behov av att komma in för ett tag allså stödhem. Man kan ju höra sig för å ge katterna 1 vecka sen avliva om ingen har plats för dom det kan ju itne vara så himmla svårt å kolla upp eller hur?

Lena
0

#13 De flesta medlemmar på Hittekatter i Fokus tar hand om sina katter enligt konstens alla regler. Det är också vad vi förordar här på sajten. Problemet är att nå alla de andra kattägarna som inte tar sitt fulla ansvar. Och kattsamlare som det står om i artikeln anses i USA vara en sjukdom, så där är det antagligen helt andra metoder som måste till.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankah
0

#17 - nog borde kattsamlande likna annat patologiskt samlande eller annat tvångsmässigt beteende? Finns det någon forskning gjord på detta? (Om någon vet, det är ju inte en fråga som kommer upp varje dag, kanske…) Isåfall borde det ju faktiskt kunna medicineras eller behandlas på andra sätt…

LittleL
0

Det tragiska med alla dessa kattsamlare är att dom oftast är helt övertygade om att dom hjälper katterna. / Sylvia

Sidentass
0

#19 ja..det är så sant som sagt..hade en granne för länge sedan som var "kattsamlare" där fanns inget ont försåt - men det var okunskap. Men att de oskyldiga djuren ska straffas för människans dumhet..det kommer jag aldrig att kunna acceptera!

Imasy
0

men på tal om kattsamlare, i usa verkar ju även den personen som är samlare få hjälp att omplacera en del, hjälp med kastrering och vård av de som får stanna kvar, samt att denne människa får hjälp att städa ur den svinstia avc avföring som blivit med tiden, samt att det blir en uppföljning med hjälp till samlaren. ibland har de ju även lämnat mat mm till samlaren, som ofta har det ekonomiskt taskigt ställt.

vad gör vi med kattsamlare här i sverige? att skjuta katterna verkar ju enligt denna artikel helt fullt normalt.

brutt
0

11.Nu tycker jag att du får ge dej istället. Hur i herrans namn kan du skjuta skulden på människorna härinne på hittekatter i fokus för alla herrelösa katter.Människor som tar hand om och hjälper så många herrelösa katter de med förståndet i behåll kan ska inte belastas med andras omoral.Blir uppriktigt arg på dej när du skuldbelägger totalt fel personer,det är inte särskilt ärligt.

Tror du själv på vad du skriver att ett par handskar skulle räcka för att kunna läsa en örontatuering på en katt som fångats i fälla och kanske fått suttit där och plågas natten lång( och ibland längre än så). Katten blir aggresiv och kan därför bli omöjlig att handskas med.Att låta en katt sitta i en fälla och försöka krafsa sej ut tills den inga klor har är gravt djurplågeri. Hur håller man då som jägare fast katten när man läser av Chippset, hur får man som jägare den oskadd ur fällan, till att börja med?Ledsen

brutt
0

Blir nästa överaskning att alla icke idmärkta katter ska fångas i fälla och skjutas över hela Sverige? Fundersam

Ankah
0

De kan väl fångas, märkas, kastreras och lämnas tillbaka till sin ägare mot dryga böter…?

Nore
0

#22. Jag kriteserar inte er här på kattsidan, utan de som är kattägare eller var det till de ledsnade på katten o kasta ut den.

Sen talar du i något som du inte förstår, en kattfälla måste kollas minst vad 6 timme, enligt lagen om fällor o burar.

Hur vi gör när vi läser av chipset, det är bara att hålla avläsaren på utsidan av fällan,    om det inte gör utslag öppnar vi fällan tar katten i nackskinnet med en hand o kollar märkning med andra handen, är den då märkt så släps katten fri, men om den inte är märkt så stoppas dentillbaka o avlivas, med skott i bakhuvudet. Detta är svårt för er att detta måste ske, men platser på katthem är överfulla till bristningsgränsen. O vem skall stå för kastrering o vetrenärvård tycker ni.

Angående hundar o deras avföring, det är hundägarens skyldighet att ta upp efter hunden, om inte så görs kan denne bli dömd till vite,  men det ansvaret har inte kattägare för sina djur.   #23. Svaret är tråkigt nog  ja .Ledsen

Nore
0

#24. Den som märker en katt, blir regestrerad ägare.  Men jag förstår inte hur du menar lämna tillbaka till ägaren, när de inte har några ägare.

Ankah
0

Nore, vad tar du för en sådan raid då? Om det nu är pengar vi snackar om - det borde väl bli en del till ett katthem det med? Jag fattar ju att det inte är du som bestämmer att katterna ska skjutas, fast att säga att det inte är någon poäng att ta hand om katterna för att det inte finns plats på katthemmen tycker jag är lite dumt - ska inte katthemmen ha mer bidrag då? Jag, personligen, skulle inte ha några problem att betala mera skatt om jag visste att det gick till ett katthem. (Jag försöker ändå skänka pengar, men det är inte varje månad det funkar eftersom jag är student och har mycket begränsade resurser…) Om inte samhället uppmuntrar och uppmanar folk att ta ansvar för sina husdjur så borde det fanimig ta ansvar för djuren självt! Jag håller med om att det inte räcker att samla in och samla in, man måste arbeta i båda ändarna för att få ett slut på detta kattslit- och slängande!

karins
0

Sen finns det ju ägare som inte märker sina katter. Jag tror även att många katter blir skräckslagna att hamna i en bur. Jag har själv blivit av med en kattunge som inte var varken öronmärkt eller kastrerad. Eftersom det då försvann 7 katter med ägare..omärkta..några utekatter samt min och grannens katt som var innekatter som råkat smita ut. Jag misstänker starkt att de blivit skjutna av komunskytten. Som även sitter med sin bössa på hösten och skjuter duvor på order från karlskronahem..och det gör så ont i mig. Så här såg min lille pys ut..Gråter

Ankah
0

Ja, usch, jag gillar inte att de skjuter duvor heller - eller andra djur heller för den delen! Jag gillar duvor. Borde inte katterna få en viss frist? Få någonstans att bo i säg…hmmm….90 dagar medan man letar efter eventuella ägare? Helst för evigt förstås, men eftersom vissa nu tycker att döden är den slutgiltiga lösningen - man borde i alla fall lägga stråna lite mer i kors än bara kolla efter chip eftersom man vet, ALLA härinne vet, att det finns många kattägare som inte märker sina katter…

calimero
0

NORE

Egentligen är väl ingen ide att lägga tid på dig, för du verker ju älska skjuta katter och förstår inte att det går att lösa på andra sätt.

Var har du fått det ifrån att en kattfälla måste kollas minst vad 6 timme? Enligt lag ska fällan ha regelbunden tillsyn med högst 12 timmars mellanrum.

En annan sak: men om den inte är märkt så stoppas dentillbaka o avlivas, med skott i bakhuvude skriver du.
Det finns fortfarande ingen lag som tvingar kattägare att id-märka sin katt. Att en katt inte är id-märkt ger dig alltså INGEN rätt att skjuta katten!!!

Enligt lag om hittegods (vilken även gäller djur) ska hittegods förvaras tillräckligt lång tid för att eventuell ägare skall hinna sakna godset och kunna ta kontakt med polismyndigheten.
Riktlinjer som har ställts upp i t ex  Västmanlands län säger att katter bör förvaras åtminstone 5-6 dagar efter annonsering.

7 § tillsynslagen (som används till att kunna skjuta hemlösa katter) är avsedd som en viltvårdsbestämmelse. I 19 § andra stycket 1864 års jaktstadga angavs att katt fick saklöst dödas om den anträffades "i skog eller hage". Bestämmelsen har därefter förändrats och lyftes fr.o.m. den 1 januari 1988 ur jaktlagstiftningen (23 § lagen [1938:274] om rätt till jakt) och överfördes till 7 § tillsynslagen.
Av förarbetena till lagen framgår dock att bestämmelsen alltjämt främst var avsedd som en viltvårdsbestämmelse. Det är därför, även om det förekommer ipraxis, tveksamt att använda den för avlivning p.g.a. påstådda sanitära olägenheter eller ordningsskäl.
Som viltvårdsbestämmelse torde 7 § tillsynslagen ha minskat i betydelse genom jaktens minskade betydelse för människors utkomst; jakt är idag närmast att betrakta som rekreation.

Desstum ska man enligt den europeiska konvention för skydd av sällskapsdjur (vilka förvildade katter fortfarande är) ta åtgärder när det uppstår problem med hemlösa djur. Dessa åtgärder ska vara så djurvänlig som möjligt.
Sverige har anslutit sig till konventionen vilket medför en förpliktelse att bestämmelserna ska efterlevas i praktiken.

Kommunen har definitivt ett ansvar att ta ansvaret för dessa djur enligt gällande lagar. Precis lika ansvarig som dom är för barn som far illa. Eller ska man skjuta dom också?

Nore
0

Om kommunen anser att det är osanitärt att ha en massa katter som går vilt förvåg,  sedan det här med duvor som också skitar ner parksoffor o serveringar,  tycker det är lite tokigt o tala om dessa fåglar som har bytt livsstil o flyttat in i städerna för det är lättare o få föda där, inte skall kunna beskattas.  Det är ingen som protesterar när kommunen tar bort råttor i städerna o sammhällen.   

Men jag lyckönskar er all lycka till att ta reda på alla hemlösa katter i vårt land, kommer följa ert arbete med intresse o kolla resultatet hur mycke mindre katter det blir.

brutt
0

25. Angående att kolla en kattfälla har jag mina uppgifter från djurskyddsinspektörer som jag kontaktakt och frågat om gällande regler i samband med att jag misstänkte  att någon hade låtit kattungar utan mamma sitta i en fälla natten lång säkerligen med en desperat kattmamma utanför vilket jag naturligtvis ansåg vara rent åt he…vete.Det var så att en av djurskyddsinspektörerna sa att fällorna vittjades klockan 9 på morgonen men var det så att katten direkt efteråt gick i fällan kunde den få sitta tills klockan 9 morgonen därpå, djurskyddsinspektören tillade att en sådan katt hade då inga klor kvar.Vidare har jag naturligtvis läst så mycket material som jag kunnat angående detta.

ANGÅENDE DITT JA TILL SVAR PÅ MIN FRÅGA OM NU ALLA KATTER SOM INTE VAR IDMÄRKTA SKULLE SKJUTAS ÖVER HELA SVERIGE?

UNDRAR JAG NU;HUR VET DU SÅ SÄKERT ATT ALLA ICKE IDMÄRKTA KATTER KOMMER ATT SKJUTAS IFALL EN LAG OM ID MÄRKNING INFÖRS? VIDARE KOMMER JAG PERSONLIGEN ATT TA BORT MIN NAMNUNDERSKRIFT OMEDELBART OM DETTA VAR MENINGEN MED KRAVET PÅ IDMÄRKNING FÖR DÅ ÄR JAG FÖRD BAKOM LJUSET!Fot i munnnen

karins
0

Jag tycker vi människor oxå är en sanitär olägenhet. Var ska djuren ta vägen när vi brer ut oss och förstör. Inte konstigt att djuren som snart ingen skog har att bo i ger sig på jakt i stan efter mat.

Naquita
0

#33 jag håller med dig Karin. varför inte skjuta av lite utav oss, som faktiskt förstör 1000 gånger mer än alla katter o skator i hela världen. att vi räddar världen, bullshit.

LittleL
0

Jag blir fruktansvärt upprörd när jag läser Nores inlägg. Trots att jag vet att det inte är någon ide att lägga ner kraft på en sådan människa (eller troll).

Dock kan jag tillägga att i min kommun så skjuts det också katter ibland. Då går det ut ett brev till alla hushåll i området. (Vilket stör mig för katter har större område än just det lilla bostadsområdet det handlar om.) Då ska alla kattägare ha en chans att hålla sina katter inomhus just den dagen som dom tänker skjuta av katter. Inte f-n kollar dom efter någon id-märkning…… Och vad då fångas i burar….

/Sylvia